Gå til innhold

Studere Historie på Universitet


CypheroN

Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i å studere Historie (bachelor/master) på uni, og lurer på om noen har noe å komme med på dette området.

 

Hva lærer man, er det spesifikke emner man korter seg ned på andreåret, tredjeåret?

 

Innspill om hva som helst grunnet denne graden hadde vært interessant. Jeg føler jeg må vite litt mer før jeg hiver meg på noe så "diffust" som Historie. Jobbmuligheter er vel en annen ting. Hvordan er det med det?

 

Hadde vært fantastisk om noen som har vært innom/holder på med dette hadde svart. Jeg har egentlig ikke lyst til å bli lærer eller lektor, men er bare interessert i histoire generelt. :)

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo også mulig å gå inn på den/de universitetene/høyskolene du tenker på og laste ned pensumlister og se på fagplanen deres.

 

Angående jobbmuligheter hadde ikke jeg stresset med det med det første. Det er mange ulike meninger her, men min mening er at så lenge du studerer noe du synes er interessant selv så er det det viktigste. Det går jo an å gå videre i utdanningen å ta en master og kanskje senere doktorgrad om det er ønskelig. Kanskje jeg tar feil, men mener å huske at så lenge du har en eller annen slags grad i noe, som feks historie, blir det lettere å få jobb og høyere lønn i yrker som ikke nødvendigvis har med historie å gjøre?

Lenke til kommentar

Hva man lærer er veldig avhengig av hvilket universitet man går på. Det er ikke standardisert. Hvilket universitet tenker du på?

Universitetet i Oslo. Jeg har akkurat flyttet til Oslo (tar opp fag), og har inntrykk av at det er en fin (studie)by. Jeg er så klart uansett åpen for andre muligheter, men gjerne i en storby. Trondheim, Bergen.

 

Det er jo også mulig å gå inn på den/de universitetene/høyskolene du tenker på og laste ned pensumlister og se på fagplanen deres.

Ja, har gjort dette litt. Kan ta en grundigere titt.

 

Angående jobbmuligheter hadde ikke jeg stresset med det med det første. Det er mange ulike meninger her, men min mening er at så lenge du studerer noe du synes er interessant selv så er det det viktigste. Det går jo an å gå videre i utdanningen å ta en master og kanskje senere doktorgrad om det er ønskelig. Kanskje jeg tar feil, men mener å huske at så lenge du har en eller annen slags grad i noe, som feks historie, blir det lettere å få jobb og høyere lønn i yrker som ikke nødvendigvis har med historie å gjøre?

Det er veldig sant, og jeg har det i bakhodet. Å studere noe man vil, fremfor å slite gjennom år med noe man ikke liker, for å få en god jobb/lønning. Bare tull. Og ja, å bygge på graden og studere i kryss og tvers går vel. Jeg har ikke helt oversikten over hva man kan ta som f. eks master, etter å ha studert en bachelor i historie (utenom Historie Master), men det er vel en del valg.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Det er ikke slik at man ved å tenke på jobbmuligheter etter endt studie nødvendigvis må ende opp med fag man avskyr i alle sine aspekter. Om skoleverket er noe du kunne tenke deg er ikke muligheten så dårlige etter endt utdannelse (og litt pedagogikk), ellers er mulighetene ganske magre. Selvsagt finnes det mange stillinger der en har bruk for historikere, men så finnes det også fryktelig mange historikere som har lyst på disse jobbene. I så måte er det verdt å merke seg at det ofte er svært vanskelig å komme inn på PhD-programmer i studieretninger uten naturlig karrierestige.

 

Jeg studerer historie nå, men det er utelukkende for moro skyld og forbeholdt fritiden; ganske happy med å være siviløkonom fra 8 til 5 ...

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at man ved å tenke på jobbmuligheter etter endt studie nødvendigvis må ende opp med fag man avskyr i alle sine aspekter. Om skoleverket er noe du kunne tenke deg er ikke muligheten så dårlige etter endt utdannelse (og litt pedagogikk), ellers er mulighetene ganske magre. Selvsagt finnes det mange stillinger der en har bruk for historikere, men så finnes det også fryktelig mange historikere som har lyst på disse jobbene. I så måte er det verdt å merke seg at det ofte er svært vanskelig å komme inn på PhD-programmer i studieretninger uten naturlig karrierestige.

 

Jeg studerer historie nå, men det er utelukkende for moro skyld og forbeholdt fritiden; ganske happy med å være siviløkonom fra 8 til 5 ...

Ja, ikke sant. Og det er jo litt bekyrmingsverdi. Det er viktig å studere noe man er interessert i, men også å ha framtiden litt i bakhodet.

 

Du kan jo se på Yale sin Open Course historiedel for å se hvorvidt det er noe for deg. Da tenker jeg motivasjon og hvorvidt det er ut til å være moro nok til å investere 5 år for 3-4 slike fag per semester.

 

http://oyc.yale.edu/history

Takk, jeg skal ta en grundigere titt straks!

 

Synes du skal satse på Trondheim.

Of course you do. :*

 

Bergen har forresten mange flinke og ivrige middelalderhistorikere.

Kult. Middelalder- og religionshistorie er forholdsvis interessant.
Lenke til kommentar

Studerer historie bachelor på Universitetet i Agder nå. Først året lærer man mye generelt om verdenshistorien og norgeshistorien, mens det andre året er mer spesialisert evner som går dypere inn på en spesiell periode i enten norgeshistorien eller verdenshistorien. Dette vil nok variere fra universitet til universitet... tredje året skal være en breddeenhet der du velger ett årstudium i ett annnet studium får å nå de 180 studiepoengene som kreves, mange andre universiteter har nok bacheloroppgave dette året.

 

Angående jobbmuligheter er det jo lærer som er det mest utbredte, flere av de jeg studerer med tenker å ta master med påfølgende ppu, for å kunne undervise som lektor i videregående skole. Men andre ting kommer jo også fram etterhvert, som jobb i museer eller arkiver, eller innenfor offentlig sektor. (har hørt at flere av dagens statsråder har grad i historie, men dette har jeg nok svært dårlige kilder på :p )

 

Er personlig litt som deg i det at jeg ikke er veldig innteresert i å bli lærer, men kun innteresert i historie generelt... satser på at det dukker opp ett eller annet som jeg har lyst til å drive med etterhvert :)

Lenke til kommentar

Synes du skal satse på Trondheim.

 

Begrunnelsen er? Det kommer veldig ann på hva du vil studere innenfor historie. Her i Trondheim er fokuset mer på moderne historie enn middelalderhistorie og antikkhistorie, ganske greit fordi professorene innenfor middelalderfagene begynner/har passert pensjonsalderen og de som jobber med moderne historie er fortsatt unge. Nå skal det sies at det er middelalderhistorie er på opptur her og, i alle fall hos studentene og interessen. Kompetansen og hvilke emner som tilbys er en annen sak. Så til slutt kan jeg bare si at studiemiljøet er helt topp og linjeforeninga går som det suser. Her blir du nok ikke å føle deg alene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...