Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Til alle på VGS


avp

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp startet på VGS. Jeg har hørt at på VGS får man mye mer frihet og alt er opp til deg selv, men jeg lurer på hvor stor grad friheten på VGS er..

Vi sitter i timen og gjør ingenting og følger ikke med når læreren snakker. Læreren er ute på ganger for å snakke med enkeltelever om forventninger til skolen. Alle de andre elevene sitter inne i klasserommet og surfer på nett. Når vi har fått en oppg. av læreren, er det noen få som gjør dem, mens resten driver med andre ting uten at læreren gjør noe. Er dette vanlig?

Pleier det å være slik hele tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk hvor tidlig på året det er. Det er ofte rot så tidlig, læreren kjenner ikke klassen, det er rot med PCer, det er rot med it's learning, generelt sett mye rot. Stort sett virker det som om lærere pisker litt mer etterhvert. Men noen vil fortsette å være slappe, og noen vil jobbe og bli belønnet med et fint sett karakterer som de slipper å brenne for at ingen skal se dem.

Lenke til kommentar

Tja, VGS er oppskrytt. Det skjer ingen ting, og man lærer ingen ting.

 

Dette sier helt klart mest om deg! Det er ditt eget ansvar om du ikke lærer noe. Det er trist at samfunnet bruker mengder med penger på nisser som ikke ser verdien av eget arbeid.

 

At mine skattepenger går til dette gjør meg faktisk litt irritert.

Kan du være litt mer presis? Selv slutta jeg på VGS etter et par uker. Det var virkelig ikke min greie.

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Tja, VGS er oppskrytt. Det skjer ingen ting, og man lærer ingen ting.

 

Dette sier helt klart mest om deg! Det er ditt eget ansvar om du ikke lærer noe. Det er trist at samfunnet bruker mengder med penger på nisser som ikke ser verdien av eget arbeid.

 

At mine skattepenger går til dette gjør meg faktisk litt irritert.

Kan du være litt mer presis? Selv slutta jeg på VGS etter et par uker. Det var virkelig ikke min greie.

 

"Min greie". ER det mulig.

 

Nei, da blir det vel trygd som blir din greie da. Hvordan jobb har du tenkt til å få egentlig? Kanskje ikke jobbe i det hele tatt?

 

Kanskje jobb heller ikke er "din greie".

 

Nei, når jeg leser slike utsagn som dette, da lengter jeg tilbake til en hardere tidsalder da ikke alle nisser fikk understøttelse om de ikke gadd gjøre noe.

 

Edit: Kan egentlig ikke helt se at jeg kan være mer presis.

Endret av Kvassbert
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, VGS er oppskrytt. Det skjer ingen ting, og man lærer ingen ting.

 

Dette sier helt klart mest om deg! Det er ditt eget ansvar om du ikke lærer noe. Det er trist at samfunnet bruker mengder med penger på nisser som ikke ser verdien av eget arbeid.

 

At mine skattepenger går til dette gjør meg faktisk litt irritert.

Kan du være litt mer presis? Selv slutta jeg på VGS etter et par uker. Det var virkelig ikke min greie.

 

"Min greie". ER det mulig.

 

Nei, da blir det vel trygd som blir din greie da. Hvordan jobb har du tenkt til å få egentlig? Kanskje ikke jobbe i det hele tatt?

 

Kanskje jobb heller ikke er "din greie".

 

Nei, når jeg leser slike utsagn som dette, da lengter jeg tilbake til en hardere tidsalder da ikke alle nisser fikk understøttelse om de ikke gadd gjøre noe.

 

Edit: Kan egentlig ikke helt se at jeg kan være mer presis.

Jeg er svært usikker på hva slags jobb som kan være aktuell for meg, men det blir nok antageligvis noe innen samfunnsfag eller psykologi.

 

I ditt første innlegg skriver du at det er elevens ansvar å lære noe på videregående, og at du synes det er trist at samfunnet bruker penger på elever som ikke ser verdien av eget arbeid. Jeg forstår både påstandende og synspunktene dine, men i hvilken sammenheng mener du dette skal være relevant?

 

Vedrørende dine antagelser om min fremtidige økonomiske situasjon, og dine insinuasjoner om at jeg kommer til å bli trydga, forstår jeg heller ikke bær av. Så, ja; det hadde vært greit om du uttrykket deg en smule per presist. :dontgetit:

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Generelt var det vel det samme for min del når jeg gikk på videregående. Første året ble det mye spilling og diverse i timene, klarte likevell og få respektable karakterer, mest fordi det bare var å lese på prøvene. Hadde sikkert gjort det bedre om jeg hadde jobbet mer med oppgaver og diverse. Timer som kan være lurt å være seriøs i er Matte, Engelsk og Norsk. I norsk er du garantert en eksamen, engelsk får du bruk til overalt og matte er faget som er lettest om du bare lærer deg en forståelse av det pluss at det åpner muligheter. Tar du andre året eller tredje året så blir det mer press på deg til å jobbe mer om du velger realfag vil jeg tro. Da sløver du ikke i timen selv om du vil det.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du egentlig forsøker å være morsom, men jeg velger å svare som om du mener dette seriøst.

 

Ok. Jobb innen samfunnsfag og psykologi. Da kreves det studiekompetanse. JEg betviler din evne til å klare å oppnå en slik jobb hvis du ikke ser verdien av videregående opplæring. DEt viser en ganske liten forståelse av hvordan både samfunnet og menneskesinnet fungerer.

Hvis du også ikke skjønner hvordan du koster samfunnet (dvs blant annet meg) penger, da bare underbygger det min bekymring. Var det tydelig nok?

 

Sannsynligheten for at du havner på trygd begrunner jeg med at en stor stor del av de som dropper ut av videregående opplæring går den veien.

 

Sitat fra deg: Tja, VGS er oppskrytt. Det skjer ingen ting, og man lærer ingen ting.

 

Hvilken sammenheng dette er relevant? Du er tydeligvis forholdsvis umoden, noe de første innlegg viser. Hvis du må etterspørre hvilken relevans det har, da må jeg igjen betvile din evner til å bli en produktiv samfunnsborger.

DEt er ditt eget ansvar å bruke de ressursene samfunnet så generøst gir deg gjennom tilbudet om videregåene opplæring. DEt at du har så lav arbeidskapasitet at du dropper ut etter et par uker, forteller meg urovekkende mye om deg.

 

Kan du så utdype hva du kunne tenke deg, slik at det ble "din greie". Det skulle vært moro å lese.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du egentlig forsøker å være morsom, men jeg velger å svare som om du mener dette seriøst.

 

Ok. Jobb innen samfunnsfag og psykologi. Da kreves det studiekompetanse. JEg betviler din evne til å klare å oppnå en slik jobb hvis du ikke ser verdien av videregående opplæring. DEt viser en ganske liten forståelse av hvordan både samfunnet og menneskesinnet fungerer.

Hvis du også ikke skjønner hvordan du koster samfunnet (dvs blant annet meg) penger, da bare underbygger det min bekymring. Var det tydelig nok?

 

Sannsynligheten for at du havner på trygd begrunner jeg med at en stor stor del av de som dropper ut av videregående opplæring går den veien.

 

Sitat fra deg: Tja, VGS er oppskrytt. Det skjer ingen ting, og man lærer ingen ting.

 

Hvilken sammenheng dette er relevant? Du er tydeligvis forholdsvis umoden, noe de første innlegg viser. Hvis du må etterspørre hvilken relevans det har, da må jeg igjen betvile din evner til å bli en produktiv samfunnsborger.

DEt er ditt eget ansvar å bruke de ressursene samfunnet så generøst gir deg gjennom tilbudet om videregåene opplæring. DEt at du har så lav arbeidskapasitet at du dropper ut etter et par uker, forteller meg urovekkende mye om deg.

 

Kan du så utdype hva du kunne tenke deg, slik at det ble "din greie". Det skulle vært moro å lese.

Det var nokså tydelig, ja. Videregående for mitt vedkommende var bare bortkasta tid. Jeg lærte ingen ting, og tempoet vi jobbet i var helt fraværende tregt. Selv tok jeg hele videregående som privatist. Det var en grei en løsning, og jeg kunne jobbe i det tempoet jeg ønsket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Totalt urelatert, synes jeg at opplysningen om at du tok VGS som privatist burde vært nevnt helt i starten :)

 

Når det gjelder arbeidsvilje og sånt på VGS, kommer det ofte helt an på klassesammensetningen + læreren. Selv gikk jeg yrkesfag elektro (hva i alle det heter nå for tiden, vet jeg ikke), og det kan være på grunn av selve fagløpet, men så fort de obligatoriske frafallene i starten var unnagjort, satt vi igjen med 12 mmotiverte elever, som jobba hardt.

Lenke til kommentar

Totalt urelatert, synes jeg at opplysningen om at du tok VGS som privatist burde vært nevnt helt i starten :)

 

Når det gjelder arbeidsvilje og sånt på VGS, kommer det ofte helt an på klassesammensetningen + læreren. Selv gikk jeg yrkesfag elektro (hva i alle det heter nå for tiden, vet jeg ikke), og det kan være på grunn av selve fagløpet, men så fort de obligatoriske frafallene i starten var unnagjort, satt vi igjen med 12 mmotiverte elever, som jobba hardt.

 

Elektro er kjent for å være unntaket blant yrkesfagene på vgs. Der er det generelt mange sterke elever.

Lenke til kommentar

Kan det ha noe med at elektrofag grunnkurs er ekstremt teoretisk rettet, og inneholder nærmere 13-14 timer med nesten ren matte (Som jeg husker det: 3 timer matte, 6 timer elektronikk og 4 timer elektrolære, de to sistnevnte er MYE formelregning)? :hmm: I wonder...

 

Er ikke så teroretisk nå lengre. mye praksis, men også litt teori. fagene som er idag er el energi som er vanlig elektro også er det data og elektronikk systemer som er små elektronikk og så er det automasjon som er motorer og pls...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...