Gå til innhold

Nytt grafikk-kort, primært til Battlefield 3...


Trikrin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å spille BF på ultra med over 100fps, må du ha 2 stk GTX580.

 

Tullball , jeg har 2 billige 570gtx i sli , og de kjører BF3 på ultra i 1920X1200 , ca 130 frames overall (går ned i 100 frames noen ganger på store maps),,,, Altså , for 4000kr , får man like god ytelse som 2 stykk 580gtx , fordi cpuen ikke klarer å dra 580gtx i sli 100 %

Endret av Fleskelars
Lenke til kommentar

Konklusjonen er å bruke 4000 kroner, på to kort i SLI?

 

Er egentlig ikke så veldig begeistret for å overklokke tbh. Etter å ha jobbet innen IT i mange år, har jeg sluttet å være eksperimentell. Har andre ting å gjøre etter jobb enn å styre med data :-)

 

Selv om jeg kan spille en runde i ny og ne :-)

Lenke til kommentar

Budsjett 4k...

 

Er det gjort noe tester på om det lønner seg med SLI/crossfire kontra single card. Dvs gir single card mer bang for buck enn SLI/crossfire i samme budsjett? Eller gjelder samme gamle regel at single card til samme pris gir mer?

 

Edit:

Seff ifm BF3

Endret av juwa
Lenke til kommentar

Budsjett 4k...

 

Er det gjort noe tester på om det lønner seg med SLI/crossfire kontra single card. Dvs gir single card mer bang for buck enn SLI/crossfire i samme budsjett? Eller gjelder samme gamle regel at single card til samme pris gir mer?

 

Edit:

Seff ifm BF3

 

2 kort i sli for samme prisen av 1 kort vil ALLTID gi mer ytelse per krone.Så skal man bruke 4000kr på skjermkort , er sli/CF det naturlige valget ,m uansett.Den aller beste dealen i dag er 2 stykk 560gtx i sli , koster mindre enn 1 stykk 580gtx og gir mye bedre ytelse. Jeg har 570gtx i sli og klarer ikke utnytte korta 100 % (trenger da i følge arni en cpu som kjører på 4.8ghz.) Tester viser også at det er veldig få frames mellom 570gtx og 580gtx i sli pga cpu flaskehalsen.(kortenes båndbredde avgjør framesen i disse tilfellene)

 

Du vil ikke bare BF3 :)

Endret av Fleskelars
Lenke til kommentar

Vet om ei nettside som solgte 6970 msi lightning (eller hva det heter, er overklokket) til 2000. Noe som er veldig bra pris.

Kan se om jeg kan finne siden, fin side. Handlet der 2 ganger, positiv erfaring. Husker ikke hva de heter pga navnbytte.

Hvilken nettsjappe er det du snakker om?

Den prisen er USEDVANLIG lav!

 

Har vurdert et 6970 kort i lengre tid nå. Enten kjøpe et slikt kort, eller vente til etter nyttår en gang når de nye kortene kommer ut.

Lenke til kommentar

hvordan kan det være like bra, men uten AA? :p

blir som å si at jeg ikke var på puben denne helgen, bortsett fra på lørdag.

Hehe, fordi det er like bra på alle andre områder, og gir like god FPS. AA er bare en liten del av grafikkopplevelsen.

Jeg vil si at det er ofte en ganske stor del av grafikkopplevelsen. God AA kan utgjøre en drastisk forskjell fra ingen AA.

Men nå er det vel bare med MSAA der AMD gjør det dårligere, BF3 bruker også FXAA (antialiasing post).

Lenke til kommentar

Det mennesklige øyet kan(under riktige lysforhold) skille mellom frekvenser opp mot 60 fps. Dvs alt over det går forere enn øyet klarer å registrere. Så de som ser forskjell på 60 fps og 100 fps lyver eller så er det et slags overmenneske det er snakk om her ala Neo fra Matrix. Derfor, om du skal bruke penger på et skjermkort til Bf3 eller et annet spill burde du gå for "Bang for Buck" regelen, hvor du kjøper et kort som er svært godt, men ikke det beste( dyreste).

 

Et 570 f.eks havner 3 fps bak 580 i Crysis Warhead med alt på Enthusiast. Og prisforskjellen er 1000 kr.

 

Tusen takk for meg!

Lenke til kommentar

Det mennesklige øyet kan(under riktige lysforhold) skille mellom frekvenser opp mot 60 fps. Dvs alt over det går forere enn øyet klarer å registrere. Så de som ser forskjell på 60 fps og 100 fps lyver eller så er det et slags overmenneske det er snakk om her ala Neo fra Matrix. Derfor, om du skal bruke penger på et skjermkort til Bf3 eller et annet spill burde du gå for "Bang for Buck" regelen, hvor du kjøper et kort som er svært godt, men ikke det beste( dyreste).

 

Et 570 f.eks havner 3 fps bak 580 i Crysis Warhead med alt på Enthusiast. Og prisforskjellen er 1000 kr.

 

Tusen takk for meg!

 

En liten sidekommentar : Har man 60 frames overall i BF3 , vil den synke i hektiske sitasjoner , kanskje så mye som ned til 30 frames , og DET er avgjørende for gameplay og flyt. Så å ha 100 frames er veldig bra når kulene flagrer rundt ørene dine,,,,

 

Konklusjon , for å sikre 60 frames alltid (som er et must hvis man er en seriøs gamer i BF3 , så må man klaske på MER enn 1 stykk 570gtx)

Endret av Fleskelars
Lenke til kommentar

Det mennesklige øyet kan(under riktige lysforhold) skille mellom frekvenser opp mot 60 fps. Dvs alt over det går forere enn øyet klarer å registrere. Så de som ser forskjell på 60 fps og 100 fps lyver eller så er det et slags overmenneske det er snakk om her ala Neo fra Matrix. Derfor, om du skal bruke penger på et skjermkort til Bf3 eller et annet spill burde du gå for "Bang for Buck" regelen, hvor du kjøper et kort som er svært godt, men ikke det beste( dyreste).

 

Et 570 f.eks havner 3 fps bak 580 i Crysis Warhead med alt på Enthusiast. Og prisforskjellen er 1000 kr.

 

Tusen takk for meg!

"So what is "Enough fps"? I don't know, because nobody went there so far. Maybe 120fps is enough, maybe you will get headaches after 3 hours. Seeing framewise is simply not the way how the eye\brain system works. It works with a continuous flow of light\information. (Similar to the effects of cameras' flashlights ("red eyes"): flashing is simply not the way how we see). So there are still questions. Maybe you need as much as 4000fps, maybe less, maybe more."

- http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 kort i sli for samme prisen av 1 kort vil ALLTID gi mer ytelse per krone.Så skal man bruke 4000kr på skjermkort , er sli/CF det naturlige valget ,m uansett.Den aller beste dealen i dag er 2 stykk 560gtx i sli , koster mindre enn 1 stykk 580gtx og gir mye bedre ytelse. Jeg har 570gtx i sli og klarer ikke utnytte korta 100 % (trenger da i følge arni en cpu som kjører på 4.8ghz.) Tester viser også at det er veldig få frames mellom 570gtx og 580gtx i sli pga cpu flaskehalsen.(kortenes båndbredde avgjør framesen i disse tilfellene)

Nei, 2 GTS 450 gir for eksempel dårligere ytelse enn GTX 570, selv om prisen ligner. SLI er en high/cutting-edge teknologi og burde behandles slik, kjør ALDRI sli/cfx fra dag 1 om du ikke kjøper HD 6970 eller bedre. SLI-bilderate er vanligvis noe slikt som 75-85% av hva et enkelt kort vil oppleves som. Jada, du får nesten 100% bedre ytelse, men grunnet synkroniseringsproblemer mellom kortene får du ofte mer ujevn bileflyt. Les videre i linken til tråden min "Om skjermkort og SLI" i siggen min.

 

Har du en i5-2500k vil ikke GTX 580 SLI flaskehalses i noen betydelig grad i spill så lenge du har en solid overklokk og kjører 1920x1080 eller høyere. På 2560x1600 kan du fint bruke en Phenom II X4 og få 90% av ytelsen en i5-2500k gir deg så lenge du ikke kjører mer enn to grafikkjerner.

Det mennesklige øyet kan(under riktige lysforhold) skille mellom frekvenser opp mot 60 fps. Dvs alt over det går forere enn øyet klarer å registrere. Så de som ser forskjell på 60 fps og 100 fps lyver eller så er det et slags overmenneske det er snakk om her ala Neo fra Matrix. Derfor, om du skal bruke penger på et skjermkort til Bf3 eller et annet spill burde du gå for "Bang for Buck" regelen, hvor du kjøper et kort som er svært godt, men ikke det beste( dyreste).

 

Et 570 f.eks havner 3 fps bak 580 i Crysis Warhead med alt på Enthusiast. Og prisforskjellen er 1000 kr.

 

Tusen takk for meg!

Av personlig erfaring med 120Hz-monitor kan jeg fortelle deg at mennesket kan oppleve langt mer en 60 "bilder i sekundet", øyet kjører ikke med en gitt oppdateringsfrekvens, jagerflypiloter har i tester klart å gjenkjenne fly som har blitt vist i 1 ms (1000 Hz hvis du fortsatt er fiksert på oppdateringsfrekvens). Det er en myte som sier at mennesket kan ikke se mer enn 30 bilder i sekundet, det er feil, grensen til hva som kan oppfattes flytende ligger på det området.

Lenke til kommentar

Jeg føler meg som en relativt seriøs Bf3 gamer, har vel sikkert nærmere et år sammenlagt spilletid i Battlefield serien. Og når man har rundt 50-60 fps jevnt( uten 30 fps drops med en gang noe skjer selvfølgelig) føler jeg personlig at det er nok. Jeg leste den ene artikkelen jeg også, men det er jo tatt litt ut av sammenheng da den testen på jagerflypiloter var et stillbilde som ble puttet inn i et hvitt bilde, altså full kontrast.

 

Om du vil bruke mange tusen kroner ekstra for å få 100 fps stablt istedet for 60 pga du merker forskjell, be my guest. Jeg bare sier at om man vil oppleve Bf3 i sin fulle skjønnhet og ikke vil bruke hele lommeboka så finnes det muligheter :)

 

Trådstarter stiller et spørsmål som svært mange lurer på, og jeg mener svaret ligger i kortene fra 2k til 2,5k.

 

Om du spiller på ultra med alt candy på og får ikke lavere enn 40 fps når alt skjer kan du ihvertfall ikke skylde på hardware om du spiller dårlig.

Lenke til kommentar

2 kort i sli for samme prisen av 1 kort vil ALLTID gi mer ytelse per krone.Så skal man bruke 4000kr på skjermkort , er sli/CF det naturlige valget ,m uansett.Den aller beste dealen i dag er 2 stykk 560gtx i sli , koster mindre enn 1 stykk 580gtx og gir mye bedre ytelse. Jeg har 570gtx i sli og klarer ikke utnytte korta 100 % (trenger da i følge arni en cpu som kjører på 4.8ghz.) Tester viser også at det er veldig få frames mellom 570gtx og 580gtx i sli pga cpu flaskehalsen.(kortenes båndbredde avgjør framesen i disse tilfellene)

Nei, 2 GTS 450 gir for eksempel dårligere ytelse enn GTX 570, selv om prisen ligner. SLI er en high/cutting-edge teknologi og burde behandles slik, kjør ALDRI sli/cfx fra dag 1 om du ikke kjøper HD 6970 eller bedre. SLI-bilderate er vanligvis noe slikt som 75-85% av hva et enkelt kort vil oppleves som. Jada, du får nesten 100% bedre ytelse, men grunnet synkroniseringsproblemer mellom kortene får du ofte mer ujevn bileflyt. Les videre i linken til tråden min "Om skjermkort og SLI" i siggen min.

 

Har du en i5-2500k vil ikke GTX 580 SLI flaskehalses i noen betydelig grad i spill så lenge du har en solid overklokk og kjører 1920x1080 eller høyere. På 2560x1600 kan du fint bruke en Phenom II X4 og få 90% av ytelsen en i5-2500k gir deg så lenge du ikke kjører mer enn to grafikkjerner.

Det mennesklige øyet kan(under riktige lysforhold) skille mellom frekvenser opp mot 60 fps. Dvs alt over det går forere enn øyet klarer å registrere. Så de som ser forskjell på 60 fps og 100 fps lyver eller så er det et slags overmenneske det er snakk om her ala Neo fra Matrix. Derfor, om du skal bruke penger på et skjermkort til Bf3 eller et annet spill burde du gå for "Bang for Buck" regelen, hvor du kjøper et kort som er svært godt, men ikke det beste( dyreste).

 

Et 570 f.eks havner 3 fps bak 580 i Crysis Warhead med alt på Enthusiast. Og prisforskjellen er 1000 kr.

 

Tusen takk for meg!

Av personlig erfaring med 120Hz-monitor kan jeg fortelle deg at mennesket kan oppleve langt mer en 60 "bilder i sekundet", øyet kjører ikke med en gitt oppdateringsfrekvens, jagerflypiloter har i tester klart å gjenkjenne fly som har blitt vist i 1 ms (1000 Hz hvis du fortsatt er fiksert på oppdateringsfrekvens). Det er en myte som sier at mennesket kan ikke se mer enn 30 bilder i sekundet, det er feil, grensen til hva som kan oppfattes flytende ligger på det området.

 

Det stuttering/synkroniseringsproblemet du snakker om er vel mer sjeldent enn ofte i dagens situasjon og bedre drivere. Har enda ikke merket noe til det.Merka det endel på det gamle 295gtx kortet , men 570gtx i sli er som varm kniv i smør.Har testa ca 30 spill og ikke merka noe enda.

"SLI er en high/cutting-edge teknologi og burde behandles slik," - javel ?

"2 GTS 450 gir for eksempel dårligere ytelse enn GTX 570, selv om prisen ligner." sukk , 2 stykk lada blir ikke en Ferrari , det skjønner vel de fleste. Man må sammenligne kort fra samme serie vettu , eks 500-serien.

Lenke til kommentar

Det stuttering/synkroniseringsproblemet du snakker om er vel mer sjeldent enn ofte i dagens situasjon og bedre drivere. Har enda ikke merket noe til det.Merka det endel på det gamle 295gtx kortet , men 570gtx i sli er som varm kniv i smør.Har testa ca 30 spill og ikke merka noe enda.

"SLI er en high/cutting-edge teknologi og burde behandles slik," - javel ?

"2 GTS 450 gir for eksempel dårligere ytelse enn GTX 570, selv om prisen ligner." sukk , 2 stykk lada blir ikke en Ferrari , det skjønner vel de fleste. Man må sammenligne kort fra samme serie vettu , eks 500-serien.

GTX 570 har mikrostutter, akkurat som GTX 295. Grunnen til at du tydeligvis ikke merker noe kommer nok heller av at du har 100% mer ytelse med 570 SLI og derfor ikke kommer langt nok ned i ytelse. Fyr opp Metro 2033 benchmark med alt på maks, så får du se mikrostutter fra helvete.

 

Ja, SLI er ikke en teknologi som bør brukes for å få "mer ytelse for penga", jeg sier igjen: framerate i SLI vil oppleves som 75-80% av frameraten til et enkelt kort. Hvis du bryr deg om inputlag legger SLI faktisk til dette. Dårlige drivere kan få et skjørt SLI-oppsett til å falle i grus. Du får mer varme enn med et enkelt kort.

 

Forresten håper jeg du tuller når du sier at GTS 450 ikke er samme serie som GTX 570. De er Fermi begge to, og 500-serien kom ut fordi toppmodellene i 400-serien spiste enorme mengder strøm. Det er likevel samme serie. Grunnen til at jeg trakk det frem var for å illustrere ditt poeng med at SLI alltid gir mer for penga enn enkeltkort, dette er så grundig feil som det kan bli, og du skjønner tydeligvis ikke dette enda. GTX 580 er overpriset, ellers er det ingen tilfeller der man ikke burde kjøpe enkeltkort framfor SLI/CFX.

 

Er det bare jeg som tror det er viktig med en GPU med minst 1.5gb Vram? Mener å ha lest flere steder om at Ultra textures krever rundt 1420mb Vram.

 

Valget hos meg selv står fortsatt på enten GTX 570SLI eller Unlocked 6950 CrossFire.

1.5GB VRAM blir vel relevant når SLI/CFX-oppsettet ditt leverer under 60fps i de fleste spill og er totalt uspillbart.

6950 kan ikke flashes til 6970-shadere, men overklokkingsmessig gjør ikke dette noe for ytelse.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

 

Er det bare jeg som tror det er viktig med en GPU med minst 1.5gb Vram? Mener å ha lest flere steder om at Ultra textures krever rundt 1420mb Vram.

 

Valget hos meg selv står fortsatt på enten GTX 570SLI eller Unlocked 6950 CrossFire.

1.5GB VRAM blir vel relevant når SLI/CFX-oppsettet ditt leverer under 60fps i de fleste spill og er totalt uspillbart.

6950 kan ikke flashes til 6970-shadere, men overklokkingsmessig gjør ikke dette noe for ytelse.

 

Jeg som har misforstått denne da? :(Unlocking 6950

 

Ser at det er en gammel artikkel så regner med at du mener at 6950 kortene som er tilgjengelige nå har hardwarelock på shaders som da ikke kan løses med Bios-Flash?

 

EDIT: Sjekka noen linker angående HIS 6950 IceQ Turbo 2gb (som var det kortet jeg tenkte) og ser ut som at March batch og senere har HW-lock, men det ga ikke mer en 2-4% mer performance så var egentlig like greit å bare clocke dem etter å ha bytta kjølepasta.

Endret av Timmeyh
Lenke til kommentar

Trenger også å oppgradere for BF3 og Skyrim

 

Tenker å kjøpe nytt skjermkort og ligger på GeForce GTX 560Ti for øyeblikket. Her er hardware min. Det er ikke noe flaskehals i cpu feks ?

 

PSU : RX-6300 - Nexus RX-6300 82Plus MODULAR 630Watt PSU

HOVEDKORT : MSI 890FXA-GD70, Socket-AM3

CPU : AMD CPU Phenom II X6 1090T Black Edition

RAM : KVR1333D3N9K2/4G - KINGSTON 4GB RAMKit 2x2GB DDR3 CL9

GPU : GV-R577UD-1GD - Gigabyte VGA-Card Radeon HD5770 1024MB PCI-E

HD : Revodrive 120GB GEN.1

 

takker for svar.

Endret av cynosure
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...