Gå til innhold

Test: ADB HD PVR 5720 CDX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Problemene har hatt mange årsaker.

 

Når dekoderen ble sluppet, hadde den hdmi 1.1 mens de fleste TVer hadde hdmi 1.3. Dermed fikk man bl.a lydproblemer med enkelte TVer, jeg kunne f.eks ikke justere volum på dekoderen men måtte styre volum med TV. Noen TV produsenter byttet firmware på TV som nedgraderte hdmi fra 1.3 til 1.2, dette gjorde at dekoder funket men eldre hdmi standard var ingen god løsning. Etterhvert ble hdmi standarden oppdatert på dekoder, og da ble de problemene løst.

 

Problem nr. 2 var at dekoderen kun er klipset sammen, og det gjør at chassis vibrerer og støyer når harddisk og vifte snurrer. Dette kan løses med å sette den på noen gummiben og legge noe lett oppå, som bordskånere.

 

Problem nr. 3 var at strømforsyningen ikke hadde nok ytelse til å drive dekoderen, og dermed fikk man masse feil med den. Dette ble løst med at CD sendte ut ny type strømforsyning.

 

Problem nr. 4 gjaldt en produsent som designet dekoderen for å være på maks 4 timer hver dag. All hardware ble designet for denne bruken. Når folk bruker den fra tidlig morgen til sen natt, overbelastes den. Dette er løst ved å fjerne funksjoner som preview av opptak, saktere spoling, tv-vindu i epg guide osv osv samt la dekoderen slå seg av etter 4? timer uten aktivitet.

 

Kjenner ikke så mye til kvaliteten på hardware, men de har brukt en western digital harddisk som burde være ok. Det virker som om vifta er noe skrot, men vet ikke noe om den. Viftas kjøling blokkeres av harddisken, som er plassert slik den er for å kjøles. Designet gjør også at det er minimalt med volum å kjøle komponentene, og uten filtre suges støv inn i det lille volumet som er.

 

Fjernkontrollen er ikke så ille når man har vent seg til uforståelige symboler på funksjonene og at de ulike knappene har fått ulik funkjson innimellom enkelte oppdateringer. Fjernkontrollen er skrudd sammen skjevt, man ser tydelig at øvre og nedre delene ikke passer sammen men sånn har det vært på alle jeg har sett. Batteriene er knappceller. Har en levetid på ett års tid, men når de er tomme er det ikke noe man har hauger av i huset. Det er jo også sånn at butikkene tar inn 10-20 av dem er de ofte tomme så anbefaler å kjøpe et par nye så man har dem når den går tom for strøm. Det er ikke lys i fjernkontrollen, så den er håpløs å bruke i mørket, og knappene har en høøøøøy kneppelyd så man er sikker på at hele huset får med seg at man bruker fjernkontrollen.

 

Det hjelper ikke at kundeservice til tider gav feil råd (bytt pærer i huset da dekoderen ikke takler sparepærer, eller bli bedt om å dytte litt på antenna - noe som sørget for å få den ut av posisjon - var to klassikere som skapte problemer. Kundeservice har vært greie med meg, og tilbudt gratis kabler og byttet dekodere. De første dekoderne hadde en levetid på ca. 4 måneder, de siste har holdt året ut.

 

Det ble også påpekt at dekoderen var kresen på kabler, og brukte man andre kabler enn medfølgende, lot være å bruke begge, skjøtet kablene osv så fikk man mange problemer.

 

Kan forøvrig si at jeg har vært borti viasat og altibox sine løsninger og det var en grunn til at jeg valgte CD for å si det sånn.

 

Folk bruker heller ikke tilbakestillingsmuligheten når dekoderen låser seg, noe som gjør at man ofte ikke fjerner problemet.

 

Til slutt har jo også kanalleverandørene sitt ansvar. Mange sender ut epg lister som dekoderen bruker som er ulike de som vises når man skal sette den på opptak.

Hjelper lite om den lista man ser står at programmet begynenr 2000 når dekoderen selv følgen en liste som sier at det begynner 2030. Da ender man opp med å miste mye av programmet.

 

Andre ting har jop også vært at hvis man ser på ett program og opptak starter, bytter dekoderen til kanalen som opptaket starter på. Dette har vært frem og tilbake mellom de ulike oppdateringene, og nylig kom det tilbake igjen. Opplever også at alle andre kanaler enn den som det tas opp på viser svart skjerm. Dette er også en bug som har kommet og gått i de ulike oppdateringene.

 

Alt i alt må vi nok leve med at vi kan sende folk til månen, men å lage en dekoder blir en altfor komplisert oppgave for menneskeheten slik den er utviklet sålangt.

Lenke til kommentar

jeg bruker altibox ( ikke PVR) og det funger rimelig bra.

Noen små irritasjoner er det men ikke på langt når så alle som du beskriver CD sin PVR dekoder å være.

 

Du skriver at dekoderen slår seg av etter 4 tiner uten aktivitet. hvordan funger det hvis du har stil den inn til å ta opp noe etter mere en 4 timer frem i tid ?

 

Det du nevner om sparepærer og dekoder høres virkelig rart ut.

Er det slik å forstå at spare pæren blokkerer for signalene fra fjernkontrollen ?

Eller er det at mottakeren på dekoderen tolker det som signaler fra fjernkontrollen ?

 

jeg begynte å stusse lit på det når et av råden du nevnte var dytte på antenne.

Antenne i denne sammenhengen må da bare gjelde for parabol ?

Etter det jeg vet så operer disse saltetitt signalene i et helt annet spekter en det lyset fra sparepærer gjør

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sitter hos noen med ny HD-PVR 5720-CDX (hva står CDX for??)

 

Noen som har peiling på hvordan en deler et opptak på denne nye?? Eller slå sammen opptak?

Det fungerte på den forrige dekoderen (HD-PVR Sagene eller hva den nå het)

 

Kan jo heller ikke trykke rød opptaksknapp flere ganger for å øke lengden på et opptak?? Det må gjøres via "omveger".

 

 

Vi stoppet også et opptak midt i et program ved en feil, men vi klarte ikke sette det igang igjen. Trykka på rød knapp, men 0 respons??? Hvorfor ikke?

Endret av MonaH
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Du skriver at dekoderen slår seg av etter 4 tiner uten aktivitet. hvordan funger det hvis du har stil den inn til å ta opp noe etter mere en 4 timer frem i tid ?

 

Dekoderen tar opp selv om den er slått av (står i standby). Problemet er vel mer en irritasjon for de som f.eks hører på radio fra morgen til kveld og må slå på dekoderen igjen hver 4. time eller om den har stått på en stund og så ser man fotball og så løper man for å ta et kjapt dobesøk i en pause og så komemr man tilbake til dekoder slått av til standby. Det er også en nødløsning for å bøte på at produsenten ikke har designet den for å stå på lengre om gangen.

 

Det du nevner om sparepærer og dekoder høres virkelig rart ut.

Er det slik å forstå at spare pæren blokkerer for signalene fra fjernkontrollen ?

Eller er det at mottakeren på dekoderen tolker det som signaler fra fjernkontrollen ?

 

Vet ikke hva som er årsaken, men i en periode fikk mange det til svar at dekoderen ble ustabil om man brukte sparepærer i huset. Sannsynligvis et feil svar fra en uvitende kundebehandler, men som sagt fikk mange det svaret i en periode.

 

jeg begynte å stusse lit på det når et av råden du nevnte var dytte på antenne.

Antenne i denne sammenhengen må da bare gjelde for parabol ?

 

Ja. En eller flere på kundeservice trodde tydeligvis at det ikke spillte så stor rolle om man dyttet litt på antenna. I praksis dyttet alle som fulgte rådet antenna ut av posisjon og montørene ble sendt rundt for å justere den inn igjen. Spesielt canal digital krever ganske nøyaktig antenneinnstilling og selv små justeringer gir store utslag.

 

Etter det jeg vet så operer disse saltetitt signalene i et helt annet spekter en det lyset fra sparepærer gjør

 

Ja, det skulle ikke ha noe å si. Feil råd gis av mange så håper de dårligste kundebehandlerne byttes ut etterhvert. Har selv fått gode råd, men har man nok peiling og det fortsatt ikke fungerer er det ofte dekoderen som er defekt og CD har sendt ut stadig nye til meg.

Lenke til kommentar

Er det flere som opplever at opptak på ADB dekoderen mislykkes pga: "programmet ble avbrutt, på grunn av signaltap"? Dette hender ganske ofte. Dog mister jeg aldri signalet når jeg ser på direkte-sendinger.

 

I tillegg til dette så funker ikke Go.

 

Hadde håpet at jeg skulle slippe a stifte bekjentskap med CD's kundeservice med denne dekoderen. Men det ser ikke slik ut.

Lenke til kommentar

Jeg fikk denne nye boksen i hus for snart to uker siden, men ikke fått tatt den i bruk.

Antennekablene er altfor kort!!

Mailet Canal Digital, lurte på om jeg måtte ommøblere stua, eller om det ville det fungere å skjøte denne nye kabelen med den antenneledningen jeg bruker i dag (den jeg bruker nå har ikke sånne "pigger" i endene)

---

Svaret jeg fikk, de måtte vite lengden jeg trengte, så skulle de sende meg ny/lenger kabel.

Jeg svarte på det, siden ble det stille....stille..

Så maser jeg via facebook...der får jeg dette svaret:

 

Det er dessverre per i dag ikke mulig for kundesenteret å sende deg en lengre kabel. Det er derfor gitt feil informasjon ved den 1. henvendelsen til oss i denne saken. Vi anbefaler uansett at antennekabelen flyttes av godkjent montør for at anlegget skal fungere etter krav. Har sendt sak videre slik at vi muligens får sendt deg denne i løpet av kort tid (men kan dessverre ikke love dette).

 

Jeg skjønner ikke hva de skal sende.. Kabel? Montør? (avventer svar på dette til i morra):hrm:

Ble jo selvsagt stille derfra igjen..

 

Så nå spør jeg dere..

Hvor kjøper jeg lang nok kabel? Hva heter den egentlig?

Kan da ikke være nødvendig med montør(?) om en har lang nok kabel, og det klarer jo de fleste å koble til..

Lenke til kommentar

jeg er rimelig sikker på at du kan bruke en normal antenneledning (som man kan kjøpe hos Elkjøp ,ekspert o.s.v ) her.

Jeg tviler at de har endret så mye på det de siste årene ( og i hvertfall ikke med ny dekoder ) .

 

 

Ta turen til Elkøp,Ekspert ell.l og fortell hvor mange meter du trenger og hva den skal brukes til så hjelper de deg der

Lenke til kommentar

Jeg har skjøta gammel kabel med denne nye kabelen med en duppeditt som var med i pakka. Noe som "skrus på".. Det funker, men det går mulig ut over signalet?

Det eneste er at jeg ikke får brukt denne "Go" som følger med ettersom jeg ikke hadde "skru på" i den kabelenden som går i veggen. Men det er ingen krise. Det får komme etterhvert. Har iallefall fått tatt i bruk den nye ADB-boksen..

 

Expert hadde ikke sånn kabel, men skulle være behjelpelig med å lage en for meg om skjøting ikke fungerte.

post-57581-0-28211800-1323383719_thumb.jpg

Endret av MonaH
Lenke til kommentar

Førsteinntrykket mitt av ADB 5720SX mottakeren er positivt, i første omgang så syntes jeg litt høyere oppløsning på menyene gjør seg godt, med Sagem HD PVR har du følelsen at menyene er skrevet for SD (576i) oppløsning og det gjør at menyene ser utrolig grøtete og uskarpe ut. Dette er vesentlig bedre med ADB mottakeren, og det øker det visuelle inntrykket flere hakk, men fremdeles virker det som menyene er skrevet for 720P istedenfor 1080i / 1080P for noe grøtete er de enda, men er stort steg i riktig retning.

 

Videre så har du faktisk informasjon på TV-skjermen under oppdateringer osv.. Ikke at det er så voldsomt nødvendig, men en fin liten detalj da du faktisk kan skjønne og se hva som foregår og kalkulere ut hvor lenge det er igjen før oppdateringen blir ferdig osv..

 

 

Den nye mottakeren lar deg også fikle langt mer med innstillingene enn Sagem gjorde, du kan ny stille inn hvor lenge menyer skal være synlig ved kanalskifte, du kan endelig deaktivere standby fullstendig om du ønsker det, du har fått innebygget screensaver som du kan velge om du vil ha aktivert, hvor lang tid det skal ta før den blir aktiv osv.. I det hele tatt så kan du stille inn ting i langt større og mer detaljert grad enn med Sagem HD PVR og også dette er et stort skritt i riktig retning.

 

Av en eller annen merkelig grunn så har jeg også bedre signalkvalitet og signalstyrke med ADB kontra Sagem? Om dette er fordi den nye mottakeren bare er litt mer "optimistisk" med tallene og viser 100% for samme styrke som Sagem ville normalt vist 75% aner jeg ikke, men har hvertfall gått fra en sånn 70-80% på både signalkvalitet og styrke til konstant 100%.

 

Sist men ikke minst så virker den lynrask, den responderer sekundet jeg trykker på fjernkontrollen, den er lydløs og den starter opp på få sekunder sammenlignet med Sagem som tok minutter. Så alt i alt er førsteinntrykket mitt veldig godt, og selv om det sikkert er noen firmware og programvare begrensinger nå i starten så virker dette veldig lovende hvertfall.

 

 

Er verdt å legge til at kvaliteten på oppskalering av SD-kanaler virker en smule bedre også, det er hvertfall inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sett på et par SD-kanaler.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Fikk denne for en uke siden, og jeg er langt fra fornøyd.

 

Den er tregere en den gamle Sagem 103 dekoderen.

 

Det tar ca 5 sek å få opp EPG, og når jeg skal bla opp eller ned tar det over 2sek for hver linje den hopper. Ofte henger den etter, og jeg ender opp med å gå forbi den kanalen jeg skulle sjekke opp.

Bytte av kanal tar nærmere 3 sekunder, så zapping er utelukket.

 

Denne var vist rask når den kom... Hva har skjedd? Har jeg fått en med feil, eller har CD drept den med oppdateringene sine?

Lenke til kommentar

En annen ting.. Er det flere som ikke får opp meny, EPG osv med componentkabel og 720p ?

 

Jeg får sett på TV, men OSD funker ikke.

 

Wimp har jeg på mediacenteret, og jeg tar aldri opp noe. Så det er faktisk bedre for meg å gå tilbake den den gamle traveren fra Sagem. Den er raskere, og fungerer.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...