Gå til innhold

[Løst] Karakterbruk på Digit


Anbefalte innlegg

Akkurat det ser jeg også. Og jeg mistenker også at noen velger nivået kritikk, men de egentlig ønsker seg tips.

Jeg ser ikke hva som er forskjellen på kritikk og tips.

Hvis jeg kritiserer et bilde fordi jeg mener det er for mørkt, så ligger det vel i den "kritikken" et tips om at bilde burde vært lysere.

En kritikk som fek sier; Dette kompet var elendig, men ikke inneholder forslag til forbedring, annser jeg ikke som "konstruktiv" kritikk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke hva som er forskjellen på kritikk og tips.

Hvis jeg kritiserer et bilde fordi jeg mener det er for mørkt, så ligger det vel i den "kritikken" et tips om at bilde burde vært lysere.

En kritikk som fek sier; Dette kompet var elendig, men ikke inneholder forslag til forbedring, annser jeg ikke som "konstruktiv" kritikk

Det er vel heller brukes som en indikasjon på hvilket nivå den som poster bildet er på. Når en spør om tips, så er det slik ting som "litt lysere/mørkere", "stram inn komposisjonen" osv man er ute etter. På kritikk, så er tanken an man går man mer detaljert til verks.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hva som er forskjellen på kritikk og tips.

Hvis jeg kritiserer et bilde fordi jeg mener det er for mørkt, så ligger det vel i den "kritikken" et tips om at bilde burde vært lysere.

En kritikk som fek sier; Dette kompet var elendig, men ikke inneholder forslag til forbedring, annser jeg ikke som "konstruktiv" kritikk

Det er vel heller brukes som en indikasjon på hvilket nivå den som poster bildet er på. Når en spør om tips, så er det slik ting som "litt lysere/mørkere", "stram inn komposisjonen" osv man er ute etter. På kritikk, så er tanken an man går man mer detaljert til verks.

OK - skjønner hva du mener

Lenke til kommentar

Ja, må vel på banen jeg også - for å gjenta meg selv.

 

Det er ikke antall bilder som legges ut som er problemet.

 

PROBLEMET ER MANGLENDE TILBAKEMELDINGER.

 

Det er alt for mange som legger ut bilder som aldri - eller meget sjelden - kommenterer andres bilder. Dette resulterer i at det blir færre og færre kommentarer, og de som tross alt kommer er gitt veldig mye av de samme brukerne.

 

Jeg relanserer herved en ide (som riktignok ikke scoret høyt på den uhøytidelige undersøkelsen til tomsi42) om at man må kommentere ett bilde for hvert man selv kan legge ut, eventuelt gir karakter til, tja, 3 (?) bilder?

 

Det er jo også mye som taler for at de som bare legger ut bilder og aldri gjør noe annet, ikke leser forumet, og følgelig heller ikke får med seg disse diskusjonene. En "tvang" om å kommentere selv vil muligens være nok til at de skjønner tegninga. Man kan sikkert lage noe opplegg på at denne kommenteringen ikke nødvendigvis må skje mellom hvert bilde (ikke alltid det passer selvsagt), men etter 5 bilder lagt ut må man kommentere 5 (eller 10?) for å legge ut mer.

 

I tillegg har jeg tidligere foreslått en kåring av "månedens/ukens" aktive bruker, dette bør være en kombinasjon av bilder lagt ut og bilder kommentert/karaktersatt.

 

 

 

 

 

Jeg er med på "tvangstankene". Jeg har vært på flere nettsteder der man faktsik blir avkrevet bidrag for å få delta. I former som at man må svare på minst 2 innlegg for hver tråd mans starter selv osv. Dette utelukker en del "overflatiske" brukere, men på alle nettstedene det har vært slik har seriøsiteten også vært på topp. Så kan det selvsagt diskuteres om man må ligge på en ratio på 5:1 på kommentarer kontra innlagte bilder eller hvor det skal ligge. Så bør lista selvsagt også legges slik at man ikke slenger "flott" på 5 bilder for å få lagt ut et selv. Dersom profilen til siden fremstår som at man må delta for å bruke opplegget så tror jeg det hadde høynet seriøsitetsnivået noen hakk, men det er godt mulig det er nok brukere som ønsker sabotere også et slikt opplegg.

 

 

(For å oppklare så oppfatter jeg det ikke pr i dag som om noen saboterer noe opplegg, men fant ikke noe annet passende ord i farten. Jeg oppfatter det heller slik at det er en del som benytter sidene på enklest mulig måte, uten selv å bidra nevneverdig uten at det er noe feil i det slik sidene nuh er lagt opp)

Lenke til kommentar

.... Så bør lista selvsagt også legges slik at man ikke slenger "flott" på 5 bilder for å få lagt ut et selv. Dersom profilen til siden fremstår som at man må delta for å bruke opplegget så tror jeg det hadde høynet seriøsitetsnivået noen hakk, ....

 

Derfor har jeg tidligere foreslått at kommentaren teller KUN dersom fotografen angir at denne kommentaren var nyttig for ham.

For noen KAN jo oppfatte "dårlig bilde" som en nyttig kommentar, mens andre vil vite litt mer om hvorfor det er et "flott bilde".

Lenke til kommentar

.... Så bør lista selvsagt også legges slik at man ikke slenger "flott" på 5 bilder for å få lagt ut et selv. Dersom profilen til siden fremstår som at man må delta for å bruke opplegget så tror jeg det hadde høynet seriøsitetsnivået noen hakk, ....

 

Derfor har jeg tidligere foreslått at kommentaren teller KUN dersom fotografen angir at denne kommentaren var nyttig for ham.

For noen KAN jo oppfatte "dårlig bilde" som en nyttig kommentar, mens andre vil vite litt mer om hvorfor det er et "flott bilde".

 

Det har kommet en tommel ut for kommentarene som kanskje er ment å bli brukt til dette formålet. Problemet er at da kan man jo kvittere for "Flott bilde" og så er man like langt.

Lenke til kommentar

Det har kommet en tommel ut for kommentarene som kanskje er ment å bli brukt til dette formålet. Problemet er at da kan man jo kvittere for "Flott bilde" og så er man like langt.

Det er mulig det blir et problem, men jeg er ikke sikker. Fordi det jo du som må godkjenne at mitt "Flott bilde" er en kommentar som du finner nyttig. Og blir ikke nok "Flott bilde" godkjent som nyttig kommentar, så er jo jeg like langt.

 

edit: Men det er ikke det tommelen er til - det er nok den gode gamle + knappen i ny drakt.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

... Problemet er at da kan man jo kvittere for "Flott bilde" og så er man like langt.

 

1. Jeg gir kommentaren "Flott bilde" til 5 bilder.

2. 2 av de 5 fotografene synes ikke dette hjalp det spøtt og de "godkjenner" IKKE min kommentar.

3. 3 av de 5 fotografene synes at dette hjalp dem til å bli en bedre fotograf og godkjenner min kommentar.

4. Jeg har fått 3 bonuspoeng og kan dermed legge ut et bilde til (og håpe på mange nyttige kommentarer for meg)

Lenke til kommentar

... Problemet er at da kan man jo kvittere for "Flott bilde" og så er man like langt.

 

1. Jeg gir kommentaren "Flott bilde" til 5 bilder.

2. 2 av de 5 fotografene synes ikke dette hjalp det spøtt og de "godkjenner" IKKE min kommentar.

3. 3 av de 5 fotografene synes at dette hjalp dem til å bli en bedre fotograf og godkjenner min kommentar.

4. Jeg har fått 3 bonuspoeng og kan dermed legge ut et bilde til (og håpe på mange nyttige kommentarer for meg)

 

Ja, og det blir ikke vanskelig å finne 3 eller 5 fotografer som vil godkjenne "Flott bilde". Da kan jeg jo bruke de. Du husker vel den grønne bølge?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...