Gå til innhold

Nokia N9 er i kjømda


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, intel har gått på en liten smell mtp å få tak i utviklere, og nå har du dette:

 

http://www.engadget.com/2011/09/28/meego-to-be-folded-into-linux-based-tizen-os-slated-to-arrive-i/

 

Så tja... Communityet har eid ræv på n900-fronten veeeeldig lenge tho, så jeg har null bekymringer for fremtida til N9 så lenge jeg eier enheten.

 

Som sagt tidligere; om man vil ha en telefon over flerfoldige år og ikke er spesielt techsavvy (ikke at jeg er det, men jeg liker å lære og dalle) er N9 neppe tidenes kjøp for Ola Nordmann.

 

 

I tillegg vil jeg heller kjøre Meego på N9 out of the box med muligheter for å legge inn port av maemo5 og andre OS enn å kjøre Android noe særlig lengre. Smålig lei :s .

Endret av Slai
Lenke til kommentar

"Igjen på lager ca : 13.10.2011" - Kilde netonnet.no.

 

Vi ser at flere av de nettstedene som opererer med N9 på prislistene, har svensk eierskap. Netonnet, cdon.com og dustin har alle N9 på prislistene.

 

Så lenge det er lovlig med import av varer til Norge, vil det være vanskelig for Nokia Norge/Telenor å forhindre at det kommer N9'er i salg her.

Lenke til kommentar

Når det gjelder N9 vs Android, så er jeg ganske delt. Android er rett og slett ganske pinglete sammenlignet med Maemo 5. Ville ikke ha en PC sentrert rundt bittesmå reklamedrevne single function amatør-apps, så hvorfor skulle jeg ønske det på en bærbar PC/smarttelefon? Min N900 var bedre på det meste av avansert bruk, og jeg har på ingen måte samme følelse av nytteverdi med min nåværende Android-telefon.

 

Men det å vite på forhånd at en telefon til nesten 5000 er et uønsket stebarn i Elops Nokia, og at plattformen har ingen framtid siden selv utviklerene mangler tro på framtiden... Det er en skitten kamel å svelge. Da ender jeg sikkert opp med å ha en Android-telefon til tusenlappen og bruker den mindre.

 

Nå skjønner jeg at jeg må se hva Intel og Samsung driver på med.

Lenke til kommentar

Slutt å henge dere opp i OS'et.

 

Dette er en Qt drevet telefon, akkurat som S40 har blitt og nyere Symbian^3(Belle) telefoner.

 

Qt er et norsk-utviklet programmeringsspråk fra Trolltech som Nokia kjøpte opp. S40 telefoner, Blackberry, Symbian og MeeGo takler Qt.

 

Dvs. masse apps! :)

 

(Btw, allerede forhåndsbestilt en!)

Lenke til kommentar

Nå må dere ikke glemme at N9 kan også kjøre Android-apps. Dette gjør jo N9 enda mer attraktiv.

 

"There will be no Alien Dalvik on the N9".

 

Alien Dalvik er ikke tilgjengelig for sluttbrukere, kun for produsenter, og Nokia har meg bekjent ikke kjøpt det. Inntil det står Alien Dalvik på eska når du kjøper en N9 fra Nokia, er det ikke Alien Dalvik du får sette din lit til, men NITdroid.

 

Slutt å henge dere opp i OS'et.

 

Dette er en Qt drevet telefon, akkurat som S40 har blitt og nyere Symbian^3(Belle) telefoner.

 

Qt er et norsk-utviklet programmeringsspråk fra Trolltech som Nokia kjøpte opp. S40 telefoner, Blackberry, Symbian og MeeGo takler Qt.

 

Dvs. masse apps! :)

 

 

OpenOffice.

TightVNC.

GIMP.

EasyDebian.

Apache.

PHP.

MySQL.

IPTables.

Iceweasel med Greasemonkey.

 

Det er operativsystemet, og ikke Qt, som bestemmer hva man kan portere av eksisterende programvare. At Qt gjør portabilitet av framtidig programvare enklere, er naturligvis en bonus.

 

Jo, jeg velger å henge meg opp i operativsystemet, for det gir mye større verdi enn hvilket toolkit på toppen som er hypet akkurat nå. Qt fikk en voldsom trøkk når Nokia fyrte på Symbian, selv om det nok holder koken i et par år til. HTML5 er den nye store tingen, noe som egentlig er ganske latterlig siden det vanskelig går an å forestille seg et mindre effektivt rammeverk for mobiltelefoner. All hail Steve Jobs for å snu opp ned på verdensoppfatningen i IT-selskap verden over bare for å slippe unna en Adobe-lisens.

Lenke til kommentar

Har på følelsen av at folk overdriver betydningen av qt, man kan ikke bare overføre alle applikasjoner skrevet i qt og tro at det vil virke overalt, ellers ville vi hatt avanserte programmer som mathematica, maya, virtualbox tilgjengelig for mobiler.

Om de er skrevet mot Qt og ikke noe annet som gjør kryss-platform problematisk kan en i prinsippet det med en rekompillering. En nokia n900 kan jo i prinsippet kjøre et drøss med desktop-applikasjoner, og en N9 vil kunne det samme. De vil jo selvfølgelig ikke være helt tilpasset bruk på en mobil.

Lenke til kommentar

Har på følelsen av at folk overdriver betydningen av qt, man kan ikke bare overføre alle applikasjoner skrevet i qt og tro at det vil virke overalt, ellers ville vi hatt avanserte programmer som mathematica, maya, virtualbox tilgjengelig for mobiler.

 

VBOX only works on x86 CPUs.

 

Qt er bare et rammeverk, ikke en hardwareemulator. For at en Qt-applikasjon skal være enkel å portere, er det en fordel om den er kodet for å være portabel. Nå kjenner jeg ikke Mathematica eller Maya, men antar at de i likhet med VirtualBox krever ganske direkte HW-utnyttelse i stedet for å kjøre med mange virtuelle lag. Imidlertid finnes det en rekke områder hvor man ikke trenger dette, og der vil det være enklere å gjøre noe multiplatform. Det er jo en del av de nye Qt-applikasjonene som allerede flyter lett mellom Symbian Anna+ og N900, så vi ser at symbioseeffekten kan eksistere når utviklerene vil det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...