Gå til innhold

Skal kjøpe laptop til tungt bruk, men ikke spilling


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg studerer til teknisk master, og bruker flere tyngre programmer. MatLab, tung kompilering og generellt prosessorkrevende oppgaver. Intel i5/i7 er vel noe jeg kunne tenkt meg.

 

Det jeg ikke trenger laptopen til er spilling, det får jeg heller kjøpe en bedre stasjonær til senere.

 

Prislappen tenker jeg kan ligge på rundt 6500-9000 kroner, avhengig av valuta for pengene. Ser helst at størrelsen holder seg rundt 14".

 

 

Håper noen av dere mer enn middels interesserte kan hjelpe meg med å velge en god maskin!

 

 

På forhånd, tusen hjertelig takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk Prisjakt.no, sett inn ønske om prosessor, pris, størrelse og andre ting i søkekriteriene, trykk "søke" .... voila!

 

Inenfor budsjettet ditt vil jeg vel holde denne Asus N55SF som et klart alternativ. Sterk firekjerners prosessor, 8 GB RAM, matt skjerm med god oppløsning .... på kjøpet får du et skjermkort som er kraftigere enn du behøver, men pytt pytt.

 

Klarer du deg med lavere oppløsning på skjermen, har du denne: Asus X53SV. Fremdeles med quad-core, 8 GB RAM og et skjermkort du ikke trenger.

 

Du finner ingen 14-tommere eller mindre med quad-core prosessor innenfor det budsjettet.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Problemet mitt er at jeg trenger hjelp til nøyaktig det, da jeg ikke har særlig peiling på alt det nye som er kommet på markedet av prosessorer og minne. Ser ikke helt grunnen til et slikt forum hvis alle heller bare skulle ha brukt prisjakt...

 

Edit: ser nå at du endret innlegget ditt, takk :)

Endret av sinnadyr
Lenke til kommentar

http://www.dustinhome.no/hp-envy-14-2090-ci7-20-8gb-750-hd6630-145-w7hp/product/5010600654

 

Er vel det nærmeste, men denne har litt lav skjermoppløsning til ditt bruk, ellers er det en fin maskin med quadcore CPU.

 

Ellers vil jeg anbefale Asus N55SF som er linket tidligere, denne har en meget god MATT skjerm som du vil sette pris på ved lange økter med jobbing forran maskinen, meeen det er en 15,6" ja.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Dette er ikke noe jeg så mye peiling på lenger, men jeg kjøpte en stasjonær gamer PC til bilderedigering når 2 eldre knela med 3 ukers mellomrom her for ett par måneder siden. Det du trenger er jo en "tallknuser" og det er akkurat det gamer PC ene er laget for enten du går for stasjonær eller laptop.

Lenke til kommentar

Jo ... men man finner fort ut at man ikke kommer noe særlig billigere ut av det dersom man ser etter bærbare med kun integrert grafikkchip ... hvis man vil ha en sterk prosessor og RAM til en overkommelig penge, og med brukbar skjerm osv., så er det maskiner med dedikerte skjermkort man stort sett finner. Alternativet er bærbare i "proff"-klassen ... der kan man riktignok finne helt skreddersydde maskiner, uten eller bare med helt ordinære skjermkort - men prisen ... slike maskiner koster skjorta.

Det beste man kan gjøre, er bare å ta med skjermkortet på kjøpet, enten man trenger det eller ikke. Det vil jo heller ikke være mye i bruk, dersom man skaffer seg en maskin som Asus N55SF, for eksempel, da denne har Optimus-teknologien, som sjalter ut det dedikerte skjermkortet når det ikke behøves, og bruker kun den integrerte chip'en i prosessoren. Slik sparer man strøm og varme.

 

Men nå virker det jo som om trådstarters aversjon mot så store størrelser som 15,6 tommer er større enn hans (hennes?) aversjon mot skjermkort, stemmer ikke det? Så .... blir vanskelig dette her.

OC-freaks forslag med en 14,5-tommers HP Envy virket ok, synes jeg, selv om skjermoppløsningen trekker litt ned.

For å sitere trådstarter: " ... bruker flere tyngre programmer. MatLab, tung kompilering og generellt prosessorkrevende oppgaver" ... jeg ville ikke vurdert noe annet enn en quad-core prosessor i dag, til slike oppgaver, og siden det faktisk er mulig å få dette oppfyllt innen budsjettet som er oppgitt, så hadde spørsmålet om skjermkort eller ikke skjermkort, og om maskinen blir 0,5 eller 1,6 tommer større enn planlagt, kommet i andre rekke. Men det er meg. :)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja, den skal flyttes en del på så kanskje størrelsen ikke er like viktig som vekten.

Numpad er heller ikke noe som er nødvendig for min del, er godt vant til å bruke de alternative "numpaddene" på tastaturet (function + knapp).

 

Må takke for alle gode forslag og tips, det hjelper virkelig på beslutningen!

 

 

Takk alle sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...