Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Greit nok at iphone er ganske responsiv, men det blir for mye knoting. For eksempel når jeg skal gjøre anrop fra telefonlisten. Jeg må skru på skjermen, flytte slideren, taste pin-koden (company policy), trykke på kontakter, enten scrolle meg frem til kontakten, eller gå til toppen, trykke på søkefeltet slik at jeg får frem tastaturet, og så begynne å taste. Så må jeg klikke på kontakten, og videre på dens telefonnummer. Puh... Mye jobb for en enkel aksjon.

 

Så med andre ord, nøyaktig det samme jeg må gjennom på min Android mobil når jeg vil ringe til noen ? (bortsett fra det med responsen)

 

Forøvrig er jeg helt enig i at "talekommandoer" ikke er noen erstatning. Det er totalt ubrukelig på alle mulige måter, og mer irriterende enn nyttig (Spesielt om man sitter på bussen og skal prøve å ringe).

Lenke til kommentar

Grunnen til at et slikt terningkast vekker oppsikt er fordi at salgstallet vil øke noe... Det er mye gratis reklame for Apple... Om den reelt sett er gratis vet jeg ikke noe om, for alt jeg vet kan Apple ha gitt penger for at den skal 6er

Det er ganske alvorlige påstander du kommer med at Mobilen.no isåfall skal ha latt seg bestikke av Apple.

Du har kanskje noen bevis på dette, eller er det bare trolling på deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig terningkast du gitt.

Glasset er ikke blitt noe sterkere enn tidligere, og det tok oss nøyaktig et døgn før skjermen på den ene av de to telefonene knakk mens vi hadde telefonen i lomma.

 

Dette alene burde være grunn nok til å trekke ett poeng på terningen. Det er ihvertfall grunn nok for meg å vente ett år til før jeg bytter ut min 3GS.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1319399542' post='18484326']

Grunnen til at et slikt terningkast vekker oppsikt er fordi at salgstallet vil øke noe... Det er mye gratis reklame for Apple... Om den reelt sett er gratis vet jeg ikke noe om, for alt jeg vet kan Apple ha gitt penger for at den skal 6er

Det er ganske alvorlige påstander du kommer med at Mobilen.no isåfall skal ha latt seg bestikke av Apple.

Du har kanskje noen bevis på dette, eller er det bare trolling på deg?

 

Tror nok ikke han mener det. Det er nok mer en metafor for at terningskastet er til å bli litt skeptisk av.

 

Engadget sitt tidligere poengsystem skulle ha vært innført:

 

10 - A perfect product (Terningkast 6)

9 - Nearly perfect, but... 6

8 - Great product with few flaws 5

7 - Solid product with some minor issues 5

6 - Decent, but not as good as it could be 4

5 - Fair; not great, but not horrible 4

4 - Okay, but we can't recommend it 3

3 - Very few redeeming qualities 2

2 - Almost no redeeming qualities 2

1 - Pure crap 1

 

I følge denne skalaen syns jeg iPhone 4s en svak åtter, på grensen mot syv og derfor ikke helt en terningkast 6, men 5:

 

- Mindre skjerm enn konkurrentene

- Ikke støtte for tredjeparts widgets

- Startskjermen er svært primitiv med lite muligheter

- Designet til iOS litt utdatert

- Ikke tilgang til filstruktur

- Krever Wi-Fi til enkelte operasjoner

- Kunne vært bedre kontaktbehandling

- Ikke fildeling over Bluetooth

- Svak formatstøtte for video

- Ikke utskiftbart batteri

- Ikke flash

- Høy pris

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1319399542' post='18484326']

Grunnen til at et slikt terningkast vekker oppsikt er fordi at salgstallet vil øke noe... Det er mye gratis reklame for Apple... Om den reelt sett er gratis vet jeg ikke noe om, for alt jeg vet kan Apple ha gitt penger for at den skal 6er

Det er ganske alvorlige påstander du kommer med at Mobilen.no isåfall skal ha latt seg bestikke av Apple.

Du har kanskje noen bevis på dette, eller er det bare trolling på deg?

 

"For alt jeg vet kan (...)"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Anbefallar dei med interesse å lesa reviewen på gsm arena. Ein utrulig grunding artikkel, med benchmarks og gode kamera-samanlikningar mellom iPhone 4s og andre toppmodeller.

 

Link: http://www.gsmarena.com/apple_iphone_4s-review-665.php

 

Veldig grundig test av telefonen! Bryr meg vanligvis ikke så mye om kameraet, men ble ganske imponert av kvaliteten på bildesamenligningene der. Såvidt jeg kan se gruser den mildt sagt Galaxy S II, and then some.

 

Ser ut som konklusjonen stort sett er det samme som amobils test også..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Engadget sitt tidligere poengsystem skulle ha vært innført:

 

10 - A perfect product (Terningkast 6)

9 - Nearly perfect, but... 6

8 - Great product with few flaws 5

7 - Solid product with some minor issues 5

6 - Decent, but not as good as it could be 4

5 - Fair; not great, but not horrible 4

4 - Okay, but we can't recommend it 3

3 - Very few redeeming qualities 2

2 - Almost no redeeming qualities 2

1 - Pure crap 1

 

I følge denne skalaen syns jeg iPhone 4s en svak åtter, på grensen mot syv og derfor ikke helt en terningkast 6, men 5:

Ja, en ulempe med terningkast fra 1-6 er at det kan oppleves som for grov inndeling. Et alternativ kunne vært og innført pluss (+) og minus (-) til terningkastet.

Min personlige vurdering etter den skalaen ut i fra hva jeg leser om iPhone 4S på andre steder så ville den fått en svak nier. AV de punktene du har listet opp som negative så er det følgende punkter jeg ser på som negative:

 

- Mindre skjerm enn konkurrentene

Rundt 4" ville vært en god match etter den fysiske størrelsen jeg ønsker på en telefon.

- Ikke støtte for tredjeparts widgets

Har aldri helt kommet overens med widgets, men kunne sikkert vendt meg til det, så ser at dette kunne vært kjekt å ha.

- Høy pris

Toppmodellen er litt dyr

 

Ser ut som konklusjonen stort sett er det samme som amobils test også..

Aha! Da er de sikkert kjøpt og betalt! :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Men det er jo plass til en 3,7'' på den ihvertfall? Fatterns Desire er ikke noe større enn min iPhone 4.
Joda, det er plass, men er det nødvendig. IT-avisen skrev noen ord om mulig årsak. (http://bit.ly/rs0E97)

 

Dette minner meg om tidene da iPhone ikke kunne sende MMS. Det var noe man ofte så på som et minus, men ikke iGutta, de kom med det samme som du, mange år etterpå gjør; "Men er det nødnvedig?"

 

Er det NØDVENDIG med en iPhone i det hele tatt? Nei. Man kunne fint klart seg med en Nokia 3210 enda, men er det BRA? Nei.

 

Apple-offer er uten tvil rammet av Stockholmsyndromet. De sympatiserer og later som at feil og mangler på produktet egentlig ikke er feil og mangler, de mener rett og slett det er pluss.

 

Hvorfor vil noen ha tilgang på mappe- eller filstruktur egentlig? Haha! Hva som er PLUSS med at man mister muligheten? Det heter seg at de som ikke ønsker det, unngår å bruke det. De som ønsker det, bruker det. Apple har bestemt at du ikke får bruke det. Det er dermed et MINUS for oss uten Stockholmsyndromet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sant det, se bare på min splitter nye samsung som kan post-123498-0-19279900-1319303456_thumb.jpg oi

 

Jeg skulle gjerne vist hva min iphone 4 kan, men der får jeg ingen feilmeldinger. Derimot hopper den bare ut i hjem-skjermen uten noen som helst tilbakemelding når noe går galt. Man sitter da igjen i den stakkarslige tro at man har kommet borti hjem-knappen på en eller annen måte. Senest hendte dette for fem minutter siden. Jeg skulle svare på en mail. Åpnet mailen, klikket på Svar, og mobilen hoppet ut i hjem-skjermen. Prøvde en gang til, og samme problemet. Prøvde en tredje gang. Akkurat samme. iphone hoppet tilbake i hjem-skjermen. Har tatt en reboot av mobilen, og nå kan jeg svare på mailen.

 

Ukentlig opplever jeg dette, og ikke bare med mail-programmet.

Lenke til kommentar
Sant det, se bare på min splitter nye samsung som kan post-123498-0-19279900-1319303456_thumb.jpg oi

 

Jeg skulle gjerne vist hva min iphone 4 kan, men der får jeg ingen feilmeldinger. Derimot hopper den bare ut i hjem-skjermen uten noen som helst tilbakemelding når noe går galt. Man sitter da igjen i den stakkarslige tro at man har kommet borti hjem-knappen på en eller annen måte. Senest hendte dette for fem minutter siden. Jeg skulle svare på en mail. Åpnet mailen, klikket på Svar, og mobilen hoppet ut i hjem-skjermen. Prøvde en gang til, og samme problemet. Prøvde en tredje gang. Akkurat samme. iphone hoppet tilbake i hjem-skjermen. Har tatt en reboot av mobilen, og nå kan jeg svare på mailen.

 

Ukentlig opplever jeg dette, og ikke bare med mail-programmet.

 

Har fått samme problemet etter ios 5 - oppdateringen. Skulle tro dette blir fikset i neste versjon av programvaren... :hmm:

Lenke til kommentar
Så med andre ord, nøyaktig det samme jeg må gjennom på min Android mobil når jeg vil ringe til noen ? (bortsett fra det med responsen)

 

Forøvrig er jeg helt enig i at "talekommandoer" ikke er noen erstatning. Det er totalt ubrukelig på alle mulige måter, og mer irriterende enn nyttig (Spesielt om man sitter på bussen og skal prøve å ringe).

 

Hvordan en ren touchscreen-android er, vet jeg ikke da jeg kun har en iphone 4 nå. Naturligvis er det enkelt å åpne kontaktbasen og scrolle seg gjennom et hav av kontakter for å finne den man ønsker å ringe til, men det er tungvint. Det tar lang tid. Mye knoting før man får ringt. Da savner jeg veldig måten min gamle HTC løste dette på. Jeg åpnet ringe-delen, begynte å taste nummeret eller navnet på kontakten, og forslagslisten ble fortløpende oppdatert basert på treff både på nummer og navn. Maks fire tastetrykk (på touch-tastaturet med klassisk knappelayout) så hadde jeg funnet kontakten og nummeret.

 

Har fått samme problemet etter ios 5 - oppdateringen. Skulle tro dette blir fikset i neste versjon av programvaren... :hmm:

 

Jeg har ikke fått oppdatert til ios5 ennå siden denne ikke er sikkerhetsklarert i bedriften ennå. Men da er det tydeligvis ikke noe mer stabilt i ios 5?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å gå for iPhone til tross for mangel på minnekort, reservebatteri, manglende vann- og støtsikkerhet, manglende flash ++. Alt dette betyr mye for mitt mobiltelefonbruk i arbeide og fritid. Jeg gjør det kun fordi jeg oppfatter testen og andre uttalelser dit hen at iPhone virker. Min erfaring med Nokia HTC LG m.fl. er at de låser seg. Da må batteriet ut for å vekke Tornerose. Er jeg naiv når jeg velger iPhone 4s i troen på at jeg endelig får en smart-telefon som også virker som en god gammeldags telefon uten fiksfakserier? Mottakelig for gode råd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg vurderer å gå for iPhone til tross for mangel på minnekort, reservebatteri, manglende vann- og støtsikkerhet, manglende flash ++. Alt dette betyr mye for mitt mobiltelefonbruk i arbeide og fritid. Jeg gjør det kun fordi jeg oppfatter testen og andre uttalelser dit hen at iPhone virker. Min erfaring med Nokia HTC LG m.fl. er at de låser seg. Da må batteriet ut for å vekke Tornerose. Er jeg naiv når jeg velger iPhone 4s i troen på at jeg endelig får en smart-telefon som også virker som en god gammeldags telefon uten fiksfakserier? Mottakelig for gode råd.

Apple lever godt opp til sin filosi om å levere en telefon som bare fungerer, for det gjør iPhone. Ja, kanskje ikke de best speccet eller med mest muligheter, men nå er ikke det alt.

Når typisk Android telefoner er det ofte kjempetelefoner, men når tida går har jeg enda til gode å være borti en telefon at det ikke blir noe klatt med softwarekompabilitet, respons, heng osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Høres bra ut. Likevel er jeg litt spent på om og hvorledes Iphone 4s håndterer 2500 adresser og 1500 notater og kalenderoppføringer et par år fremover og historikk noen år tilbake i tid. Går det bra?

Muligens en telefon som Samsung Galaxy S2 håndterer så mye data bedre enn iPhone 4S, det er vist tidligere i tråden til filmer hvor S2 ofte åpner appsene for disse kjappere enn 4s.

 

Hva som vil skje over tid, vil jeg ikke spekulere mer i enn jeg allerede har gjort, det blir litt for mye gjetting og litt for lite fakta på bordet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...