Gå til innhold

iPhone 5 kommer 15. oktober


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iphone har ting android ikke kan? haha den var ny du. Har hatt iphone 4 og android, android vinner storarted og klart over ios any day altså. iphones lille grensesnitt på itunes er helt idiotiskt, eneste jeg likte var at den var like kjap hele tida. jeg savnet det å redigere homescreens og ha masse brukbare widgets, som ios ikke har. og at du kommer med en påstand at iphone har mye som ikke android har .. ler jeg av.

 

Hadde iphone hatt den muligheten og ikke bruke itunes til alt hadde den kanskje vært høyere på listen min, og at den var NORMALT priset til alle andre mobiler, og at den faktisk viser at den er god nokk for prisen, som i mitt øye den ikke er i og med at det er så lile grensesnitt for widgets etc.

 

Stolt Eier av Samsung Galaxy S2

Lenke til kommentar

@Slai: Skjermbildene dine viser en utrolig lite effektiv bruk av verdifullt skjermareal - men du er vel en av dem som prioriterer design foran funksjon...greit nok, du får det som du vil ha det... ;)

 

Fylle skjermen med nyhetswidgets? Hvorfor skal man gjøre det, når man kan ha f.eks en RSS-app med alle de nyhetskilder man måtte ønske tilgjengelig til enhver tid? Personlig har jeg uansett liten sans for en slik nyhetsstrøm som flimrer forbi - og blir oversett det meste av tiden - oppsøker heller nyheter hvor og når det passer meg. Fatter egentlig ikke poenget med widgets på en liten mobilskjerm, der apps som er tilgjengelig med ett trykk lett kan gjøre samme nytten og vel så det. Bruker 5-6 widgets på min OS X Dashboard-skjerm, hadde ikke spilt noen større rolle om de var vanlige applikasjoner som lå i bakgrunnen.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Det funker fint å streame musikk og filmer rett fra en NAS om du feks er hos dama di. Dropbox blir veldig fattig i forhold til en filserver. ICloud blir også litt mer fancy enn en dropbox.

 

Det er godt mulig :) . Antar hun må ha nettilgang da siden det streames? Eventuelt bare plugge telefonen rett i flatskjermen og spille av film fra telefonen.

 

@Slai: Skjermbildene dine viser en utrolig lite effektiv bruk av verdifullt skjermareal - men du er vel en av dem som prioriterer design foran funksjon...greit nok, du får det som du vil ha det...

 

Newton: pointet var ikke "dette er best funksjonalitet END OF", pointet var "så forskjellig kan det være". Hell, du kan fyre inn 10x10 shortcuts på 40+ hjemmeskjermer om du vil kjøre den stilen også, null problem. Men du har muligheten til å velge.

 

Selv liker jeg ikke ha skjermen stappet med ikoner i diverse sinnsyke fargekombinasjoner du ikke får endret på. Hvis jeg skulle fylt skjermen med ikoner hadde jeg iallefall satt pris på å kunne plassere de hvor jeg vil og valgt utseende på ikonene selv.

 

Hva er "verdifult skjermareal" forresten :p ?

 

Fylle skjermen med nyhetswidgets? Hvorfor skal man gjøre det, når man kan ha f.eks en RSS-app med alle de nyhetskilder man måtte ønske tilgjengelig til enhver tid?

 

God knows. Forstår ikke hvorfor folk vil fylle skjermen med shortcuts selv, men folk gjør slike merkelige ting likevel :p .

 

Personlig har jeg uansett liten sans for en slik nyhetsstrøm som flimrer forbi - og blir oversett det meste av tiden - oppsøker heller nyheter hvor og når det passer meg. Fatter egentlig ikke poenget med widgets på en liten mobilskjerm, der apps som er tilgjengelig med ett trykk lett kan gjøre samme nytten og vel så det.

 

Enig. Visse widgets er greiere enn andre though. For eksempel toggles for diverse telefonting som wifi, bluetooth, osv. Men det kan sikkert gjøres med en app like greit. Musikkwidget kan være greit.

 

Iphone har ting android ikke kan? haha den var ny du.

 

Spent på det der jeg og. Ikke på en sarkastisk "haha la oss se hva eplefansen prøver lire ut av seg nå" måte, men på en "orly? do tell :o" måte.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Enig. Visse widgets er greiere enn andre though. For eksempel toggles for diverse telefonting som wifi, bluetooth, osv. Men det kan sikkert gjøres med en app like greit.

Det står høyt på min og mange andres ønskeliste. Blåtann spiser batterier, og jeg skulle ønske jeg kunne slå det av og på enkelt, siden jeg stort sett bare trenger det i bilen, og Apple-metoden er 5-6 steg gjennom settings-skjermene.

 

Og nei, du kan ikke gjøre det med en app, uten at du jailbreaker telefonen, fordi muligheten ikke er tilstede i Apples rammeverk for iOS.

 

Aller helst ville je hatt en mulighet for å si at blåtann skulle slå seg automatisk på når jeg koblet telefonen til lading. Det gjør jeg i bilen via USB (som også kobler til musikkdelen), og da hadde jeg sluppet å tenke på det i det hele tatt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Det funker fint å streame musikk og filmer rett fra en NAS om du feks er hos dama di. Dropbox blir veldig fattig i forhold til en filserver. ICloud blir også litt mer fancy enn en dropbox.

 

Det er godt mulig :) . Antar hun må ha nettilgang da siden det streames? Eventuelt bare plugge telefonen rett i flatskjermen og spille av film fra telefonen.

 

 

Har ikke de fleste nett tilgang i dag...enten bredbånd eller mobilt? Foretrekker å bruke iPhone som DLNA server når jeg har med meg telefonen til andre. Slipper man kabler osv. De aller fleste har enheter som støtter DLNA hjemme i dag.

Endret av iPaal
Lenke til kommentar

Det er fint om vi slipper en ny iOS vs. Android-sammenligning. :) Dere har vært flinke hittil, så fortsett slik. Men når man begynner å poste bilder av diverse «setups» og greie ut om widgets og lignende, kan det veldig raskt spore av. Så, prøv å hold dere til hardware!

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

Lenke til kommentar

Allright så hva forbedres i iphone5 kontra 4?

 

Vel denne gangen blir det nok en dual-core CPU, bittelitt større skjerm og et par megapixel til på kameraet tipper jeg.. Pris vil jeg tippe mellom 5500-6000 for 16GB ulåst ved lansering.

All historikk tilsier at prisen blir den samme som nå, altså 4900 for 16 GB. Dollarkursen har i tillegg gått ned siden i fjor, så jeg ville satt en knapp på at prisen blir litt lavere. iPad 2 ble ihvertfall det i forhold til iPad 1. Spesifikasjonene høres riktig ut.

Lenke til kommentar

At dollaren er lav vil ikke vi merke her i Norge. Det blir satt en pris uavhengig av kursen. Og den prisen blir stående på lik linje med det 4'rn har gjort. Bestiller man tlf fra feks USA vil prisen være lavere/høyere i forhold til kursen.

Endret av iPaal
Lenke til kommentar
@Slai: Skjermbildene dine viser en utrolig lite effektiv bruk av verdifullt skjermareal - men du er vel en av dem som prioriterer design foran funksjon...greit nok, du får det som du vil ha det...

 

Newton: pointet var ikke "dette er best funksjonalitet END OF", pointet var "så forskjellig kan det være". Hell, du kan fyre inn 10x10 shortcuts på 40+ hjemmeskjermer om du vil kjøre den stilen også, null problem. Men du har muligheten til å velge.

 

Selv liker jeg ikke ha skjermen stappet med ikoner i diverse sinnsyke fargekombinasjoner du ikke får endret på. Hvis jeg skulle fylt skjermen med ikoner hadde jeg iallefall satt pris på å kunne plassere de hvor jeg vil og valgt utseende på ikonene selv.

 

Hva er "verdifult skjermareal" forresten :p ?

Jeg mistet forsåvidt interessen for "customizing" av GUI, ikoner og dess like for mange år siden, da jeg etter en del leking med slikt på diverse datamaskiner fant ut at det stort sett bare er kontraproduktivt. Jeg bryr meg katta om fargene på diverse ikon "matcher" hverandre, jeg bryr meg egentlig bare om at et ikon er lett identifiserbart og gjerne forteller noe om hva som ligger under. Har så langt ikke kommet over noen app-ikon på iPhone som er irriterende stygge eller dårlige, og vissheten om at jeg ikke enkelt kan endre på ikonene uten å jaibreake har aldri noensinne plaget meg.

 

Fikk forresten en innskytelse og googlet i et halvt minutt, og fant ut at det visstnok heller ikke er spesielt vanskelig å endre app-ikon uten jailbreaking: http://guimkie.com/tutorials/how-to-change-ios-iphone-ipod-touch-ipad-icons-without-jailbreaking/

Der lærte jeg noe nytt, som jeg sannsynligvis aldri får bruk for...nok en gang... ;)

 

Muligheten for å "velge" er ofte sterkt overvurdert, og det er ikke uten videre slik at flest mulig valgmuligheter er bedre. Ikke minst gjelder dette for brukergrensesnitt for tekniske innretninger, der stor grad av standardisering gir langt større mening enn flest mulig varianter i måten man utfører de samme funksjonene på. Jeg synes f.eks at det er greit at når jeg setter meg bak rattet på en tilfeldig bil, så er gass, brems og clutch plassert på samme sted som i den forrige bilen jeg kjørte - selv om det kunne vært mulig å lage flere varianter av pedalenes innbyrdes plassering... ;) Jeg synes også det er greit at når jeg setter meg ned foran en tilfeldig PC så er det brukergrensesnittet som møter meg forholdsvis standardisert og kjent, slik at jeg slipper en læringskurve fordi en eller annen tulling har "tilpasset" alt til det ugjenkennelige. Jeg synes det er greit at når jeg tar opp en tilfeldig iPad, hjemme, på kontoret eller på besøk hos andre, så vet jeg nøyaktig hvilket brukergrensesnitt som møter meg. Jeg synes det er greit at når jeg tar opp en fjernkontroll til TV'n ett eller annet sted, så er det som regel ganske åpenlyst hvordan jeg skifter kanal eller justerer lyden, siden disse basisfunksonene stort sett baserer seg på de samme konvensjonene og symbolene på alle moderne fjernkontroller.

 

For meg er verdien med en PC, en smarttelefon eller et nettbrett i applikasjonene og innholdet, og de to sekundene jeg bruker på desktopen eller hjemmeskjermen for å starte eller veksle mellom applikasjoner er totalt underordnet.

Hjemmeskjermen på iPhone er for meg som en bokhylle - et svært enkel, men svært praktisk og funksjonell innretning til sitt formål. Jeg sitter ikke og beundrer bokryggene i bokhyllen timesvis, ei heller bruker jeg tid på å fargelegge bøkene utvendig. Jeg plasserer bare bøkene i hyllen (med eller uten system eller organisering), der jeg kan ofte identifisere forskjellige bøker med ett blikk ved hjelp av visuelle kjennetegn, og jeg henter dem raskt og enkelt fram etter behov med en enkel bevegelse. That's it.

 

Fylle skjermen med nyhetswidgets? Hvorfor skal man gjøre det, når man kan ha f.eks en RSS-app med alle de nyhetskilder man måtte ønske tilgjengelig til enhver tid?

 

God knows. Forstår ikke hvorfor folk vil fylle skjermen med shortcuts selv, men folk gjør slike merkelige ting likevel :p .

Hehe, hadde nok vært mye bedre med en god, gammeldags kommandolinje, så man slapp disse irriterende, intuitive brukergrensesnittene... :p

 

 

PS. Har du sjekket kvadratmeterprisen på mobilskjermer i det siste? ganske verdifullt skjermareal, spør du meg... :)

Eller man kan se det slik at effektiv utnyttelse av skjermen kan være et poeng, når plassen er såpass begrenset som på en telefonskjerm. En svært begrenset ressurs ansees som regel som mer verdifull enn en ressurs som finnes i relativ overflod.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...