Gå til innhold

Kjøpt bedriftsmaskin fra Dell som privat, forbrukerkjøpsloven eller ikke?


hakonvl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal prøve å gjøre dette kort. For omtrent to årsiden kjøpte jeg en Dell Vostro 1720 bærbar fra Dell. I og med at dette er en bedriftsmaskin ringte jeg på forhånd Dell og hørte om jeg kunne kjøpe maskinen som privatperson, og om det var noe spesielt jeg måtte forholde meg til. De sa at dette var helt greit, så jeg bestilte maskine. Jeg var nødt til å oppgo bedriftsnavn, og der skrev jeg inn "Privat" i og med at feltet var obligatorisk.

 

Maskinen har senere vist seg og være noe av det værste jeg har vært borti. Omtrent hele maskinen er byttet pga av feil som jeg har fått dekket på en forsikring jeg kjøpte med maskinen. Dette har ikke vært feil fra min side, men deler i maskinen som har sluttet å fungere. Det er vell skjerm, batteri og CD-stasjon som sitter igjen av orginalmaskinen, og de to sistnevnte må byttes nå. Flere av delene er byttet flere ganger, blant annet hovedkortet som er byttet tre ganger, av flere grunner, blant annet for korte skruer fra fabrikken som har kortsluttet hovedkort og CPU. Supporten har også virket helt greit så sant det er vanlige feil, om ikke er det rett og slett helt umulig, og de er ekstremt dårlige til å holde avtaler.

 

Jeg skulle nå bytte batteri, og fant ut at dette er dekket av forbrukerkjøpsloven, og at Dell tidligere har blitt saksøkt for å ikke la bytte batteri i følge forbrukerkjøpsloven. Jeg ringte inn Dell, og spurte om jeg kunne få byttet batteri, og da mente også at dette ikke var dekket av garanti, forsikringer osv. Jeg viste til denne saken der de hadde blitt saksøkt, og han jeg pratet med måtte da gå å snakke med "skjefen". Han sa at forbrukerkjøpsloven ikke gjaldt meg siden jeg er en "bedrift", noe jeg altså ikke er.

 

Jeg skal ringe opp igjen, og håper at jeg får ordnet dette, men det hadde vært fint med litt tilbakemeldinger på denne saken, og om noen har vært borti noe lignende? Eventuelt lover jeg kan henvise til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven gjelder siden dette er et kjøp mellom en næringsdrivene (Dell) og en fysisk person (deg). Siden forbrukerkjøpsloven er ufravikelig kan man heller ikke avtale seg bort fra at den ikke skal gjelde ved et forbrukerkjøp.

 

***

 

"§ 1. Alminnelig virkeområde

 

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

 

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

 

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. [...]

 

§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg

 

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. [...]"

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html for hele forbrukerkjøpsloven.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Er nå i kontakt med dem igjen, og de sier at jeg har skrevet under på en kontrakt der det står at jeg må forholde meg til lover og regler som gjelder bedrifter. Jeg skulle også fått et valg der jeg kunne velge om jeg var en privatperson eller bedrift, men det fikk jeg altså ikke. Heldigvis sa de at om momsen var betalt, så gjelder vanlige forbrukerkjøpsregler, så jeg må ta et bilde av ordrebekreftelsen som jeg mailer inn. Jeg regner med at dette er i orden, men jeg har ikke denne her og det var heller ikke jeg som sto for selve kjøpet. Skal sjekke dette i løpet av kort tid.

 

Jeg synes uansett dette bryter med § 3. Ufravikelighet. Lovvalg, men om momsen ikke er betalt så ligger vell jeg og litt tynt ann, eller er det selgers annsvar å kreve inn moms?

 

Edit: Bedrifter betaler jo og moms på samme måte, men det er vell en del andre prosedyrer med momsregnskap osv som kommer i tillegg?

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar

Når du kjøper en vare, selv om du er bedrift, så betaler du alltid varens pris + moms. For oss forbrukere så skal alltid oppgitt pris være inkludert moms. Når man er bedrift, og er registrert i merverdiregisteret, så kan man få tilbake momsen man har betalt inn. Dette er det kun bedrifter som kan gjøre og med mindre du er bedrift så er det veldig usannsynlig at du kunne ha gjort dette.

 

Og uansett ville det vært Dell som skulle ha betalt inn momsen, ikke du.

 

Når det gjelder avtalen de henviser til så har du jo funnet den rette paragrafen. Så lenge du som privatperson handler hos Dell kan ikke de få deg til å signere på en avtale som gir deg dårligere rettigheter enn forbrukerkjøpsloven. Du kan enten trumfe med dette, eller så kan du begynne med å kaste bort Dell sin tid ved å kreve å se den signerte avtalen. Deretter trumfe med paragrafen over.

Lenke til kommentar

Mhm, viste til paragrafen når jeg snakket med de på telefon tidligere i dag, men de ga seg ikke. Regner med at han snakket om en typisk "Ved å bruke dette produktet aksepterer du våre betingelser"-sak, men dette er jo uansett et brudd på forbrukerkjøpsloven. Jeg tror det skal ordne seg om jeg får sendt inn et bilde av produktavtalen, selv om dette egentlig ikke skal ha så mye å si. Kommer tilbake over helga når jeg får sendt det de ba om.

Lenke til kommentar

Uansett, defekt batteri etter to år er ikke nødvendigvis en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Så det er ikke automatikk i at du får byttet batteriet kostnadsfritt.

 

Og det er vel tvilsomt at de er blitt saksøkt for dette tidligere. Kan godt være at de har hatt en sak oppe forbrukertvistutvalget, men neppe noe mer.

Lenke til kommentar

Dere har et poeng i at det ikke nødvendigvis er automatikk i at batteriet blir byttet på garanti, men ut i fra hva Dell har sagt når jeg har forklart problemstillingen så bytter de det om maskina bare hadde vært registrert som en privatmaskin. Maskina er vell knapt litt over et år tror jeg, og at batteriet blir så dårlig som mitt har jeg aldri opplevd før. Ut i fra hva jeg har lest om tillsvarende saker bør batteriet være brukbart etter to-tre og et halvt år etter kjøp, og mitt batteri er ikke brukbart.

 

 

Ang. saksøkinga så leste jeg dette i en norsk nettavis for en stund siden, men jeg finner ikke igjen artikkelen, husker ikke om det var i Norge heller, men tror nok det var det. Poenget var i allefall at det er flere som har hatt problemer med lignende problemstillinger med Dell før. Det er i allefall tatt opp i forbrukerrådet :)

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar

Alle produsenter har på et eller annet tidspunkt hatt en klagesak mot seg angående batterilevetid. Enten det er i Norge eller i utlandet. Og dette skyldes forskjell mellom forventningene til forbruker og faktisk virkelig levetid til batterier.

 

Batterier slites over tid. Det er bare slik det er. Og de slites enda værre om de ikke blir behandlet skikkelig/tatt vare på.

 

Å forvente at et batteri skal ha samme kapasitet som den var ny, etter to-tre år, er en fantasi. Det kan skje, men det er mer tilfeldigheter enn noe du kan planlegge. En highend laptop kan miste så mye som 50% av kapasiteten sin etter 2 år, mens en lavpris modell kan kun ha mistet 10%. Alt etter bruk, tilfeldigheter og omsorg for batteriet.

 

Derfor er også den generelle "regelen"(ikke en lov) at om batteriet er defekt, dvs tar ikke lading, forhindrer maskinen fra å starte eller at maskinen ikke kan benytte batteriet i det hele tatt, så kan du reklamere.

Lenke til kommentar

Jeg er fult klar over det, og jeg har ikke sagt at jeg fortventer at de skifter det. Det eneste jeg vet er at jeg har mistet mye av kapasitetet på batteriet, godt over 50% tap. Ut i fra hva jeg har lest skal et batteri vare i med en viss normal levetid i allefall 2 til 3 1/2 år, se f. eks http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.5081962.

 

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du henger deg opp i dette da spørsmålet er om hvilken kjøpslov jeg skal forholde meg til når jeg har kjøpt en bedriftsmaskin, ikke om dette er en reklamasjonssak. Om Dell vil ta dette på reklamasjon så er det fint for meg, da slipper jeg å betale 1300kr for et nytt batteri om jeg vil kunne kjøre maskinen på batteri. Fint om du klarer å holde deg on-topic.

Lenke til kommentar

Og emnet i tråden har eg allerede gitt min mening om, og forsøkt å besvare etter beste evne.

 

Hvorvidt det er en reklamasjonssak eller ikke er fortsatt veldig vesentlig, og ikke off-topic i det hele tatt. Men eneste grunnen til at eg skrev om dette var at dette ble nevnt av en annen bruker. Ser ikke problemet i det.

Lenke til kommentar

FTU har kommet fram til at det skal være liv i batteriet i 2 år. Om det bare har 1 minutt kapasitet betyr ingenting. At noen mener at batteri skal ha kapasitet i 3 1/2 år betyr svært så lite så lenge FTU sier noe annet. Hvis selger sier at batteriet skal ha kapasitet i 3 1/2 år så har du en sak. Mulig det kommer til å bli en forandring nå som Samsung har kommet med laptopbatteri som skal holde 1000 ladesykluser i motsetninger til 300 som er det normale.

Lenke til kommentar

Det virket i allefall som om dette kanskje kunne byttes om PCen hadde vært registrert som en privatmaskin. Som sagt vil jeg uansett at de betrakter meg som en privatperson, uavhengig av om jeg får byttet batteri eller ikke. Batteriet er bare en av tingene jeg muligens kan få ordnet, og om jeg ikke får det så er det helt greit.

Om det er to eller 3 1/2 år er heller ikke så farlig da maskinen knapt er ett år gammel.

 

Uansett, sender inn ordrebekreftelsen slik de har bedt meg om, så får jeg se hva som skjer.

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar

Kan du vise meg hvor det står at kjøpsloven skal ha rundt to års levetid i følge kjøpsloven? Batterier regnes som en forbruksvare, men blant annet forbrukerrådet har påpekt at de allikevell skal ha to til tre og et halvt års levetid, og hva forbrukerrådet sier angår vell ikke kjøpsloven?

Lenke til kommentar

Jeg er fult klar over det, og jeg har ikke sagt at jeg fortventer at de skifter det. Det eneste jeg vet er at jeg har mistet mye av kapasitetet på batteriet, godt over 50% tap. Ut i fra hva jeg har lest skal et batteri vare i med en viss normal levetid i allefall 2 til 3 1/2 år, se f. eks http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.5081962.

Det er ikke usannsynlig at det er brukerfeil som har gjort at batteriet har blitt så dårlig. Et batteri som behandles pent har gjerne 70-80% kapasitet igjen etter to år, og et batteri som behandles dårlig har gjerne 30% kapasitet igjen, om det i det hele tatt fungerer etter to år.

Lenke til kommentar

Hehe, den var fin, ser jeg har rota det fint til der. Saken er at jeg trodde maskinen var nærmere to år, men så hørte jeg med Dell og de sa den var kjøpt i 2010. Jeg husket at jeg fikk maskinen i løpet av sommeren/vår, så jeg antok at den var rundt et år. Jeg har nå sjekket på nett, og jeg ser at maskinen er kjøpt 19.02.2010. Maskinen er altså 1 1/2 år gammel nå om man regner fra kjøpsdato. Jeg tror ikke jeg fikk maskinen før ut på sommeren/sent på våren en gang, men dette husker jeg ikke helt. Så riktig alder er altså midt i mellom :)

 

Uansett, om jeg får nytt batteri er det fint, om ikke så er det helt greit. Jeg forventer det ikke, men om det er mulig å få det til, noe det er i følge hvordan jeg har tolket Dell, så ser jeg ikke noe grunn til å ikke prøve. Det viktigste er på sikt at jeg kan forholde meg til forbrukerkjøpsloven, og ikke kjøpsloven :) Synes batteriet egentlig er litt feil fokus mtp på tittelen i emne, noe jeg egentlig har fått svar på. Det kan godt hende at det er brukerfeil, da jeg har brukt maskinen en god del koblet til med batteri og lader. Da jeg ringte Dell forklarte jeg at batteriet har alt for dårlig kapasitet, og at forskjellige operativsystemer jeg kjører klager på at batteriet er for dårlig. Dette gjør ikke andre maskiner jeg i allefall har brukt to-tre år med batteri og lader, men dette varierer jo fra batteri til batteri. De sa at jeg ikke fikk dette byttet siden dette er en bedriftsregistrert maskin. De har da bedt meg om å bevise at jeg ikke er en bedrift, ved å sende inn ordebekreftelse som viser at moms er betalt slik at jeg kan henvende meg til privat avdelingen hos Dell support. Om de sier noe helt annet, så er det helt greit.

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...