Gå til innhold

Artikkel: Her er Steve Jobs' største suksesser


Anbefalte innlegg

Artikkelen sier «hjemmebrukere». Hvor mange hjemmebrukere hadde råd til en Xerox 8010, som du henviser til?

Ti poeng!! Har møtt på det samme tomme argumentet et utall ganger tidligere. Xerox i sin uendelige visdom ga dette rett i fanget til Jobs & co for en slikk og ingenting da de rett og slett ikke så verdien i dette (til PARC's store fortvilelse).

Som jeg har nevnt i en annen tråd: Xerox ga det ikke bort for "ingenting". Det var en byttehandel hvor Xerox fikk kjøpe Appleaksjer for en million dollar før Apple gikk på børs. Det tror jeg ikke de angret på, Appleaksjene steg langt mer enn Xerox kunne drømt om.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til de som sier at iPod'en ikke er den beste mp3-spilleren: Det kan diskuteres nå, men da den kom ut mente hvertfall jeg det var den udiskutabelt beste. Før den kom ut synes jeg Apple stort sett var overpriset etc, men iPod'en var faktisk en revolusjon. Hørte historien i grove trekk om hvordan den ble lagd fra Jon Rubinstein, som var hovedansvarlig.

 

Steve Jobs ville at Apple skulle lage en liten mp3-spiller som kunne lagre en meningsfull mengde musikk (da iPoden kom ut var det kun store HD-spillere og små flash spillere som ikke kunne lagre spesielt mye). Det viste seg at en HD-fabrikant (husker ikke hvilken) nettopp hadde utviklet den første lille harddisken (var vel 1.5"?). Rubinstein sa at han bestilte 'alle de kunne lage'. Så det som skjedde var vel at Apple var de første som tok tilgjengelig teknologi (nye batterier som tidligere bruktes til mobiltelefoner, ny skjermteknologi etc) og satte det sammen til en utmerket mp3-spiller.

 

Forøvrig er jeg ingen stor Apple-fan, har aldri eid en Mac og har android-telefon..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Irriterer meg litt enda at iPod solgte såpass mye, mtp. så mange (bedre) konkurrenter som fantes. Var vel kanskje litt fordi media brukte ordet iPod istedenfor mp3-spiller, og ungdommene spør jo etter det de har hørt om i butikken. Apples beste produkt er fortsatt Mac IMO, har ikke sansen for alle i-greiene.

 

Når ipod ble lansert, så var det faktisk en veldig god spiller, størrelsen var liten til å være harddiskbasert, og den slo de fleste konkurrentene på den fronten. En ganske enrom hemsko at den bare hadde firewire dog, med USB-versjoner senere så gjorde det vel litt mer vei i vellinga. Per i dag er markedet litt annerledes, det er jo feks synd at ipods er belemret med itunes, men mange mp3-spillere på den tiden hadde samme problemer, og måtte bruke et dårlig program til filoverføring.

 

AtW

Lenke til kommentar

sitat: Selv om man ikke liker OS X så er det mange som liker maskinvaren, Apple legger gjerne litt mer i design enn det som er vanlig i bransjen.

når ble design maskinvare?

 

ellers en veldig god artikkel!

Design er ikke bare utsende, men også hvordan alt virker sammen.

Bare tenk på all jobben som ligger bak en bil! En bil er ikke bare å sette sammen fire hjul og en motor, for så å slenge et kabinett over. :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at Jobs er blitt et ikon er fordi han hadde visjoner om hvordan ting skulle fungere. Søk opp den videoen av den Q&A han hadde når han kom tilbake til Apple. Der kan du se hvordan mange av visjonene hans da, nå er en realitet idag takket være APPLE. Selvsagt er den mange andre dyktige personer bak Apples produkter, men å frata Jobs den æren som tilkommer ham i form av ideene bak mange av ideene er direkte smaksløst.

 

ALLE bedrifter og store selskap driver samme lek som apple, bare Apple får mer ros OG ris hver gang de gjør noe. Dette gjelder spesiellt fremgangsmåten mot feks Samsung. Å være moralens vokter i den sammenheng er noe kvisete fjortenåringer og hippier bør vokte seg for.

 

Ang design er det TULL å påstå at smaken er som baken. Det finnes grader av perfeksjon, og Apple er inne på noe med sin enkle industrielle design. Dersom du foretrekker DESIGNEN på glorete spillmaskiner på 4-5kg som er opp mot 6cm tykke er du direkte usofistikert, vulgær og harry. Design og ytelse er ikke nødvendigvis noe som henger sammen, men om du vektlegger ytelse høyest, så ikke forsvar kjøpet ditt med design!

 

Ang hva andre store mennesker har sagt om enkel design:

 

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. - Albert Einstein,

 

Simplicity is the ultimate sophistication. - Leonardo DaVinci

 

How many things are there which I do not want. - Socrates

 

Simplicity is Nature's first step, and the last of Art. - Philip James Bailey

 

Og min personlige favoritt:

 

"Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away"

— Antoine de Saint-Exupery

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når ipod ble lansert, så var det faktisk en veldig god spiller, størrelsen var liten til å være harddiskbasert, og den slo de fleste konkurrentene på den fronten.

Ipod var den første spilleren som benyttet seg av den splitter nye 1.8" HD formfaktoren og var som du sier dermed mindre enn tidligere HD modeller. En ting som var overraskende dårlig var dog selve funksjonaliteten på firmware. Jeg husker første gang jeg prøvde en Ipod (tro faktisk det tom. var en 2.gen.) så satt jeg og svertet og bannet fordi det var så vanskelig å finne ut hvordan man lagde en egen spilleliste, bare for å finne ut til slutt at det utrolig nok ikke fantes støtte for det..

 

Ellers er det litt forunderlig at artikkelen i såpass liten grad vier oppmerksomhet til Apples desidert viktigste produkt. Hadde det ikke vært for Ipod hadde Apple fortsatt vært null og niks idag, slik de var før Ipod.

Ganske ironisk er det at Ipod'ens far er idag en relativt fattig oppfinner fra England, mens Apple er nå er blant verdens største selskap og dets tidligere leder hylles som en av verdens største "oppfinnere". :thumbdown:Apple Admits British Man Invented iPod in 1979, Uses Him to Win Patent Lawsuit

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Irriterer meg litt enda at iPod solgte såpass mye, mtp. så mange (bedre) konkurrenter som fantes.

 

OK, da tror jeg nesten du bør ramse opp alle disse bedre konkurrentene. Jeg husker godt at jeg hadde lyst på en Creative Nomad Jukebox og en Archos Jukebox 6000 før iPod ble lansert. iPod hadde mindre harddisk (5GB vs. 6GB), men var bedre på absolutt alt annet. Ikke minst på brukergrensesnittet som gjorde det praktisk mulig å bla gjennom all musikken du får plass til på en slik enhet.

 

41JPEBVFCPL._SS300_.jpg

creative-technology.nomad-jukebox.jpg

 

iPod endret mp3-spillermarkedet over natten, rett og slett fordi den var milevis bedre enn alt som fantes fra før. iPods største mangel ved lansering var at den kun funket på Mac. Det gjorde for så vidt også sitt til at jeg aldri kjøpte 1. gen iPod (og Nomad og Archos hadde jeg aldeles ikke lyst på lenger).

Lenke til kommentar
Ganske ironisk er det at Ipod'ens far er idag en relativt fattig oppfinner fra England, mens Apple er nå er blant verdens største selskap og dets tidligere leder hylles som en av verdens største "oppfinnere". :thumbdown:Apple Admits British Man Invented iPod in 1979, Uses Him to Win Patent Lawsuit

 

Sorry, men dette er opplagt bullshit.

 

Det skal mer til for å finne opp et produkt enn å beskrive hva man ønsker å kunne gjøre med det. Det er en rimelig lang vei fra "bærbar dings som kan spille av minst tre minutter med musikk" til en ferdig iPod. Jeg kan ikke kalle meg PVRens far bare fordi jeg en gang på midten av åttitallet syntes det ville vært kult å ha en TV som tok opp alle programmene som ble sendt, så man kunne velge etterpå hva man ville se. Jeg tror jeg tegnet en bil med vinger en gang jeg var liten også. Det gir meg ikke rett til å kreve royalties fra flygebiler, hvis de en dag skulle komme på markedet.

 

Det er lett å få ideer om kule produkter. Det å omsette ideene til et faktisk produkt, er det som er krevende. Når det gjelder denne engelskmannen, så har nok Apple aldri sagt at han er iPodens "far". Derimot har de brukt patentet hans som eksempel på at konseptet "bærbar musikkspiller med skjerm" er en enkel ide som har eksistert lenge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sorry, men dette er opplagt bullshit.

 

Det skal mer til for å finne opp et produkt enn å beskrive hva man ønsker å kunne gjøre med det. Det er en rimelig lang vei fra "bærbar dings som kan spille av minst tre minutter med musikk" til en ferdig iPod. Jeg kan ikke kalle meg PVRens far bare fordi jeg en gang på midten av åttitallet syntes det ville vært kult å ha en TV som tok opp alle programmene som ble sendt, så man kunne velge etterpå hva man ville se. Jeg tror jeg tegnet en bil med vinger en gang jeg var liten også. Det gir meg ikke rett til å kreve royalties fra flygebiler, hvis de en dag skulle komme på markedet.

 

Det er lett å få ideer om kule produkter. Det å omsette ideene til et faktisk produkt, er det som er krevende. Når det gjelder denne engelskmannen, så har nok Apple aldri sagt at han er iPodens "far". Derimot har de brukt patentet hans som eksempel på at konseptet "bærbar musikkspiller med skjerm" er en enkel ide som har eksistert lenge.

Fortell at det er bullshit til Apple. Mannen hadde patent på en slik bærbar musikkspiller som Apple bygde hele sin formue på, men siden han ikke klarte å få økonomisk støtte og finansiering til å realisere produktet hadde han heller ikke råd til å fornye patentet da det utløp. Apple skylder ikke mannen noen penger (annet en kanskje moralsk sett) da patentet ikke var hans lenger da Apple lagde Ipod. Om du tegnet en bil med vinger når du var liten og faktisk fikk patent på den (noe du selvsagt aldri hadde fått) hadde du helt klart blitt regnet som oppfinneren og hadde hat krav på royalties fra alle som brukte ditt design. Om det burde vært et krav at man faktisk måtte faktisk oppfinnelsen sin før man kan få et patent, er en helt annen diskusjon, men slik er det ikke idag.

Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt i en annen tråd: Xerox ga det ikke bort for "ingenting". Det var en byttehandel hvor Xerox fikk kjøpe Appleaksjer for en million dollar før Apple gikk på børs. Det tror jeg ikke de angret på, Appleaksjene steg langt mer enn Xerox kunne drømt om.

 

En slikk og ingenting er et utrykk som brukes for å fremheve at noe er billig, ikke gratis. At Apples GUI skulle bli en suksess, ante de nok ikke - de hadde jo ikke tro på opplegget selv. Og de må nok ha angret noe, noen år senere gikk de til og med til sak mot Apple for plagiering - faktisk omtrent samtidig som Apple gjorde det samme mot Microsoft.

Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at Macintosh Classic ble lansert 4 år etter Steve Jobs forlot Apple.

Riktig det - eller nesten riktig, siden 1990 faktisk var 5 år etter 1985. ;)

Macintosh Classic var en modell i rekken av oppgraderte modeller bygget over samme lest som den originle Macintosh (128K) fra 1984. For øvrig var Classic den første Macintosh som kostet under 1.000 $.

Lenke til kommentar

Sorry, men dette er opplagt bullshit.

 

Det skal mer til for å finne opp et produkt enn å beskrive hva man ønsker å kunne gjøre med det. Det er en rimelig lang vei fra "bærbar dings som kan spille av minst tre minutter med musikk" til en ferdig iPod. Jeg kan ikke kalle meg PVRens far bare fordi jeg en gang på midten av åttitallet syntes det ville vært kult å ha en TV som tok opp alle programmene som ble sendt, så man kunne velge etterpå hva man ville se. Jeg tror jeg tegnet en bil med vinger en gang jeg var liten også. Det gir meg ikke rett til å kreve royalties fra flygebiler, hvis de en dag skulle komme på markedet.

 

Det er lett å få ideer om kule produkter. Det å omsette ideene til et faktisk produkt, er det som er krevende. Når det gjelder denne engelskmannen, så har nok Apple aldri sagt at han er iPodens "far". Derimot har de brukt patentet hans som eksempel på at konseptet "bærbar musikkspiller med skjerm" er en enkel ide som har eksistert lenge.

Fortell at det er bullshit til Apple. Mannen hadde patent på en slik bærbar musikkspiller som Apple bygde hele sin formue på, men siden han ikke klarte å få økonomisk støtte og finansiering til å realisere produktet hadde han heller ikke råd til å fornye patentet da det utløp. Apple skylder ikke mannen noen penger (annet en kanskje moralsk sett) da patentet ikke var hans lenger da Apple lagde Ipod. Om du tegnet en bil med vinger når du var liten og faktisk fikk patent på den (noe du selvsagt aldri hadde fått) hadde du helt klart blitt regnet som oppfinneren og hadde hat krav på royalties fra alle som brukte ditt design. Om det burde vært et krav at man faktisk måtte faktisk oppfinnelsen sin før man kan få et patent, er en helt annen diskusjon, men slik er det ikke idag.

Veldig godt poeng, masse ting ble funnet opp lenge før det ble salgssuksesser. De første versjonene var ofte for store, dyre og for lite brukervennelige.

Telefonsvarere og air condition før første verdenskrig, abs bremser under andre verdenskrig.

 

Telefonsvareren er spesielt interesang siden mange tror det var et komplott som gjorde at den ikke slo ann. Heller at den var stor og tung og veldig dyr, hadde du råd hadde du sekretærer og tjenere som virker bedre. Også folk var ikke vant til det, mange i 1914 ville legge på og ikke ringe tilbake om legen hadde telefonsvarer.

 

Apple er riktig design til riktig tid, når ipod kom var den veldig bra og hadde god markedsføring. macbook air er kjempestilig, ja nå kommer det bedre ultrabooks og de ville kommet unasett om noe tid.

Lenke til kommentar

Ikke en gang etter Jobs død viser dere Apple hatere noen respekt. Skjønner ikke hvorfor dere går inn på alle nyheter om Apple bare for å skrive dritt. Er noe som heter folkeskikk :mad:

Når det gjelder folkeskikk kan det være en god idé å begynne med seg selv.

 

Fortell meg gjerne hva som ikke er folkeskikk med å si sin mening om at folk ikke respekterer andres død?

Endret av iPaal
Lenke til kommentar

Fortell meg gjerne hva som ikke er folkeskikk med å si sin mening om at folk ikke respekterer andres død?

Å buse inn i en tråd uten å bidra med noe som helst annet enn å kalle folk som har andre meninger enn deg for "Apple hatere som bare skriver dritt" er ikke akkurat kroneksempelet på god folkeskikk.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Men ærlig talt. Det er så MANGE diskusjonstråder her om Apple hvor det er mulighet til å diskutere både positivt og negativt. Når det kommer et inlegg om Steve Jobs død er ikke det et sted å rakke ned på ting. Jeg respekterer fullt ut at andre har andre meninger enn meg.

 

Jeg mister faktisk evnen til å bidra med noe "positivt" når jeg ser at enkelte ikke eier respekt for andre mennesker. Og det fikk jeg lyst til å skrive.

 

THE END

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...