Gå til innhold

Bruke laptop lader som psu til stasjonær?


Anbefalte innlegg

Takk for informasjon om en DC-DC omformer :)

 

Slik jeg forstår dette, så skal jeg bruke en spenningsregulator for 12V på 5A, en 5V med 5A samt en 3.3V med 5A for å drive hovedkortet? Og så en ekstra en for 5 og 12V til optisk drev og hdd? Om så, så blir nok ikke det noe problem. Jeg har ingen større kjøleribber enn de jeg har nå, og termisk lim har jeg heller ikke noe igjen av. Kan jeg bruke kjølepasta, eller egner det seg ikke i denne sammenhengen? i v2 av denne strømforskyningen min så har jeg tenkt å få kjøleribbene jeg har til å ligge langsmed kretskortet over spenningsregulatorene slik at en laptop vifte kan blåse over kjøleribbene. Vanskelig og forklare, kan prøve å få til et bilde om du ikke skjønte hva jeg mente. ;)

 

Hovedkortet jeg har, ASUS AT4NM10-I bruker ca 12W på cpu og chipset. Jeg vet ikke hvor mye resten av kortet bruker. En 2.5" hdd bruker noe rundt 5W.

 

Det høres spennende ut, du kan gjerne opptatere oss med det prosjektet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønte hva du mente mtp. vifte og slikt. Det høres ut som en god plan. Bare husk at mest mulig areal skal kjøles av viftene! Hvis du bruker det hovedkortet der, uten ekstra skjermkort, samt en 2.5" disk og én eller to vifter, og det er alt, så tror jeg det holder med én regulator for hvert spenningsnivå.

 

Skal slenge ut bilder og info om prosjektet mitt når det er i gang. Vil ikke ta opp plass i Arbeidslogger-kategorien før jeg har noe håndfast å komme med :-)

Lenke til kommentar

fant igjen en vifte nå, så regner jeg med å finne igjen flere kjøleribber.

 

Men for å væer på den sikre siden blir det 2 spenningsregulatorer på 12V og 5V. Dog, de som skal til optisk drev og harddisk blir bare på 1.5A, ikke 5A.

 

Men hva mener du jeg burde velge, kondensatorer som tåler 100V, eller noen som tåler 50V?

Lenke til kommentar

Så du mener at jeg burde ha en kondensator der? Isåfall, hvilken verdi skal den da ha? Selv tror jeg at det er til lite nytte, da laptop laderen allerede har fjernet en del rippel med kondensatorene inni den.

 

Husker ikke hvor jeg leste det, men du bør ha en liten en der ja, 0.1uF eller noe der en plass, det er ikke rippel men støy den skal ta seg av.

 

Sikkert noen her som har mer peiling på slikt og kan gi en bredre forklaring... Jeg bruker bare å sette den inn uten noe videre ettertanke

Lenke til kommentar

Idag gikk spenningsregulatoren på 3.3V til helvette.. På skolen koblet noen venner av meg og jeg inn et par releér og en fotocelle, samt en NC bryter for å få til en styrestrømkrets til den. Det fungerte helt fint, men siden alt dette lå på bordet, så var det en ledning som vi hadde glemt å tape rundt som kom borti noen av pinnene på spenningsregulatoren, og det smalt. Først trodde vi det bare var en kortsluttning, så vi tenkte det fungerte igjen etterpå, noe det ikke gjorde. Røyk igjen. Spenningsregulatoren sprakk. Her måtte vi forresten bruke 24VDC for å drive releéne, noe som ga 24V inn på alle spenningsregulatorene, før var det 19V fra laptop laderen

 

Men dagen føre, før vi koblet inn en styrestrømkrets, så målte jeg 18.5V på 3.3V. Jeg aner ikke hvorfor, men kjøleribben var noe sinnsykt varm. Dette var ved 19VDC. Hvorfor jeg målte den spenningen vet jeg ikke, men det er alt for høyt! Jeg tviler på at det var pga at spenningsregulatoren gikk varm. For om den gikk varm så skal den vel egentlig bare koble ut?

 

En anen ting jeg regnet på, var nå idag da vi hadde 24VDC inn. Da fant jeg ut at det var 94% varme av den spenningsregulatoren. (24V inn, 3.3 ut)

Så, til v2 av denne, tenkte jeg å sette på en 12V spenningsregulator forran den til 3.3, fro å minke innspenningen på 3.3V spenningsregulatoren. Da blir det mindre varmeutvikling fra den. Høres ikke det ut som en god idé?

 

Psu'en fungerer fortsatt, untatt 3.3V. Den har vi koblet ut. Har noen bilder av koblingen med reléene og det om noen vil se hvordan det var.

 

 

 

Et annet spørsmål:

Jeg har fått tak i en anen laderplugg, samt lader til denne. Det eneste er at den laderen bare gir ut 60W, ikke 90W som den forrige gjorde. Så da lurer jeg på en ting:

Siden spenningsregulatorene jeg skal bruke kan gi ut 5A på 12V, 5V samt 3.3V, må jeg ikke da ha høyere strøm inn på 18.5V (laderen gir ut det)? Eller holder det med det den gir ut, som totalt er 60W?(husker ikke strømmen til den i hodet..)

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva lurer du på?

Står noen spørsmål i mitt forrige innlegg:

Idag gikk spenningsregulatoren på 3.3V til helvette.. På skolen koblet noen venner av meg og jeg inn et par releér og en fotocelle, samt en NC bryter for å få til en styrestrømkrets til den. Det fungerte helt fint, men siden alt dette lå på bordet, så var det en ledning som vi hadde glemt å tape rundt som kom borti noen av pinnene på spenningsregulatoren, og det smalt. Først trodde vi det bare var en kortsluttning, så vi tenkte det fungerte igjen etterpå, noe det ikke gjorde. Røyk igjen. Spenningsregulatoren sprakk. Her måtte vi forresten bruke 24VDC for å drive releéne, noe som ga 24V inn på alle spenningsregulatorene, før var det 19V fra laptop laderen

 

Men dagen føre, før vi koblet inn en styrestrømkrets, så målte jeg 18.5V på 3.3V. Jeg aner ikke hvorfor, men kjøleribben var noe sinnsykt varm. Dette var ved 19VDC. Hvorfor jeg målte den spenningen vet jeg ikke, men det er alt for høyt! Jeg tviler på at det var pga at spenningsregulatoren gikk varm. For om den gikk varm så skal den vel egentlig bare koble ut?

 

En anen ting jeg regnet på, var nå idag da vi hadde 24VDC inn. Da fant jeg ut at det var 94% varme av den spenningsregulatoren. (24V inn, 3.3 ut)

Så, til v2 av denne, tenkte jeg å sette på en 12V spenningsregulator forran den til 3.3, fro å minke innspenningen på 3.3V spenningsregulatoren. Da blir det mindre varmeutvikling fra den. Høres ikke det ut som en god idé?

 

Psu'en fungerer fortsatt, untatt 3.3V. Den har vi koblet ut. Har noen bilder av koblingen med reléene og det om noen vil se hvordan det var.

 

 

 

Et annet spørsmål:

Jeg har fått tak i en anen laderplugg, samt lader til denne. Det eneste er at den laderen bare gir ut 60W, ikke 90W som den forrige gjorde. Så da lurer jeg på en ting:

Siden spenningsregulatorene jeg skal bruke kan gi ut 5A på 12V, 5V samt 3.3V, må jeg ikke da ha høyere strøm inn på 18.5V (laderen gir ut det)? Eller holder det pmed det den gir ut, som totalt er 60W?(husker ikke strømmen til den i hodet..)[/Quote]

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du at 94 prosent av strømmen som går igjennom regulatoren avgis som varme? Effektiviteten er typisk 80%+.

 

Finn regulatorer med mer spesifikk inngangspenning. F.eks 10-14V inn og 5V ut.

 

 

"Siden spenningsregulatorene jeg skal bruke kan gi ut 5A på 12V, 5V samt 3.3V, må jeg ikke da ha høyere strøm inn på 18.5V (laderen gir ut det)? Eller holder det pmed det den gir ut, som totalt er 60W?(husker ikke strømmen til den i hodet..)"

 

HØ?

 

Du får ikke MER enn 60W ut av en 60W strømforsyning, nei. At spenningsregulatorene er merket for 5A betyr kun at absolutt maks strøm som kan gå igjennom regulatoren er 5A. Det betyr ikke at det ligger det over den hele tiden.

Lenke til kommentar

Regnet på det, og kom fram til at 94% av spenningen inn gikk til varme. 24V inn og 3 ut. Husker ikke regnestykket i hodet nå.

 

Det jeg tenkte på med 60W inn på 18.5V var at jeg lurte på om jeg kunne trekke 60W på 12V uten problemer når det i tilleg er belastnig på 5v samt 3.3v?

 

Tenker jeg vil bruke 90W laderen jeg har, eller skaffe en trafo, graetz bru, kondensatorer og spenningsregulatorer. Tror kankje det vil fungere bedre enn å bruke en laptoplader?

 

 

Men angående det med 94% varme så var det pga at det lå mye spenning over spenningsregulatoren (20.7V over den).

 

Men hva med å sette en spenningsregulator forran 3.3v spenningsregulatoren? f.eks en 12v spenningsregulator forran 3.3v spenningsregulatoren, noe som da vil minke innspenningen på d3.3v spenningsregulatoren noe som fører til mindre varme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...