Gå til innhold

Oktoberfest 2011 - k.n.b - Nikkor 20mm f2.8 AIS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange fine her - også i spoilere - likte både psoriasistreet*) og solstjerna i skogen. Hmm - hvordan hadde sistnevnte vært med litt innfyllingsblits, tro?

 

Lekker bregne, men likte isen enda bedre - ser opptil flere ansikter der - bladet midt på er et hode i halvprofil med et isflak som kinnskjegg, og det er et stilisert svart/hvitt tegneansikt litt til høyre og ned.

 

Likte utsiktsbildet - blir veldig som utsikt i København sentrum - kun tak - ingen horisont. Ut fra tommelneglene hadde du lagt det beste bildet i spoiler, men da jeg så Karlsvogna ble det riktig allikevel. :)

 

Ad stadshuset - hva med å prøve ut 20mm'en som et shift-normalobjektiv? Sikte rett frem og croppe inn til ønsket del - smalere (normal-)utsnitt, men rette linjer - bare en tanke. Har planer om å teste ut min egen 16-35 på den måten.. :)

 

 

 

 

*) Selv stavekontrollen i Firefox mener at det er et godkjent ord! :D

Lenke til kommentar

Jeg visste det fra før, men når jeg ser bildene dine, forstår jeg at jeg befinner meg i feil del av Stockholm når jeg er der.

Har du ikke mulighet til å ta en tur inn? Forstedene er jo gjerne mer anonyme enn sentrum i de fleste byer. Det er faktisk ikke større avstander enn at man kan spasere litt rundt. På dette siste, spaserte jeg fra et stykke ute på Kungsholmen og mot sentrum.

 

Takk for kommentar, og etter neste Stockholmstur får vi vel se noen f/0,95-bilder fra sentrum...?

 

 

...solstjerna i skogen. Hmm - hvordan hadde sistnevnte vært med litt innfyllingsblits, tro?

Der har du fakisk et poeng. Innfyllingsblits er et godt hjelpemiddel i motlys. Tenkte ikke på det der og da.

 

likte isen enda bedre - ser opptil flere ansikter der

Godt du ikke har mistet evnen til å fantasere, ikke at jeg akkurat har deg mistenkt deg for det heller. Nesten litt rotete til å være meg dette, men det gir jo også muligheter til å assosiere for den som orker sånt.

 

Likte utsiktsbildet - blir veldig som utsikt i København sentrum - kun tak - ingen horisont. Ut fra tommelneglene hadde du lagt det beste bildet i spoiler, men da jeg så Karlsvogna ble det riktig allikevel. :)

Kjekt at du kan føle deg "hjemme". Danmark og Sverige var jo stormakter på en tid hvor vi holdt det mer stusselige i hevd. Det kan man f.eks. se av hovedstedene.

 

Ad stadshuset - hva med å prøve ut 20mm'en som et shift-normalobjektiv?

Det hadde blitt litt problematisk å få nok avstand, og samtidig beholdt den monumentale følelsen. Men så lenge bildet kun skal vises på skjerm (med tanke på beskjæring)har man jo en mulighet her.

 

Takker for innsiktsfull kommentar.

Lenke til kommentar

Tom: Takker. Ikke noe feil med å dra dit da.

 

Epp: Ditto!

 

Egilh: Takk for det.

 

RandiA: Ja, har hatt en jobbeuke der. Takk.

 

Jan R. Halvorsen: Bare å ta en tur, Stockholm er en flott by. Takk for kommentar.

 

KSunhill: Takker så mye.

 

 

14: Oktober

Arlanda Express

 

post-166172-0-38005100-1318801208_thumb.jpg

 

Siste dag på svensketur for denne gang.

 

 

Touchdown:

 

post-166172-0-12989400-1318801286_thumb.jpg

 

Det ble en del fartsfylt denne dagen.

 

 

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

RandiA: Takk, kunst er kanskje å ta hardt i...

 

mulum: Takker, jeg må innrømme at jeg hadde hellet på min side i Stockholm. Det var lyse måneskinnsnetter med tåkeskyer som kom i høy fart innimellom. Det måtte jo bare utnyttes.

 

Trondster: Høyere oppløsning er jo mulig å skaffe da. Måtte balansere eksponeringen forsiktig, da det var sterkt lys kombinert med mørke skygger. Når det gjelder videoen er det neppe en outtake, siden jeg så den først nå. :innocent:

 

Jann.: Takker så mye. :blush:

 

DiskoKetchup: Mange takk, hyggelig at du og andre her liker det.

 

 

 

15. Oktober

Maridalsvannet

 

post-166172-0-25096100-1318888736_thumb.jpg

 

Tilbake fra utlendighet, og jeg forsøker å komme a jour i tråden.

Her kom jeg i et heldig øyeblikk, hvor det ligger rester av morgentåka som en tynn dis, og vannet for det meste er speilblankt. Like etter kom det en liten bris som ødela motivet totalt.

 

 

Noen outtakes:

 

Vanskelig å sløre bakgrunnen med dette objektivet, så da får man gå til "motsatt" ytterlighet.

post-166172-0-91128800-1318889042_thumb.jpg

 

Skogholt i motlys.

post-166172-0-82181900-1318889131_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...