Gå til innhold

Brukervennlighet for mannen i gata. Er iOS enklest?


UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saklighetsnivået på diskusjonen legges ved at trådstarter velger å bruke trafikkdata fra flyplasser som mål på det som kalles "brukervennlighet".

 

Velger å følge opp med å si at iOS-brukere er mer troende til å koble seg til åpne trådløse nettverk på flyplasser (ikke spes smrt), og er generelt mer uvitende enn Androidbrukere siden 2/3 av mobilsøk mot google er gjort fra iOS.

 

Håper ingen tar utsagnet seriøst. Dog mener jeg det fungerer som et bilde på hvordan man kan tolke statistikk dersom man er tilstrekkelig forutinntatt.

 

Når det er sagt tror jeg både iOS og Android får solid konkurranse fra Windows 8 sin integrering mot mobile Windowsdingser. Det ser ut til at noe av markedsstrategien til Microsoft er å lage åpne løsninger (API'er) som lar hvemsomhelst skrive programmer som kan benytte seg av mye av denne integreringen. Dog blir nok den mest sømløse løsningen deres eget WinPhone. Selv om iOS er utbredt som mobilt OS, er Windows fortsatt den ubestritte kjempen på PC-OS.

 

Dette tyder på at svært mange bruker iOS mobilt og Windows "stasjonært". Setter Apple døra på gløtt for brukerne ved å integrere løsninger mot Windows 8 (evt fronte slikt på AppStore), vil de fungere som markedsførere for Windows 8. Google på sin side har vel ikke store inntektene på Android i seg selv, og har langt mindre å tape. De vil derimot tjene på å ha best mulig integrering mot "alt". Apple er avhengig av en fast kundebase, mens Google tjener penger på alles kundebaser (søk og dermed informasjon og direkte markedsføring).

 

Edit: Fjernet "fly"

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Å diskutere hvilket OS/system som er mest brukervennlig gir i utgangspunktet lite eller ingen mening. Brukervennlighet er subjektiv, ikke objektivt eller universelt. Hva som oppfattes som brukervennlig er en sum av ens egne erfaringer, opplevelser og kunnskaper. F. eks. personlig oppfatter jeg mus, og særlig tvungen bruk av mus eller fokus på mus fremfor tastatur, som noe av det minst brukervennlige i denne verden. Samtidig vil nok de fleste brukere av Windows og OSX hevde at mus er svært brukervennlig. Ingen av oss tar feil, vi har bare ulike erfaringer, opplevelser og kunnskaper.

 

Jeg biter meg merke i at trådstarter senere skrev «Er noe lite brukervennlig bruker folk ikke funksjonen, telefonen eller os'et.». Det leder meg til å tro at det man her er ute etter å diskutere er snarere nybegynnervennlighet, altså hvor godt man blir holdt i hånden når man for første gang kjøper et produkt av en viss type, for hvor ofte en funksjon benyttes sier fint lite om hvor brukervennlig den er.

 

For å ta et lite eksempel, den gode gamle CLI vs GUI debatten. En godt designet CLI banker snørra ut av et godt designet GUI. Selv en middels god CLI vil få den beste GUI til å fremstå som en vits, om man prater om effektivitet, hurtighet og hvor kraftig verktøy det er. Et godt designet GUI på sin side, holder nybegynnere i hånden, gir dem visuelle tegn til hvordan ting skal gjøres, og gjør at de slipper å lære masse nye ting. Her er det absolutt ingen tvil om at GUI er det mest nybegynnervennlige. CLI kaster deg rett inn i en situasjon hvor du må lære masse før du kan gjøre noe som helst, mens GUI viser deg hvordan, helt fra starten av, på bekostning av effektivitet, hurtighet og kraftighet.

 

Men så er spørsmålet: Hva er mest brukervennlig av CLI og GUI? Det er naturligvis helt subjektivt. Liker man kraftige, raske og fleksible verktøy, og har ikke noe imot å sette seg ned og lære noe nytt, ja så vil man naturligvis hevde at CLI er langt mer brukervennlig enn GUI. Ønsker man derimot ikke å lære noe nytt, og bli holdt i hånden, på bekostning av fleksibilitet og hurtighet, ja så vil man hevde at GUI er det mest brukervennlige. Noe fasitsvar vil ikke finnes.

 

 

Når det gjelder mobiltelefoner er min opplevelse som følger: Ingen telefon jeg noensinne har holdt i min hånd er på noen som helst måte nybegynnervennlig, og den nye trenden med at alt og alle skal ha smarttelefoner har forverret situasjonen betraktelig. Alle dagens smarttelefoner er forferdelig lite nybegynnervennlige, faktisk så ille at de kan betraktes som nybegynnerfientlige.

 

Når det gjelder brukervennlighet (som igjen blir en fullstendig subjektiv sak): Ingen mobiler er spesielt brukervennlige, det har man aldri kunnet hevde. Brukervennligheten har ikke endret seg betraktelig de senere år, derimot har man introdusert en rekke ny funksjonalitet man ikke tidligere hadde, ergo i sum så har brukervennligheten falt betraktelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder mobiltelefoner er min opplevelse som følger: Ingen telefon jeg noensinne har holdt i min hånd er på noen som helst måte nybegynnervennlig, og den nye trenden med at alt og alle skal ha smarttelefoner har forverret situasjonen betraktelig. Alle dagens smarttelefoner er forferdelig lite nybegynnervennlige, faktisk så ille at de kan betraktes som nybegynnerfientlige.

 

Det er jeg faktisk enig i, selv om jeg er veldig teknologiinteressert, så har jeg tidligere vært svært lite interessert i mobiler. Når jeg fikk min første telefon på over 4 år, så var brukerteerskelen relativt høy, det er endel å sette seg inn i.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen ting er enklere i IOS andre ting er enklere i Android. Sånn er det bare.

Jeg synest det er mye enklere å synkronisere kontaktene mine mot gmail og facebook enn på iphone.

Det er enklere å navigere i filsystemet under Android

Det er enklere å endre utseende i Android, osv.

 

Iphone er på noen områder enklere, men jeg føler at Android er enklest å bruke.

 

Iphone er som å skrue bil med én fastnøkkel og med Android har en hele vertøykassa.

 

edit: En annen ting er at de ulike leverandørene legger sine GUIer over Androids eget, så brukervennligheten må diskuteres ut fra hvilken telefon en bruker.

Endret av dajomu
Lenke til kommentar

Dette med bruk av wifi på flyplasser og liknande trur eg også har noke med pris å gjere.

 

Ofte er det svindyrt å kobble seg på nett på flyplasser, og eg antar at Apple brukere både er meir pengesterke og villige til å betale småbeløp for forskjellige tjenester enn Android brukere som er vandt til å få alt "gratis".

Dette er jo det dummeste argumentasjon jeg hat hørt. Kjenne mange Iphone brukere som ikke er av type pengesterke og som dermed bruker den svært lite der det er snakk om å må betale. Di har Iphone fordi det er kult eller høres kult ut. Personlig har jeg Android og er meget fornøyd. At en Android telefon er billigere enn Iphone eller en IOS relatert telefon er jo bare ett pluss. At Iphone er av dyrer slag betyr jo ikke at det er bedre. Sånn er det med biler også, Mercedes er jo bare tt dyrt merke som ikke leverer opp mot den pris man gir for den.

Android operativsystem sies å være enklere å knote med ett Apple sitt. Det å manøvrere i en Android telefon er jo og lettere. Det å føre over ting til en Iphone betyr at man må ha en kabel tilknyttet noe som man ikke synes er like praktisk når man er utenfor kabelens rekkevidde. Synes det ligge alt for mye begrensininger rundt Apples operativsystem til at jeg engnang vil vurdere det.

 

Argumentet mitt var ikkje at iphone brukere er meir pengesterke fordi det er ein dyr telefon. Men fordi iphonebrukere er opplært til at "alt" koster penger. Android brukere kan velge og vrake i gratis applikasjoner medan iphonebrukerane må betale nokre kroner for det meste av nyttige apps.

 

Dette vil eg hevde gjer at iphonebrukere har lettare for å godta å betale nokre tiere for å surfe på wifi medan ein androidbruker vil leite etter eit gratis alternativ eller droppe å kobble seg opp.

 

Sjølvsagt finnes det også folk som er heilt motsatt, og det vil ikkje overraske meg over at det finnes folk som bruker så mykje penger på ein iphone at dei nesten ikkje har råd til å bruke den som ein smart telefon. Men då begrunnelsen for å kjøpe iphone at ein skal vise alle andre at ein har kjøpt iphone og ikkje at ein skal ha ein smarttelefon.

Og på den andre sida så har du enkelte android brukere som har veldig god råd og som liker å vise det ved å bytte ut telefonen til ny toppmodell kvar måned.

Men dette blir nok meir unntaka i begge grupper.

Lenke til kommentar

-snipp-

Men så er spørsmålet: Hva er mest brukervennlig av CLI og GUI? Det er naturligvis helt subjektivt. Liker man kraftige, raske og fleksible verktøy, og har ikke noe imot å sette seg ned og lære noe nytt, ja så vil man naturligvis hevde at CLI er langt mer brukervennlig enn GUI. Ønsker man derimot ikke å lære noe nytt, og bli holdt i hånden, på bekostning av fleksibilitet og hurtighet, ja så vil man hevde at GUI er det mest brukervennlige. Noe fasitsvar vil ikke finnes.

 

-snipp-

Helt enig (måtte google CLI), men personlig føler jeg at brukervennlighet ligger i en balanse mellom lett å lære og vanskelig å mestre. Et eksempel er et program som har et relativt godt GUI, men samtidig kan du bruke snarveistaster, etterhvert som du lærer dem, for å nå alle funksjonene. Når vi ser på mobiler er det lite som er så lett å bruke som en nokia 3310 (og lignende) når det gjelder ringe og SMS, men den typetelefoner kan ikke en gang berøre dagens smarttelefoner når det kommer til funksjonalitet. Og da blir spørsmålet: hvilken mobil (evt. OS) er lettest å lære og samtidig vanskelig å mestre? siden jeg har svært begrenset erfaring når det gjelder iOS og WP7 så kan jeg egentlig ikke svare ærlig på spørsmålet. Men av det lille jeg har erfart føler jeg at iOS har høyest nybegynnervennlighet og at Android har flere muligheter til å tilpasse systemet til din personlige smak/behov(har aldri fått prøve en WP7 enhet).

 

Edit: skriveleif

Endret av Stagga89
Lenke til kommentar

Når vi ser på mobiler er det lite som er så lett å bruke som en nokia 3310 (og lignende) når det gjelder ringe og SMS, men den typetelefoner kan ikke en gang berøre dagens smarttelefoner når det kommer til funksjonalitet.

Om man først skal prate om enkelt så er det neppe noe som slår min første telefon, en Ericsson GA 318. Den kunne en ting, og det var å ringe. Riktignok så hadde den SMS-funksjonalitet, men den kunne bare motta SMS, ikke sende.

Lenke til kommentar

Som jeg svarer når jeg (ofte) blir spurt: Dersom du bare skal ringe og sende meldinger, kjøp en enkel telefon med vanlige taster. Koster fra 3-400 på Clas Ohlson. Da får du enkel bruk, laaaang batterilevetid, og de funksjonene du har bruk for. Minst. Dersom du trenger kamera, MP3-spiller eller FM-radio, pass på at du kjøper en modell som dekker behovet.

 

Forutsatt at vi snakker om "smarttelefoner" her, er min vurdering:

iOS: Enkel i bruk, men ikke så fleksibel

WP7: Enkel i bruk, litt mer fleksibel enn iOS

Android: Enkel, men ikke fullt så enkel som de over, i bruk, mer fleksibel

Symbian: Enkel i bruk, men ulogisk og tungvindt å nå enkelte funksjoner. Ikke så fleksibel, men kan tilpasses til en viss grad

 

Målgruppe (fortsatt min vurdering)

iOS:

- De som vil ha en smarttelefon som er enkel i bruk

- De som elsker Apple

- De som vil være kule

WP7:

- De som primært bruker telefonen i jobbsammenheng, med Office- og SharePoint-integrasjon

- De som vil ha en smarttelefon som er enkel i bruk

- De som elsker Microsoft

Android:

- De som vil ha tilpasningsmuligheter, og liker å mekke for å få telefonen slik de vil ha den

- De som liker å vise at de går andre veier (funker ikke helt lengre)

- De som hater Apple og Microsoft

Symbian:

- De som SKAL ha Nokia, for det har de alltid hatt

- De som aldri har prøvd annet enn Symbian, og er fornøyd med det

- De som vil ha gratis GPS uten datakostnader, med gratis nedlastbare kart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...