Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sein utbetaling av stipend.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har seg sånn at på Høyskolen i Ålesund så har ikkje skolen klart å sende dei papieren dem skal til lånekassen, så mange av elevene ved høgskolen får ikke utbetalt stipend før 15 oktober, enkelte har til og med ikkje fått sakene sine behandlet enda.

 

Dette er jo skjølvklart skolen sin feil, lånekassen trenger dei bekreftelsane dei trenger får å kunne behandle søknadane våra.

 

15 oktober er 3 månder etter skolen har startet og mange sleit alerede nå med å betale september husleiga, har ikkje vi nokon rettigheitar ovanfor skolen som ikkje gjør jobben sin?

 

Alle i min klasse har i vertfall betalt semesteravgift og bekreftet læreplanen.

Han som styrer med det her på skolen er forøvrig på ferie..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kunne da selv sendt disse inn, bare sette på et frimerke det...

Såklart... Bekreftelser som skolen sender elektronisk til Lånekassen er det "bare å sette et frimerke" på..

Det hjelper forøvrig lite å sende noe som helst som privatperson, noe som nettop er noe av "tha bloddy point" med en slik bekreftelse fra skolen.

Endret av Lufthode
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Begynner dere 15. juli?

 

 

Startet 18 august, får stipend 15 oktober.

 

Lurer bare på om vi har noen rettigheter siden mange av oss ikke har penger men fortsatt må betale husleigen.

Om du får det til å bli 3mnd tror jeg du sliter med mer enn bare penger til studiene.

 

Nei jeg tror ikke man har så mange rettigheter der, man kan klage til skolen og spørre om de har noen løsning, men tror ikke du har krav på noe. Det finnes en del krav til lånekassen, men de har tross alt gjort alt riktig i denne saken.

Lenke til kommentar

Begynner dere 15. juli?

 

 

Startet 18 august, får stipend 15 oktober.

 

Lurer bare på om vi har noen rettigheter siden mange av oss ikke har penger men fortsatt må betale husleigen.

Om du får det til å bli 3mnd tror jeg du sliter med mer enn bare penger til studiene.

 

Nei jeg tror ikke man har så mange rettigheter der, man kan klage til skolen og spørre om de har noen løsning, men tror ikke du har krav på noe. Det finnes en del krav til lånekassen, men de har tross alt gjort alt riktig i denne saken.

 

 

Ok, siden det er veldig viktig for deg så skal eg hjelpe deg litt.

 

Husleige for August, siden folk flest flytter hit litt før skolen starter, det var 1.

Husleige for September, det var 2.

Husleige for Oktober, det var 3.

 

Det skal i tilegg til dette også gjerne betales et depositum, som då ofte er 2-3 måndesleiger.

 

Issues?

Lenke til kommentar

Ja - fordi hvis vi virkelig skal leke flisespikkeri:

 

At du starter å betale husleie 1. august, når skolen starter senere gjør ikke at skolen da har kastet bort den tiden. Så da å si at det har gått 3 måneder pga skolen blir feil..og det er enda 3 uker igjen av september +/-.

 

 

Skolen min startet 1 August, søkte stipend i Juli når eg fekk tildet plassen min.

Vi fekk svar i frå lånekassen i dag at det kom til å ta minst 6 uker før sakene var ferdigbehandlet og vi kunne forvente penge på konto.

 

Det vil sei, skolen sin slapphet har gjort at mange har måtte kjøpt bøker ol. skoleutstyr gjerne på kreditt, siden det er krav til at vi stiller med dette.

 

Så nå sitter mange igjen med en snau 1000 lapp som dei skal fordele utover 6 uker og gjerne dekke 1-2 husleiger før stipendet kommer.

 

Dette er en problematikk skolen burde ta til seg å gjerne gjøre opp for, siden det tross alt er dei som har skapt et problem som ikkje egentlig burde eksistere.

 

Det var skolestart den 18, min undervisning startet den første.

Men igjen, frist for godkjenning av semesteret ol. var på Mandag.

Lenke til kommentar

Tror ikke du har så mange rettigheter, men jeg ville ringt lånekassen og forklart situasjonen. Spurt om de kunne lagd noen unntak. Personlig ville jeg også lagd et lite helvete på skolen og mast til de fikk ræva i gir, eventuelt klagd til avisen eller noe. Det går faktisk ikke ann å holde på slik når man skal utgi seg for å være en seriøs høgskole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du har så mange rettigheter, men jeg ville ringt lånekassen og forklart situasjonen. Spurt om de kunne lagd noen unntak. Personlig ville jeg også lagd et lite helvete på skolen og mast til de fikk ræva i gir, eventuelt klagd til avisen eller noe. Det går faktisk ikke ann å holde på slik når man skal utgi seg for å være en seriøs høgskole.

 

 

Lånekassen sa at det å ringe dem kunne vi bare spare oss for.

Skolen hevder sin uskyld og klager på "systemet" som er deres eget.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du/dere oppsøker noen høyere opp i systemet på HIALS med denne saken. Den nye prorektoren, Webjørn Rekdalsbakken, er en fornuftig mann som det går an å legge fram sitt syn for. Gå gjerne via tillitsvalgte og få med andre berørte av denne tabben. Jeg kan ikke huske at det har vært liknende tilfeller de siste 3 årene, så dette kan være et veldig uheldig engangstilfelle.

 

Det er likevel ikke til å legge skjul på at det byråkratiske systemet i administrasjonen hos HIALS er tidvis dårlig og den administrasjonen trenger et lite spark bak for å bli bedre.

 

Mvh

Tidligere student ved HIALS

Lenke til kommentar

Sitter i samme båt selv i minst 3 uker til, bare at jeg er heldig nok til å ha midlertidig husrom hos en bror, det er merkelig at lånekassen skal trenge hele 6 uker på å behandle en søknad å det er enda mer irriterende at bankene ikke kan tilby studenter et forskudd på stipendet som da blir tilbakebetalt når vi har dem på konto.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du/dere oppsøker noen høyere opp i systemet på HIALS med denne saken. Den nye prorektoren, Webjørn Rekdalsbakken, er en fornuftig mann som det går an å legge fram sitt syn for. Gå gjerne via tillitsvalgte og få med andre berørte av denne tabben. Jeg kan ikke huske at det har vært liknende tilfeller de siste 3 årene, så dette kan være et veldig uheldig engangstilfelle.

 

Det er likevel ikke til å legge skjul på at det byråkratiske systemet i administrasjonen hos HIALS er tidvis dårlig og den administrasjonen trenger et lite spark bak for å bli bedre.

 

Mvh

Tidligere student ved HIALS

 

 

Vi har alerede tatt opp problemet opp til flere ganger med Andreas Sylte, som er ansvarlig for det her, rådgiver har også blitt kontaktet.

 

I følge tidligere elever så er problemet noe som har dukket opp dei siste 3 årene, spesielt for denne spesifike linjen, 2 stykker i fjor måtte si i frå seg studieplassen fordi dei ikkje klarte å finne en plass å bu.

Lenke til kommentar

Dere kunne da selv sendt disse inn, bare sette på et frimerke det...

Det er ikke svarbrevet det er snakk om her..

 

 

Om du får det til å bli 3mnd tror jeg du sliter med mer enn bare penger til studiene.

Som vanlig kverulering på irrelevante ting derifra..

 

TS: Organiser alle elevene som er berørt. Gå til media, forklar saken. Si dere kanskje må flytte hjem osv. da dere ikke har råd til å bo.

Lenke til kommentar

Skal sette i gang en liten prosses på Mandag, men vi har alerede klaget til skolen ved rektor, ansvarlig for stipendpapirene og rådgiver, vi har også informert studentsamskipnaden og lånekassen om forholdene.

 

Så då er neste steg å gå til media, men sumpen(sunnmørsposten) er glad i skolen å skolen sitt rènomme, så tviler på at vi kommer fram.

Lenke til kommentar

Om du får det til å bli 3mnd tror jeg du sliter med mer enn bare penger til studiene.

Som vanlig kverulering på irrelevante ting derifra..

 

TS: Organiser alle elevene som er berørt. Gå til media, forklar saken. Si dere kanskje må flytte hjem osv. da dere ikke har råd til å bo.

Nei det er ikke irrelevant, å måtte vente 2mnd etter skolestart på penger er faktisk veldig langt i fra uvanlig, og om du studerer utenlands er dette noe du rett ut må regne med, jeg fikk ikke penger før 17. november når jeg begynte mine studier, pga inkompetanse hos lånekassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...