Gå til innhold

Ny superhelt fra GoPro


Anbefalte innlegg

Noen som vet om de har endret til flat linse på plastdekselet?

Den forrige versjonen var ubrukelig under vann pga. det kurvede glasset, man måtte kjøpe erstatning fra en tredjepart for å faktisk bruke det til undervannsfilming.

Det er noe spesielt med tanke på at den ble jo konstruert for å tåle 30 meters dyp, men de tok tydligvis aldri og sjekket kvaliteten under vann.

Nå er vel ikke de kameraene spesiellt godt egnet under vann uansett, så vidt jeg har fått med meg.

Ikke i norge ihvertfall, vistnok alt for mørkt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet om de har endret til flat linse på plastdekselet?Den forrige versjonen var ubrukelig under vann pga. det kurvede glasset, man måtte kjøpe erstatning fra en tredjepart for å faktisk bruke det til undervannsfilming.Det er noe spesielt med tanke på at den ble jo konstruert for å tåle 30 meters dyp, men de tok tydligvis aldri og sjekket kvaliteten under vann.
Nå er vel ikke de kameraene spesiellt godt egnet under vann uansett, så vidt jeg har fått med meg.Ikke i norge ihvertfall, vistnok alt for mørkt...

 

Vannet i Lutvann er ganske klart. Prøv der :p

Jeg var i Hellas i sommer og snorklet en del der. Hadde med GoPro da, men det er ingen fryd å se på etterpå. Det du ser gjennom dykkemasken, og det du ser på PC skjermen etterpå er to helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

post-82686-0-34681100-1320267015_thumb.jpg

Leter vilt etter svar på hvordan man unngår tunnelsyn, fisheye eller hva det kalles på video og bilder. Mine resultater ser helt koko ut. Skulle tro jeg hadde et kamera fra 1998 og ikke fra 2011,..,

 

Se bilde, sier mer enn 1000 ord. Videoer blir akkurat likedan.

 

Kan noen fortelle meg hva jeg gjør galt?

Takk og bukk:)

Lenke til kommentar

Eller så bare korrigerer man for fortegningen i software. Fortegningen ser ikke så veldig kompleks ut på det bildet i hvert fall.

 

Korreksjon av fortegning er svært vanlig i programvare til behandling av stillbilder, og jeg blir særs overrasket om ikke det finnes tilsvarende funksjonalitet i videobehandlingsprogrammer (i det minste som plugins).

Lenke til kommentar

er jo for at det ikke er så mange vegger ute i naturen. derfor legger du ikke merke til slikt. prøv kameraet ute i naturen hvor det ikke fins noen helt rette linjer.

 

Det er i naturen jeg har prøvd kameraet. Og får sånne resultat. De rette linjene er overalt, har bare understreket dem med å ta bildet slik jeg gjorde. Hvis du ikke vet hva du skal svare, så kan du heller la være :whistle:

 

-Sutekh : Hva er fortegning?

Lenke til kommentar

Det er i naturen jeg har prøvd kameraet. Og får sånne resultat. De rette linjene er overalt, har bare understreket dem med å ta bildet slik jeg gjorde. Hvis du ikke vet hva du skal svare, så kan du heller la være :whistle:

 

-Sutekh : Hva er fortegning?

Det er sånn så vid optikk fungerer. Hvis det hadde vært rettere linjer, så hadde til gjengjeld alt sett dratt og fjernt ut i kantene - så vid optikk ser underlig ut uansett.

 

Fortegning = distorsjon - det er fenomenet du ser.

 

Du har allerede fått svaret - det er sånn optikken er, og du kan til en viss grad korrigere for dette i software i etterbehandlingen.

 

Du fikk også flott svar fra tiboine - i naturen legger du ikke fullt så mye merke til det. Prøv å legge de rette linjene som er der (for eksempel horisonten) over midten, så synes det ikke at det er distorsjon. Kommer det en rett linje i kantene, så synes det nemlig veldig godt. Akkurat som på bildet ditt. I midten - ikke synes. I kanten - synes.

 

Mener du å påstå at du ikke har sett at det er distorsjon i GoPro-klipp??

http://vimeo.com/7777847

 

Så har ikke du sett godt nok etter. Legg merke til hvordan horisonten krummer seg hver gang den kommer ut mot kanten.

Hvis du ikke liker svaret - ikke spør. :roll:

 

 

Som sagt kan dette rettes i etterbehandlingen - på bekostning av at ting kan se "dratt" ut i hjørnene, litt dårligere bildekvalitet og at du mister litt av hjørnene. Se her:

http://www.youtube.com/watch?v=Th8PXktBZ-I

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...