Gå til innhold

CPU duellen.


bassmania

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden det er så mye snakk om klokking her kan jeg nevne at jeg sitter med en P4 2,4 800mhz som jeg kjører stabilt på 3,5.

Dette er en cpu lånt fra psdata for test.

 

Vel, hvormange er det som ikke klarer og få en athlon 2500+ opp til 3500+ hastigheter på stock kjøler da? eller enda lengre for den saks skyld. Sjekk Forman, 2500+ barton på ca 2.6ghz, det tilsvarer jo over 4000+ cpu. hmmm, og den prossesoren koster jo 700-800kr. synes AMD klokker ganske bra jeg gitt :wink:

 

Btw Snekkern, håndplukket av Psdata?

Lenke til kommentar
men altså, jeg forstår ikke stormannsgalskapen..

jeg hadde helst valgt en barton 2500+ som lett klokkes til 3200+..

(koster kun 800kr)

så hadde jeg gått for asus a7n8x deluxe som koster 1100kr

så ca 1000 for minne..

totalt 2900kr..

så hadde jeg heller spandert på meg et 9800 pro for pengene jeg sparte ved ikke å kjøpe intel.

 

Man klokker ikke lett en barton 2500+ til 3200+ med Ass A7N8X :wink:

 

Virkelig? har jeg vanskligheter for o tru siden jeg kan klokke min 2400+ opp til 2.5ghz "pretty simple", da skulle det ikke være vanskelig og klokke en 1.83ghz cpu til 2.2ghz.

Lenke til kommentar
Siden det er så mye snakk om klokking her kan jeg nevne at jeg sitter med en P4 2,4 800mhz som jeg kjører stabilt på 3,5.

Dette er en cpu lånt fra psdata for test.

 

Vel, hvormange er det som ikke klarer og få en athlon 2500+ opp til 3500+ hastigheter på stock kjøler da? eller enda lengre for den saks skyld. Sjekk Forman, 2500+ barton på ca 2.6ghz, det tilsvarer jo over 4000+ cpu. hmmm, og den prossesoren koster jo 700-800kr. synes AMD klokker ganske bra jeg gitt :wink:

 

Btw Snekkern, håndplukket av Psdata?

 

Nei den er ikke håndplukket av psdata den kom rett fra hylla deres i forseglet eske, men nok om det jeg ser dere snakker mye om ytelse og i den forbindelse ser man jo i alle tester at feks en P4 3,0 800 mhz kjører skjorta av alt som finns av xp prosessore og dette gjelder jo overklokket også. Hvist en 2500 barton klokket til det du sier skal tilsvare 4000+ hvorfor klarer den da ikke å slå en P4 klokket til 3,3 ? har iallefall ikke sett det dokumentert enda, det skulle jo derfor vert morro at noen av dem som har disse la ut en test om ikke annet en i 3d mark bare for å sammenligne, eller er det sånn at xp må opp mellom 4000+ og 5000+ for å yte det samme som en intel 3,0.

Jeg sier ikke dette for å provosere eller fordi jeg har intel selv (har forresten en amd maskin også) men fordi det hele tiden blir en masse rare argumenter som bare blir slengt ut uten noen form for dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Sjekk www.overclockers.com så får man en se hvilket cpu merke som er noe å klokke med.

 

BTW, har du det kaldt inne, kjøp deg en AMD cpu og få varmen :lol:

 

Kunne ikke dy meg... P4 lager "bare" 50% mer varme enn AMD så jeg tror nok at P4 er et bedre valg om du skal ha CPU og varmovn i ett... Sjekk litt mer på nett før du påstår ting er du snill.

Lenke til kommentar

 

AMD er raskest på FPU

AMD er raskest på FPU hvisen ser bort ifra SIMD-intruksjoner, og går på "rå" FPU-kraft. MEn spiller det noen rolle når de fleste nyere programmer er optimalisert for 3dnow! og SSE2?

 

For meg er AMD den suverene vinneren. Intel-CPUen har for søren en klokkefrekvens som er 1 Ghz høyere enn AMDen! Så hvis vi ser bort ifra at prisen på AMD og Intel er forholdsvis lik på toppmodellene (AMD har overlegen pris/ytelse ratio i "mellomklassen"), så sliter Intel med å overbevise meg om at de har den beste teknologien (tre ganger så høy FSB har de også... Da hadde det passet med litt RDRAM!). I tillegg så utvikler Intelen mer varme... Hørte jeg noen som sa at TB var varm?

 

Er ikke helt enig i at de er så overlegne i pris ytelse i mellomklassen, vel nok koster en 2,4 800mhz ca det dobbelte av en xp 2500+ men den yter til gjenngjeld bedre og begynner du å se på overklokking kan de fleste 2,4 prosessorne kjøre på 3.4- 3.5 og da klarer selv ikke en xp 3200 å henge med. Når det gjelder ram er ikke dette noen problemer heller da du får den helt opp i 4200 så da faller den argumentasjonen bort, er det noen som har problemer med ram brikker i denne klassen er det jo amd da de er avhengig av en aggresiv timing på brikkene dette får du ikke på brikker over 3200.

Lenke til kommentar
Sjekk www.overclockers.com så får man en se hvilket cpu merke som er noe å klokke med.

 

BTW, har du det kaldt inne, kjøp deg en AMD cpu og få varmen :lol:

 

Kunne ikke dy meg... P4 lager "bare" 50% mer varme enn AMD så jeg tror nok at P4 er et bedre valg om du skal ha CPU og varmovn i ett... Sjekk litt mer på nett før du påstår ting er du snill.

 

Hvem som lager mest varme vet jeg ikke helt men at den har 50% mer varme enn amd er vel litt drøyt. Hvorfor er det da høyere temp da på en xp2500 en på en P4 3,0.

Dette sier jeg ut fra at jeg sitter med begge maskinene på i samme rom og med luftkjøling på begge og nei det er ikke flere vifter i pentium maskinen tvert om, stemmer ikke teori og praksis?

Lenke til kommentar
Sjekk www.overclockers.com så får man en se hvilket cpu merke som er noe å klokke med.

 

BTW, har du det kaldt inne, kjøp deg en AMD cpu og få varmen :lol:

 

Kunne ikke dy meg... P4 lager "bare" 50% mer varme enn AMD så jeg tror nok at P4 er et bedre valg om du skal ha CPU og varmovn i ett... Sjekk litt mer på nett før du påstår ting er du snill.

 

 

Der tar du feil er du helt dust har du tatt ei flaske 96% elller :p 50% NEI når min p4 kjører på 3.4 utvikler den 81 watt og en amd 3000+ 74 watt + at de har ikke varme spredere så da blir det ca likt for den er mye mindre som har kontakt med kjøler. amd sine ser jo ut som en p3 er de basert på p3 eller ser sån ut :lol:

Lenke til kommentar
Sjekk www.overclockers.com så får man en se hvilket cpu merke som er noe å klokke med.

 

BTW, har du det kaldt inne, kjøp deg en AMD cpu og få varmen :lol:

 

Kunne ikke dy meg... P4 lager "bare" 50% mer varme enn AMD så jeg tror nok at P4 er et bedre valg om du skal ha CPU og varmovn i ett... Sjekk litt mer på nett før du påstår ting er du snill.

 

 

Der tar du feil er du helt dust har du tatt ei flaske 96% elller :p 50% NEI når min p4 kjører på 3.4 utvikler den 81 watt og en amd 3000+ 70 watt + at de har ikke varme spredere så da blir det ca likt for den er mye mindre som har kontakt med kjøler. amd amd sine ser jo ut som en p3 er de basert på p3 eller ser sån ut :lol:

 

For det første: Den språkbruken der kan du holde for deg selv.

 

Når det gjelder varmeutvikling har kontaktflate svært lite med saken å gjøre. En P4 har et effektforbruk på opp mot 100W (Prescott skulle vel ta helt av her med et normalt forbruk på 104W), og det at AMD har en mindre kjøleflate forandrer ikke det faktum at P4 utvikler mer varme. At den kan være enklere å kjøle ned er noe helt annet.

Lenke til kommentar

XP2500@2,5/2,6Ghz

 

AMD cpu'en vil da få en rating på mellom 3600-4000 (om ikke mer) og vil derfor muligens være raskere enn P4 cpu'en, og den er over halvparten så billig

Men vappoen du trenger koster jo ekstra 4000,-

 

ser at det er lenge siden du har klokket en amd cpu, du trenger ikke noe vapo for å oppnå 2,5ghz, ikke vannkjøling en gang, med den store prisforskjellen mellom XP2500 og P4 2,4Ghz, så kan man kjøpe en veldig god luftkjøler og enda ha en del penger igjen, og være raskere enn P4 cpu'en

Lenke til kommentar
Sjekk www.overclockers.com så får man en se hvilket cpu merke som er noe å klokke med.

 

BTW, har du det kaldt inne, kjøp deg en AMD cpu og få varmen :lol:

 

Kunne ikke dy meg... P4 lager "bare" 50% mer varme enn AMD så jeg tror nok at P4 er et bedre valg om du skal ha CPU og varmovn i ett... Sjekk litt mer på nett før du påstår ting er du snill.

 

 

Der tar du feil er du helt dust har du tatt ei flaske 96% elller :p 50% NEI når min p4 kjører på 3.4 utvikler den 81 watt og en amd 3000+ 70 watt + at de har ikke varme spredere så da blir det ca likt for den er mye mindre som har kontakt med kjøler. amd amd sine ser jo ut som en p3 er de basert på p3 eller ser sån ut :lol:

 

For det første: Den språkbruken der kan du holde for deg selv.

 

Når det gjelder varmeutvikling har kontaktflate svært lite med saken å gjøre. En P4 har et effektforbruk på opp mot 100W (Prescott skulle vel ta helt av her med et normalt forbruk på 104W), og det at AMD har en mindre kjøleflate forandrer ikke det faktum at P4 utvikler mer varme. At den kan være enklere å kjøle ned er noe helt annet.

 

Men hva er mest inntresant i praksis temp du har på prosessorn eller effektforbruket??

Det er jo for de aller fleste uinntresangt hva effektforbruket er men det er ikke uinntresangt hva temp er spesiellt ved klokking av systemet.

Det ser ut for meg at enkelte amd eiere er så fanatiske at de leter med lys og lykter for å finne noe negativt i steden for å forholde seg til de faktiske forhold.

Og når det gjelder temp er det overhode ikke noe problem og holde samme eller lavere tem på en intel enn en amd og det er det som betyr noe.

Ser jo stadig vekk folk med amd prosessore som sliter med temp rundt 60 grader, selv har jeg ikke vert over 50 grader med boxed vifta.

Lenke til kommentar
Det ser ut for meg at enkelte amd eiere er så fanatiske at de leter med lys og lykter for å finne noe negativt i steden for å forholde seg til de faktiske forhold.

Og når det gjelder temp er det overhode ikke noe problem og holde samme eller lavere tem på en intel enn en amd og det er det som betyr noe.

Så sant så sant Snekker'n. Kloke ord :yes:

Lenke til kommentar
Men hva er mest inntresant i praksis temp du har på prosessorn eller effektforbruket??

Det er jo for de aller fleste uinntresangt hva effektforbruket er men det er ikke uinntresangt hva temp er spesiellt ved klokking av systemet.

Det ser ut for meg at enkelte amd eiere er så fanatiske at de leter med lys og lykter for å finne noe negativt i steden for å forholde seg til de faktiske forhold.

Og når det gjelder temp er det overhode ikke noe problem og holde samme eller lavere tem på en intel enn en amd og det er det som betyr noe.

Ser jo stadig vekk folk med amd prosessore som sliter med temp rundt 60 grader, selv har jeg ikke vert over 50 grader med boxed vifta.

 

Dette har jeg ikke tatt stilling til i det som jeg skriver. Men en Intel-prosessor vil varme opp et rom mer enn en AMD-prosessor fordi den utvikler mer varme. Dette er fakta i diskusjonen om "varmeovner". Ellers vet jeg også at "pgressum" kjører P4 @ 3 GHz, så utsagnene har lite med preferanser å gjøre, men med fakta.

 

Egentlig er hele diskusjonen ganske tåpelig. Det hele koker til slutt ned til hva slags kjølesystem man har. Har brukt både Athlon XP, MP og Opteron i det siste uten at tempraturen har skremt meg på noen av dem - litt luftgjennomstrømming og alt er fint. Samme med P4.

Lenke til kommentar
Men hva er mest inntresant i praksis temp du har på prosessorn eller effektforbruket??

Det er jo for de aller fleste uinntresangt hva effektforbruket er men det er ikke uinntresangt hva temp er spesiellt ved klokking av systemet.

Det ser ut for meg at enkelte amd eiere er så fanatiske at de leter med lys og lykter for å finne noe negativt i steden for å forholde seg til de faktiske forhold.

Og når det gjelder temp er det overhode ikke noe problem og holde samme eller lavere tem på en intel enn en amd og det er det som betyr noe.

Ser jo stadig vekk folk med amd prosessore som sliter med temp rundt 60 grader, selv har jeg ikke vert over 50 grader med boxed vifta.

 

Dette har jeg ikke tatt stilling til i det som jeg skriver. Men en Intel-prosessor vil varme opp et rom mer enn en AMD-prosessor fordi den utvikler mer varme. Dette er fakta i diskusjonen om "varmeovner". Ellers vet jeg også at "pgressum" kjører P4 @ 3 GHz, så utsagnene har lite med preferanser å gjøre, men med fakta.

 

Egentlig er hele diskusjonen ganske tåpelig. Det hele koker til slutt ned til hva slags kjølesystem man har. Har brukt både Athlon XP, MP og Opteron i det siste uten at tempraturen har skremt meg på noen av dem - litt luftgjennomstrømming og alt er fint. Samme med P4.

 

Vel da er vi egentlig ganske så enige der, synest også diskusjonen er litt tåpelig men problemet er jo at hver gang sånne diskusjoner dukker opp er det de samme tåpelige argumentene som dukker opp.

Lenke til kommentar
Vel da er vi egentlig ganske så enige der, synest også diskusjonen er litt tåpelig men problemet er jo at hver gang sånne diskusjoner dukker opp er det de samme tåpelige argumentene som dukker opp.

Har ikke sett på denne debatten før nå ( siden de pleier utarte tidlig ) - syns den virker interressant til å være så langt uti tråden, nå som folk bruker både subjektiv erfaring og objektive tester.

 

Husker Palomino-debatten, AMD v.s Intel/ overklokking og varme - da var det også snakk om å sløyfe "vinterveden". Nå knives begge både om varme og specs, og med god grunn - det virker betryggende.

 

.

Lenke til kommentar
Hvem som lager mest varme vet jeg ikke helt men at den har 50% mer varme enn amd er vel litt drøyt. Hvorfor er det da høyere temp da på en xp2500 en på en P4 3,0.

Dette sier jeg ut fra at jeg sitter med begge maskinene på i samme rom og med luftkjøling på begge og nei det er ikke flere vifter i pentium maskinen tvert om, stemmer ikke teori og praksis?

 

Enig, hvem som lager mest varme er alltid ikke interessant så lenge viftene ikke bråker og det er stabilt. Men for enkelte er det interessant. F.eks. blir "server-rommet" mitt forholdsvis varme av en dual MP som står der. Da teller faktisk effekttap.

 

Som Magnus også sa så er grunnen til at XP ofte kan ha en høyere die-temp enn P4 er størrelsen en fordeler varmen på. P4 har langt større die og derfor lettere for å overføre varme til en kjøleribbe. Det kan en også lett se av virkningsgraden på kjøleribber som alltid er bedre på P4 enn på XP.

Lenke til kommentar
Og da er AMD VS. INTEL igang igjen........ :woot:

 

Er det ikke bare å kvele denne med engang? :o

...neida, hvorfor skal den evinnelige alarmen gå hvergang noen blir en smule heite i toppen i akkurat det emnet, og kvele videre debatt ?

 

Enkelte medlemmer holder kjeft "i årevis", men straks denne debatten reiser seg blir de kallet. Kvasi-medlemmer, kjør Siemens-Fujitsu/HP/Dell etc. med recovery-cd'n parat, men la folk som har interesse av temaet drøfte saken i fred.

 

.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...