Gå til innhold

Snart kan du glemme kredittkortet ditt


Anbefalte innlegg

Lag deg en hatt av aluminiumsfolie, da kan "de" ikke høre hva du tenker!

 

Hvem har sakt dette til deg da.....SirAmp :no:

 

I visse tilfeller kan det være praktisk å betal med mobilen på en sikker måte, tror ikke at det blir noe verre en å gå rundt med ei lommebok med alt inni heller.

Man må jo bruke hue litt selv også da :hmm:

 

det var ment som en humoristisk kommentar til det jeg syntes var et i overkant paranoid innlegg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke problemfritt som så mye annet . Skulle det være til erstatning for annen betaling så krever det en del tillemping og at alle har skaffet seg det som trengs . Det er ikke noen som skjer over natta . Så det blir bare et av mange alternativer til betaling . man kan helle ikke forvente at folk går og kjøper seg en ny mobil som støtter dett men en gang det kommer ut

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Også har du mobilen i lommen, stiller deg slik at buksa kommer borti en sensor uten vilje, og plutselig har du kjøpt 20 par gule sokker.

Rekkevidden på NFC er bare et par cm, og i tillegg må du garantert trykke på en knapp, legge inn en kode, starte en app eller noe i den duren for å bekrefte kjøpet.

 

Mye "hjelp ting forandrer seg"-reaksjoner her ;)

Regner med det var samme kommentarene når kredittkortene kom.

 

Uansett kommer dette til å bli en gradvis overgang, og et alternativ til andre betalingsformer. Personlig kan jeg ikke vente på å slippe å ta med meg lommeboka når jeg drar ut av huset.

Lenke til kommentar

Hmmmmm... trodde faktisk de fleste her inne var åpen for ny teknologi.

Personlig har jeg som regel lommeboka hjemme, da jeg uansett alltid betaler med kort.

Folk er skeptiske til at Google vet så mye om seg, men pøser ut med info på Facebook, Twitter og Google+ og legger inn kredittkortinfo til Steam, WoW, eBay, Finn.no, MPX, Komplett etc... Ser ikke helt problemet med å bruke telefonen som betalingsmiddel. Tviler sterkt på at noen av mine kjøp kan være av interesse for Google.

 

Vet ikke hva dere andre har planer om å bruke telefonen til, men jeg lever et ganske åpenlyst liv uten altfor mye hemmeligheter.

Lenke til kommentar

Lag deg en hatt av aluminiumsfolie, da kan "de" ikke høre hva du tenker!

 

He he he. Den var gøy, du.

 

Ser ikke det store problemet i at Google får vite at jeg nettopp gikk på 23-bussen. Dette har DnB NOR, Teller og MasterCard visst om meg lenge uten at jeg har hatt noen problemer med det.

 

På samme måte så blir jeg ikke paranoid fordi Fjellinjen vet at jeg akkurat passerte bomringen på Alnabru, eller Vegvesenet fanget meg opp på webcammet.

 

Velkommen til 2011, på godt og vondt.

 

Problemet er at Google omtrent har gjort det til ein forretningsmodell å samle inn informasjon om folk. Eg er prinsippielt imot all form for overvåking, og prøver so godt eg kan å unngå det. Enkelte ting kan ein sjølvsagt ikkje sleppe unna, men viss eg lar kredittkortselskapa ta seg av kredittinfoen og Google ta seg av søkinga på internett, so skal eg sei meg fornøgd.

Lenke til kommentar

Det er nok en veldig sunn holdning du har, men i dagens samfunn så blir det vanskeligere å vanskeligere å etterfølge.

I den grad man har noe å skjule så er jo ikke dette noe heldig, men for 99% av befolkningen er det jo egentlig uvesentlig om Google vet at jeg sitter på kino.

For mange av oss (ikke meg) så ville vi jo uansett ha twitret om det og oppdatert statusen på Facebook.

At Google har blitt "den store stygge ulven" gjør de ikke nødvendigvis farligere for oss forbrukere.

 

Jeg stoler heller på en stor seriøs aktør enn å utgi fødselsnummeret mitt til f.eks et firma som leier ut søppelcontainere (fact!).

Lenke til kommentar

Google som bank? Neitakk.

Når er det Google starter eget romfartsprogram da? Eller når skal de begynne å selge matvarer? Get my point?

Nei, egentlig ikke...

 

Hva er det som er så galt med Google? Det sitter ikke bare en drøss med HTML-programmerere i et kontorfelleskap.

De har faktisk mulighet til å ansette de beste på jobbmarkedet og betale godt, de har veldig god utviklingsavdeling og de har solid økonomi. Ser ikke helt problemstillingen din.

 

Vil heller dra til månen med Google enn med f.eks Virgin, og ser ikke helt at matvarene fra Google skal være farligere enn mat på Statoil, 7-11 og Rema 1000.

 

Så hadde du et "point" må du gjerne utdype. Eller er det bare Google-navnet du ikke liker? GoogleSpace og GoogleEat er kanskje mer betryggende?

Lenke til kommentar

jeg vet nå ikke helt .

jeg fortrekker fortsatt kontanter når jeg betaler mindre beløp i butikken.

Man har vel ikke lenge muligheten til å ta ut kontanter hvis man bruker denne applikasjonen ?

 

En tanke som slåer meng er o et slikt system vil kunne funger til å betale bussbilletten på bussen ?

 

I dag bruke det et kort som inneholder en nær felt brikke.

men man må forsatt betale kontant når det skal laddes eller hvis man bare vil kjøpe en enkelt billett.

Vanlig kredittkort tar alt for lang tid når man skal taste inn koden

Lenke til kommentar

La Google få tilgong til meir informasjon om meg? Nei takk.

 

Tror du det kun er Google som kommer til å ha dette? Bare i USA så er det snakk om på dette tidspunktet 10-15 aktører som planlegger en slik wallet.

 

Hva om mobiltelefonen blir stjålet?

 

Om du ikke har hørt om Pin-kode eller fingeravtrykk, så bør du oppdatere deg.

 

Så vidt jeg har forstått vil Google Wallet fungere som et forhåndsbetalt kredittkort, så det meste man vil kunne miste er hva man har lagt inn på det kortet. Videre vil transaksjonen kreve en PIN-kode. Så i utgangspunktet ser jeg ikke så store forskjeller til annen kortbetaling.

 

PIN-koden vil forsvinne i løpet av 5-10 år uansett. En høyaktuell teknologi på det området er norske OrigoID sin.

 

Hjelpe meg så lat man skal bli, da. Har man det virkelig så travelt i dag at det å dra et kort og trykke en kode tar for lang tid? Å slippe ett kort i lommeboka gjør deg jo ikke uavhengig av den. Hvor gjør man av bilsertifikatet og andre nødvendige kort?

 

En annen ting er strøm. "Søren, har litt lite strøm på telefonen. Jaja, får ta med meg visa-kortet for sikkerhets skyld"

 

Nei, spør du meg virker dette som en tungvint løsning på et problem som, i min mening, ikke eksisterer. Men teknologisk utvikling generelt er jo en positiv ting, og Google har gjort mye bra :)

 

Det er ikke nødvendigvis snakk om latskap, men også økonomisk vinning. Produksjon av kort koster penger, produksjon av bankterminaler koster penger, og ett stort problem med bankterminaler er at de blir fulle av støv og fett, noe som gjør at man må kjøpe nye. Produsenten er fornøyd med det, men butikkene er ikke det.

 

Dessuten så vil dette gå raskere, og hvem har ikke irritert seg over folk som bruker tid ved terminalen når klokken er 17:56 på en lørdag og man har noen øl man skal kjøpe?

 

Om man fortsatt må ha en pin kode, så ser jeg ikke fordelen med å gå over fra vanlig plastkort?

Det er vell og bra man må ha pinkode, eventuellt noe mer enn 4 tall.

 

Uansett så er lommeboka oftere med meg enn mobiltelefonen min, og dette fordi jeg må ha førerkort i tilfelle mr Purk stopper meg.

 

Pinkoden vil som sagt forsvinne, og i dag er det slik at de aller fleste har med seg mobiltelefonen hvor enn de går. Men å tro at ikke det kommer til å fortsette å eksistere plastikk i mange år til er naivt. Men flere teknologier som gjøre samme jobben med samme maskin har aldri skadet noen.

 

Google som bank? Neitakk.

Når er det Google starter eget romfartsprogram da? Eller når skal de begynne å selge matvarer? Get my point?

 

Vel, matvarer kommer nok ikke, men hvis du har vært på Coop OBS! den senere tiden så har du sikkert sett at de har kommet med expresshandel. Altså at man går rundt med ett apparat hvor man scanner varen man skal ha, og betaler med kortet når man kommer i kassen. Med en løsning som Google Wallet, så bruker man telefonen til scanningen, og betaler også med telefonen. Slike løsninger vil lett komme mange steder med en NFC-chip i telefonen. Butikkeierne sparer penger på mindre folk i kassene, og folk bruker mindre tid.

 

Hvorfor jeg svarer på dette? Fordi jeg eier flere domener med NFC i. Seneste i går avviste jeg ett bud på 125000 dollar fra en kjent amerikansk aktør. Dette var for nfcwallet.com

Lenke til kommentar

I hvilke sammenhenger der man bruker kredittkortet eller bank kortet er det ment at dett skal erstatte eller supplere ?

 

både jeg og andre har nok nevnt det før men det passer å ta det opp igjen.

I dag har man de stedene som man ikke vil at man skal bruke dagens kort siden det det også både tar tid å taste inn koden og at systemet vil være for kostbart .

 

Denne løsning ( hvis den fungere etter hensikten) vil nok spare deg for pin kode tastingen , men vil det gjør systemet billigere ?

 

Etter noen år når dette systemet har vert i bruk er det lett å tro at man da går over til bare å bruke det .

problemet er da at man tvinger de som ikke har telefoner med den rette brikken til å kjøpe seg en slik telefon.

 

I dag er det ( ette slik jeg forstår det ) svert få telefoner som har den nødvendig brikken.

Det er neppe usannsynlig at det vil ta svært lang tid før alle telefoner som er i bruk har denne brikke.

Da har man et stort problem.

 

hvilke andere muliheter har man for å bruke den samme brikken ?

Lenke til kommentar

Løsningen vil sitte i SIM-kortet - ikke fysisk i telefonen.

 

Steder man kan bruke løsningen: Kollektivtransport, fotballkamper, teater, konserter, uteliv/restauranter.

 

Hvorfor prater alle om PIN-kode? Da er jo hele poenget med løsningen bortkastet (spare tid/kø). Det tar lengre tid for Olga å taste fire siffer enn å betale direkte til bussjåføren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...