Gå til innhold

De aller fleste ulykker skyldes førerfeil og ikke veiene!


Step_up

Anbefalte innlegg

det er nettopp statensvegvesen som har forklart grunnene og de er nok veldig uavhengige du...men hvis du lever bedre med å tro at de ikke er uavhengige...Så værsågod ;).

 

Har du vært i en ulykke eller kjenner noen som har vært i ulykke på veien evt sykehus osv når det er Staten sin feil? Det har du ikke nei, når du er så god troende.

 

Husker du ulykken i 2008 hvor en motorsyklist døde pga veireparasjon?

 

Retten trodde mer på de sakkyndiges framstilling av hendelsesforløpet enn på rapporten fra vegvesenet. Tingrettsdommen fastslår nemlig at navngitte representanter for vegvesenet og Mesta opptrådte uaktsomt.

 

Dommen viser også til at statens vegvesen og Mesta fikk henvendelser om for dårlig varsling.

 

Dette ble ikke gjort, rett etterpå dør motorsyklisten.

 

Likevel så fikk familien kun moralsk seier, ved å vite at det ikke var sjåførens feil, men de får ikke noe erstatning for det er heller ikke staten sin feil.

 

 

Konklusjon: Staten tar aldri feil selv når den gjør feil.

 

Eks, hvorfor er det 10x lettere å få innfridd klage på Q-park, enn hos Staten? Selv om du har samme grunnlag?

Eks, hvorfor må så mange som blir skadet i krigen, kjempe i retten i flere år når de kommer tilbake?

 

Det verste som kan skje må være å miste en av dine kjære i krig, for så å måtte kjempe mot Staten om erstatning i flere år etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her snakker vi sikkert samme språk, men jeg synes ikke det er grunn til ikke å redusere det vi kan.

Enig, men da er det lurt å vite hovr mange som har blitt drept pga selvmord og rus i front-front ulykker. Vi kan selvsagt sette opp midtdelere over hele landet, men hvordan skal man unngå at folk tar selvmord bak rattet? Selv et toppmoderne fly kan styrtes av en selvmordpilot.

 

Kostnad er jo også et spm, sparer opppgradering av veiene mest liv eller kan man ved å bruke pengene på andre tiltak spare flere liv? f.eks rus tiltak.

 

Skulle jeg satset pengene mine på noe ville det ha vært :

Aktiv sikkerthets teknologi(ESP, selvbrems, radar, alkolås osv)

Opplæring, mer omfattende og krav om oppfriskingskurs for alle

Sikrere veier

 

Sorry hvis det blir mange spm og ingen svar :)

kjører kanskje 2-3 ganger i uka på 1 vei med 80 sone og det er ikke 2 filer engang.

 

Uthevning:jeg tviler på at det er ett eneste dødsfall som ikke skyldes idiotkjøring fra en part og vedkommende kunne sikkert kommet til å dø på et senere tidspunkt uansett. er så mye annet man kan bruke penger på enn veiene. man kommer frem og da er det fullstendig tullete å klage så mye som enkelte ser ut til å gjøre. er det humper i veien, greit. men tenk da på at disse da forekommer i f.eks 50-sonen og da er det ikke annet enn riktig at det kommer lengre ned på prioriteringslisten...

 

kan du forklare litt mer om hvordan det ser ut på den veien?

Kan få prøve og tatt ett bilde engang men enkel beskrivelse. Ikke plass til 2 filer, der kant markeringen på veien går er det dype sprekker som går nesten helt fram til kjørefelte. flere steder mangler kantmerking fordi det er bare hull der. ett sted på en lang strekke så har ca 10 meter av veien rast ned en grøft, får så og bli fikset igjen med litt ny asfalt, som nå sakte men sikkert siger nedover igjen. Veldig bratt grøft på ene side av veien på langstrekket, faller du ned der i 80 er du garantert død, med møte av svære steiner og grantre.

Lenke til kommentar

det er nettopp statensvegvesen som har forklart grunnene og de er nok veldig uavhengige du...men hvis du lever bedre med å tro at de ikke er uavhengige...Så værsågod ;).

 

Har du vært i en ulykke eller kjenner noen som har vært i ulykke på veien evt sykehus osv når det er Staten sin feil? Det har du ikke nei, når du er så god troende.

 

Husker du ulykken i 2008 hvor en motorsyklist døde pga veireparasjon?

 

Retten trodde mer på de sakkyndiges framstilling av hendelsesforløpet enn på rapporten fra vegvesenet. Tingrettsdommen fastslår nemlig at navngitte representanter for vegvesenet og Mesta opptrådte uaktsomt.

 

Dommen viser også til at statens vegvesen og Mesta fikk henvendelser om for dårlig varsling.

 

Dette ble ikke gjort, rett etterpå dør motorsyklisten.

 

Likevel så fikk familien kun moralsk seier, ved å vite at det ikke var sjåførens feil, men de får ikke noe erstatning for det er heller ikke staten sin feil.

 

 

Konklusjon: Staten tar aldri feil selv når den gjør feil.

 

Eks, hvorfor er det 10x lettere å få innfridd klage på Q-park, enn hos Staten? Selv om du har samme grunnlag?

Eks, hvorfor må så mange som blir skadet i krigen, kjempe i retten i flere år når de kommer tilbake?

 

Det verste som kan skje må være å miste en av dine kjære i krig, for så å måtte kjempe mot Staten om erstatning i flere år etterpå.

 

nå har krig svært lite å gjøre med dette. og retten tror jo selvfølgelig på de som er utdannet til å si noe om det, rett og slett fordi det er de som vet best. og nei, jeg husker ikke denne saken, er da mange ting som skjedde i 2008. var vel ikke den ivrigste tv-titteren i 2008...

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Her snakker vi sikkert samme språk, men jeg synes ikke det er grunn til ikke å redusere det vi kan.

Enig, men da er det lurt å vite hovr mange som har blitt drept pga selvmord og rus i front-front ulykker. Vi kan selvsagt sette opp midtdelere over hele landet, men hvordan skal man unngå at folk tar selvmord bak rattet? Selv et toppmoderne fly kan styrtes av en selvmordpilot.

 

Kostnad er jo også et spm, sparer opppgradering av veiene mest liv eller kan man ved å bruke pengene på andre tiltak spare flere liv? f.eks rus tiltak.

 

Skulle jeg satset pengene mine på noe ville det ha vært :

Aktiv sikkerthets teknologi(ESP, selvbrems, radar, alkolås osv)

Opplæring, mer omfattende og krav om oppfriskingskurs for alle

Sikrere veier

 

Sorry hvis det blir mange spm og ingen svar :)

kjører kanskje 2-3 ganger i uka på 1 vei med 80 sone og det er ikke 2 filer engang.

 

Uthevning:jeg tviler på at det er ett eneste dødsfall som ikke skyldes idiotkjøring fra en part og vedkommende kunne sikkert kommet til å dø på et senere tidspunkt uansett. er så mye annet man kan bruke penger på enn veiene. man kommer frem og da er det fullstendig tullete å klage så mye som enkelte ser ut til å gjøre. er det humper i veien, greit. men tenk da på at disse da forekommer i f.eks 50-sonen og da er det ikke annet enn riktig at det kommer lengre ned på prioriteringslisten...

 

kan du forklare litt mer om hvordan det ser ut på den veien?

Kan få prøve og tatt ett bilde engang men enkel beskrivelse. Ikke plass til 2 filer, der kant markeringen på veien går er det dype sprekker som går nesten helt fram til kjørefelte. flere steder mangler kantmerking fordi det er bare hull der. ett sted på en lang strekke så har ca 10 meter av veien rast ned en grøft, får så og bli fikset igjen med litt ny asfalt, som nå sakte men sikkert siger nedover igjen. Veldig bratt grøft på ene side av veien på langstrekket, faller du ned der i 80 er du garantert død, med møte av svære steiner og grantre.

 

er det så dårlig som du sier så kan du helt sikkert søke det frem på nettet. evt, ta bilde. det høres ikke ut som at det går an å oppnå 80 på den veien, det virker som at veien er litt smal slik at det ikke går an å kjøre særlig fort der. når ble veien slik? virker som det er naturskapt og som at det har skjedd ganske nylig. det virker og som at noen har misforstått hva man skal gjøre når man finner slike veier. og hvor i veien er det grøfter????tror det er best å fremskaffe et bilde...

Lenke til kommentar

 

Retten trodde mer på de sakkyndiges framstilling av hendelsesforløpet enn på rapporten fra vegvesenet. Tingrettsdommen fastslår nemlig at navngitte representanter for vegvesenet og Mesta opptrådte uaktsomt.

 

Konklusjon: Staten tar aldri feil selv når den gjør feil.

 

Eks, hvorfor er det 10x lettere å få innfridd klage på Q-park, enn hos Staten? Selv om du har samme grunnlag?

 

nnå har krig svært lite å gjøre med dette. og retten tror jo selvfølgelig på de som er utdannet til å si noe om det, rett og slett fordi det er de som vet best. og nei, jeg husker ikke denne saken, er da mange ting som skjedde i 2008. var vel ikke den ivrigste tv-titteren i 2008...

 

Det som er quotet viser hva som de "utdannet" oppførte seg, hjelper ikke å være utdannet når du driter i lover og regler.

 

Q-Park og Staten har ingenting med krig å gjøre.

Staten vegvesen er ikke uavhengige av Staten.

 

Om det er statistikken du stoler blindt på, så blir alle statistikker jukset med.

 

Politiet gjør en bedre jobb!

 

Faktum, flere voldtekt, flere ran.

Det politiet har gjort, er å ta flere bilister, folk som urinerer på offentlige steder osv.

Lenke til kommentar

Det politiet har gjort, er å ta flere bilister, folk som urinerer på offentlige steder osv.

Det er ikke helt slik det foregår. F.eks UP har som hovedoppgave å gjøre veiene tryggere. Trafikkpolitiet og har andre oppgaver enn kriminaletterforskere.

At folk blir tatt for urinering, har ingen ting med at naboen ringer og tilkaller politiet.

Det er pga de i de fleste slike tilfeller har som oppgave å passe på byen.

De som ikke bryr seg om hvor de pisser, de kan bare takke seg selv.

 

Men angående førerfeil. Man skal kjøre etter forholdene. Man skal også kunne stoppe på den sikten man ser foran seg. Men det fungerer uansett ikke i praksis.

Når jeg kjører på veiene i dag, så ser jeg så mye sykt av enkelte billister. Mange respekterer ikke regler, høflighet, trygghet eller om deres og andres menneskeliv.

Folk kjører mye raskere enn tillatt, bryr seg ikke om evt farer, tar livsfarlige forbikjøringer og slikt. Det skjer stadig. Det er rart at ikke flere blir drept pr år egentlig. Men det er pga flaks, og ikke dems dyktighet.

Dette vil uansett bli et problem uansett om vi har dagens veier, eller bedre veier.

Men selvsagt hender det og at veiene kan være årsaken til ulykker.

Jeg har tidligere og kjørt på vei som var under veiarbeid i flere mils strekning. Det var da normalt fast asfalt. Men plutselig så kom man til et grusdekke, der de har gravet opp asfalten.

Det var ikke merket noen ting på stedet. Det var flere slike partier.

Sånn går det når all veiarbeid skal på anbud, og de billige useriøse får jobben.

Lenke til kommentar

Det politiet har gjort, er å ta flere bilister, folk som urinerer på offentlige steder osv.

Det er ikke helt slik det foregår. F.eks UP har som hovedoppgave å gjøre veiene tryggere. Trafikkpolitiet og har andre oppgaver enn kriminaletterforskere.

At folk blir tatt for urinering, har ingen ting med at naboen ringer og tilkaller politiet.

Det er nok riktig, dette var eksempel fra utlandet, dårlig merket min feil.

 

Men angående førerfeil. Man skal kjøre etter forholdene. Man skal også kunne stoppe på den sikten man ser foran seg. Men det fungerer uansett ikke i praksis.

Når jeg kjører på veiene i dag, så ser jeg så mye sykt av enkelte billister. Mange respekterer ikke regler, høflighet, trygghet eller om deres og andres menneskeliv.

Folk kjører mye raskere enn tillatt, bryr seg ikke om evt farer, tar livsfarlige forbikjøringer og slikt. Det skjer stadig. Det er rart at ikke flere blir drept pr år egentlig. Men det er pga flaks, og ikke dems dyktighet.

Ser mye syk kjøring jeg og, har kjørt over 30 000km allerede i år.

Men blant annet E18 Østfold, her ble det advart og advart av alle, mot å sette ned fra 80 til 70 km/h. Dette ble gjort, folk ble fortvilet, for det ble nesten ulykker hele tiden, politiet var ute hele tiden og gikk ut i media og ristet på hodet. Det har ikke vært ulykke på den veien der det var 80 og ble satt ned til 70, "overaskende" nok ble det ulykke. "Overaskende" nok, ble ikke dette nevnt i media, ikke lokalt engang, når folk sto i over 1t og 30min i kø på en strekning som tar 10min.

 

Forslaget er at politiet skal få mer penger til å overvåke veien. Hvorfor kan vi ikke gjøre som alle sier som politiet? Bare øke til 80 igjen?

 

Dessverre så ser det egentlig ut til at kun gjennomsnitt kamera, samt en politibil bak eller foran deg får deg til å holde fartsgrensen. Men det skjønner jeg godt hvis man f.eks kjører på E18.

 

Dette vil uansett bli et problem uansett om vi har dagens veier, eller bedre veier.

Men selvsagt hender det og at veiene kan være årsaken til ulykker.

Når det snakkes om årsak til veier, så gjelder det også fjellras, spesielt der Staten har fått over 1000 henvendelser om at her må det sikres, og vi har vært heldige til nå.

Av en merkelig grunn, så blir ting sikret etter en fatal ulykke.

 

Regner også med at folk husker brannen i Oslofjordtunnelen. Klassisk eksempel på Staten sin skyld.

 

Sånn går det når all veiarbeid skal på anbud, og de billige useriøse får jobben.

Blir oftest Staten Vegvesen og Mesta som er forsåvidt det samme.

 

Staten Vegvesen bygde E18, 2 mnd etterpå var den ødelagt av telahiv. Staten Vegvesen sparte 180mill eller noe og var stolte. Ett år kommer den "overaskende" nyheten, Staten Vegvesen gravde ikke dypt nok for å unngå telahiv for å spare penger.

 

Flere strekninger i sør-øst landet så har man hyret inn private firmaer, siden de statlige tar altfor lang tid. Det morsomme og, er at private er så mye billigere, noe av grunnen er nok at de bruker 4 år mindre.

Lenke til kommentar

 

Retten trodde mer på de sakkyndiges framstilling av hendelsesforløpet enn på rapporten fra vegvesenet. Tingrettsdommen fastslår nemlig at navngitte representanter for vegvesenet og Mesta opptrådte uaktsomt.

 

Konklusjon: Staten tar aldri feil selv når den gjør feil.

 

Eks, hvorfor er det 10x lettere å få innfridd klage på Q-park, enn hos Staten? Selv om du har samme grunnlag?

 

nnå har krig svært lite å gjøre med dette. og retten tror jo selvfølgelig på de som er utdannet til å si noe om det, rett og slett fordi det er de som vet best. og nei, jeg husker ikke denne saken, er da mange ting som skjedde i 2008. var vel ikke den ivrigste tv-titteren i 2008...

 

Politiet gjør en bedre jobb!

 

Faktum, flere voldtekt, flere ran.

Det politiet har gjort, er å ta flere bilister, folk som urinerer på offentlige steder osv.

 

nå driver tråden seg kun om ulykker...hva er det andre du tullet du skriver om? du kan ta det opp i en annen tråd hvis du vil det. hvis ikke, ikke avspor tråden slik...

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Og førerfeil fra en fører kan gå ut over andre trafikanter. Derfor midtrekkverk. Derfor signalregulering. Derfor skilt. Og sånn går no dagan.

 

Noen sikkerhetstiltak er for å hindre omfanget av ulykken når ulykken først har skjedd. Andre er for å redusere risiko for ulykker.

 

Jeg kan bruke samme argument mot sikkerhetsbelte og airbag som du bruker mot midtdeler. "Så lenge fører ikke gjør feil, så vil man aldri få bruk for dette!". -Done-

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De aller fleste ulykker skyldes førerfeil. Og noen skyldes dårlige veier kombinert med dårlig skilting/merking/vedlikehold.

 

En noe smal vei og et par hjul i grøfta skulle ikke vært nok til å forårsake en ulykke, men det skjer, og da får veien skylda. Selv om det i praksis var sjårføren som feilet da han fikk panikk og rykket i rattet.

Dette er et eksempel på ulykker som forekommer ganske ofte (i mine øyne) og er noe som faller inn i den muntlige statistikken over ulykker som ble forårsaket av dårlig vei.

 

Jeg har vært i en frontkollisjon på en jernbaneovergang med ett kjørefelt og dårlig sikt fra begge sider (ligger på en bakketopp) uten noen form for skilting. Det var vinter og det smalt godt (bilen min ble spiker etter møtet med en volvo 240). Førerfeil. Gutten fikk panikk og låste hjulene. Vi kunne godt skyldt på dårlig vei, men fakta er at folk tar avgjørelser iløpet av veldig kort tid, og mange ganger er de paniske avgjørelsene fatale. Det er (and don't shoot me now) en grunn til at unge er overrepresenterte i ulykesstatistikkene - og det er ganske enkelt mangelen på erfaring og en rolig tankegang når det skjer noe uventet, det være seg om overaskelsen kommer i form av hullete veier og for høy hastighet eller rett og slett en bil plassert på veien der sjåføren er innstilt på at det ikke skal være en bil akkurat da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...