Gå til innhold

Retningsbestemt sending av Wifi?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal dele nettverk med naboen min. Han bor på andre siden av veien, så kabel blir uaktuelt. Jeg har en Linksys E4200 trådløs router, men denne har ikke godt nok signal til at han får signal der han bor.

 

Husene ligger kanskje 60-70m fra hverandre i luftlinje, og jeg har fri sikt fra et vindu mot huset hans. Håpet er å sette opp retningsbestemt sending av signal mot huset.

 

housesy.jpg

 

Signalet skal sendes fra hus 1 til hus 2.

 

EDIT:

Vil fortsette å bruke Linksys E4200 som hovedrouter (denne har interne antenner), men kan installere dd-wrt på WRT54G/GL, som begge har eksterne antenner, for å gjøre om disse til access point og repeater.

Endret av Daddlemannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke åpne E4200 og miste garantien på den, så jeg har tenkt følgende:

 

Hus 1:

 

1) Installere dd-wrt på Linksys WRT54G og sette den opp som access point.

2) Koble WRT54GL til E4200 via nettverkskabel.

3) Montere retningsbestemt utendørsantenne til WRT54G.

 

sku_33016_1.jpg

 

4) Montere den retningsbestemte antennen utendørs

 

33016-684d6ea8-7e49-471b-8911-113c2c458e24.jpg

 

 

Hus 2:

1) Installere dd-wrt på en Linksys WRT54G router

2) Sette opp denne som repeater.

3) Koble denne til den retningsbestemte antennen i hus 1.

 

Dette oppsettet kommer på langt under 1000 kroner, siden jeg kun mangler en linksys router og antennen.

 

Spørsmålet

Spørsmålet er om koblingen på antennen (bilde under) passer til WRT54G (se bilde i innlegg ovenfor). Dette klarer jeg ikke å finne ut av. Er det noen som vet?

 

sku_33016_2.jpg

Endret av Daddlemannen
Lenke til kommentar

Spørsmålet

Spørsmålet er om koblingen på antennen (bilde under) passer til WRT54G (se bilde i innlegg ovenfor). Dette klarer jeg ikke å finne ut av. Er det noen som vet?

Antennen har, som beskrevet på produktsiden, en RP-SMA kontakt, og et kjapt googlesøk på Linksys WRT54 forteller at den har RP-TNC. Du må med andre ord ha en slik adapterkabel ("pigtail").

Lenke til kommentar

Inge, ja, det stemmer og det frustrerer meg veldig.

 

Jeg synes det er frustrerende å finne overganger mellom RP-SMA som er på antennen og RP-TNC som vi finner på routeren. På bildene nedenfor har jeg tatt et bilde av tilkoblingen på Linksys WRT54GL og antennen som kommer med denne routeren.

 

Bilde av routerplugg

 

imag0079d.jpg

 

Bilde av antenneplug på stock-antenne

 

imag0080z.jpg

 

Logikk sier at

1) Kobling på router er RP-TNC male

2) Kobling på router-antenne er RP-TNC female

 

Men ved søk på nettet, finner jeg motstridende informasjon om dette. Videre er jeg usikker på om tilkoblingen på antennen fra Dealextreme er RP-SMA male eller RP-SMA female.

 

Er det noen som kan fastslå hva som er hva her, og gjerne hva jeg trenger for å koble dette riktig?

Lenke til kommentar

Du finner overganger på ebay for noen få $ inkl frakt.

 

Grunnen til at det er litt forvirring rundt kjønn (male / female) på pluggene er at ved "RP" (reverse polarity), så blir plugger med 'pikk' hunkjønn og de med 'hulrom' blir hannkjønn.

Man skal derfor sørge for å se på bildene og ikke bare på teksten. Pluggen på bildet over er RP TNC hann i den enden vi ser.

Endret av la7dfa.com
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du finner overganger på ebay for noen få $ inkl frakt.

 

Grunnen til at det er litt forvirring rundt kjønn (male / female) på pluggene er at ved "RP" (reverse polarity), så blir plugger med 'pikk' hunkjønn og de med 'hulrom' blir hannkjønn.

Man skal derfor sørge for å se på bildene og ikke bare på teksten. Pluggen på bildet over er RP TNC hann i den enden vi ser.

Takk for oppklaringen - det var heldigvis slike jeg kjøpte på ebay, i håp om at de med tissemann faktisk var hunkjønn.

 

Det ble til at jeg kjøpte:

1) 2 stk. retningsbestemte yagiantenner

2) 2 stk. 3 meter ekstrakabel til antennen

3) 2 stk. RP-SMA til RP-TNC adaptere for tilkobling av antenne til routere/repeater/ap

4) 2 stk. WRT54GL routere som skal moddes med DD-wrt

 

Prisen ble cirka 1 100 kroner totalt(!), ikke rart tatt i betraktning hva man får. Grunnen til at jeg kjøpte to antenner, er fordi jeg vil eksperimentere litt med dette opplegget.

 

Kommer tilbake med informasjon om hvordan oppsettet blir når det er montert om en tre ukers tid. Gleder meg til å prøve dette. :)

 

Edit: Leif was here!

Endret av Daddlemannen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fått montert opp utstyret?

Min søster har samme problemstilling nå og har gitt meg oppdraget på å få internett. Og hun trenger i allefall antenne, for det er 2-300 meter mellom byggene.

 

Er det enkelt å koble fra en trådløs ruter =>trådløst =>en annen trådløs ruter?

Når man setter dem sammen kablet kan man jo bruke wan inngang på den ene, eller velge å bruke den ene som switch, men hvordan er det når man kobler sammen to rutere trådløst?

Setter man den ene opp som repeater? Og er det en vanlig instilling man har på rutere til typisk 500kr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...