Gå til innhold

Snart kan du glemme kredittkortet ditt


Anbefalte innlegg

Løsningen vil sitte i SIM-kortet - ikke fysisk i telefonen.

 

Steder man kan bruke løsningen: Kollektivtransport, fotballkamper, teater, konserter, uteliv/restauranter.

 

Hvorfor prater alle om PIN-kode? Da er jo hele poenget med løsningen bortkastet (spare tid/kø). Det tar lengre tid for Olga å taste fire siffer enn å betale direkte til bussjåføren.

 

uten pin-koden eller sikker bekreftelse så er det ingen sikkerhet i det .

hvis alle bare kan bekrefte ved å trykke "ok" så er det ikke sikkert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen vil sitte i SIM-kortet - ikke fysisk i telefonen.

 

Steder man kan bruke løsningen: Kollektivtransport, fotballkamper, teater, konserter, uteliv/restauranter.

 

Hvorfor prater alle om PIN-kode? Da er jo hele poenget med løsningen bortkastet (spare tid/kø). Det tar lengre tid for Olga å taste fire siffer enn å betale direkte til bussjåføren.

 

Nei, NFC vil ikke sitte i simkortet. NFC er en teknologi som må implementeres enten i telefonen eller via en minnebrikke. For at dette skal bli så sikkert som mulig, så ligger løsningen i en kryptert app på telefonen knyttet opp mot chippen.

 

Og du kan nok ta med noen flere steder. Også det faktumet at NFC kan brukes til langt mer enn betaling.

 

Pin-kode eller fingeravtrykk må nok til. Det vil være altfor usikkert å ha en løsning som ikke baserer seg på noen form for verifisering. Altså, telefoner blir oftere stjålet enn lommebøker, og det vil være easy peasy å misbruke en telefon med NFC hvis det ikke er noen form for brukerverifisering.

Endret av Speciale
Lenke til kommentar

Strengt tatt så det jo MasterCard/VISA som må stå for sikkerheten ved en stjålet telefon. Så lenge jeg gjør min "plikt" og melder telefonen stjålet så vil kontoen bli sperret.

 

Nå gjenstår det jo en del før dette lanseres i Norge, men jeg skjønner du er mer inne i dette fagfeltet enn hva jeg er.

 

Hvordan ting løses og hvilke tjenester som inkluderes gjenstår jo å se.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Løsningen vil sitte i SIM-kortet - ikke fysisk i telefonen.

 

Steder man kan bruke løsningen: Kollektivtransport, fotballkamper, teater, konserter, uteliv/restauranter.

 

Hvorfor prater alle om PIN-kode? Da er jo hele poenget med løsningen bortkastet (spare tid/kø). Det tar lengre tid for Olga å taste fire siffer enn å betale direkte til bussjåføren.

 

Løsningen vil nok sitte i en kombinasjon av SIM-kortet og telefonen. F.eks på Nexus S sitter det en egen NFC-chip i bakdekselet/batteriluka. Dog må det nok ligge en eller annen form for sikkerhetskredentialer i SIM-kortet også, a'la BankID på mobil.

 

Det må nok også en pinkode til, men om denne kan tastes inn på telefonen og være aktiv i f.eks 30-60 sekunder, kan man godt taste denne etter å ha lagt varer på handlebåndet. Tid spart.

 

Jeg er vel litt sent ute. Kom tilfeldigvis over tråden i min søken etter å kunne bruke telefonen istedet for busskort på AtB sine busser.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...