Gå til innhold

Pris på 50A automatsikring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En hovedsikring er ganske dyr.

 

F.eks:

http://www.elhandel....24tkcpe2hm4rqn7

 

Hva er forskjell mellom overbelastningsvern og autmatsikring? Går ikke begge ut på det samme?

 

Står B32 nå. Vil ikke en B50 (http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=40_151_19&products_id=1609118&osCsid=u3f648eav9724tkcpe2hm4rqn7) kunne erstatte den?

Endret av Shafiq
Lenke til kommentar

Nå er jeg litt med selv om jeg har lyst til å spørre om forskjell mellom 1- og 3-faset nett. Kanskje det er best å avslutte denne diskusjonen. :)

Takk for hjelpen.

 

Alt fram til sikringsskapet ditt er 3-fas.

I sikringsskapet ditt har du 1fas-kurser som går rundt i huset. Etter hovedsikringen i skapet ditt splittes de tre fasene gjevnt over 1-fas-kursene med fordelingsskinne, eller med ledning. Så man får ca lik last per fase.

 

3fase nett: 3 ledere. L1, L2 og L3.

1fase nett: 2 ledere. L1 og L2 (også kaldt N).

Lenke til kommentar

Nå er jeg litt med selv om jeg har lyst til å spørre om forskjell mellom 1- og 3-faset nett. Kanskje det er best å avslutte denne diskusjonen. :)

Takk for hjelpen.

 

Alt fram til sikringsskapet ditt er 3-fas.

I sikringsskapet ditt har du 1fas-kurser som går rundt i huset. Etter hovedsikringen i skapet ditt splittes de tre fasene gjevnt over 1-fas-kursene med fordelingsskinne, eller med ledning. Så man får ca lik last per fase.

 

3fase nett: 3 ledere. L1, L2 og L3.

1fase nett: 2 ledere. L1 og L2 (også kaldt N).

 

Nå villeder du litt, det er alldeles ikke sikkert at han har 3fas inn i huset eller leiligheten, veldig mange hus og leiligheter som har kun 1fas.

Lenke til kommentar

Sa ingenting om underfordelinger ^^

 

Vanlige hus har nok som regel 3-fas. Trafo -> Fordelingsboks -> Inntak. Sikkert noen eldgammle hus med 1fas inntak :D

 

Nå er du vanskelig bare for å være vanskelig, eller så har du rett og slett ikke peiling, ikke vet jeg.

 

Det er svært utbredt med bare 1fas, utallige boligfelt blant annet som har 400V i trafoen og fordelingene, og bare fase og N fra gateskap til huset, for å spare på gateskapene.

Og så er det veldig mange eldre hus der det bare er bare to ledere i ex'en fra stolpen, så vær så vennlig å rulle inn og ikke komme med villedende informasjon. :tease:

Lenke til kommentar

Sa ingenting om underfordelinger ^^

 

Vanlige hus har nok som regel 3-fas. Trafo -> Fordelingsboks -> Inntak. Sikkert noen eldgammle hus med 1fas inntak :D

 

Nå er du vanskelig bare for å være vanskelig, eller så har du rett og slett ikke peiling, ikke vet jeg.

 

Det er svært utbredt med bare 1fas, utallige boligfelt blant annet som har 400V i trafoen og fordelingene, og bare fase og N fra gateskap til huset, for å spare på gateskapene.

Og så er det veldig mange eldre hus der det bare er bare to ledere i ex'en fra stolpen, så vær så vennlig å rulle inn og ikke komme med villedende informasjon. :tease:

 

 

fordeling blir utført med 3 fase, men det er ikke alle e-verk i gamle dager som la opp til 3 fase, da huset skal bare ha to faser. senere fant de ut at det ble mye usymetrisk belastning på nettet at de skulle heller legge inn alle tre for å fordele belastningen bedre. det er bedre å legge en overdimmensjonert 3fase kabel inn til huset enn å trekke to enledere som blir et mareritt hvis du bestemmer deg for tre faser. enledere tar større plass, men får mer luft mellom seg og dermed kan belastes mer enn 3 fase kabel.

Lenke til kommentar

Sa ingenting om underfordelinger ^^

 

Vanlige hus har nok som regel 3-fas. Trafo -> Fordelingsboks -> Inntak. Sikkert noen eldgammle hus med 1fas inntak :D

 

Nå er du vanskelig bare for å være vanskelig, eller så har du rett og slett ikke peiling, ikke vet jeg.

 

Det er svært utbredt med bare 1fas, utallige boligfelt blant annet som har 400V i trafoen og fordelingene, og bare fase og N fra gateskap til huset, for å spare på gateskapene.

Og så er det veldig mange eldre hus der det bare er bare to ledere i ex'en fra stolpen, så vær så vennlig å rulle inn og ikke komme med villedende informasjon. :tease:

 

 

fordeling blir utført med 3 fase, men det er ikke alle e-verk i gamle dager som la opp til 3 fase, da huset skal bare ha to faser. senere fant de ut at det ble mye usymetrisk belastning på nettet at de skulle heller legge inn alle tre for å fordele belastningen bedre. det er bedre å legge en overdimmensjonert 3fase kabel inn til huset enn å trekke to enledere som blir et mareritt hvis du bestemmer deg for tre faser. enledere tar større plass, men får mer luft mellom seg og dermed kan belastes mer enn 3 fase kabel.

 

Nå er vi ganske langt på siden av trådens tema, og jeg vet alt det du forteller. Men det du sier forandrer ikke det faktum at det blir fremdeles lagt kun 1 fase til veldig mange hus og leiligheter, og at veldig mange eldre hus og leiligheter har bare 1fase og kommer aldri til å få noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...