Gå til innhold

Oppgradere til 2*1 GB eller til 2*2 GB?


Norway_Bergen

Anbefalte innlegg

Har en HP compaq nx 8220, som brukes til surfing og lette barnespill. Det står 1*1 GB minne i den nå. Når jeg bruker minnevelgeren hos Komplett, får jeg bare opp to alternativer enten 1GB eller 2*1 GB, betyr det at maskinen ikke drar nytte av mer enn 2 GB eller er det bare at produsenten Crucial ikke produserer 2GB brikker som passer til min maskin? Bør jeg kjøpe en brikke 1GB i tillegg til den jeg har, eller har jeg noe å hente på å kjøpe 2*2GB?

Endret av Norway_Bergen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Brikken montert og maskinen oppdaget den og fungerte fint en uke... Nå lar den seg slå på oppstartsvinduet fra Windows kommer, men når bilde med brukere skal komme opp blir skjermen dimmet (svart men ikke avslått). Maskinen starter greit i sikkerhetsmodus. Har prøvd å rulle tilbake driver, men det hadde ingen effekt. Noen som har gode tips til hva jeg kan prøve på for å få den til å fungere? Maskinen har WinXP.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk ny brikke fra Komplett, men problemet er det samme. Tenkte at tjangsen for å få to defekte brikker er ganske liten, har nå byttet og den nye brikken sitter i den innvendige sloten, mens den gamle sitter under maskinen; samme problemet; fjernet så den gamle og maskinen fungerer fint med den nye brikken innvendig. Altså er Ram brikken OK, men den fungerer ikke når jeg monterer den i slot under maskinen. Er dette da et Hardware problem som ikke lar seg løse? Maskinen er gammel, tenker at det ikke er aktuelt med bytte av hovedkort. Kan det finnes andre løsninger?

Lenke til kommentar

Hvis det ikke fungerer med 2 like brikker:

 

Det kan også være støv i porten som er problemet. Blås godt og prøv igjen.

 

Hvis det ikke fungerer så kan det være minnekontrolleren eller hovedkortet som er defekt akkurat der. Da må du bare prøve å takle 1 GB frem til du kjøper ny maskin. Programmet Soluto kan hjelpe deg med å minimere minnebruken. Diverse register-oppryddingsprogrammer kan også hjelpe noe. Et litt større tiltak, som ikke nødvendigvis passer alle, er å bytte OS til noe lettere. F.eks Xubuntu eller Lubuntu.

 

Vil du heller ha ny maskin, ikke kast den gamle. Innstaller heller et av de nevnte OS og gi den bort til noen som kan sette pris på den med 1 GB ram og ett sånt OS.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...