Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en som egentlig leser veldig lite bøker. Derfor tenkte jeg å lese noe, men jeg må finne noe jeg liker å lese først. Derfor leter jeg etter en eller noen bøker som kan interessere meg å lese. Jeg tenkte kanskje å finne noe innenfor USA's historie (f.eks etter 2. verdenskrig eller cowboyperioden/industrielle revolusjonen). Jeg interesserer meg for mye innen amerikansk historie, så vær kreativ hvis det er mulig. Jeg prøver gjerne noe nytt/annet enn jeg har nevnt.

 

Det viktigste er at jeg finner noe å lese, så jeg håper noen der kan hjelpe meg med det.

 

Mvh. Bjørnar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenker når du sier amerikansk historie, er Faulkner. Han skrev på 1920-30 tallet, så det er litt tidligere enn det du hadde i tankene. Han skriver masse om blandt annet om raseforskjellene mellom svarte og hvite og religion i sørstatene.

 

Har selv lest noen bøker av ham og nok derfor jeg nevner ham her. I forhold til selve skrivemåten til Faulkner, er den ganske kompleks. Det er ikke alltid jeg selv er helt med på historien - den blir fortalt gjennom ulike karakterere og ulike synsvinkler, og flashbackene hans er til tider lange og relativt ubetydelige i forhold til handlingen. Dette er med på å gjøre det vanskeligere å følge med på selve handlingen, men det er også med på å gjøre historien mer levende.

 

Ellers er det helt sikkert mange flere forfattere der ute som er mer spesifisert til det du er ute etter. Faulkner er uansett mitt bidrag.

Lenke til kommentar

Faulkner er kul, men kanskje en unødvendig tung start for en som ikke har for vane å lese?

 

Er du ute etter skjønnlitteratur som handler om temaene du er interessert i, eller er også rene historiebøker av interesse? Foreslår «To kill a mockingbird» i første kategori, alternativt Jack Kerouacs «On the road» om det historiske kan tones ned til underholdningens fordel.

Lenke til kommentar

Faulkner er kul, men kanskje en unødvendig tung start for en som ikke har for vane å lese?

 

Er du ute etter skjønnlitteratur som handler om temaene du er interessert i, eller er også rene historiebøker av interesse? Foreslår «To kill a mockingbird» i første kategori, alternativt Jack Kerouacs «On the road» om det historiske kan tones ned til underholdningens fordel.

 

Jeg tenkte på noe som var skjønnlitterært, men også sann historie. Det er kanskje litt vanskelig, men det er i alle fall det jeg ser for meg. Men takk for de to forslagene dine, og forslaget først nevnt!

Lenke til kommentar

Mener å mene at den godeste Wilbur Smith er innenfor kategorien du er ute etter. Bare lest hans Egypt - serie, men tror han har noe om første eller andre verdenskrig. Du kan jo titte litt på hva han har skrevet. Han skriver utrolig godt. Har en fin blanding av historie og fiksjon. Absolutt en forfatter som passer seg for en som ikke leser så mye!

 

Lykke til og post gjerne hvordan det går!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...