Gå til innhold

Tragisk dødsulykke i dag tidlig Hellerudveien


-iL-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er trist det som skjedde, men å bevege seg i trafikken vil aldri bli 100% sikkert. Selv om forholdene er optimale vil det alltid være en risiko til stede for at noe kan gå galt og at noen kan bli skadet.

 

Å stikke av fra åstedet er så feigt som det går an å få det, og når man i tillegg lar bilen stå igjen vitner det om komplett idioti og total panikk. Hva trodde sjåføren? At Politiet ikke kom til å sjekke opp skiltene og at h*n bare kunne hente bilen senere?

 

Eller: "Hei, er det falcken? Det står en bil i Hellerudveien. Kan dere hente den for meg? Eg ønsker å være anonym."

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4242295.ece

 

Kjenner jeg blir kvalm og lei meg...

 

Har ikke ord. Får håpe dette ikke er med vilje. Nok av bilister som skal "ta" syklister.

Denne veien har sykkelfelt i tillegg til fortau, så skulle være 100% sikkert og sykle her.

 

Ja, dette er trist. Jeg bor like ved, og har blitt påkjørt i hellerudveien selv...

 

Dog sykler folk som svin i hellerudveien, sjelden i sykkelfeltet og aldri på fortauet :(

 

Håper dette var en ulykke og at han som kjørte bilen bare fikk panikk og stakk!

Lenke til kommentar

Jeg pleier å ta en treningstur på kvelden, når det er mørkt. Da med lys og refleks såklart. Veien jeg sykler på er ikke opplyst. Her om dagen møtte jeg 2 stykken, i bekmørket. De hadde ikke lys eller refleks, bortsett fra slik regntrekk man kjøper hos xxl.

Når jeg lyste mot det så jeg dem ikke før jeg var ganske nærme.

 

Veien er ganske trafikkert så jeg lurer på hvordan det gikk med dem to...

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan ulykken skjedde, men om man sykler i veien så utsetter man seg selv for unødvendig fare. Så enkelt er det, selv om man har all rett i verden til å sykle i veien.

Nå er det gjerne tryggere å sykle i veien enn på fortau/gang- og sykkelvei. Ihvertfall hvis man sammenligner samme fart (Obs sykkelfelt er en del av veien). Så får man jo vurdere hva du legger i 'unødvendig'.

 

Tatt i betraktning at denne galningen også kjørte ned en lyktestolpe (som ikke står i veien) kunne han nok like godt ha drept fotgjengere og syklister på fortauet.

Lenke til kommentar

Om man sykler i veien, uten eget oppmerket sykkelfelt så risikerer man å bli kjørt ned. Om personen er ruset eller ikke kan være det samme. Holder man seg på sykkelstien og sykler saktere der så er man tryggere. Det er bedre for en syklist å kollidere med en fotgjenger der enn å bli kjørt over av en bil. For all del så er risikovurderingen åpen for en subjektiv tolkning, men det hjelper ikke når man er død. Dette fikk meg til å tenke på denne saken:

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6353617

 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor syklister tar sjansen, det er familien som sitter igjen.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner bare ikke hvorfor syklister tar sjansen, det er familien som sitter igjen.

Jeg skjønner ikke hvordan bilister som er i stand til å kjøre ned noen har fått lappen.

 

Ikke samme sak. Det kan man ikke vite på forhånd. Man vet på forhånd at det er farlig å sykle i veien. :)

Det er farligere å kjøre på fortau, det veit jeg av erfaring (bor riktignok 2 mil utafor Oslo, meget mulig gangfeltene i Oslo er supersikre). Jeg har aldri havna i grøfta av kjøring på vei, det har jeg derimot gjort mange ganger ved fortau/gangveissykling. Det hender man er nære grøfta også på veien, men da skyldes det alltid bilister som kjører slik med viten og vilje, og ikke fordi det normalt sett er farlig i seg selv. Dersom begge parter er godt synlige og følger trafikkreglene er det kun folk som ønsker andre noe vondt som kan bli et problem.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Om man sykler i veien, uten eget oppmerket sykkelfelt så risikerer man å bli kjørt ned. Om personen er ruset eller ikke kan være det samme. Holder man seg på sykkelstien og sykler saktere der så er man tryggere. Det er bedre for en syklist å kollidere med en fotgjenger der enn å bli kjørt over av en bil. For all del så er risikovurderingen åpen for en subjektiv tolkning, men det hjelper ikke når man er død. Dette fikk meg til å tenke på denne saken:

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6353617

 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor syklister tar sjansen, det er familien som sitter igjen.

Nå er det faktisk svært sjeldent syklister dør i trafikken. Sjeldent nok til at det blir oppslag i nasjonale media når det skjer, så totalrisikoen er nok ikke stor.

 

Når det gjelder valg av vei eller fortau/gang- og sykkelvei så er det slik at biler kjører over disse også gjerne ut fra utkjørsler eller i forlengelsen av der fortauet/GSveien slutter og syklisten må krysse veien. Denne typen konflikter er potensielt farligere enn møter i veien siden trafikantene er først og fremst oppmerksomme på veien. Sykling på fortau og gang- sykkelsti og medfører oftest etter min mening en netto større risiko for en syklist som kan å sykle i trafikken enn å holde seg i veien, i hovedsak fordi syklisten har større grad av kontroll på hvilken risiko han påtar seg enn på uoversiktlige GS veier.

 

Videre bør man jo holde seg borte fra fortau og GS veier av hensyn til fotgjengere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...