Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

30 meter internettkabel. Hvor finner jeg det?


Anbefalte innlegg

Er pisslei av trådløst internett og skal kjøpe meg en standard internettkabel. Kabelen skal gi meg internett og ikke mer enn det. Har ingen anelse på hva Cat5 og Cat5-e og Cat6 er, heller ikke UTP eller FTP, skal bare ha en kabel som funker.

 

30 meter, standard plugg som passer i en stasjonær PC. Hvor kjøper jeg det?

 

OBS: Clasohlson har bare 25m.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker helst å kjøpe fra fysisk butikk, da jeg gjerne vil ha det i løpet av helga.

 

Kan hende jeg ender opp med å kjøpe 25m fra Biltema + en skjøt dersom det viser seg at 25 ikke holder, though.

Hvis du ønsker å opprettholde 100Mbps+ så frarådes bruk av skjøt. Men du kan jo selfølgelig være så heldig at du akkurat holder deg innafor grensa.

 

Klarer du deg derimot med 10Mbps så er det ikke så nøye.

Lenke til kommentar

Ønsker helst å kjøpe fra fysisk butikk, da jeg gjerne vil ha det i løpet av helga.

 

Kan hende jeg ender opp med å kjøpe 25m fra Biltema + en skjøt dersom det viser seg at 25 ikke holder, though.

Hvis du ønsker å opprettholde 100Mbps+ så frarådes bruk av skjøt. Men du kan jo selfølgelig være så heldig at du akkurat holder deg innafor grensa.

 

Klarer du deg derimot med 10Mbps så er det ikke så nøye.

 

Sjkøter reduserer nok kvaliteten på signalet noe, men når vi snakker om cat5/6 kabel så er de designet for å takle opp til 100 meter uten problem. Jeg har erfaring med at gigabit fungerer helt smertefritt selv ved mange skjøter og lang total kabel. Så lenge du ikke lar de skjøtene ligge midt oppi kilder for sterk elektromagnetisk støy (høytalere og andre elektromagneter og transformere hovedakelig) så fungerer det fint. 30meter skal du nok bruke ganske så mange sjøter på før det blir et problem. En enkelt skjøt på 30 meter kan jeg på ingen måte se skal være noe problem for gigabit - basert på min erfaring ihvertfall.

 

Fordelen med å ha noen sjøter liggende og å ikke ha alt i èn kabel er at det er veldig fleksibelt. Om du skal trekke en mer eller midnre permanent kabel så er det jo best å ha alt i ett - men ellers så er det fint å kunne ta delene og bruke dem i andre bruksområder. Det er også veldig kjekt å kunne sette sammen en lang kabel ved behov fra flere mindre kabler du har liggende fra før.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke lar de skjøtene ligge midt oppi kilder for sterk elektromagnetisk støy (høytalere og andre elektromagneter og transformere hovedakelig)

Bummer! Også jeg som beregna at 25metern ville ende rett bak rørforsterkeren (gitar) på 100W og to kraftige 12" elementer :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...