Gå til innhold

Bruke laptop lader som psu til stasjonær?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unnskyld meg, men hvorfor i alle dager har du ikke lagt ut bilder? Noob

Beklager, har ikke fått tid enda.. I tilleg brukte jeg en dårlig loddebolt som ødela hele loddinga mi egentlig :p

 

Men skal se om jeg får til noen bilder. ;)

 

du fjerner en del rippel med kondensatorer, men siden du allerede har en laptoplader, vil du nok ikke ha noe særlig rippel...

 

når jeg tenker meg om kan det hende at det blir noen start-spenninger som kan være lurt å filtrere vekk

 

God natt :ph34r:

Jeg kan måle startspenningene idag, å se om de burde fjernes. Om de er litt for høye, bør jeg vel ha kondensatorer? Men hvilke kondensatorer skal jeg ha, og hvordan skal de kobles?

Lenke til kommentar

Lot den stå å gå litt, og da målte jeg 4.5V på 3.3V noen ganger. Det synes jeg var alt for høyt. 12V var helt nede i 10.50, og gikk opp til rundt 11.81. Er det fordi laptopladeren gir ut ustabile spenninger (har ikke sjekket dette), eller er det noen andre årsaker? Kan det være smart og putte på noen kondensatorer?

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Lot den stå å gå litt, og da målte jeg 4.5V på 3.3V noen ganger. Det synes jeg var alt for høyt. 12V var helt nede i 10.50, og gikk opp til rundt 11.81. Er det fordi laptopladeren gir ut ustabile spenninger (har ikke sjekket dette), eller er det noen andre årsaker? Kan det være smart og putte på noen kondensatorer?

 

Tror du bør hvie på noe kondensatorer ja.... Jeg prøvde meg uten en gang, gikk ikke lenge før det sa poff og spenningsregulatoren tok kvelden. (Denne var montert i ett veldig støyete miljø)

 

Se databladet

post-5626-0-81564300-1322292162_thumb.jpg

Lenke til kommentar

De verdiene som står på kondensatorene i databladet er de kondensatorene jeg trenger til spenningsregulatorene? Om så, så er det vel bare og finne fram kondensatorer med de verdiene på elfa?

 

De verdiene er ikke absoultt, du kan no se hva du finner i rote boksen eller i noe gammelt utstyr, men pass på at de iallefall tåler dobbel påtrykt spenning

Lenke til kommentar

Minste jeg fant på elfa var 1µF, vil de fungere da?

 

Men tenkte jeg skulle bytte ut spenningsregulatorene med noen som ga ut 5A istedet for 1-1.5A. Tentke litt på disse: 12V, 5V og 3.3V. De vil jo fungere på samme måte som 78xx serien, right? Bruker jo en 1086 på 3.3V nå, så tror da det, utenom at gnd og Vout pinene har byttet plass på de.

 

Ser også i databladene på de jeg linket til nå at de skal ha 10µF kondensatorer, samt en på 22µF. De finner jeg på elfa. Tipper på at uansett hvilken produsent kondensatoren kommer ifra så gjør den samme jobben, så egentlig så kan jeg vele velge og vrake når det kommer til pris? Eller er det noen produsenter jeg burde se etter?

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Nå er ikke dette noe HiFi greier, så da velger jeg bare noen kondensatorer til ca 1krone per stykk. Grunnen til at jeg bytter spenningsregulatorer er pga de kan gi ut mer strøm enn de jeg har nå.

 

Men, kan det være smart og ha kondensatorer på innspenningen (19V) som kommer fra laderen? Altså rett etter strømpluggen? isåfall, hvilken verdi bør kondensatorene som da skal være der ha?

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Takk for link(er) :)

 

Men nå har jeg jo tenkt til og bestille noen nye spenningsregulatorer, som gir ut mer strøm. Og de trenger andre kondensatorer, 5 på 10µF og en på 22µF. De fant jeg lett på elfa. De du linker til tåler 100V, trenger jeg såppas da? Holder det ikke med 50V?

 

Men når det kommer til kobling av kondensatorene, har jeg null peiling. Så der trenger jeg en del hjelp for å få de inn i kretsen.

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Linket til spenningsregulatorene jeg tenkte jeg skulle kjøpe i innlegg #49.

 

Hvorfor jeg ikke bruker DC-DC omformere? Det vet jeg ikke, men kan jo prøve de også. Fant noen på elfa nå: 12V, 5V og 3.3V. Ser at de fungerer på samme måte som 78xx spenningsregulatorene? Eneste jeg ikke liker med de jeg fant var at de bare ga ut 1A, mens spenninsregulatorene jeg linket til i innlegg nr. #49 tåler 5A. Men regner egentlig med at jeg kan kjøpe f.eks to stk av den DC-DC omformeren jeg linket til og koble de sammen å få ut 2A? Om så så går vel det også med spenningsregulatorene?

Lenke til kommentar

Kan ikke forklare hvorfor, men jeg leste at den typen du har kun er for å stabilisere spenningen før de sendes inn i DC-DC-omformere. Jeg har på følelsen at de du bruker nå kommer til å gå til helvete når du får litt load på dem(at spenningen går bananas eller noe slikt). IOM at jeg har studert elektronikk i halvannet semester, burde jeg sikkert kunne svare på hvorfor, men det kan jeg ikke :-P

 

EDIT: Et generelt tips innen elektronikk er at alt som ser for godt ut til å være sant, sannsynligvis er det. Finner du noe til lav pris som iflg. papiret set ut til å utføre mirakler, så gjør det mest sannsynligvis mer skade enn nytte med mindre du bruker ninjaskillz og bruker det på riktig måte. Riktig måte er som oftest ikke det en tror. Det er en grunn til at ATX-strømforsyninger ikke paralellkobler slike du linket til for å få 500W :-)

 

EDIT2: 1A på 12V, 5V, 3.3V er hhv. 12W, 5W, 3.3W. Det er utrolig lite maskinvare som er såpass lettkjørt.

Endret av conflict
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet nå ikke om spenningene kommer til å gå bananas med belastning eller ikke, det gjennstår å se :p DC-DC omformere har jeg ikke brukt før, men ser ut til å være det samme som en spenningsregulator på en måte. Du sier at en spenningsregulator skal kobles før en DC-DC omformer for å stabilisere spenningen? Du mener da altså at jeg kan kjøpe en av hver å koble de i serie for å få mer stabile spenninger?

 

Ja, 1A er nok for lite for maskinvaren jeg skal bruke. Derfor tenkte jeg på de spenningsregulatorene som ga ut 5A, men om de er like ustabile, så har jeg et problem...

 

Men, man kan jo ha flere spenningsregulatorer på samme spenning uten og koble de sammen. Det jeg mener nå er å la en kjøre spenning til hovedkort, og en anen en kankje til harddisk? Man må jo ikke koble de sammen. Blir vel som flere 12v rail's?

 

Jeg går bare første året på elektro, og vi har ikke lært noe om spenningsregulatorer eller kondensatorer enda.

Lenke til kommentar

DC-DC-omformer fungerer ved at den omformer DC-spenningen til AC med veldig høy frekvens og tilbake til DC. Det skaper et galvanisk skille, som er bra for å hindre overspenning. Det finnes mange typer spenningsregulatorer, så vet ikke hvordan din funker.

 

Det du kan prøve, er å koble flere 5A spenningsregulatorer til 19V-spenningen din, som du sier. Husk at alle må ha felles GND. Litt avhengig av hovedkort, så tror jeg det holder med én regulator for 12V, en for 5V og en for 3.3V. Det gir deg hhv. 60W på 12V, 25W på 5V og 16.5W på 3.3V. Jeg ville ikke kjørt over ca. 2.5A på noen av dem ved vanlig bruk, da de blir grisevarme. Du MÅ uansett ha en vifte på dem. Og gjerne fest på en større heatsink med termisk lim.

 

Mitt forslag er at du bruker et hovedkort som sammen med prosessor og skjermkort har TDP på ~30W. Hvis du i tillegg har en +12V- og +5V-regulator ekstra, så har du nok til en harddisk og et drev.

 

Jeg er forøvrig i prosessen med å samle inn deler til et liknende prosjekt. Jeg planlegger å bruke en Dell DA-1 strømforsyning (150W@12V). Deretter bruke en DC-DC-omformer eller spenningsregulator - hvis du får det til å funke - til å få 5V. Jeg skal gjøre litt research, og håper å komme frem til at han som sa at hovedkort kun bruker +5V og +12V hadde rett :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...