Gå til innhold

[Løst] Karakterbruk på Digit


Anbefalte innlegg

221 bilder siste uke/436 bilder siste 2 uker. Er det egentlig så ille? Det er ca. 31 bilder om dagen.

 

Om det stabiliserer seg der, er det sikkert ingen krise. Problemet er ofte, hverfall innen forretningslivet, at nedadgående kurver har en tendens til å fortsette om ikke grep settes inn.

 

Om så få bruker er tilstrekkelig for å holde Digit i gang rent kommersielt, er også et spørsmål. Det er det ennå ikke gitt noe svar på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt var så mye bedre før i verden :)

 

En tendens jeg også legger merke til, er at de bildene som virkelig skulle behøvd en korrigering ofte er de som bare ønsker hyggelige kommentarer. Samtidig ser jeg at de som legger ut de beste bildene gjerne vil ha fyldige tilbakemeldinger.

 

Ja, ja - dette frustrerer meg.

For når en som legger ut et bilde hvor jeg gjerne ville komme med noen råd til forbedring, men bare ønsker hyggelige tilbakemeldinger - da lar jeg være å kommentere bildet.

Selvfølgelig var alt så mye bedre før i i verden! (Dengang hadde vi til og med noe som het sommer!) :whistle:

 

Så til alvoret:

Frustrasjonen din deler jeg på akkurat det siste du skriver her..... Holder mange ganger på å skrive som om det var i "kritikk" et bilde var lagt ut, men ooooops det var jo i nivå visning ja...., da stopper det opp for meg, og ordknappheten slår til (ikke engang et lite kutt kan jeg foreslå....!) Men har begynt å trene meg i å skrive hva jeg liker samtidig med at jeg får flettet inn en litt forsiktig hentydning til noe annet i samme setning.....:hmm: (men så lenge det er åpent for karaktersetting så setter jeg den.....)....

PS!

Men har da heller ikke fått noen reaksjon tilbake om jeg har kommentert som om det var i nivå tips/kritikk.... :blush:

Lenke til kommentar

Men - så slipper man til gjengjeld en snurt "jammen - jeg liker bildet, og det var ikke hyggelig sagt" tilbake, hvis man kritiserer noe i bildet..

Er vel også lett å overse de som gir denslags tilbakemeldinger hvis du har kritisert noe (de signaliserer da at de egentlig ikke vil ha kritikk).... Noe annet er dersom en går inn i en saklig diskusjon mht. hva kritikken inneholder/å forstå kritikken.... , det er jo kanskje noen ganger forskjellig hvordan kritikk gis (er ment) og hvordan kritikken er tolket (om en har forstått hva som menes).... Har iallefall registrert det i en del tilfeller her inne....! :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg må nesten komme med ett spørsmål selv:

Er det sånn at det viktigste er at bildet er populært og får mest mulig poeng?

Svaret mitt til dette er iallefall NEI!

Det viktige for meg er at karakterene også blir brukt, og hvis ikke så kan de gjerne fjernes for min del....

Siden vi har karakterene så er det logisk at de brukes til noe konstruktivt i tillegg til en måte å gi tilbakemeldinger på til det enkelte bilde. Gjerne som et hjelpemiddel til å sortere ut Populære bilder/Beste bilder/Gode bilder e.l..

Og så kan de jo brukes til konkurranser f.eks.....!

 

Men hovedpunktet mitt er at digit brukes og at aktiviteten her inne ikke går nedover.... (selv om mange ikke bruker karakterene)....! :cool:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Og så kan de jo brukes til konkurranser f.eks.....!

Jeg er skeptisk til bruk av karakterer til konkurranser - der mener jeg at en stemme per bruker skal gjelde.

 

Hvorfor? Hvis det skjer venne-stemming, så vil. f.eks. 10 enkelt-stemmer falle mindre skjevt ut enn 10 stk 6'ere på et bilde som får en 1-er eller 2-er av resten.

Lenke til kommentar

Og så kan de jo brukes til konkurranser f.eks.....!

Jeg er skeptisk til bruk av karakterer til konkurranser - der mener jeg at en stemme per bruker skal gjelde.

 

Hvorfor? Hvis det skjer venne-stemming, så vil. f.eks. 10 enkelt-stemmer falle mindre skjevt ut enn 10 stk 6'ere på et bilde som får en 1-er eller 2-er av resten.

 

Når det gjelder bilder til konkurranser så bør de sendes inn anonymt, slik at det ikke er noen som aner hvem det er som eier det bildet eller det bildet. Her synes jeg man skal gi sin stemme til det bildet/bilder man liker - og at man kan bare stemme en gang pr. bilde.

På denne måten unngår vi venne-stemming.

 

RAK-foto :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder bilder til konkurranser så bør de sendes inn anonymt, slik at det ikke er noen som aner hvem det er som eier det bildet eller det bildet. Her synes jeg man skal gi sin stemme til det bildet/bilder man liker - og at man kan bare stemme en gang pr. bilde.

På denne måten unngår vi venne-stemming.

 

RAK-foto :thumbup:

Anonymitet hindrer ikke nødvendigvis vennestemning - det hindrer jo ikke meg å fortelle mine venner på fjaseboka om at de skal gå inn og stemme på bilde 42 da jeg synes det var veldig bra. Ikke at jeg kommer til gjøre det - jeg er ikke er på fjaseboka.

 

På Akam har sine konkurranser, så har vi en stemme per kategori eller konkurranse, punktum! Så vi stemmer på det ene bildet vi synes er best. Og det fungerer faktisk, det.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Når det gjelder bilder til konkurranser så bør de sendes inn anonymt, slik at det ikke er noen som aner hvem det er som eier det bildet eller det bildet. Her synes jeg man skal gi sin stemme til det bildet/bilder man liker - og at man kan bare stemme en gang pr. bilde.

På denne måten unngår vi venne-stemming.

 

RAK-foto :thumbup:

Anonymitet hindrer ikke nødvendigvis vennestemning - det hindrer jo ikke meg å fortelle mine vinner på fjaseboka om at de skal gå inn og stemme på bilde 42 da jeg synes det var veldig bra. Ikke at jeg kommer til gjøre det, da jeg er ikke er på fjaseboka.

 

På Akam har sine konkurranser, så har vi en stemme per kategori eller konkurranse, punktum! Så vi stemmer på det ene bildet vi synes er best. Og det fungerer faktisk, det.

 

Ja, der ser du - du sier jo selv at det funker. Tror allikevel det blir enda vanskeligere å drive med «kompisstemming» ved anonymitet. Det blir tross alt enda et ledd å forholde seg til. Og bildene kan jo vises i forskjellig rekkefølge hver gang man henter de opp for å se på dem - det er muligheter, men helt sikre kan man ikke bli, men det blir utrolig tungvindt for den som absolutt ønsker å jukse seg til noen ekstra poeng.

 

RAK-foto :new_woot:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til bruk av karakterer til konkurranser - der mener jeg at en stemme per bruker skal gjelde.

 

Hvorfor? Hvis det skjer venne-stemming, så vil. f.eks. 10 enkelt-stemmer falle mindre skjevt ut enn 10 stk 6'ere på et bilde som får en 1-er eller 2-er av resten.

Mulig det! Men alle former for konkurranser vil uansett gi mulighet for "fusking" så lenge det er medlemmene selv som skal stemme.

 

Skal vi ha en seriøs konkurranse av noen betydning så bør det være en uavhengig/frittstående jury og ikke vi medlemmer som skal dømme!

 

Ellers så kan vi vel ha "lette" former for konkurranser av en mer uhøytidelig karakter hvor "frykten for fusking" ikke hindrer oss i å delta!

Til vanlig amatørbruk så bør vanlig karaktergivning være helt OK synes nå jeg - iallefall så går det an å prøve - ingenting trenger jo å være spikret for alltid! :hmm:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til bruk av karakterer til konkurranser - der mener jeg at en stemme per bruker skal gjelde.

 

Hvorfor? Hvis det skjer venne-stemming, så vil. f.eks. 10 enkelt-stemmer falle mindre skjevt ut enn 10 stk 6'ere på et bilde som får en 1-er eller 2-er av resten.

Mulig det! Men alle former for konkurranser vil uansett gi mulighet for "fusking" så lenge det er medlemmene selv som skal stemme.

 

Skal vi ha en seriøs konkurranse av noen betydning så bør det være en uavhengig/frittstående jury og ikke vi medlemmer som skal dømme!

 

Ellers så kan vi vel ha "lette" former for konkurranser av en mer uhøytidelig karakter hvor "frykten for fusking" ikke hindrer oss i å delta!

Til vanlig amatørbruk så bør vanlig karaktergivning være helt OK synes nå jeg - iallefall så går det an å prøve - ingenting trenger jo å være spikret for alltid! :hmm:

Hei

De såkalte «lette» former for konkurranser tror jeg ikke fenger noe særlig da det ikke er noe å hente om man skulle være så «uheldig» å vinne. Nei her tror jeg vi må ha noe i andre enden som lokker, nemlig noen premier, og da tror jeg - og det virker slik - at vi må ha en mer seriøs konkurranse.

 

RAK-foto :thumbup: .

 

RAK-foto

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

De såkalte «lette» former for konkurranser tror jeg ikke fenger noe særlig da det ikke er noe å hente om man skulle være så «uheldig» å vinne. Nei her tror jeg vi må ha noe i andre enden som lokker, nemlig noen premier, og da tror jeg - og det virker slik - at vi må ha en mer seriøs konkurranse.

 

RAK-foto :thumbup: .

 

RAK-foto

Ikke uenig i det, men tror ærlig talt det er litt langt fram til en seriøs konkurranse slik jeg tror det menes her....

I ventetiden bør det ikke være noe i veien for noen "testkonkurranser" av det lettere slaget..... (tror ikke det legger noen demper på aktiviteten iallefall).., og så kunne det jo være greit å se om "skeptikerne" har rett i sine antakelser om "vennestemming" osv..... Ingen skam å "snu" hverken her eller ellers i livet når en først har fått erfart noe...! :cool:

Men for all del jeg også ønsker meg først og fremst seriøse konkurranser (med noen premier om mulig).... :yes:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

 

Ja, der ser du - du sier jo selv at det funker. Tror allikevel det blir enda vanskeligere å drive med «kompisstemming» ved anonymitet. Det blir tross alt enda et ledd å forholde seg til. Og bildene kan jo vises i forskjellig rekkefølge hver gang man henter de opp for å se på dem - det er muligheter, men helt sikre kan man ikke bli, men det blir utrolig tungvindt for den som absolutt ønsker å jukse seg til noen ekstra poeng.

 

RAK-foto :new_woot:

Ideen din her med å endre rekkefølgen hver gang en henter opp bildene for å stemme er god synes jeg. Enkel måte å minske risikoen av "vennestemming" på det! Så spørs det om dette ev. lar seg enkelt implementeres/programmeres i en slik konkurranse da. Regner kanskje med at admin noterer seg den ideen! :idea::thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er noen grunn til å klage over mengden bilder.

Det er mange andre biledforum hvor det er mye mindre bilder.

 

Poengsystemet har vi ddiskutert mange ganger. Og som nevnt i et innlegg, så blir det fort at en stemmer på hverandre.Men dette er ikke mulig å unngå. Så det får vi leve med, eller så får vi kutte ut hele poengsystmet.

 

Det jeg imiddlertid fremdeles irriterer meg over er dette med gjennomsnittet.

Dessverre er det et system som lett kan gihelt feil resultat.

Hvis et par bestemmer seg for å gi enere på et bilde som ellers får firere og femmere, faller gjenomsnittet og det gir et uriktig resultat.

Men jeg skjønner at de som bestemmer vil ha det slik.

Lenke til kommentar

Ja, der ser du - du sier jo selv at det funker. Tror allikevel det blir enda vanskeligere å drive med «kompisstemming» ved anonymitet. Det blir tross alt enda et ledd å forholde seg til. Og bildene kan jo vises i forskjellig rekkefølge hver gang man henter de opp for å se på dem - det er muligheter, men helt sikre kan man ikke bli, men det blir utrolig tungvindt for den som absolutt ønsker å jukse seg til noen ekstra poeng.

 

RAK-foto :new_woot:

Ideen din her med å endre rekkefølgen hver gang en henter opp bildene for å stemme er god synes jeg. Enkel måte å minske risikoen av "vennestemming" på det! Så spørs det om dette ev. lar seg enkelt implementeres/programmeres i en slik konkurranse da. Regner kanskje med at admin noterer seg den ideen! :idea::thumbs:

 

Før digit kjem med nokon ny konkuranse-så bør folket "møte opp" på temadagen.nupe2.gif

 

 

 

Lenke til kommentar

Det jeg imiddlertid fremdeles irriterer meg over er dette med gjennomsnittet.

Dessverre er det et system som lett kan gihelt feil resultat.

Hvis et par bestemmer seg for å gi enere på et bilde som ellers får firere og femmere, faller gjenomsnittet og det gir et uriktig resultat.

Men jeg skjønner at de som bestemmer vil ha det slik.

Uansett hvordan du vrir og vender på det - hvis noen bestemmer seg for å sabotere, så vi det slå ut på poengsummen; enten det er en snittkarakter, summen av karakterene eller den fancy utregningen som ble brukt her.

Lenke til kommentar

Regner kanskje med at admin noterer seg den ideen!

Notert :-)

 

Det jeg imiddlertid fremdeles irriterer meg over er dette med gjennomsnittet.

Dessverre er det et system som lett kan gihelt feil resultat.

Hvis et par bestemmer seg for å gi enere på et bilde som ellers får firere og femmere, faller gjenomsnittet og det gir et uriktig resultat.

Men jeg skjønner at de som bestemmer vil ha det slik.

Men, hjelper det ikke at oversikt over karakterfordelingen ligger ut da?

 

Før digit kjem med nokon ny konkuranse-så bør folket "møte opp" på temadagen.

Hør hør :-)

 

 

-------------

 

Våre ambisjoner for digit er å skape en god bildekritikk-løsning. Det er som mange sier her ikke nødvendigvis antall bilder det går på, jeg synes det går like mye på kommentering. Oppslutning på arrangementer som temadager og konkurranser er også viktig.

 

Øverst på blokka nå er å gi digit en liten visuell oppløfting, samt å promotere tjenesten bedre. Akam er et stikkord i begge disse to punktene :-) Mer om dette ser dere snart.

Lenke til kommentar

 

Våre ambisjoner for digit er å skape en god bildekritikk-løsning. Det er som mange sier her ikke nødvendigvis antall bilder det går på, jeg synes det går like mye på kommentering. Oppslutning på arrangementer som temadager og konkurranser er også viktig.

 

Øverst på blokka nå er å gi digit en liten visuell oppløfting, samt å promotere tjenesten bedre. Akam er et stikkord i begge disse to punktene :-) Mer om dette ser dere snart.

Følger spent med.....! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, må vel på banen jeg også - for å gjenta meg selv.

 

Det er ikke antall bilder som legges ut som er problemet.

 

PROBLEMET ER MANGLENDE TILBAKEMELDINGER.

 

Det er alt for mange som legger ut bilder som aldri - eller meget sjelden - kommenterer andres bilder. Dette resulterer i at det blir færre og færre kommentarer, og de som tross alt kommer er gitt veldig mye av de samme brukerne.

 

Jeg relanserer herved en ide (som riktignok ikke scoret høyt på den uhøytidelige undersøkelsen til tomsi42) om at man må kommentere ett bilde for hvert man selv kan legge ut, eventuelt gir karakter til, tja, 3 (?) bilder?

 

Det er jo også mye som taler for at de som bare legger ut bilder og aldri gjør noe annet, ikke leser forumet, og følgelig heller ikke får med seg disse diskusjonene. En "tvang" om å kommentere selv vil muligens være nok til at de skjønner tegninga. Man kan sikkert lage noe opplegg på at denne kommenteringen ikke nødvendigvis må skje mellom hvert bilde (ikke alltid det passer selvsagt), men etter 5 bilder lagt ut må man kommentere 5 (eller 10?) for å legge ut mer.

 

I tillegg har jeg tidligere foreslått en kåring av "månedens/ukens" aktive bruker, dette bør være en kombinasjon av bilder lagt ut og bilder kommentert/karaktersatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt var så mye bedre før i verden :)

 

Nå har vi endelig fått "skrike" oss til å få de forbedringen vi savnet på gamle Digit.

Også finner vi ut at det vi egentlig savner, er gamle fode Digit :)

 

Fra spøk til alvor.

Jeg er redd for at det nå er blitt for mye mann skal forholde seg til, både når bildet skal legges ut, og når en skal kommentere.

Dette med nivå på kommentering har gjort at jeg mange ganger har unlatt å kommentere bilder. Grunnen til dette er at den som legger ut bildet har klikket av for at han/hun bare ønsker hyggelige tilbakemeldinger.

 

En tendens jeg også legger merke til, er at de bildene som virkelig skulle behøvd en korrigering ofte er de som bare ønsker hyggelige kommentarer. Samtidig ser jeg at de som legger ut de beste bildene gjerne vil ha fyldige tilbakemeldinger.

 

Ja, ja - dette frustrerer meg.

For når en som legger ut et bilde hvor jeg gjerne ville komme med noen råd til forbedring, men bare ønsker hyggelige tilbakemeldinger - da lar jeg være å kommentere bildet.

 

Ja, ja - det var nå det

 

Jeg gir egentlig beng jeg - dersom jeg skulle ramle ut for å påpeke svakhetene i et "dårlig" bilde så får det heller stå til. Jeg har for lengst akseptert at samvittigheten min en gang var så syk at den døde. Jeg tror de aller fleste vil ha godt av oppklaring dersom et bilde har mange og opplagte svakheter. Jeg har fok som bare tar "vanlige familiebilder" som spør om tips og råd og de aller fleste rådene mine går på at de har med for mye i bildet og ikke har komponert etter noen plan. Bare det å få "folk flest" til å trekke hovedmotivet ut av senter på bildet vil gjøre mye med fotograferingen til de fleste. Om jeg underveis skulle tråkke noen på terne så får det heller stå til. De får heller si fra så skal jeg forsøke ikke la det gjenta seg...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...