Gå til innhold

Første uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikkje riktig.

 

 

Samt lager en kopi av alle musikkfilene dine ett annet sted når du importerer de

Det er eit alternativ du kan slå av eller på her:

 

Skjermbilde%202011-09-28%20kl.%2022.10.05.png

 

 

Det er forøvrig ein veldi fin funksjon - som også er i windows versjonen av iTunes. Om eg får sanger av ein kamerat, så kan eg dra filene fra harddisken hans over iTunes vinduet mitt, så kopierast det automatisk i mitt musikkbibliotek, organisert i mappestruktur slik: Arist - Album.

 

og lager dobbelt av alt når du har playlists av album :)

Dette visste eg ikkje, og måtte dermed sjekke. Eg laga eit album som visst her (Leslie West):

 

Skjermbilde%202011-09-28%20kl.%2022.14.12.png

 

Gikk i iTunes mappa mi, men det ligger ikkje dobbelt:

 

Skjermbilde%202011-09-28%20kl.%2022.15.44.png

Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke forstått hvordan Epple fans sier at Apple er så utrolig mye raskere når de som sier dette er utstyrt med SSD med oppstart på 10 sek foreksempel mens "min gamle windows startet på 1 min". Windows vil også være raskt å starte opp på 10 sek hvis den utstyres med SSD.

 

Er faktisk ikke så enkelt som dette. En kamerat som er SSD-frelst kjøpte seg nettopp macbook air siden alternativet kostet akkurat det samme, var likens spesifisert, men tykkere og tyngre. Airen som har en 1,7GHz i5 og en relativt rimelig Samsung SSD booter langt raskere enn hans kraftplugg av en stasjonære (6 kjerners i7, 12GB RAM) som kjører en av de bedre corsair SSD-ene og med en noe tunet Windows 7. Den bruker fortsatt over 30 sekunder. Airen begynte på 16, men har nå krøpet ned til ca. 10 sekunder fra fullstendig avslått. Han dualbooter også til en veldig trimmet versjon av windows 7 på airen, den bruker også betraktelig lengre tid enn 10.7 på å starte opp. Det skal jo nevnes at det virker som Microsoft har jobbet en god del med Windows 8 for å få ned oppstartstiden, og det er jo bra, men kan ikke si at jeg merker noe av det på min rigg som fortsatt kjører på steinalderteknologi (HDD)..

Lenke til kommentar

Dette er ikkje riktig.

 

 

Samt lager en kopi av alle musikkfilene dine ett annet sted når du importerer de

Det er eit alternativ du kan slå av eller på her:

 

Skjermbilde%202011-09-28%20kl.%2022.10.05.png

 

 

Det er forøvrig ein veldi fin funksjon - som også er i windows versjonen av iTunes. Om eg får sanger av ein kamerat, så kan eg dra filene fra harddisken hans over iTunes vinduet mitt, så kopierast det automatisk i mitt musikkbibliotek, organisert i mappestruktur slik: Arist - Album.

 

og lager dobbelt av alt når du har playlists av album :)

Dette visste eg ikkje, og måtte dermed sjekke. Eg laga eit album som visst her (Leslie West):

 

Skjermbilde%202011-09-28%20kl.%2022.14.12.png

 

Gikk i iTunes mappa mi, men det ligger ikkje dobbelt:

 

Skjermbilde%202011-09-28%20kl.%2022.15.44.png

 

Jeg kan sikkert få reprodusert det med doble filer om du vil. Jeg snakker her altså om at du har album lagret som filer og playlist, som du importerer inn i itunes, ikke importere først, og så lage en playlist i itunes. Og jeg vet man kan endre det, men det er jo skrikende ulogisk at programmet som defualt driver å skyfler rundt på masse filer og kopierer masse drit. Det er ulogisk, og noe av det verste som finnes er programmer som default endrer på filer uten at det er tydelig for brukeren at det kommer til å skje.

 

AtW

 

Jeg har enda ikke forstått hvordan Epple fans sier at Apple er så utrolig mye raskere når de som sier dette er utstyrt med SSD med oppstart på 10 sek foreksempel mens "min gamle windows startet på 1 min". Windows vil også være raskt å starte opp på 10 sek hvis den utstyres med SSD.

 

Er faktisk ikke så enkelt som dette. En kamerat som er SSD-frelst kjøpte seg nettopp macbook air siden alternativet kostet akkurat det samme, var likens spesifisert, men tykkere og tyngre. Airen som har en 1,7GHz i5 og en relativt rimelig Samsung SSD booter langt raskere enn hans kraftplugg av en stasjonære (6 kjerners i7, 12GB RAM) som kjører en av de bedre corsair SSD-ene og med en noe tunet Windows 7. Den bruker fortsatt over 30 sekunder. Airen begynte på 16, men har nå krøpet ned til ca. 10 sekunder fra fullstendig avslått. Han dualbooter også til en veldig trimmet versjon av windows 7 på airen, den bruker også betraktelig lengre tid enn 10.7 på å starte opp. Det skal jo nevnes at det virker som Microsoft har jobbet en god del med Windows 8 for å få ned oppstartstiden, og det er jo bra, men kan ikke si at jeg merker noe av det på min rigg som fortsatt kjører på steinalderteknologi (HDD)..

 

Når booter man egentlig? Jeg gjør det nesten aldri. Men jo, stasjonære bruker gjerne lengre tid, er jo mer dill før hovedkortet er ferdig med sitt, gjerne mer jo mer avansert det er, på filserveren min tar det sikkert godt og vel ett minutt før OSet begynner å boote engang.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kan sikkert få reprodusert det med doble filer om du vil. Jeg snakker her altså om at du har album lagret som filer og playlist, som du importerer inn i itunes, ikke importere først, og så lage en playlist i itunes. Og jeg vet man kan endre det, men det er jo skrikende ulogisk at programmet som defualt driver å skyfler rundt på masse filer og kopierer masse drit. Det er ulogisk, og noe av det verste som finnes er programmer som default endrer på filer uten at det er tydelig for brukeren at det kommer til å skje.

 

AtW

 

Skjønner ikkje heilt kva du meiner med: "album lagret som filer og playlist".

 

Etter kva eg hugsar, så får du val om du vil at iTunes skal gjennomføre kopiering og organisering av iTunes mappa første gang du bruker iTunes.

Lenke til kommentar

Jeg kan sikkert få reprodusert det med doble filer om du vil. Jeg snakker her altså om at du har album lagret som filer og playlist, som du importerer inn i itunes, ikke importere først, og så lage en playlist i itunes. Og jeg vet man kan endre det, men det er jo skrikende ulogisk at programmet som defualt driver å skyfler rundt på masse filer og kopierer masse drit. Det er ulogisk, og noe av det verste som finnes er programmer som default endrer på filer uten at det er tydelig for brukeren at det kommer til å skje.

 

AtW

 

Skjønner ikkje heilt kva du meiner med: "album lagret som filer og playlist".

 

Etter kva eg hugsar, så får du val om du vil at iTunes skal gjennomføre kopiering og organisering av iTunes mappa første gang du bruker iTunes.

 

Jeg har en mappe som er et album, i mappa ligger mp3-filer samt en plylist for det albumet, jeg importerer mappa i itunes.

 

AtW

Lenke til kommentar

Apple er vel egentlig noe man bør ha brukt et år eller mer for å kunne uttale seg om det er noe man kan anbefale eller ikke. Noen liker ikke mac, andre elsker det. Jeg for min del syns mac er et flott alternativ til windows, og jeg mener at en mac holder seg langt bedre enn en PC over tid. Min 2 år gamle mac føles fortsatt like fin ut som da den var ny. Det kan jeg ikke akkurat si om min tidligere acer laptop.

 

Men ja, folk har ofte et elsk/hat forhold til mac.

 

Programmer jeg bruker ofte (som ikke finnes på windows) er:

-Adium (msn, facebook chat, ++++)

- Cinch (lar deg dra vinduer til topp, og sider av skjermen for å jusere størrelser på vinduer (som win7)

- Cleanmymac (rensker opp flere GB med tull du ikke trenger)

- iWork (så å si MS Office i Apple format) :)

Lenke til kommentar

Jeg kan sikkert få reprodusert det med doble filer om du vil. Jeg snakker her altså om at du har album lagret som filer og playlist, som du importerer inn i itunes, ikke importere først, og så lage en playlist i itunes. Og jeg vet man kan endre det, men det er jo skrikende ulogisk at programmet som defualt driver å skyfler rundt på masse filer og kopierer masse drit. Det er ulogisk, og noe av det verste som finnes er programmer som default endrer på filer uten at det er tydelig for brukeren at det kommer til å skje.

 

AtW

 

Skjønner ikkje heilt kva du meiner med: "album lagret som filer og playlist".

 

Etter kva eg hugsar, så får du val om du vil at iTunes skal gjennomføre kopiering og organisering av iTunes mappa første gang du bruker iTunes.

 

Jeg har en mappe som er et album, i mappa ligger mp3-filer samt en plylist for det albumet, jeg importerer mappa i itunes.

 

AtW

 

You're doing it wrong. Du skal bare importere playlistene i det scenarioet.

Lenke til kommentar

 

 

You're doing it wrong. Du skal bare importere playlistene i det scenarioet.

 

Jeg skjønner jo selvfølgelig at man kan gjøre dette, men det utstråler ikke akkurat logikk å legge alle filene dobbelt i library og flytte alle filene dobbelt. Når i alle dager er det det er den ønskede oppførselen? Å legge filer dobbelt i spillelister og sånn kan jo være nyttig i noen spesielle tilfeller, men i music-library? Begynner å bli litt utenfor tården kanskje, men poenget mitt var bare at det langt ifra er alle tingene i stock-programmene som er like intuitivt. Hvor itunes kanskje er det verste eksemplet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, i teorien er det enkelt å legge inn en (if file.similarTo(all andre filer i biblioteket)), men det blir også temmelig komplisert? For ikke å snakke om alle som vil ha forskjellige versjoner av sanger. Du vet, en fra albumet, en fra singelen, 30 remixer, coverversjoner osv.

 

Det er ikke særlig komplisert, en konkret fysisk fil skal bare lastes inn i library en gang. Det er ikke akkurat som det ikke finnes andre programmer som klarer å implementere det helt fint.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og jeg vet man kan endre det, men det er jo skrikende ulogisk at programmet som defualt driver å skyfler rundt på masse filer og kopierer masse drit. Det er ulogisk, og noe av det verste som finnes er programmer som default endrer på filer uten at det er tydelig for brukeren at det kommer til å skje.

 

Her er det vel selve filosofien bak som er forskjellig fra Windows til OSX. Jeg har inntrykk av at i Windows så er det lagt opp til at brukeren skal inn i mappestrukturen og flytte filer, organisere mapper ol. Mens OSX prøver å holde brukeren mer borte fra mappestrukturen. iPhoto er et godt eksempel på dette. Du importerer bildene fra kamera/minnekort vha. programmet som legger de i mapper etter sitt eget system. Hvis du som bruker begynner å rote rundt inni der vil biblioteket fort falle sammen. Det har derfor ikke noe å si om brukeren ikke får vite om endringer, fordi han/hun ikke har "noe med det å gjøre".

 

Så kan man jo diskutere om dette er logisk og bra eller ikke, men det er et resultat av en filosofi som er ulik den Windows er bygd på og ikke bare en "glipp".

 

Når jeg selv gikk over fra Windows til OSX synes jeg dette var ulogisk og rotete, men det er bare noe man må lære seg å bruke riktig (akkurat som man lærte seg å bruke mappestrukturen i Windows når man begynte med det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...