Gå til innhold

Bruke laptop lader som psu til stasjonær?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har noen laptop ladere til overs, samt et mini-itx hovedkort med atom d425 til overs, og tenkte jeg skulle sette sammen en maskin. Men siden kabinettet jeg hadde til overs ikke hadde noen standar på psu, så tenkte jeg at jeg kankje kunne bruke en laptop lader, og modifisere den.

 

Tenkte da og få spenningen ned fra 19V til 12V, og videre ned til 5V og 3.3V. Det er ikke vanskelig og få til, noen motstander tenker jeg det blir.. Men så tenkte jeg på en del som kankje kan bli et problem. En psu for stasjonære maskiner har jo den grønne ledningen til pwr_on. Det har jo ikke laptop laderen, så da begynte jeg og lure på om prosjektet er gjennomførbart. Så derfor spørr jeg her om det finnes noen løsninger på dette. Vil gjerne at det skal fungere.

 

Laptop laderen jeg har tenkt og bruke gir ut 18.5V og 3.5A. Det resulterer i 64.75W, som jeg tror skal være nok til en ssd, mini itx med atom d425 samt et optisk drev. Har også en anen lader som gir ut 19V og 4.74A, som er 90.06W.

 

Har ikke tenkt og åpne opp selve laderen, tenkte mer på og koble laderen til et pcb og dele spenningene der.

 

Tror dere at dette prosjektet er gjennomførbart? Jeg selv tror det er det, men tviler litt på det pga det med pwr_on ledningen som laderen ikke har... Går VG1 elektro..

 

Trenger jeg noen kondensatorer? Om så, trenger jeg hjelp på denne delen, da jeg ikke har peiling på det..

 

På forhånd, takk for svar.

 

Hilsen,

Crazyjoey

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv brukt en laptoplader for å drive et Mini-ITX-hovedkort.

Men da brukte jeg et produkt som heter PicoPSU.

Det er en PSU som er bitteliten. Den er faktisk ikke stort større enn ATX-pluggen på hovedkortet.

 

picopsu150xt_klein.jpg

 

Butikken jeg kjøpte PicoPSU av en nå konkurs, og jeg har solgt den.

Men du får den sikkert andre steder.

 

Det fantes to typer PicoPSU.

En som takler alt fra 6 til 24 volt, og e som jeg tror bare kunne drives av 12 volt.

Den er ikke kraftig nok til å drive et standard hovedkort, men den var kraftig nok til å drive mitt VIA Mini-ITX hovedkort, laptop-størrelse harddisk og laptop-størrelse DVD-brenner.

 

Om PicoPSU har kraft nok til å drive dine deler vet jeg ikke, men jeg håper det. Laptop-harddisk og laptop-DVD-brenner bruker mindre strøm enn standarddeler, og kan kjøpes over alt.

 

 

PicoPSU er lett å drive. Den jeg kjøpte kunne som sagt drives av alt mellom 6 og 24 volt.

Jeg brukte en eldgammel laptoplader som gav 24 volt.

 

Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har selv brukt en laptoplader for å drive et Mini-ITX-hovedkort.

Men da brukte jeg et produkt som heter PicoPSU.

Det er en PSU som er bitteliten. Den er faktisk ikke stort større enn ATX-pluggen på hovedkortet.

 

picopsu150xt_klein.jpg

 

Butikken jeg kjøpte PicoPSU av en nå konkurs, og jeg har solgt den.

Men du får den sikkert andre steder.

 

Det fantes to typer PicoPSU.

En som takler alt fra 6 til 24 volt, og e som jeg tror bare kunne drives av 12 volt.

Den er ikke kraftig nok til å drive et standard hovedkort, men den var kraftig nok til å drive mitt VIA Mini-ITX hovedkort, laptop-størrelse harddisk og laptop-størrelse DVD-brenner.

 

Om PicoPSU har kraft nok til å drive dine deler vet jeg ikke, men jeg håper det. Laptop-harddisk og laptop-DVD-brenner bruker mindre strøm enn standarddeler, og kan kjøpes over alt.

 

 

PicoPSU er lett å drive. Den jeg kjøpte kunne som sagt drives av alt mellom 6 og 24 volt.

Jeg brukte en eldgammel laptoplader som gav 24 volt.

 

Lykke til.

 

Pico psu har jeg tenkt litt på selv, og vil nok dra hardwaren jeg skal bruke. Men det koster litt, og finner bare det på utenlandske butikker.

Og i tilleg er det både lærerikt og spennende å prøve og lage det selv fra bunnen av. Dog mye vanskeligere.

 

 

Takk for link. Skumleste nå nettop og ettersom jeg forstår dette, trenger jeg bare to motstander for og styre spenningen ut? Isåfall, så trenger jeg en formel som jeg kan bruke til og regne ut hvilke motstander jeg trenger.

 

Putt inn ulike spenningsregulatorar for dei spenningane du vil ha. Pass på at dei får nok kjøling. Er heller ikkje dumt og putte på nokre kondensatorar. Sjå koblingskjema i datablad for regulatorane.

Kjøling kan jeg fikse til disse. Har noen små kjøleribber som satt på noen slike fra en gammel viftestyring. Og når det kommer til kondensatorer er jeg helt grønn, så noen tips der?

 

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar

Jeg mener du kan klare deg med kun 5volt. Kortet bruker kun 5Volt.

Da må du bruke et optisk drev som går på 5Volt, og du kan ikke ha eget skjermkort.

En 5V eleminator som klarer å levere 4A klarer seg.

Iallfall er det slik på AMD E-350.

 

Ellers har jo Dustin denne da : http://www.dustinhome.no/deltaco-natdel-120w-flex-atx12v/product/5010464824

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar

Må nok ha 12V og tror jeg. Er ikke AMD3-350 jeg skal bruke, men en atom d425. Den har strøm fra en 4pin kontakt, hvor det er 12V.

I tilleg tror jeg kankje at det blir en 3.5" hdd, vet ikke helt enda, får se hva kabinettet sier til meg. Den strømforslyningen tviler jeg på passer i kabinettet jeg skal bruke. Skal sjekke opp om den passer eller ikke senere.

Lenke til kommentar

Ehh hovedkort bruker +12V, -12V, +5V og +3.3V.

 

Ellers, så selger komplett.no Pico-PSU med ekstern strømforsyning til 800 kroner.

 

En spenningsregulator har såvidt meg bekjent f.eks en innspenning på 19V og utspenning på 12V. Jeg mener at vi ikke trengte eksterne motstander for å få til dette.

 

Et alternativ til PicoPsu er å bruke den eksterne strømforsyningen du har, og finne tre spenningsregulatorer; én fra 19V til 12V, en fra 19V til 5V og en fra 19V til 3.3V. Hvordan du får til -12V er jeg ikke sikker på. Jeg mener å huske at spenningsregulatorer har effektivitet på rundt 90%. I så fall kan du forvente litt under 90% av effekten til den eksterne strømforsyningen. Gitt at den er 100W, vil du i så fall kun ha 10W varmeutvikling fra de tre regulatorene, som igjen tilsier at det holder med en saktegående vifte ;-)

Lenke til kommentar

Ja det var jo den -12V også da.. GND fungerer jo ikke på samme måte tipper jeg på..

 

Har sett den fra komplett, men den er litt dyr.. Hadde jeg hatt råd til den hadde jeg nok kjøpt den.

 

Vel, ifølge linken som ble gitt lengere oppe her står det:

The LM117 series of adjustable 3-terminal positive voltage regulators is capable of supplying in excess of 1.5A over a 1.2V to 37V output range. They are exceptionally easy to use and require only two external resistors to set the output voltage.

 

Du nevner spenningsregulatorer som er satt til og regulere til en viss spenning istedet for og bli styrt av motstander, hvor kan jeg da finne de?

 

En vifte skal nok klare og kjøle det ned ja. Har vel noen til overs, så det skal gå fint. :)

 

Men et annet problem er jo også hva man skal gjøre med prw_on ledningen. Kan jo koble den på en gnd ledning, men da er eneste mulighet for og slå av maskinen og dra ut kontakten....

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Ja det var jo den -12V også da.. GND fungerer jo ikke på samme måte tipper jeg på..

 

LM7912

 

En vifte skal nok klare og kjøle det ned ja. Har vel noen til overs, så det skal gå fint. :)

En vifte holder ikke. Du må ha en kjøleribbe også.

 

Om du bruker F.eks. 7805 for 5v rail og 7812 for 12v rail i stede for LM317 slipper du motstander, kun kondensatorer. Men husk at 78xx tåler mindre strøm en 317.

Endret av BigJackW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker du f.eks en DA-2 strømforsyning fra Dell, har den egen PS_ON. Du trenger ikke bry deg om det. Det blir akkurat som en laptop, der strømforsyningen er på 24/7. Maskinen må ha strøm for å klare å slå seg på, så den må ha konstant strøm. Når du har den eksterne strømforsyningen koblet til, bruker den et par watt(standby-strøm) for å være parat til å slå seg på.

 

Fant en picopsu til ca. 200 kroner her. Koble den til en 12V strømforsyning("powerbrick"), så har du en fullt fungerende PC uten tull.

 

ELFA har så og si alt av elektronikk. Prøv der ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er svært lenge siden jeg har sett minus 12Volt ibruk på et hovedkort. Uten å ha sjekka det, går jeg ut fra at dette ikke brukes på aktuelle kort idag.

Pluss 12 volt brukes heller ikke av kortet lenger, men forsyner bare ekstern apperatur. (3,5" Hardisker, optiske givere, PCI kort og vifter)

Viftene kan du kjøre på 5Volt, da går de passe fort.

3,3V er det kun ekstra skjermkort som trenger.

Endret av finnipinni
Lenke til kommentar

Det er svært lenge siden jeg har sett minus 12Volt ibruk på et hovedkort. Uten å ha sjekka det, går jeg ut fra at dette ikke brukes på aktuelle kort idag.

Pluss 12 volt brukes heller ikke av kortet lenger, men forsyner bare ekstern apperatur. (3,5" Hardisker, optiske givere, PCI kort og vifter)

Viftene kan du kjøre på 5Volt, da går de passe fort.

3,3V er det kun ekstra skjermkort som trenger.

 

-12 volt tror jeg heller ikke brukes av hovedkortet, men er en del av atx standarden slik at den skal være kompatibel med eldre deler.

 

+12volt brukes enda veldig mye i dagens pc'er, blandt annet til CPU som gjerne kan ha både en og to 8 pins kontakter bare for 12 volt og GND.

Lenke til kommentar

 

LM7912

 

Takk for link.

En vifte holder ikke. Du må ha en kjøleribbe også.

Kjøling kan jeg fikse til disse. Har noen små kjøleribber som satt på noen slike fra en gammel viftestyring. Og når det kommer til kondensatorer er jeg helt grønn, så noen tips der?

Har kjøleribber som nevnt. ;)

Om du bruker F.eks. 7805 for 5v rail og 7812 for 12v rail i stede for LM317 slipper du motstander, kun kondensatorer. Men husk at 78xx tåler mindre strøm en 317.

Skal finne de også. Hvor mye mindre strøm tåler de? Takler de laptop laderen tror du?

 

Og kondensatorer har jeg ikke peiling på, så der tar jeg imot alle tips.

 

Bruker du f.eks en DA-2 strømforsyning fra Dell, har den egen PS_ON. Du trenger ikke bry deg om det. Det blir akkurat som en laptop, der strømforsyningen er på 24/7. Maskinen må ha strøm for å klare å slå seg på, så den må ha konstant strøm. Når du har den eksterne strømforsyningen koblet til, bruker den et par watt(standby-strøm) for å være parat til å slå seg på.

 

Fant en picopsu til ca. 200 kroner her. Koble den til en 12V strømforsyning("powerbrick"), så har du en fullt fungerende PC uten tull.

 

ELFA har så og si alt av elektronikk. Prøv der ;-)

Daså, kan vel bare klippe av ps_on da.

Den picopsu'en så grei ut, men har uansett lyst til og fullføre dette prosjektet :)

Elfa skal jeg bestille fra :)

 

Det er svært lenge siden jeg har sett minus 12Volt ibruk på et hovedkort. Uten å ha sjekka det, går jeg ut fra at dette ikke brukes på aktuelle kort idag.

Pluss 12 volt brukes heller ikke av kortet lenger, men forsyner bare ekstern apperatur. (3,5" Hardisker, optiske givere, PCI kort og vifter)

Viftene kan du kjøre på 5Volt, da går de passe fort.

3,3V er det kun ekstra skjermkort som trenger.

Du tar feil. Skjermkort bruker ikke 3.3V, men 12V. Vifter kan kjøres på 5V ja, men har måttet dyttet igang de fleste jeg har kjørt på 5V. En stillegående vifte på 12V holder nok

 

Fant noe her : http://www.hardware.no/diverse/overklokking/stromforsyninger.html

Hhusk at det har skjedd MYE siden dette er skrevet.

Noen garanti er jo vanskelig å gi. Mye er forskjellig her i verden, men jeg kjører iallfall mitt kun på 5volt jeg da.

Takk for link. Fant nå ut av hva noen ledninger jeg ikke viste hva var nå er. F.eks den gråe ledningen viste seg og være power-good. Trenger jeg den ledningen?

 

Og er det noen forskjell på +5V og +5Vsb?

Har også en brun ledning jeg lurer på hva er til...

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...