Gå til innhold

Halvparten av alle PC-brukere er pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik har det vært i alle år. Men nå som man har fått minimalistiske "apps" med funksjoner som overgår det meste for et par tre år siden, vil nok flere og flere kjøpe. Pris spiller inn også, samt at folk vet jo ikke om alle programmer og muligheter. Får gjerne "av en kompis" først. Hva angår OS, så tror jeg kanskje bransjen har noe å lære av Apple, selv om det er å banne i kjerka.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at bransjen har noe å lære av Apple når det kommer til OS andylove?

At man skal komme med mange små billige oppdateringer istedenfor få mere kostbare oppdateringer?

 

 

Ellers så tror jeg piratkopiering av OS er ganske redusert i den industrielle delen av verden.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt overraskende at så mange som 53% aldri har hatt pirat/ulisensert programvare.

 

Aldri var vel de 13% i paien, det er 40% som er i "tend legal" gruppen som vel betyr at har eller har hatt piratkopiert programvare men stort sett ikke gjør det. Dessuten vil jeg tro tallene for software er lavere enn for piratkopiering generelt, musikk, film og serier er bare data mens piratkopiert programvare kan være full av virus, trojans og annet svineri. Akkurat der er jeg ganske kresen selv...

Lenke til kommentar

Slik har det vært i alle år. Men nå som man har fått minimalistiske "apps" med funksjoner som overgår det meste for et par tre år siden, vil nok flere og flere kjøpe. Pris spiller inn også, samt at folk vet jo ikke om alle programmer og muligheter. Får gjerne "av en kompis" først. Hva angår OS, så tror jeg kanskje bransjen har noe å lære av Apple, selv om det er å banne i kjerka.

anngående apple så kan selvsagt ikke microsoft gå for samme modell.. en plass må de finansiere softwareutviklingen, apple kjører lav margin på OS, men henter det inn på HW.

 

 

Undersøkelsen.. hva er sjokkerende? trodde tallet ville være høyere.

Lenke til kommentar

"deres ugagn skal ha kostet verdens programvareselskaper hele 59 milliarder dollar iløpet av fjoråret."

 

Nå er jeg ikke sikker på hvordan det regnestykket ser ut, men det lukter antagelser om at alle som bruker programvare ulovlig hadde kommet til å kjøpe det dersom de ikke kunne skaffe det på andre måter, Tull.

Lenke til kommentar

Simen1: Er det bedre å gå for ting som er gratis?

 

Nevn noen crysis spill, Apple filmere i hd og andre ting som virker?

 

Det som er gratis er som regel av en slik kvalitet at det ikke er verdig å tas penger for.

 

Med untak av firefox, gimp, openoffice, selvsagt, de går fint ann å bruke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Som vanlig regner "bransjen" med at en piratkopi = et fullprissalg.

Jeg derimot, regner med at 95% av de som har en piratinstallasjon, ikke har økonomi til å kjøpe tilsvarende programvare ny.

Enkelte programvarer koster 4000 kroner eller lignende, da må man være millionær for å kjøpe lovlig lisens til 10-20 forskjellige programvarer.

 

Til og med windows koster jo et par tusen for en lisens, det er jo direkte latterlig.

 

Ubuntu Linux FTW, da kan jeg installere så mye software jeg bare vil, og ikke betale en dritt.

Hvis jeg hadde visst om et sted å donere penger til softwareutvikling for Linux, hadde jeg gjort det tvert.

 

Min personlige mening er at softwarebransjen er en slags mafia, en kartellvirksomhet som driver prissamarbeid og monopolisme på groveste måte.

Alle offentlige etater burde tvinges ved lov, til å gå over til open source programvare.

Selv om man ved oppstart ville ha hatt noen utgifter til trening og utdanning av ansatte ved overgangen til dette, ville man i det lange løp ha spart mange penger - stat og kommune bruker milliarder årlig på softwarelisenser.

 

DESSUTEN er det et faktum at mange av datasystemene i stat og kommune er håpløst utdaterte, og mange av systemene som NAV bruker den dag i dag er DOS-baserte og baserer seg på LAGRING PÅ DISKETT!!!!!!

Dermed er det utvilsomt slik at overgang til et moderne open source alternative hadde vært en enorm fordel. Man måtte jo uansett lære de ansatte et nytt system, og flytte alle data til et nytt system, så da kan man slå to fluer i en smekk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det lukter pengesanking fra staten på lang vei! Skal ikke forundre meg om at tallene i artikkelen er oppblåste spesielt for å få myndighetene til å gi mer penger til de stakkars firmaene som taper så enorme mengder penger.

 

Nei, her må man lære hvorfor folk piratkopierer :

 

Hvem forventer egentlig at du skal betale 5000 - 6000 kroner for et fotoredigeringsverktøy når du ikke har fått prøvd programmet engang?

Tilgjengelighet , pris og ikke minst man slipper regionale soner. Ofte så får man ikke en versjon av programvaren i det området før etter flere år, om man er heldig.

DRM : Når den gjør mer ugagn enn godt for brukeren så er det ikke rart at man finner en vei til å bryte den , på mange måter er derfor et piratkopiert produkt faktisk bedre enn orginalen.

Lenke til kommentar

Enig med Ideal, det burde brukes mere penger, på opensource, og mindre på software lisenser.

 

Når det gjelder maskinvare et det viktigste, sant nok, hva kreves det å kjøre ubuntu? PC som er nyere en 2002 gjerne med ny harddisk eventuelt SSD ville gjøre maskinen langt bedre en windows på ytelse. Kanskje ikke like brukervenlig men et sted må man starte også.

Lenke til kommentar

"Mange i undersøkelsen har for eksempel installert et program de bare har én lisens for på flere datamaskiner, og dermed gjort noe ulovlig."

 

Håper det er tatt høyde for at også mange som har installert et program de bare har én lisens av for på flere datamaskiner, faktisk IKKE gjør noe ulovlig. Både når det gjelder flytting av lisenser og lisenser som åpner for bruk på flere datamaskiner - sånn som Photoshop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1: Er det bedre å gå for ting som er gratis?

Ikke alltid, men de fleste brukere vil finne mange typer gratis programvare som tilfredsstiller deres bruk godt.

 

Det som er gratis er som regel av en slik kvalitet at det ikke er verdig å tas penger for.

 

Med untak av firefox, gimp, openoffice, selvsagt, de går fint ann å bruke.

Listen over "unntak" er så lang at det blir tullete å kalle det unntak. Som sagt, ta en titt i signaturen min for en smakebit. Det er mine favoritter blant gratis, åpne og begge deler. Det finnes selvsagt mye mer og andre vil nok sortere og konstruere andre favorittlister enn meg.

 

Man kan selvsagt finne en liste over gratis programmer som man synes ikke er verd å betale for, men hva er poenget med en sånn liste? Bare for å rakke ned på åpent og gratis generelt? Se heller på godbitene og erstatt betalingsprogramvare med gratis der det passer deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...