Gå til innhold

Rekordstart for iPhone 4S


Anbefalte innlegg

ATWindsor: Bedre specs, såklart. Ellers er de 100% kliss like.

ATWindsor referer til denne posten:

Var råe specs og benchmark resultater i signaturen min noe jeg brydde meg om, så hadde jeg ikke kjøpt 4S.

Mulig du var sarkastisk. Isåfall er vi enige.

 

Siri virker spennende. Bedre kamera liker jeg, muligheten for å teste de siste spillene(som kanskje blir best på 4S, samt ett håp om at telefonen holdet ennå litt lengre på batteriet under bruk.
Specs, specs, specs. Merkelig at du da påpeker at specs ikke er viktig for deg. Siri må man forøvrig (enn så lenge) snakke treg og "barnevennlig" engelsk til (så sant du ikke er.. tysk eller fransk?), bedre kamera = specs, og batterilevetid er jo ifølge Apples egne tall oppgitt til lavere ved standby og OPPTIL en time ekstra taletid. Vil tro at batteriet vil føles som mye av det samme, eller dårligere.

 

Men for all del. Knallprodukt levert av Apple, men om du sier at specs ikke er viktige for deg, og samtidig velger å selge IP4 i bytte mot å få en IP4S, så er det noe som skurrer.

 

Hadde specs vært det viktigste for meg hadde jeg gått for en telefon med 12 MPX kamera f.eks. Hadde cpu ytelse og grafikkytelse vært det viktigste for meg hadde jeg sett på de store androidtelefonene som kommer ut denne måneden og neste.

Om du synes Siri er fungerer dårlig driter jeg i, jeg skal teste det selv. Angåene batteri så er jeg klar over at standby tiden er lavere, men at det virker som den bruker mindre strøm under normal bruk siden taletiden er økt. Jeg bruker telefonen en del og derfor håper jeg at batteritiden oppleves bedre. Skal man få noe særlig for telefonen så burde jeg selge den nå, ikke om 1 år f.eks. da får man ikke mange kronene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg nevnte i en annen tråd, det blir interessant å se salgstallene etter ett par måneder. Den ivrige forhåndsbestiller-fansen vil alltids støtte opp om apple uansett. Jeg tror der de eventuelt risikerer å få mindre gjennomslag er blant folk som ikke er fullt så ivrige.

 

AtW

 

Det er ikke blodfansen som vil stå for den store andelen, men hvermansen. Merkevarenavnet til Iphone er såpass sterkt at flere vil velge den, for Iphone er et mer kjent ord for dem enn selv "Smarttelefon".

 

Ja, det kom kanskje ikke så klart fram, men det var egentlig poenget mitt også, at svært mange av de som kjøper iphone ikke er blodfans, og jeg tror at apple er på litt mer bvaklende grunn blant disse enn de ahr vært før. Poenget mitt vsar dog at forhåndsbestillere nok har mye større andel av blodfans enn kjøperene sett under ett, så bra forhåndsbestillingstall trenger ikke nødvendigvis å være representativ for hva den viktige gruppen "ikke-blodfans" gjør.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hadde specs vært det viktigste for meg hadde jeg gått for en telefon med 12 MPX kamera f.eks. Hadde cpu ytelse og grafikkytelse vært det viktigste for meg hadde jeg sett på de store androidtelefonene som kommer ut denne måneden og neste.

Om du synes Siri er fungerer dårlig driter jeg i, jeg skal teste det selv. Angåene batteri så er jeg klar over at standby tiden er lavere, men at det virker som den bruker mindre strøm under normal bruk siden taletiden er økt. Jeg bruker telefonen en del og derfor håper jeg at batteritiden oppleves bedre. Skal man få noe særlig for telefonen så burde jeg selge den nå, ikke om 1 år f.eks. da får man ikke mange kronene.

 

Poenget er jo like fullt at det nesten er kun specs som skiller 4S fra 4. Det virker unektlig noe merkelig å bruke 2800 kroner på en ny telefon som nesten utelukkende er forskjellig når det kommer til specs, om specs ikke er viktig. Det er noe galt med å kjøpe 4S, men om man ikke synes specs er viktig, så framstår det som en merkelig oppgradering fra 4.

 

AtW

Lenke til kommentar

Merkelig for normale folk kanskje, men når man er av typen som tidligere har byttet telefon 2 ganger i året får lyst å kjøpe ny, så er det fornuftig i mine øyne. Specsen er jo gode, men jeg vet jo at de vil være slått stort sett fra dag 1. Men hva gjør det når jeg vet at de iphone's jeg har hatt alltid har fungert bra på tross av at de ikke har den kjappeste cpu osv. Og når man ser hvor mange som kjøper iPhone 4S, og mange er nok iPhone 4 brukere, så virker det ikke som det er så uvanlig.

Lenke til kommentar

Merkelig for normale folk kanskje, men når man er av typen som tidligere har byttet telefon 2 ganger i året får lyst å kjøpe ny, så er det fornuftig i mine øyne. Specsen er jo gode, men jeg vet jo at de vil være slått stort sett fra dag 1. Men hva gjør det når jeg vet at de iphone's jeg har hatt alltid har fungert bra på tross av at de ikke har den kjappeste cpu osv. Og når man ser hvor mange som kjøper iPhone 4S, og mange er nok iPhone 4 brukere, så virker det ikke som det er så uvanlig.

 

Poenget er ikke hva som er vanlig for den gjenge iphon4-bruker, eller engang "vanlige folk", poenget er at det virker merkelig at du personlig ønsker å bruke 2800 kroner på en oppdgradering, der det kanpt nok er forskjeller utenom specs, om det er sånn at specs ikke er viktig for deg.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Specs er mindre viktig på iOS kontra Android. Android kjører på toppen av en (bloated) java-stack, med andre ord får du MYE overhead, og videre implisitt (siden det er java) mer sloppy programmering fra utviklerne.

 

iOS-programvare kjører mer "direkte" på hardwaren, uten stygg overhead og flere abstraksjonslag. Dessuten har alle utviklere godt av (spesiellt den nye generasjonen som er oppvokst med overflod av RAM) å tenke på hvordan de behandler minne i programvaren sin, og ikke stole på at operativsystemet gjør drittjobben for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Specs er mindre viktig på iOS kontra Android. Android kjører på toppen av en (bloated) java-stack, med andre ord får du MYE overhead, og videre implisitt (siden det er java) mer sloppy programmering fra utviklerne.

 

iOS-programvare kjører mer "direkte" på hardwaren, uten stygg overhead og flere abstraksjonslag. Dessuten har alle utviklere godt av (spesiellt den nye generasjonen som er oppvokst med overflod av RAM) å tenke på hvordan de behandler minne i programvaren sin, og ikke stole på at operativsystemet gjør drittjobben for dem.

 

Prøver du å si at ingen garabage collection er en fordel? Det virker for meg unektlig noe antikvarisk å hevde å programmere har "godt av" å gjøre mere drittjobb som koster unødvendig tid i disse dager.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er SIRI her og SIRI der. Nå sist har denne teknologibloggeren på VG skrevet enda en hylles til Apple og denne gangen SIRI. Men er det noen som faktisk har fått prøve SIRI enda?

 

Har enda til gode å se en slik talegjenkjenner som faktisk gjør det den skal. Google klarer det ikke. Joda, de kjenner igjen ord, men i daglig bruk er det for unøyaktig. Slik som denne SIRI er hypet bør det virkelig levere noe som kan brukes til daglig.

 

Og der er i bunn og grunn irritasjonsmomentet med hele menigheten. Joda Apple leverer ett låst system som i seg selv er en fyting, men det er rævdilterene som går meg på nervene. Slike mennesker som skråsikkert merker dommedag på kalenderen og forlanger å bli tatt seriøst.

 

Så vi får ønske menigheten lykke til med ny dings, håpe de er tålmodige nok til å la en stemmestyrt assistent ringe feil for dem og håpe det blir noen månder til neste gang de banker på døren.

Lenke til kommentar

Specs er mindre viktig på iOS kontra Android. Android kjører på toppen av en (bloated) java-stack, med andre ord får du MYE overhead, og videre implisitt (siden det er java) mer sloppy programmering fra utviklerne.

 

iOS-programvare kjører mer "direkte" på hardwaren, uten stygg overhead og flere abstraksjonslag. Dessuten har alle utviklere godt av (spesiellt den nye generasjonen som er oppvokst med overflod av RAM) å tenke på hvordan de behandler minne i programvaren sin, og ikke stole på at operativsystemet gjør drittjobben for dem.

 

Prøver du å si at ingen garabage collection er en fordel? Det virker for meg unektlig noe antikvarisk å hevde å programmere har "godt av" å gjøre mere drittjobb som koster unødvendig tid i disse dager.

 

AtW

 

iOS har vel også en form for garbage collection, men Objective-C oppfordrer utviklerne til å tenke på ressursbruk i større grad enn Java. Selv om vi nå lever i en tid hvor maskinvare stort sett kan kjøre allt av programvare glatt, uavhengig av dårlig programmering, er det for dårlig å ikke bruke tid på å optimalisere. Dårlige programmeringsvaner fører ikke bare til tregere programvare, men også til høyere strømforbruk, noe som er et meget aktuellt tema på mobile enheter.

 

En av grunnene til at Apple har så stor suksess for tiden er at de ikke nødvendigvis fokuserer på tidspresset. Å presse ut mest mulig per tidsenhet er en dårlig uvane, og fører til halvferdige produkter.

Lenke til kommentar

 

 

iOS har vel også en form for garbage collection, men Objective-C oppfordrer utviklerne til å tenke på ressursbruk i større grad enn Java. Selv om vi nå lever i en tid hvor maskinvare stort sett kan kjøre allt av programvare glatt, uavhengig av dårlig programmering, er det for dårlig å ikke bruke tid på å optimalisere. Dårlige programmeringsvaner fører ikke bare til tregere programvare, men også til høyere strømforbruk, noe som er et meget aktuellt tema på mobile enheter.

 

En av grunnene til at Apple har så stor suksess for tiden er at de ikke nødvendigvis fokuserer på tidspresset. Å presse ut mest mulig per tidsenhet er en dårlig uvane, og fører til halvferdige produkter.

 

Det som er en dårlig programeringsvane er å bruke masse tid på unødvendige ting. Det er ikke akkurat som en plattform der man slipper å gjøre like mange kjedelige repetitive oppgaver med fare for feil, som en datamaskin heller kan gjøre, automatisk fører til at man ikke gidder å optimalisere. Man har en begrenset mengde ressurser, det må man få brukt på mest mulig effektiv måte. Maskinkode oppfordrer også brukerene til å tenke på ressurbruk, men det betyr ikke at det er en god ide.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

iOS har vel også en form for garbage collection, men Objective-C oppfordrer utviklerne til å tenke på ressursbruk i større grad enn Java. Selv om vi nå lever i en tid hvor maskinvare stort sett kan kjøre allt av programvare glatt, uavhengig av dårlig programmering, er det for dårlig å ikke bruke tid på å optimalisere. Dårlige programmeringsvaner fører ikke bare til tregere programvare, men også til høyere strømforbruk, noe som er et meget aktuellt tema på mobile enheter.

 

En av grunnene til at Apple har så stor suksess for tiden er at de ikke nødvendigvis fokuserer på tidspresset. Å presse ut mest mulig per tidsenhet er en dårlig uvane, og fører til halvferdige produkter.

 

Det som er en dårlig programeringsvane er å bruke masse tid på unødvendige ting. Det er ikke akkurat som en plattform der man slipper å gjøre like mange kjedelige repetitive oppgaver med fare for feil, som en datamaskin heller kan gjøre, automatisk fører til at man ikke gidder å optimalisere. Man har en begrenset mengde ressurser, det må man få brukt på mest mulig effektiv måte. Maskinkode oppfordrer også brukerene til å tenke på ressurbruk, men det betyr ikke at det er en god ide.

 

AtW

 

Da er vi uenige ang hva som defineres som unødvendige ting, og følgelig også uenige i at Java-implementasjonen på Android ikke er særlig elegant.

Lenke til kommentar

Det er SIRI her og SIRI der. Nå sist har denne teknologibloggeren på VG skrevet enda en hylles til Apple og denne gangen SIRI. Men er det noen som faktisk har fått prøve SIRI enda?

 

Har enda til gode å se en slik talegjenkjenner som faktisk gjør det den skal. Google klarer det ikke. Joda, de kjenner igjen ord, men i daglig bruk er det for unøyaktig. Slik som denne SIRI er hypet bør det virkelig levere noe som kan brukes til daglig.

 

Og der er i bunn og grunn irritasjonsmomentet med hele menigheten. Joda Apple leverer ett låst system som i seg selv er en fyting, men det er rævdilterene som går meg på nervene. Slike mennesker som skråsikkert merker dommedag på kalenderen og forlanger å bli tatt seriøst.

 

Så vi får ønske menigheten lykke til med ny dings, håpe de er tålmodige nok til å la en stemmestyrt assistent ringe feil for dem og håpe det blir noen månder til neste gang de banker på døren.

 

 

Jeg er veldig spent på å se tester av SIRI jeg og. Ikke fordi jeg tror at jeg kommer til å bruke SIRI i noen nevneverdig grad selv, men fordi det høres litt for utrolig ut at noe slikt er i en mobiltelefon. Det er ikke så lenge siden roboten "Watson" ble verdenskjent fordi den var med på Jeopardy og gjorde akkurat det Apple hevder at SIRI skal kunne gjøre. Jeg vil anta at mobilen bare tar opp det man sier, og sender denne lydfilen til Apple hvor den blir tolket før en kommando blir sendt tilbake til mobilen?

 

Er ganske skeptisk til at Apple har klart å lage noe slik som fungerer, men de pleier ikke å lansere noe som ikke funker. Vi får se i morgen.

 

OT: Salgstallene til iPhone 4S har vel også noe med at det er den største lanseringen de har hatt (i følge dem selv)? Tidligere har kanskje salgstallene vært noe hemmet på grunn av et begrenset opplag i et begrenset antall land.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...