Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Til alle på VGS


avp

Anbefalte innlegg

En eller annen gang begynner du kanskje på Høyskole. Der får du enda mer frihet. Du får kanskje 2 obligatoriske innleveringer, men ut over det er du akkurat så mye på skolen som du vil, og gjør akkurat så mye du vil, også er det opp til deg selv å gjøre det bra på eksamen. Det er omtrent ikke før dette nivået at folk innser at de er på skolen for sin egen del =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ganske tidlig at du slutta på VGS etter et par uker fordi det ikke var noe for deg. Her burde du også putta inn at du tok fagene som privatist. Med mindre du bevisst skulle provosere frem en diskusjon om "forbanna trygdesnylter" før du kontret med "men jeg HAR studiekompetanse da".

 

Just my two cents.

Trådens tema er videregående skole, ikke min faglige kompetanse. Jeg bemerket bare at det ikke var noe for meg. Jeg ønsket aldri å fremprovosere noe som helst.

Lenke til kommentar

En eller annen gang begynner du kanskje på Høyskole. Der får du enda mer frihet. Du får kanskje 2 obligatoriske innleveringer, men ut over det er du akkurat så mye på skolen som du vil, og gjør akkurat så mye du vil, også er det opp til deg selv å gjøre det bra på eksamen. Det er omtrent ikke før dette nivået at folk innser at de er på skolen for sin egen del =)

Jeg prøvde meg på noen fag på universitetet. Det var faktisk ganske gøy. :)

 

Aight - da lar vi den ligge :)

Nå er den liggende. :D

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Jeg ser at denne Langdon har tatt fagene som privatist på kort tid og bladi bladi bladi. Vel, mine innsigelser på nisser som hopper av utdanningsløpet pga at "det ikke er deres greie" står fremdeles. Den eneste forskjellen er at det teoretisk sett ikke gjelder Langdon.

 

Så det så!

Hvor ser du at denne Langdon har tatt fagene som privatist på kort tid? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg ser at denne Langdon har tatt fagene som privatist på kort tid og bladi bladi bladi. Vel, mine innsigelser på nisser som hopper av utdanningsløpet pga at "det ikke er deres greie" står fremdeles. Den eneste forskjellen er at det teoretisk sett ikke gjelder Langdon.

 

Så det så!

Ta ballen, ikke mannen.

Lenke til kommentar

Hvor ser du at denne Langdon har tatt fagene som privatist på kort tid? :dontgetit:

 

Refererer til følgende innlegg:

Videregående for mitt vedkommende var bare bortkasta tid. Jeg lærte ingen ting, og tempoet vi jobbet i var helt fraværende tregt. Selv tok jeg hele videregående som privatist. Det var en grei en løsning, og jeg kunne jobbe i det tempoet jeg ønsket.

1. premiss: Du karakteriserer arbeidstempoet i den videregående skolen som «helt fraværende tregt».

 

2. premiss: Som privatist kunne du arbeide i det tempoet du selv ønsket.

 

Konklusjon: Dersom du fulgte din egen vilje, arbeidet du deg gjennom pensum fra den videregånde skole på kortere tid enn normalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har nettopp startet på VGS. Jeg har hørt at på VGS får man mye mer frihet og alt er opp til deg selv, men jeg lurer på hvor stor grad friheten på VGS er..

Vi sitter i timen og gjør ingenting og følger ikke med når læreren snakker. Læreren er ute på ganger for å snakke med enkeltelever om forventninger til skolen. Alle de andre elevene sitter inne i klasserommet og surfer på nett. Når vi har fått en oppg. av læreren, er det noen få som gjør dem, mens resten driver med andre ting uten at læreren gjør noe. Er dette vanlig?

Pleier det å være slik hele tiden?

Det varierer med læreren og skolen. Som du selv sier; det er mer frihet, og alt er opp til deg. Det er også mye mer ansvar for egen læring; vil du få god karakter på den neste prøven? Gjør de oppgavene, fremfor å bare surfe. Du kan gjerne gjøre noen ekstra oppgaver også =P

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har nettopp startet på VGS. Jeg har hørt at på VGS får man mye mer frihet og alt er opp til deg selv, men jeg lurer på hvor stor grad friheten på VGS er..

Vi sitter i timen og gjør ingenting og følger ikke med når læreren snakker. Læreren er ute på ganger for å snakke med enkeltelever om forventninger til skolen. Alle de andre elevene sitter inne i klasserommet og surfer på nett. Når vi har fått en oppg. av læreren, er det noen få som gjør dem, mens resten driver med andre ting uten at læreren gjør noe. Er dette vanlig?

Pleier det å være slik hele tiden?

Det varierer med læreren og skolen. Som du selv sier; det er mer frihet, og alt er opp til deg. Det er også mye mer ansvar for egen læring; vil du få god karakter på den neste prøven? Gjør de oppgavene, fremfor å bare surfe. Du kan gjerne gjøre noen ekstra oppgaver også =P

 

Det er forståelig og en selvfølge :p men jeg tenker vel at det er bedre at vi har opplegg med lærer til stede og som kan lære oss litt av hvert, istedet for at vi selv skal pugge og lære alt for oss selv. Forhåpentligvis er dette bare midlertidig, og undervisningen vil bli bedre. Men jeg håper likevel at forandringen vil skje så fort som mulig..

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har nettopp startet på VGS. Jeg har hørt at på VGS får man mye mer frihet og alt er opp til deg selv, men jeg lurer på hvor stor grad friheten på VGS er..

Vi sitter i timen og gjør ingenting og følger ikke med når læreren snakker. Læreren er ute på ganger for å snakke med enkeltelever om forventninger til skolen. Alle de andre elevene sitter inne i klasserommet og surfer på nett. Når vi har fått en oppg. av læreren, er det noen få som gjør dem, mens resten driver med andre ting uten at læreren gjør noe. Er dette vanlig?

Pleier det å være slik hele tiden?

Det varierer med læreren og skolen. Som du selv sier; det er mer frihet, og alt er opp til deg. Det er også mye mer ansvar for egen læring; vil du få god karakter på den neste prøven? Gjør de oppgavene, fremfor å bare surfe. Du kan gjerne gjøre noen ekstra oppgaver også =P

 

Det er forståelig og en selvfølge :p men jeg tenker vel at det er bedre at vi har opplegg med lærer til stede og som kan lære oss litt av hvert, istedet for at vi selv skal pugge og lære alt for oss selv. Forhåpentligvis er dette bare midlertidig, og undervisningen vil bli bedre. Men jeg håper likevel at forandringen vil skje så fort som mulig..

 

Pleier å være gjennomgang, men kanskje ikke helt i begynnelsen. Mye som skal ordnes. Skolen kan være lite strukturert though.

Lenke til kommentar

Totalt urelatert, synes jeg at opplysningen om at du tok VGS som privatist burde vært nevnt helt i starten :)

 

Når det gjelder arbeidsvilje og sånt på VGS, kommer det ofte helt an på klassesammensetningen + læreren. Selv gikk jeg yrkesfag elektro (hva i alle det heter nå for tiden, vet jeg ikke), og det kan være på grunn av selve fagløpet, men så fort de obligatoriske frafallene i starten var unnagjort, satt vi igjen med 12 mmotiverte elever, som jobba hardt.

 

Elektro er kjent for å være unntaket blant yrkesfagene på vgs. Der er det generelt mange sterke elever.

Ikke akkurat det inntrykket jeg har fått. Virket som om det var de med dårlige karakterer som endte opp på elektro og lignende, men det varierer vel veldig mye etter hvor man går på skole hen. Selv går jeg media og kommunikasjon, noe jeg trodde ville inkludere veldig motiverte elever med sterke karakterer. Du kan tro jeg ble skuffet når jeg fant ut at man ikke trengte stort mer enn en 3´er i snitt for å komme inn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...