Gå til innhold

[Løst] Karakterbruk på Digit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt var så mye bedre før i verden :)

 

Nå har vi endelig fått "skrike" oss til å få de forbedringen vi savnet på gamle Digit.

Også finner vi ut at det vi egentlig savner, er gamle fode Digit :)

 

Fra spøk til alvor.

Jeg er redd for at det nå er blitt for mye mann skal forholde seg til, både når bildet skal legges ut, og når en skal kommentere.

Dette med nivå på kommentering har gjort at jeg mange ganger har unlatt å kommentere bilder. Grunnen til dette er at den som legger ut bildet har klikket av for at han/hun bare ønsker hyggelige tilbakemeldinger.

 

En tendens jeg også legger merke til, er at de bildene som virkelig skulle behøvd en korrigering ofte er de som bare ønsker hyggelige kommentarer. Samtidig ser jeg at de som legger ut de beste bildene gjerne vil ha fyldige tilbakemeldinger.

 

Ja, ja - dette frustrerer meg.

For når en som legger ut et bilde hvor jeg gjerne ville komme med noen råd til forbedring, men bare ønsker hyggelige tilbakemeldinger - da lar jeg være å kommentere bildet.

 

Ja, ja - det var nå det

Lenke til kommentar

Mere poeng, mindre pjatt. Få poengscorene tilbake under bildene på forsiden. Rangér "Populære bilder" etter poengscore. Flere konkurranser basert på poengscore.

Det meste andre er vel prøvd nå, og har mislykkes.

Og dermed utelukke de av oss som reserverer oss mot karakterer? Neitakk.

 

Som jeg allerede har sagt tidligere, så tror jeg grunnen til at aktivitetsnivået har sunket fordi ferien er over og folk er tilbake i den travle hverdagen.

 

En tendens jeg også legger merke til, er at de bildene som virkelig skulle behøvd en korrigering ofte er de som bare ønsker hyggelige kommentarer. Samtidig ser jeg at de som legger ut de beste bildene gjerne vil ha fyldige tilbakemeldinger.

Akkurat det ser jeg også. Og jeg mistenker også at noen velger nivået kritikk, men de egentlig ønsker seg tips.

Lenke til kommentar

Jeg må nesten komme med ett spørsmål selv:

Er det sånn at det viktigste er at bildet er populært og får mest mulig poeng?

Det minner litt om en 'gutteklubben grei' hvor det gjelder å gi og få mest poeng - om bildene faktisk er bra virker mindre viktig. Nå mener jeg ikke at dere spesifikt i denne tråden gjør det, men for meg så virker det som dette kommer opp igjen og igjen - om at man savner poeng.

 

Problemet med å skulle la antall poeng være avgjørende og at det er disse som til all tid skal vises på forsiden er jo nettopp det - ett bilde kan være (unnskyld utrykket) helt ræva, men likevel ha masse poeng.

 

Ta for eksempel Explore på flickr - der troner stort sett ekstremt dårlige bilder tronen, fordi man har en 'vennegjeng' med kontakter som alle ser på og setter bilder som favourites - med mål å få bildene på for eksempel Explore.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må nesten komme med ett spørsmål selv:

Er det sånn at det viktigste er at bildet er populært og får mest mulig poeng?

Det minner litt om en 'gutteklubben grei' hvor det gjelder å gi og få mest poeng - om bildene faktisk er bra virker mindre viktig. Nå mener jeg ikke at dere spesifikt i denne tråden gjør det, men for meg så virker det som dette kommer opp igjen og igjen - om at man savner poeng.

 

Problemet med å skulle la antall poeng være avgjørende og at det er disse som til all tid skal vises på forsiden er jo nettopp det - ett bilde kan være (unnskyld utrykket) helt ræva, men likevel ha masse poeng.

 

Ta for eksempel Explore på flickr - der troner stort sett ekstremt dårlige bilder tronen, fordi man har en 'vennegjeng' med kontakter som alle ser på og setter bilder som favourites - med mål å få bildene på for eksempel Explore.

 

 

Det trådstarter etterlyser er mer aktivitet. Det var mitt forslag å øke bruken av karaktersystemet. Ditt innlegg viser jo bare at du anser alle andre som inkompenente når det gjelder å vurdere bilder. Gi meg gjerne eksempler på bilder med høye score som er helt ræva.

Lenke til kommentar

Det trådstarter etterlyser er mer aktivitet. Det var mitt forslag å øke bruken av karaktersystemet. Ditt innlegg viser jo bare at du anser alle andre som inkompenente når det gjelder å vurdere bilder. Gi meg gjerne eksempler på bilder med høye score som er helt ræva.

Merker at du hoppet glatt over selve spørsmålet og valgte å ta dette personlig. Noe som ikke var tilsiktet.

 

Hvorfor er mer aktivitet, det samme som 'mer poeng'?

Lenke til kommentar

Et generelt spørsmål til alle: Hvor lang tid bruker du per bilde? Og svar ærlig nå, er det tid nok til å yte det rettferdighet når du kommenter?

I snitt bruker jeg kanskje ca. 30 sek pr. bilde. Noen bare 10-15 sek. Og andre 15-30 sek. Og et mindre antall 30- sek eller mer. Ganske få mer en 1 min. Noen bilder ser jeg på flere ganger i løpet av en dag!

Finner fort ut hvilke bilder jeg synes er interessante og vil se nærmere på , og finner fort ut av de som jeg mener er "ordinære" og som jeg ikke bruker noe særlig tid på. Mitt kunnskapsnivå om fotografering er under stadig utvikling, så det skal ikke forundre meg om jeg i en ikke for fjern framtid kommer til å bruke enda mer tid pr. bilde ( i snitt)......:whistle:

 

Som jeg har nevnt tidligere prøver jeg uansett å sette "min karakter" (*) på så godt som alle bilder......

Dette er min foreløpige tilnærming til bildene, men samtidig må jeg medgi at jeg i sum bruker aller minst tid på bilder i Evalueringsnivå Visning..... Dette nivået forteller meg at framviseren ikke er interesset i Tips/Kritikk - og det er vel meningen er det ikke???(altså en form for Galleri udner Bildekritikken).....

Tror kanskje at jeg i framtiden ikke kommer til å benytte dette nivået noe (for min egen del altså).....

:cool:

(*) har tatt meg den frihet å tilpasse karakterskalen kfr mitt hode (enklere skille mellom karakterene enn det som står i infoen) :innocent:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Det trådstarter etterlyser er mer aktivitet. Det var mitt forslag å øke bruken av karaktersystemet. Ditt innlegg viser jo bare at du anser alle andre som inkompenente når det gjelder å vurdere bilder. Gi meg gjerne eksempler på bilder med høye score som er helt ræva.

Merker at du hoppet glatt over selve spørsmålet og valgte å ta dette personlig. Noe som ikke var tilsiktet.

 

Hvorfor er mer aktivitet, det samme som 'mer poeng'?

 

Det er faktisk ikke sikkert det er fasit-svaret, men mye annet er prøvd uten særlig suksess. Det kan derfor ikke koste mye å prøve. Lykkes heller ikke det, legger jeg meg gjerne langflat.

Lenke til kommentar

I snitt bruker jeg kanskje ca. 30 sek pr. bilde. Noen bare 10-15 sek. Og andre 15-30 sek. Og et mindre antall 30- sek eller mer. Ganske få mer en 1 min. Noen bilder ser jeg på flere ganger i løpet av en dag!

Finner fort ut hvilke bilder jeg synes er interessante og vil se nærmere på , og finner fort ut av de som jeg mener er "ordinære" og som jeg ikke bruker noe særlig tid på. Mitt kunnskapsnivå om fotografering er under stadig utvikling, så det skal ikke forundre meg om jeg i en ikke for fjern framtid kommer til å bruke enda mer tid pr. bilde ( i snitt)......:whistle:

Jeg tror nok at du vil finne at du bruker mer og mer tid på de interessante bildene.

 

Som jeg har nevnt tidligere prøver jeg uansett å sette "min karakter" (*) på så godt som alle bilder......

Dette er min foreløpige tilnærming til bildene, men samtidig må jeg medgi at jeg i sum bruker aller minst tid på bilder i Evalueringsnivå Visning..... Dette nivået forteller meg at framviseren ikke er interesset i Tips/Kritikk - og det er vel meningen er det ikke???(altså en form for Galleri udner Bildekritikken).....

Tror kanskje at jeg i framtiden ikke kommer til å benytte dette nivået noe (for min egen del altså).....

:cool:

Bilder i "Visning" er netttopp det - bilder som vises frem. Der hender jeg slenger inn "fint bilde" eller "dette liker jeg". Og det er jo slik det skal være. Jeg bruker "Visning" når det er temadag - jeg tar den dagen som en kosetime.

 

(*) har tatt meg den frihet å tilpasse karakterskalen kfr mitt hode (enklere skille mellom karakterene enn det som står i infoen) :innocent:

Det er lov - du er jo også flink å si hvilken karakter du gir i kommentarene dine.

Lenke til kommentar

Mere poeng, mindre pjatt. Få poengscorene tilbake under bildene på forsiden. Rangér "Populære bilder" etter poengscore. Flere konkurranser basert på poengscore.

Det meste andre er vel prøvd nå, og har mislykkes.

 

Hei

Ser at du etterlyser flere konkurranser. Hva med MÅNEDENS BILDE som jeg har forsøkt å få igang omtrent helt siden vi startet nye digit - eller faktisk FØR vi begynte å gå over til den nye.

 

RAK-foto :new_woot:

Endret av RAK-foto
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at du vil finne at du bruker mer og mer tid på de interessante bildene.

 

Ja, det tror jeg også som sagt. Og iallefall når jeg begynner med, og forstår mer av, alle de redigeringsmuligheter/faguttrykk som PS-folka viser til i sine beskrivelser/kommentarer (Elements er ankommet og skal installeres/forskes i/læres.....).... :thumbup:

Lenke til kommentar

221 bilder siste uke/436 bilder siste 2 uker. Er det egentlig så ille? Det er ca. 31 bilder om dagen.

Tall er rart gitt! :hmm:

Det høres ikke så ille ut med tallet 31, men det er nå engang 25% færre bilder enn hvis tallet var ca. 40 i snitt!!!

Alt er bedre enn ingenting, og håper at snittet vokser seg til over 40 eller i beste fall rundt 50.

Elsker å bla gjennom bildene her inne, så selv om enkelte mener at det ikke er volumet som teller så mener jeg altså at volumet gjenspeiler "aktiviteten" her inne...... Kvantitet og kvalitet henger ikke nødvendigvis sammen, men jeg "tåler" gjerne flere helt ordinære bilder også jeg, og sjansen for at et mer "spektakulært" dukker opp øker med innleggingsfrekvensen,.... kanskje....:roll::cool:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...