Simen1 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Mr.M skrev (10 minutter siden): det er jo ikke alle som har et moderne el-anlegg med mulighet for tidsstyring etc. Man trenger jo ikke det da. Det er jo ikke sååå vanskelig å trykke +1 grad på fjernkontrollen til varmepumpa eller kikke på klokka før man setter på en vask eller lader elbilen osv. Å programmere smart-systemer til å oppføre seg som man vil tar også tid så jeg forstår ikke helt trangen til å slippe å tenke og handle aktivt. Det er til å bli "zombie" av å ikke skulle tenke eller gjøre noe i dagens samfunn. Folk som velger dekkhotell og blir helpeløse når de selv må bytte hjul en vakker dag. Folk som ikke forstår gressklippere lengre fordi robotklipperen går jo automatisk og straks det setter seg fast noe i den så er man hjelpeløs og kjøper en ny i stedet for å fikse enkle ting. I fjor måtte jeg trø til og hjelpe en ~25 åring som ikke klarte å skru inn en skrue med skrumaskinen. Han hadde skrumaskinen satt på revers og forsto ikke hvorfor skruen ikke ville inn.. Folk blir zombier eller bimboer av å slippe å bruke hodet. Klart det er behagelig at hjernen bare ligger i dvale som en muskel i vektløshet, men det er jo ikke sunt på sikt.
sedsberg Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Du skjønte tydeligvis ikke poenget. Alt dette styret skulle ikke vært nødvendig i et av verdens rikeste og kaldeste land. Vi har nok av strøm og strømmen er kun dyr pga. ønske om absolutt maks profitt. At Gunner på 80 ikke gidder å sette varmepumpa ned en grad eller to i tide og utide er piss i havet. At vi planlegger og bygger ut mer digital industri enn vi har strøm til derimot er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt greit! Vi bare får våre undersåtter til å spinke og spare symbolske summer og så kan vi slylde på dem når alt går til helv#"&! 1 2 2
Mr.M Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Simen1 skrev (6 minutter siden): Å programmere smart-systemer til å oppføre seg som man vil tar også tid så jeg forstår ikke helt trangen til å slippe å tenke og handle aktivt. hvis man har smart-system.. å f.eks. ha elektriker for å ettermontere tidsur på badet (varmekabler og varmtvann) vil koste tusenvis av kroner å installere, og ikke verdt det. 1 1
Simen1 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Mr.M skrev (4 minutter siden): hvis man har smart-system.. å f.eks. ha elektriker for å ettermontere tidsur på badet (varmekabler og varmtvann) vil koste tusenvis av kroner å installere, og ikke verdt det. Man trenger ikke det. Man blir faktisk dum av å overlate hjernebruken til "smart" elektronikk. Om termostaten eller av-på knappen til varmekabler eller varmepumper er 10 eller 20 år gamle er ingen krise. Det er fult mulig, for ikke å si direkte smart, å justere sånne ting manuelt.
Simen1 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 sedsberg skrev (7 minutter siden): Du skjønte tydeligvis ikke poenget. Alt dette styret skulle ikke vært nødvendig i et av verdens rikeste og kaldeste land. Vi har nok av strøm og strømmen er kun dyr pga. ønske om absolutt maks profitt. At Gunner på 80 ikke gidder å sette varmepumpa ned en grad eller to i tide og utide er piss i havet. At vi planlegger og bygger ut mer digital industri enn vi har strøm til derimot er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt greit! Vi bare får våre undersåtter til å spinke og spare symbolske summer og så kan vi slylde på dem når alt går til helv#"&! Jeg tror ikke du heller skjønte poenget. Folk bør styre strømforbruket sitt for sine egne egoistiske grunner (regninga) og det gir samfunnet en bonus i form av litt mer tilgjengelig kraft (foreløpige indikasjoner på ca 2% for de som har strømstøtte-støtte). En ting dette tallet skjuler er flytting av strømforbruk fra dyre til billige timer. Det foreløpige tallet på 2% er kun netto-forbruket. Flytting av strøm fra dyre til billige timer sparer vanlige folk for penger (egoistiske grunner) og gir vår nasjon en ekstra innsprøytning av penger fra utlandet, når prisene er høye. Stat, fylker og kommuner tjener penger på dette. Det går til statlig, fylkes- og kommunale prosjekter, forbruk, skattekutt osv. Er ikke det en god ting?
sedsberg Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 En god ting å presse de med dårlig råd til å få dårlig samvittighet ja. Absolutt. 4
Simen1 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Sikker på du postet i rett tråd nå? Totalt usammenhengende og ute av kontekst.
sedsberg Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Nei. Alt balubaet om "Åh NEi! BIlliG StrøM! nÅ KomMeR alLe tiL å SløSe meD strØm!" er bare for å få oss til å få dårlig samvittighet. Og at statens undersåtter får litt tilbake og kan ha behagelig temperatur i stua er det som får solcelleselgerne til å gå konkurs. Altså vår feil. Opprinnelig var det folket som eide "strømmen" (vannet i magasinene). Dette ble det logisk nok slutt på og nå må vi kjøpe den dyrt tilbake til staten. Når staten da for en gangs skyld gir litt tilbake til folket sitt så begynner folk "Neiiii!! Vi må spaare!!! Vi går konkurs!! Skru ned varmepumpa en grad!" Og de som må spare er kun de med dårlig råd. De andre driter fullt. 3 1
Vokteren Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Simen1 skrev (19 minutter siden): Man trenger ikke det. Man blir faktisk dum av å overlate hjernebruken til "smart" elektronikk. Om termostaten eller av-på knappen til varmekabler eller varmepumper er 10 eller 20 år gamle er ingen krise. Det er fult mulig, for ikke å si direkte smart, å justere sånne ting manuelt. Det er riktig. Duppeditter har tendens til å bli ødelagt eller å gå av moten etter kort tid. Alle klarer å slå av/på enhetene som monner (elbillader, vv-bereder o.l.) uten å lage et fancy og stressende smarthus. 1
Jotun Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Trikset er å ha smarthus av komfort årsaker OG samtidig spare penger på det. Går an å ha to tanker i samme hode. Blir dum faktisk..... Jaja
J-Å Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 1 hour ago, Simen1 said: Man trenger ikke det. Man blir faktisk dum av å overlate hjernebruken til "smart" elektronikk. Om termostaten eller av-på knappen til varmekabler eller varmepumper er 10 eller 20 år gamle er ingen krise. Det er fult mulig, for ikke å si direkte smart, å justere sånne ting manuelt. Ja, men jeg liker å bruke hjernen til tekniske løsninger. Jeg har gjort dette ganske enkelt med en liten Shelly dings til 300kr. Den kobler inn en motstand i parallell med temperatursensoren til varmepumpen når strømprisen er høy. Dermed tror varmepumpen at det er sommer, og stanser en stund (til den kommer ned på minimum temperatur for varmesløyfene). Jeg kan også bruke den når jeg er bortreist noen dager. Strømpris får jeg foreløpig fra Futurehome, men den kan hentes gratis her med et script som går på selve Shelly dingsen. 1
Simen1 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) sedsberg skrev (1 time siden): Nei. Alt balubaet om "Åh NEi! BIlliG StrøM! nÅ KomMeR alLe tiL å SløSe meD strØm!" er bare for å få oss til å få dårlig samvittighet. Så, når bensin, diesel og dagligvarer går opp og ned i pris, så er det kun for å få oss til å få dårlig samvittighet? Er det bare jeg som leser dette som usammenhengende vrøvl? Eller har du en eller annen godt gjemt sammenheng i dette? Endret 19. desember 2025 av Simen1
sedsberg Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) Vi eier ikke internasjonale oljefelt og råvarer som brukes i matvareproduksjon slik vi eier (eller eide) den norske natur hvor strømmen kommer i fra. Men Godt poeng. Vi burde sende olje og mat ut av landet og heller øke prisene til det absurde for norske undersåtter. Vinn-vinn! Endret 19. desember 2025 av sedsberg 3
Simen1 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Jotun skrev (1 time siden): Trikset er å ha smarthus av komfort årsaker OG samtidig spare penger på det. Går an å ha to tanker i samme hode. Blir dum faktisk..... Jaja @Mr.M mener det ikke er verdt pengene. Det koster tusenvis av kroner til elektriker for å installere duppedittene som skal "spare penger". Regnestykket går trolig aldri i null en gang. Så ja - det kan være dumt å bruke mye penger på slike "komforttiltak" som å bytte ut fysiske termostater og brytere med apper som der man foretar de samme fingertrykkene. Apper og touch er et digitalt ugress. Det vokser over alt og de fleste har allerede en telefon som er overgrodd av dette ugresset. Fysiske brytere og termostater er uhyre enkle GUI, taktile, brukervennlige og langvarige i forhold.. Aldri programvareoppdateringer, batterier som må lades, GUI som må sveipes og klikkes, vernes mot digitale innbrudd og personvernangrep, ikke fungerer når nettet er nede. Fysiske brytere og termostater bare virker - og gjør jobben sin. GUIet er der man trenger det - når man trenger det. Uten noe fuzz og fjas. 1
Simen1 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 sedsberg skrev (9 minutter siden): Men Godt poeng. Vi burde sende olje og mat ut av landet og heller øke prisene til det absurde for norske undersåtter. Vinn-vinn! Norske kunder bør ideelt betale internasjonal markedspris for strøm. Statlige subsidier til strømforbruk er helt absurd og burde avvikles. Det er kun et resultat av svake populistiske politikere som lar seg presse under den konstante trusselen om å ikke bli gjenvalgt. Norske kunder bør ideelt betale internasjonal markedspris for matvarer. Statlige tollmurer som bygger opp kunstig høye priser er helt absurd og burde avvikles. Det er kun et resultat av svake populistiske politikere som lar seg presse av landbrukspropaganda og den konstante trusselen om å ikke bli gjenvalgt. Hadde jeg vært diktator her så ville matprisene stupt og skattetrykket avtatt. 1
Mannen med ljåen Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Norske strømkunder skal betale kostpris for lokal vannkraft, det er vår vannkraft. Kostpris er vår markedspris. Utlandet kan betale sin markedspris, uten å plage oss. Ang. matpriser, må vi ha lokal produksjon, så ikke pengene går ut av landet, og for beredskap og arbeidsplasser. Uten landbruk blir alt granskog. 1
Simen1 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden): Kostpris er vår markedspris. Ok Stalin...!?? Har dette sovjet-grøsset noen nevneverdig støtte i det norske folk, regjering og storting? Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden): Utlandet kan betale sin markedspris, uten å plage oss. Du kan jo kaste dine egne tusenlapper ut av vinduet - men jeg vil ha meg frabedt at du kaster ut mine... Norske eksportinntekter gir oss et titalls milliarder kroner inn i statskassa, fylkeskommunale kasser og kommunekasser. Hvis dette uteblir av en "luring" som vil frasi oss eksportinntekter så synes jeg "luringen" burde betale disse pengene av egen lomme i stedet for. Mannen med ljåen skrev (12 minutter siden): Ang. matpriser, må vi ha lokal produksjon, så ikke pengene går ut av landet, og for beredskap og arbeidsplasser. Uten landbruk blir alt granskog. Nei, det er ingen som sier at vi må ha lokal matproduksjon - utenom de som tjener penger på det da. Pengene rår over meningene. Folk som tjener på dette er inhabile. Disse burde bli tilbudt jobb i forsvaret (reell beredskap) og næringsliv (reelt verdiskapende) i stedet for. Nei, det er faktisk stikk motsatt. Landbruket, eller rettere sagt skogbruket er jo selve årsaken til at Norge er nedgrodd av den forbaska fremmedarten sitkagran. Dette er bare en av mange katastrofale ringvirkninger av den forbaska landbrukspolitikken og landbrukspropagandaen som har herjet landet. 1
Mannen med ljåen Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) Den strømpolitikken vi hadde var det bl.a. Arbeiderpartiet som stod bak i etterkrigstiden, ikke Stalin. Vi skulle bygge landet, ikke selge det til utlandet. Vi hadde akkurat klart å avverge en slik politikk, og straffet de ansvarlige. De milliardene "vi" håver inn på å ha strømkrise dekker overhodet ikke strømstøtte og de-industrialisering. Endret 19. desember 2025 av Mannen med ljåen 5
J-Å Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 6 minutes ago, Simen1 said: Nei, det er ingen som sier at vi må ha lokal matproduksjon - utenom de som tjener penger på det da. Jeg tror vi må ha endel matproduksjon i Norge. Men den bør subsidieres slik at prisene blir de samme som i Sverige. Den eneste grunnen til at de høye matprisene blir akseptert, er at et flertall av befolkningen kan handle i Sverige. Mens vi få som bor langt fra grensen må subsidiere landbruket. Vi burde egentlig gå over til å spise bare sjømat. 2
Simen1 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Vi skulle bygge landet, ikke selge det til utlandet. Et titalls milliarder inn i statens kasse, fylkeskommuner og kommunale kasser bygger da vitterlig landet. Det samme gjør salg av olje til utlandet. Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): De milliardene "vi" håver inn på å ha strømkrise dekker overhodet ikke strømstøtte og de-industrialisering. Siden Norge ikke har laget noen offisiell analyse på dette, så regner jeg med du vet bedre enn norske myndigheter og kan argumentere godt for det.. Scenen er din.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå