Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leiekontrakt - hybel


sovepute

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe leilighet, og trenger litt hjelp til å tolke kontrakten jeg har inngått på hybelen der jeg bor nå.

 

Om varighet står det:

Tidsbestemt leieavtale

Utleier bor i samme hus

Leieforholdet opphører uten oppsigelse den 1.juli 2012

(minimum ett års varighet)

 

og:

 

Begge parter kan si opp avtalen med 3 måneders varsel.

 

Kan dette tolkest dit hen at jeg kan si opp nå med 3 mnd varsel, eller må jeg betale frem til 1. juli? Slik jeg tolker det har jeg bare 3 måneders oppsigelsestid, men utleier presiserte når jeg overtok hybelen at avtalen var bindene for ett år, for å unngå at hybelen stod tom i lengre perioder elns. Var det bare ren løgn fra hans side?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husleieloven:

§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

 

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

 

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

 

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

 

Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641).

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-2

 

Det virker som om utleier har gjort en tabbe med kontrakten. Ikke bare sier den ikke at avtalen ikke kan sies opp, den sier til og med klart og tydelig at du kan si opp. Jeg ser ingen uklarhet her.

 

(Vanligvis kunne man vel argumentert for at hvis du og utleier begge forstod det slik at avtalen var uoppsigelig, ja så var det den inngåtte avtalen selv om det stod noe annet på papiret. Men her krever altså loven at det sies skriftlig, så det spiller ingen rolle hva intensjonen deres var.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nå sagt opp, men utleier står på sitt og sier at avtalen fremdeles er bindende frem til juli. Han påstår at det er en avtale som må sies opp senest i april om jeg ønsker å flytte i juli, ig at jeg må lese kontrakten på nytt.

 

Og slike tidsbestemte avtaler uten oppsigelsesrett, er de i det hele tatt lovlige? Jeg mener å ha lest at de bare er lovlige dersom det dreier seg om sokkel/loftsleilighet dersom utleier bor i samme hus. I mitt tilfelle dreier det seg om en hybel i 2. etasje, men utleier bor i samme hus.

Lenke til kommentar

Jeg har nå sagt opp, men utleier står på sitt og sier at avtalen fremdeles er bindende frem til juli. Han påstår at det er en avtale som må sies opp senest i april om jeg ønsker å flytte i juli, ig at jeg må lese kontrakten på nytt.

 

Helt enig med Krikkert og Ståle ovenfor.

 

Å hevde at oppsigelsestiden nevnt i avtalen kun gjelder i det tilfelle der du ønsker å flytte ut ved den tidsbestemte leietidens utløp gir ingen mening da en tidsbestemt leieavtale "opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid" (ref § 9-2).

 

Og slike tidsbestemte avtaler uten oppsigelsesrett, er de i det hele tatt lovlige? Jeg mener å ha lest at de bare er lovlige dersom det dreier seg om sokkel/loftsleilighet dersom utleier bor i samme hus. I mitt tilfelle dreier det seg om en hybel i 2. etasje, men utleier bor i samme hus.

 

Tidsbestemte avtaler uten oppsigelsesrett er lovlige, men for at leier av bolig ikke skal ha oppsigelsesrett i utleietiden må "utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid" (ref § 9-2. som Ståle alt har sitert.)

 

Hvis en slik opplysning ikke er gitt skriftlig, eller hvis det er avtalt i leieavtalen at leier har oppsigelsesrett, så har leier oppsigelsesrett selv i tidsbestemte leieforhold (ref § 9-2).

 

Slik du har gjengitt avtalen så er det ikke oppgitt skriftlig at husleieavtalen ikke kan sies opp i leietiden, dermed har du rett til å si opp leieavtalen. I tillegg er det også skriftlig avtalt i husleieavtalen at avtalen kan sies opp, som også gir deg oppsigelsesrett.

 

§ 9-3. beskriver muligheten for å ha tidsbestemte utleieavtaler (med eller uten oppsigelse i leietiden), slike avtaler kan i hovedsak ikke avtales til kortere enn 3 år, men "minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus". I tillegg inneholder paragrafen enkelte andre muligheter til å avtale kortere tidsbestemt leietid.

 

Ordet "minstetiden" betyr her minste avtalte tidsbestemt leietid før leieforholdet opphører uten oppsigelse, og sier ingenting om det er mulig eller ikke å si opp leieavtalen under leieforholdet før denne "minstetiden".

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html for hele husleieloven.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver. Men jeg trenger litt hjelp med å tolke § 9-3.

Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

 

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus.

 

Betyr det at en minstetid på ett år KUN kan settes dersom hybelen ligger på bakkeplan/loft DERSOM utleier bor i samme bolig. Han påstår nemlig at den kan settes til ett år uansett så lenge han selv bor der.

Endret av sovepute
Lenke til kommentar

(lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig), og utleieren bor i samme hus.

 

Absolutt krav om at utleieren bor i samme hus. I tillegg må utleieboligen enten være: Loftsbolig i enebolig, sokkelbolig i enebolig, eller bolig i tomannsbolig.

 

Fra forarbeidet til loven: "Når det gjelder uttrykket tomannsbolig, omfatter dette frittliggende bygninger med to selvstendige hovedboenheter. Det fratar ikke eiendommen preg av tomannsbolig om det i tillegg finnes en lofts- eller sokkelbolig, men inneholder bygningen flere enn tre boenheter, faller den uansett utenfor unntaket her."

 

For hele forarbeidet se: http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/nouer/1993/nou-1993-4.html

 

Så slik jeg forstår dine tidligere innlegg leier du en bolig i en tomannsbolig.

 

Men som sagt i forrige post; "minstetid" 1 år i husleieloven betyr kun at den tidsbestemte leietiden før leieforholdet avsluttes uten oppsigelse må være minst ett år. Det sier ingenting om hvorvidt leieforholdet kan sies opp eller ikke før den tid. Og med beskrivelsen av leieavtalen du har gitt har du full mulighet til å si opp før "minstetiden" på 1 år er ute.

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Det ser ut som om utleier ikke har forstått selv hva han faktisk har skrevet i kontrakten, for han påstår fortsatt ganske hardnakket, med en provoserende arogant tone, at jeg har en kontrakt som er bindende frem til juli, men som må sies opp før april om jeg ikke ønsker å bo der et helt år til. Altså dersom jeg skulle finne på å si opp i mai, så må jeg pent finne meg i å bo der i 14 mnd til.

 

Og bare for å presisere litt på det du skrev i forige innlegg. Jeg tror ikke det kan defineres som tomanssbolig, da vi er 3 stk som leier i etasjen min (2.etg), samt en eller to i sokkel. Muligens også noen på loft. Uansett så er det flere enn 3 boenheter. Jeg tolker det da slik at det ikke foreligger mulighet til å inngå tidsbestemte kontrakter på under 3 år uansett?

 

Anyways, tror jeg tar opp saken med jusformidlingen, så får jeg noe jeg kan slå i bordet med. Jeg kan ikke skjønne annet enn at jeg har en grei sak.

Lenke til kommentar

Det ser ut som om utleier ikke har forstått selv hva han faktisk har skrevet i kontrakten [...]

 

Enig.

 

Og bare for å presisere litt på det du skrev i forige innlegg. Jeg tror ikke det kan defineres som tomanssbolig, da vi er 3 stk som leier i etasjen min (2.etg), samt en eller to i sokkel. Muligens også noen på loft. Uansett så er det flere enn 3 boenheter. Jeg tolker det da slik at det ikke foreligger mulighet til å inngå tidsbestemte kontrakter på under 3 år uansett?

 

Det er slik jeg leser forarbeidet også.

 

(§ 9-3. a og b gir også utleier mulighet til å leie ut tidsbestemt i kortere tid enn 3 eller 1 år av andre grunner, men det krever at denne grunnen oppgis i leieavtalen. Så det burde ikke påvirke din avtale.)

Endret av what_no2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...