Gå til innhold

Privatisering av kirken? For eller imot?


Anbefalte innlegg

Hei, hva syns dere om at vi har forsatt statskirker i Norge? Tror dere at det kan skape litt dårlige forhold til de andre religionene eller er det greit at vi har det som det er? Jeg synes at det burde endres siden det er litt gammeldags og verden fortsetter. Hvis dere kan komme med noen argumenter for eller imot privatisering av kirken hadde vært veldig fint, da kunne vi begynne en diskusjon om dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Staten og religion burde separeres, men de står veldig nærme hverandre i mange land. Hva mener dere om det? Men syns dere at det vil gå bra med kirker etter at det blir privatisert. Det kan bli problemer, mindre troende folk? Kirken kan kanskje begynne å koste penger pga. dårlig budsjett.

Lenke til kommentar

Det får da være opp til de som er kristne å sørge for at det går bra med kirken, ikke staten. Om kirken begynner å koste penger får da kirken ordne med det selv, uavhengig av oss andre.

 

Ja, det er jeg ening i men syns dere ikke at det er litt tradisjonelt å ha statskirke? har dere noen gode argumenter/grunner for a det skal bli privatisert siden dere er for det, det virker sånn.

Lenke til kommentar

Det får da være opp til de som er kristne å sørge for at det går bra med kirken, ikke staten. Om kirken begynner å koste penger får da kirken ordne med det selv, uavhengig av oss andre.

 

Ja, det er jeg ening i men syns dere ikke at det er litt tradisjonelt å ha statskirke? har dere noen gode argumenter/grunner for a det skal bli privatisert siden dere er for det, det virker sånn.

 

Jo, klart det er stas med kirke mtp. tradisjon og historie, men i disse tider er tanken også blitt mer.. tja, økonomisk.

 

Jeg syns vi burde få til en splittelse; 40/60 - 50/50 Stat-Kirke deling. Kirken klarer ikke utgiftspostene selv - Da det norske folk ikke har 30IQ og er såpass opplyste, så det er vel sannsynligvis ikke mulig.

Lenke til kommentar

Er selvsagt mot statsreligion, men føler en kulturell plikt til å holde kirkene under statens eie. Jeg frykter hva som vil skje med kirkene, som er en viktig del av vår kultur, om de ikke lenger får fast finansiering. Imidlertid bør staten blande seg så lite som mulig inn i driften av kirken. De bør kun sørge for at den vedlikeholdes. De bør heller ikke finansiere nye kirker, men kun vedlikeholde allerede eksisterende kirker.

Endret av A H P
Lenke til kommentar

De fleste registrerte trossamfunn i Norge får statstøtte. Inkludert Åsatrufellesskapet Bifrost og Jehovas Vitner.

Så det er snakk om mer enn bare statskirken.

Selv mener jeg religion ikke har noe i staten å gjøre.

 

Men betyr det da at f.eks prester får lønn fra staten? Hvordan kan det være en rettferdig ? Blir preste jobb sett på som en vanlig jobb da, det syns jeg ikke er helt riktig.

Lenke til kommentar

Prester får vel ikke bare lønn fra kommunen de opererer i, men også boliger i enkelte kommuner om ikke jeg tar helt feil? Ihvertfall i Tromsø har vi presteboliger (som jeg selv må si er veldig fine eneboliger) der de tilogmed slipper noe av vedlikeholdet, for eksempel blir gresset klippet av kommunens eiendomsforvaltning.

 

Kirkene i Norge er historiske og kulturelt viktige bygninger som absolutt burde bli driftet og vedlikeholdt av staten, derimot hvis en religion ønsker og benytte seg av kirken på fulltid burde de utelukkende stå for driftingen og vedlikeholdet (evt. kostnadene av dette) så lenge låneavtalen spesifiserer dette. Jeg er også åpen for avtaler hvor de gruppene som benytter seg av kirken bare delvis, kan stå for deler av kostnadene i motsetning til hele beløpet. Eneste kommunen trenger og bistå med i en avtale der en gruppe benytter seg av kirken på fulltid er inspeksjoner som sjekker at kirken blir vedlikeholdt på rett måte og på en tilfredsstillende måte.

Lenke til kommentar

Prester får vel ikke bare lønn fra kommunen de opererer i, men også boliger i enkelte kommuner om ikke jeg tar helt feil? Ihvertfall i Tromsø har vi presteboliger (som jeg selv må si er veldig fine eneboliger) der de tilogmed slipper noe av vedlikeholdet, for eksempel blir gresset klippet av kommunens eiendomsforvaltning.

Dette stemmer. I kommunen vår er det også en stor prestebolig. Denne blir dog ikke brukt, da presten er født og oppvokst i kommunen.

Lenke til kommentar

Separere kirke og stat = Kirke må betale selv for kirker = Kirke må ta inn penger av medlemmer = Medlemmer som egentlig ikke er kristne/ikke bryr seg må ta et valg, melde seg ut eller betale penger til kirken = Mindre medlemmer = Kirke må selge kirker = Staten kjøper kirker = Kirker blir statlige og alle kan gifte seg i de, som i tradisjon og uten religionen innblandet = WIN!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...