Gå til innhold

Er Sony NEX-5 riktig for meg?


Anbefalte innlegg

Jeg solgte for litt siden mitt Canon 7D da det som regel ble liggende hjemme. Ble for mye å drasse på. Lyder kjent? :D

 

Kjøpte meg så Olympus XZ-1 da det var noe av det beste på kompaktfronten lysmessig med blender f1.8. Ingen tvil om at kameraet er bra. Men jeg har en tendens til å havne i situasjoner hvor jeg må ta bilder i lite lys (elsket derfor min 7D). Og har nå istedet funnet ut at det kameraet jeg nå faktisk orker å ta med meg ikke duger til mitt formål.

 

Derfor så ser jeg nå, som jeg gjorde da jeg skulle velge kompakt, på speilløse systemkamera. Og tilbudet på Japan Photo ser jo veldig bra ut. Sjekket tester på NEX-5 og det ser ut til å være meget bra på lite lys, høy ISO og har generelt bra bildekvalitet. Knuser iallefall min Olympus.

Men jeg ser jo at det er stusselig utvalg av objektiver til dette kameraet. Og de som er, har langt mindre blender enn min XZ-1. Vil den lille blender gjevne ut kameraets gode lavlysegenskaper slik at jeg havner på samme nivå som jeg nå er på min Olympus med f1.8? Objektivene har ikke fått de helt store skussmålene heller av det jeg har lest, men de er kanskje gode nok? Ellers så vet jeg jo at man kan bruke Alpha-objektiver med adapter, men da blir det ikke mye kompakt. Dog kan det være aktuelt i spesielle tilfeller med stort kvalitetsbehov. Men det er virkelig trist at 16mm'ern tydligvis er helt ræva. Gjør jo kameraet veldig hendig.

NEX-5 er ikke det mest kompakte heller med 18-50 linsa, men skrur du den av går jo delene glatt ned i to lommer ;)

 

Er selvsagt nysjerrig på om det er andre kamera i dette segmentet folk heller vil anbefale. Vurderer jo å vente på de nye kameraene som har kommet/kommer. Spent på hva Canon finner på. Men disse kameraene kommer sikkert til å bli en god del dyrere enn 3000 kr. med linse. Og jeg er ikke villig til å legge ut de helt store summene. NEX-7 ser selvsagt digg ut, men ikke 10k digg ut.

 

Jeg forventer selvsagt ikke 7D-kvalitet på kameraet. XZ-1 er ikke langt unna å være bra nok, så noe som er litt bedre skulle duge.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XZ-1 er ikke langt unna å være bra nok, så noe som er litt bedre skulle duge.

 

Nex-5 er utvilsomt et bra kamera når det gjelder egenskaper på høy iso, men som du selv også har sett er objetkivutvalget begrenset foreløpig.

 

Det har skejdd mye nytt siste ukene og hvis det ikke er så mye som mangler på at XZ-1 holder ville jeg avventet tester av Fuji X10 og Nikons nye 1-serie kameraer. Forsåvidt er Canon s100 også et alternativ, men det har så lyssvakt objektiv på full tele at jeg tviler på at det vil være konkurransedyktig der. Ser du imildertid først og fremst etter god lysstyrke på vidvinkel ville jeg tatt med S100 med også, men ingen av de nevnte modellene er testet ennå.

 

I tillegg kan et m4/3 kamera være aktuelt. Der er det mye å velge i av hus, men GF3 og spesielt Olympus minste modell er interessante hvis størrelse er høyt prioritert. En Olympus E-PM1 med standardzoomen + et lyssterkt objektiv med den brennvidden du foretrekker vi være en andvendelig kombinasjon.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg har kikket på både GF3 og E-PL3. Ingen kommer i nærheten av NEX-5 på høy ISO. Men det hjelper vel ikke om bildene blir lyse når de bare blir fussy pga dårlige linser. Jeg går ut ifra at både Panasonic og Olympus sine objektiver er langt bedre optisk? 18-50 til NEX får jo helt grei kritikk, men det hadde vært greit med litt mer valg ja.

 

Som du sier, så kommer det svært mye nytt. Du nevner mer enn jeg var klar over. Nikon J1 blir jo ikke så gærn prismessig. V1 blir langt over mitt antatte budsjett. Lave forventninger til bildekvalitet der, men la oss se hva som kommer ut av de første testene.

 

Det ser ut som om det nok blir for dumt å hoppe på en tilfeldig tilbud nå når det er så mye spennende på trappene. Selv om det er bra.

Lenke til kommentar

Jeg har kikket på både GF3 og E-PL3. Ingen kommer i nærheten av NEX-5 på høy ISO.

 

Det er Iso-egenskapene + blender som avgjør bildekvalitet i dårlig lys. NEX-5 har bra egenskaper på høy Iso, dårlig utvalg av lyssterk optikk (det kommer et par nå, men de er ikke spesielt små). GF3 og Olympus-modellene har klart dårligere bildekvalitet på høy Iso, men har objektiver som 12mm F2, 20mm F1.7 og 25mm F1.4 og (snart) 45mm F1.8 og et par F2.8-objektiver i tillegg. Det vil si at du kan få fra ganske bra vidvinkel til kort tele med f2.0 eller bedre til å komplementere en lyssvak standardzoom. Alternativt, kan du kjøpe kun en fast brennvidde eller to hvis du klarer deg med det.

 

Sony har foreløpig ikke tilsvarende utvalg, men det kommer med en 24m F1.8 og en 50mm F1.8 som vil gjøre situasjonen mye bedre. Vet ikke når de er leveringsklare. Skal du ha kun standardzoom er NEX-5 et bedre valg enn m4/3 da lysstyrken på zoomene omtrent like mens NEX-5 har en mye bedre sensor.

Lenke til kommentar

Var på Elkjøp og kjente litt på både Samsung NX11 og Panasonic G3. Det blir litt av det samme problemet med de som med 7D størrelsesmessig. De er mindre ja, men dog litt stor og klumpete. NX11 (eller NX10 da) så ut til å bli høvelig med pancake.

 

Har sammenlignet NEX-5 og 5N på dpreview. 5N er bedre, men ikke så enormt av det jeg kunne se. NEX-5 er jo allerede meget bra.

 

Karabin: Åssen er din oppfatning av 16mm'ern? Er den brukenes til noe som helst?

Lenke til kommentar

Var på Elkjøp og kjente litt på både Samsung NX11 og Panasonic G3. Det blir litt av det samme problemet med de som med 7D størrelsesmessig. De er mindre ja, men dog litt stor og klumpete. NX11 (eller NX10 da) så ut til å bli høvelig med pancake.

 

Har sammenlignet NEX-5 og 5N på dpreview. 5N er bedre, men ikke så enormt av det jeg kunne se. NEX-5 er jo allerede meget bra.

 

Karabin: Åssen er din oppfatning av 16mm'ern? Er den brukenes til noe som helst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...