Gå til innhold

Bruke laptop lader som psu til stasjonær?


Anbefalte innlegg

Vel, det er feil. Som sagt, har de effektivitet på ~80% eller mer. Det er ikke kun spenning som spiller inn på hvor varm komponenten blir. Dét sagt, så blir de noe inni grønnhelvetes varme.

 

Hvis du har en 18.5V 3.25A strømforsyning, så ser jeg for meg at du har problemer med å trekke 12V 3.25A + 5.0V + 3.3V. 60W er uansett ekstremt lite for et helt PC-oppsett.

 

Ikke prøv å bygge en strømforsyning. Mest sannsynligvis kommer en av to ting til å skje; Du får støt og dør, eller du brenner ned huset til mor og far. En fin regel å ha er å aldri røre 230V.

 

Spør mor og far om du får lov til å leke med 230V. Hvis de er noenlunde oppegående, så kan jeg love deg at du får nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det snakk om mini itx som skal drives, så tror det holder med 90W. Er ingen gaming pc jeg skal gi strøm til.

 

Men jeg leker ikke med 230v. Om jeg i det hele tatt skal sette på spenning, sjekker jeg alltid om det er riktig koblet først. Jeg går jo elektro, har da litt peiling...

 

Men om jeg foreløpig holder meg til ideen med laptop laderen, for å minke varmen til 3.3V spenningsregulatoren, bør jeg da sette en anen spenningsregulator forran den? f.eks en til 12V før den, slik at 3.3V spenningsregulatoren får 12v inn istedet for 19? Det vil vel gi mindre varmeutvikling?

 

Du får ikke MER enn 60W ut av en 60W strømforsyning, nei. At spenningsregulatorene er merket for 5A betyr kun at absolutt maks strøm som kan gå igjennom regulatoren er 5A. Det betyr ikke at det ligger det over den hele tiden.

Ifølge en av lærerne på skolen så sier han at strømmen øker om spenningen synker. I dette tilfellet synker spenningen fra 19V til 12V, noe som vil gi meg litt mer en 4.74A på 12V?

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...