Gå til innhold

Derfor blir folk internett-troll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

For min egen del så opplever jeg ofte at når jeg bruker egne erfaringer så blir jeg ikke trodd fordi andre ikke har opplevd det samme, og da sklir diskusjonen ut i en krangel om mine opplevelser er virkelige.

 

Sånn i utgangspunktet mener jeg at enkelte ønsker å ta tak i dårlige opplevelser, dårlig service, feil info osv og da får man nok å ta tak for å si det sånn. Andre igjen aksepterer tingenes tilstand for det det er og bryr seg ikke om å forsøke å få til noe bedre.

 

Gapet mellom de som ikke bryr seg og de som bryr seg, som ofte er i hver sin ytterkant, skaper voldsomme diskusjoner og folk slenger rundt seg med anklager om trolling uten å kjenne fakta og bakgrunn.

 

Noen, som meg, ønsker å rydde opp ved å gi tilbakemeldinger om feil og irritasjoner, problemer og dårlig service og kanskje så et frø hos noen om at det er mulig å gjøre ting bedre.

 

En annen viktig forskjell er mellom de som skifter ut ting ofte og derfor har ting mindre å bety fordi de uansett skal bytte den ut etter kort tid, mens andre som bruker tid og penger på å kjøpe produkter man har tenkt å ha i mange år. Kjøper jeg en mobil har jeg den i 3-5 år, da er det viktigere at den er stabil og har det jeg trenger enn om jeg skulle bytte mobil 2-3 ganger i året. Jeg kjøper heller en miele vaskemaskin til 10-15000 jeg kan ha i mange år, enn en billig til 3-4000 jeg kan skifte ut etter få år. Kjøper man en dyr vaskemaskin er det viktigere at den gjør jobben bra fordi man skal ha den i mange år.

 

Slike ting gjør at jeg klager på problemstillinger som er irrelvante for andre, som ikke skjønner betydningen det har for meg.

 

I andre saker har det med innstilling og erfaring. En dame som er voldtatt av en mørkhudet er mer negativ til mørkhudede enn andre som bare har positive opplevelser med dem. En pc bruker som kjører win eller linux irriter seg over apples låsing til bl.a itunes, men for brukerne er det nettopp derfor de velger apple. Har man hatt mye trøbbel med et bilmerke er man negativ til det, selv om andre bare har hatt positive erfaringer med det og synes det er verdens beste merke. En jeg kjenner har hatt samsung galaxy tab inne på service tre ganger med ulike feil som gjør at de bytter hovedkort igjen og igjen. Han synes det er et elendig produkt, mens det vinner test etter test. Har han eller testerne rett eller galt?

Lenke til kommentar

 

For tenåringer (og menn opp til 25?) kan man vel også se for seg at redusert/manglende impulskontroll og evne til konsekvensanalyse pga. ikke helt utviklet hjerne forårsaker innlegg av nevnte type.

 

Seriøs, eller troller du gutter < 25år? :D

 

Jeg prøvde nok å være seriøs, men en uke med influensa kan kanskje ha påvirket utformingen av innlegget mitt. Det var for øvrig heller ikke meningen å generalisere.

 

Men som en forklaring på unge menns overhyppighet i trafikkuhell har jo hjernens trinnvise utvikling på bl.a. disse områdene vært nevnt, og jeg har sett omtalt at for noen unge menn kan hjernen være ferdig utviklet først i et stykke opp i tjueårene.

Endret av konungr
Lenke til kommentar
Men som en forklaring på unge menns overhyppighet i trafikkuhell har jo hjernens trinnvise utvikling på bl.a. disse områdene vært nevnt, og jeg har sett omtalt at for noen unge menn kan hjernen være ferdig utviklet først i et stykke opp i tjueårene.

Kilder, mann - kilder! :)

 

Hehe... Det er IKKE mye som skal til før man blir sett på et troll, nei.

 

For min egen del så opplever jeg ofte at når jeg bruker egne erfaringer så blir jeg ikke trodd fordi andre ikke har opplevd det samme, og da sklir diskusjonen ut i en krangel om mine opplevelser er virkelige.

Jeg hadde åttekant med 7 jenter i fjor, og opplevde det samme når jeg skulle forklare hvordan det var.

 

OnTopic:

Sånn, da var jeg ferdig med å trolle...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Den mest irriterende er når debantanter ignorerer motargumenter. Da blir det rimelig lett å tolke disse som troll.

 

Han synes det er et elendig produkt, mens det vinner test etter test. Har han eller testerne rett eller galt?

Tester av produkter får sjelden testet holdbarhet. Dette er spesielt trist på enkelte typer produkter, f.eks PSU'er. Slik er det bare.

 

Dessuten gjenspeiler en test hva testeren finner er bra eller dårlig. Det er slett ikke sikker du har samme preferanser. Jeg gir f.eks. katta i om en TV får minus for mangel på trådløst nett.

Lenke til kommentar

Følger opp det enkelte andre her påpeker. Trolling er vel ikke å kjefte å klage, men å provosere (gjerne med bullshit-kommentarer) for å få noen til å bite på ...?

 

Etter min mening er kjefting og klaging, også i det offentlige rom, bra så lenge det er saklig og basert på realisme. Det er ofte det beste middelet mot urettmessigheter i samfunnet, i hvert fall hvis man ønsker resultater ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
Men som en forklaring på unge menns overhyppighet i trafikkuhell har jo hjernens trinnvise utvikling på bl.a. disse områdene vært nevnt, og jeg har sett omtalt at for noen unge menn kan hjernen være ferdig utviklet først i et stykke opp i tjueårene.

Kilder, mann - kilder! :)

 

 

Jeg trodde kanskje ikke dette skulle være helt ukjent. Les f.eks. hva en Sintef-forsker skriver: Min lenke

 

Men jeg vil korrigere innlegget mitt litt; dette med hjernens utvikling er ikke spesielt for hankjønn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Men som en forklaring på unge menns overhyppighet i trafikkuhell har jo hjernens trinnvise utvikling på bl.a. disse områdene vært nevnt, og jeg har sett omtalt at for noen unge menn kan hjernen være ferdig utviklet først i et stykke opp i tjueårene.

Kilder, mann - kilder! :)

 

 

Jeg trodde kanskje ikke dette skulle være helt ukjent. Les f.eks. hva en Sintef-forsker skriver: Min lenke

 

Men jeg vil korrigere innlegget mitt litt; dette med hjernens utvikling er ikke spesielt for hankjønn.

 

Fikk du ikke med deg ironien, "Konungr"!? ph34r.gif

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Følger opp det enkelte andre her påpeker. Trolling er vel ikke å kjefte å klage, men å provosere (gjerne med bullshit-kommentarer) for å få noen til å bite på ...?

 

Etter min mening er kjefting og klaging, også i det offentlige rom, bra så lenge det er saklig og basert på realisme. Det er ofte det beste middelet mot urettmessigheter i samfunnet, i hvert fall hvis man ønsker resultater ...

 

"Klaging og "kjefting" blir det ofte til når temperaturen stiger i debatten/diskusjonen - og da er grensene før "noen" hyler "troll", svært nær. Om det tilfeldigvis medfører at en dynamisk og utviklende prosess blir stoppet av en mer eller mindre svett moderator er etter min erfaring tilfeldig. De beste moderatorene har såpass is i magen at de ser forskjell på utviklende meningsutveklsinger og destruktiv raljering.

 

Edit: Dyktige mods "håndterer" diskusjoner.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Følger opp det enkelte andre her påpeker. Trolling er vel ikke å kjefte å klage, men å provosere (gjerne med bullshit-kommentarer) for å få noen til å bite på ...?

 

nope

Lenke til kommentar

Greater Internet Fuckwad Theory

 

Jeg deler enkelt og greit verden inn i tre - brukere, spammere og troll (høres bedre ut på engelsk). Spam regner jeg med folk vet hva er, troll er alle som ikke er interessert i å bruke forumet men bare ødelegge for alle andre - taktikkene er mange. Er samme typen folk som bøller og vandaler, bare de gjør det på nettet i stedet men målet er fortsatt å plage og ødelegge for andre.

 

Synes faktisk ikke det er det verste med nettforum egentlig, det mest håpløse er når nesten hver artikkel er kommentert av de samme ti folka som gjerne bruker kommentarsystemet som sin private chattekanal. Eller som har så ekstreme synspunkter at det ikke er noen vits i å begynne en debatt, ser ikke poenget med å diskutere innvandring med tidligere lederen av Vigrid liksom.

 

Det er litt som på Wikipedia, den med størst fritidsproblemer og lyst til å holde på som heltidskverulant vinner på ren utmattelsestaktikk og å drukne andre meninger i svada. Verst er de frøloffene som mener jeg ikke har rett til å uttale meg før jeg har sett over en times søppelfilm på YouTube, f.eks. ville et dophue ha meg til å se en film der jeg hoppet litt uti og fikk se mr. drug dealer hevde marijuana kurerer kreft. Kan ikke akkurat si jeg ble overbevist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Om en fyr vinner 100 mill i et eller annet lotto og forteller om det i et forum, er han et troll fordi det er så usansynlig overdrevent for alle andre. Folk havner i usannsynlige situasjoner, opplever ekstremt dårlig service, har flaks og uflaks osv. Mange av de som opplever ytterpunktene debatterer hardest og blir sett på som troll. Mange blir også angrepet som person, og ikke på sak. Om en person ytrer at han er imot innvandring, er det hundre svar på at personen er dum uten at man kjenner bakgrunnen for at personen har fått det synspunktet. Om en Xbox bruker blir kallt troll av en playstationbruker, om en person blir kallt dum på grunn av sine meninger basert på erfaringer? Nettforum er hva de er, de får frem situasjoner som ofter er i ytterkantene. En win/linux bruker kan hate Apple for låsing til itunes og slikt som kanskje bare er en brøkdel av hva apple brukerne bruker maskinen til, en linux bruker hater win fordi det er virus og malware utsatt samtidig som mange brukere aldri er plaget med det fordi de ikke klikker på hva som helst og er forsiktig med hva de legger inn. Når noen skal demonisere noe elelr noen, så plukker de bare ut det aller verste. Og skal man forklare hvorfor man elsker noe plukker man bare ut det aller beste.

Lenke til kommentar
Men som en forklaring på unge menns overhyppighet i trafikkuhell har jo hjernens trinnvise utvikling på bl.a. disse områdene vært nevnt, og jeg har sett omtalt at for noen unge menn kan hjernen være ferdig utviklet først i et stykke opp i tjueårene.

Kilder, mann - kilder! :)

 

 

Jeg trodde kanskje ikke dette skulle være helt ukjent. Les f.eks. hva en Sintef-forsker skriver: Min lenke

 

Men jeg vil korrigere innlegget mitt litt; dette med hjernens utvikling er ikke spesielt for hankjønn.

 

Så de dårlige sjåførene har faktisk lyst til å prøve å ta livet av oss andre?

:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...