Gå til innhold

Test: OCZ RevoDrive 3 X2 480GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra IOmeter (forsinkelse)

Forsinkelsestidene, altså hvor lang tid SSD-en bruker på å reagere når du ber den gjøre noe, er også trivelig. Ved skriving tar det ikke mer enn et drøyt nanosekund før du får svar, og 0,3 nanosekunder ved lesing.

 

Jeg antar det er mikrosekunder det er snakk om?

Lenke til kommentar

Frem til støtte for TRIM er på plass så vil jeg sterkt fraråde kjøp av dette produktet, siden det vil være ganske bortkastede penger ytelsemessig for konsumentbruk.

 

Windows støtter nemlig ikke TRIM over SAS-koblingen. Siden RevoDrive trenger en spesiell driver støtter den heller ikke hverken Linux eller Mac.
Feil, Windows støtter TRIM, det samme gjør nyere Linux og Mac også. Det er drivere for VCA som mangler støtte for TRIM, og frem til dette er på plass så bør dette produktet frarådes. Det skal sies at OCZ lovet i sin tid å fikse dette med forrige generasjon Revo-drive og Z-drive, men dette ble så fjernet fra alle nettsider. Holder de ord denne gang? Det er ikke noe du bør gamble på, ikke kjøp produktet før støtten faktisk er på plass.

 

Det er ikke Microsoft sitt ansvar å implementere dette her, det er OCZ og deres samarbeidspartnere som må sørge for å levere fungerende drivere til sine produkter.

 

For at ytelsen skal opprettholdes på denne enheten må den altså stadig "renses"(for å bruke deres terminologi), dette sliter ganske mye på enheten og vil forkorte både levetid og redusere pålitelighet.

 

Frem til OCZ faktisk leverer et produkt som holder det som det lover så burde dette produktet fått strykkarakter.

 

 

Personlig så er jeg veldig interessert i et produkt ala dette (om det hadde fungert da selvsagt), og selvsagt måtte det også fungert i GNU/Linux. Hadde det ikke vært for min begrensede økonomiske frihet så skulle jeg testet et oppsett med mange SSDer med stripe i LVM, som visstnok med riktig kernel skal støtte TRIM. Det kunne vært interessant hvor god ytelsen hadde blitt opp mot software- og hardware-RAID, og det hadde nok blitt ganske formidabelt sammenlignet med én enkelt SSD (selv om ytelsen ikke hadde blitt lineær).

 

Det kunne også blitt interessant å se hvordan moderne filsystemer skalerer (dvs. ikke ntfs).

 

 

Skeptisk ja. Selv kastet jeg vekk altfor mange 1000 lapper på et 4 x R0 oppsett av OCZ for 2 el snart 3 år siden. Også da lovte OCZ at alle svakheter som var kommet frem under tester skulle rettes opp via ny og bedre firmware. V2 som jeg kjøpte ble liketil levert med mini-usb for flashing av SSD. Men oppdateringer kom aldri. Ikke en eneste firmware oppdatering kom i løpet av den tiden disse SSD ene var ibruk. Resultatet var ofte flere sekunder lange frys og avogtil regelrette heng. Ytelsen degraderte også merkbart. Bra ble det ikke før alle OCZ'ene var fjernet og erstattet med Intel.

 

Nei vis meg i praksis at dere har ting på stell så skal jeg slenge inn bestilling, men fagre ord og lovnader fra kjeltringer det tro jeg ikke på lenger.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Syke hastigheter dette!

 

Ikke for å virke som en idiot, men hvis noen bruker 12.000 kroner på en SSD så... ja vet ikke hva jeg skal si. (med mindre du tjener 200.000++ i måneden da)

 

 

Ikke for å virke krass men nå er det nesten så du fremstår som en......

Folk har forskjellige behov. Selv om du finner dette til å være overkill er det nok mange som likevel ikke avskrekkes av prisen i seg selv. Alternativene for å komme på disse hastighetene er nok ikke spesielt mye billigere. Noen klarer seg med en bolig på 15 kvm mens andre trenger 100 eller kanskje 300 kvm. Er alle andre tullinger da?

Lenke til kommentar

Syke hastigheter dette!

 

Ikke for å virke som en idiot, men hvis noen bruker 12.000 kroner på en SSD så... ja vet ikke hva jeg skal si. (med mindre du tjener 200.000++ i måneden da)

 

 

Ikke for å virke krass men nå er det nesten så du fremstår som en......

Folk har forskjellige behov. Selv om du finner dette til å være overkill er det nok mange som likevel ikke avskrekkes av prisen i seg selv. Alternativene for å komme på disse hastighetene er nok ikke spesielt mye billigere. Noen klarer seg med en bolig på 15 kvm mens andre trenger 100 eller kanskje 300 kvm. Er alle andre tullinger da?

 

Kan jo skjønne hvis f.eks. Hollywood produsenter eller Google's hovedkontor trenger slike, men for en vanlig mann i gata med 25.000 i måneden blir dette for drøyt.

 

Greit at noen er mer interessert i data enn andre, men finnes grenser :)

 

Og tanken på hva prisen på den modellen med 960GB kan være, grøsser meg :o

Endret av baguett
Lenke til kommentar

 

 

Kan jo skjønne hvis f.eks. Hollywood produsenter eller Google's hovedkontor trenger slike, men for en vanlig mann i gata med 25.000 i måneden blir dette for drøyt.

 

Greit at noen er mer interessert i data enn andre, men finnes grenser :)

 

Og tanken på hva prisen på den modellen med 960GB kan være, grøsser meg :o

 

Du greier å fatte konseptet med at folk er forskjellig? Dine referanser gjelder ikke for alle. Selv om du synes det er merkelig synes jeg det helt forståelig. Hvorfor går noen i Hunter støvler når de kan kjøpe no-brands til 1/10 av prisen fra sparkjøp eller hos europris? Eller dyre klokker? Hadde produktet vært ferdigutviklet med drivere også for Linux hadde jeg nok hatt bestilling inne allerede. Hvorfor? Testing opp mot VM's, DB, videoredigering etc. Ja tenk det er folk som bruker pc til mer en surfing og gaming.

Lenke til kommentar

 

 

Kan jo skjønne hvis f.eks. Hollywood produsenter eller Google's hovedkontor trenger slike, men for en vanlig mann i gata med 25.000 i måneden blir dette for drøyt.

 

Greit at noen er mer interessert i data enn andre, men finnes grenser :)

 

Og tanken på hva prisen på den modellen med 960GB kan være, grøsser meg :o

 

Du greier å fatte konseptet med at folk er forskjellig? Dine referanser gjelder ikke for alle. Selv om du synes det er merkelig synes jeg det helt forståelig. Hvorfor går noen i Hunter støvler når de kan kjøpe no-brands til 1/10 av prisen fra sparkjøp eller hos europris? Eller dyre klokker? Hadde produktet vært ferdigutviklet med drivere også for Linux hadde jeg nok hatt bestilling inne allerede. Hvorfor? Testing opp mot VM's, DB, videoredigering etc. Ja tenk det er folk som bruker pc til mer en surfing og gaming.

 

Vet godt at folk kan bruke pc til mer enn gaming og surfing, jeg redigerer avansert video og holder på med 3D,og mye mer.

 

Forstår selvfølgelig at folk er forskjellige, men dette med at man skal kjøpe det dyreste av det dyreste når noe billigere holder, gjelder ikke kun SSD, men generelt alt.

 

F.eks. mobiler med diamanter på, forferdelig spør du meg.

 

 

Hvis du skal ha en, regner jeg med du ikke har gjennomsnittlig månedslønn iallefall :>

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Eh, Øh. Erdet ikke slike at Revoen ikke støtter TRIM pga den kjører (intern RAID) ?

 

På samme måte som om du vil miste trim støtte hvis du tar to eller flere vanlige SSDer i raid ?

 

Dette er vel ikke ett problem som innbefatter kunn OCZ sine produkter men SSD teknologien generellt ?

Lenke til kommentar

Fra IOmeter (forsinkelse)

Forsinkelsestidene, altså hvor lang tid SSD-en bruker på å reagere når du ber den gjøre noe, er også trivelig. Ved skriving tar det ikke mer enn et drøyt nanosekund før du får svar, og 0,3 nanosekunder ved lesing.

 

Jeg antar det er mikrosekunder det er snakk om?

 

Da antar du feil, er vel millisekunder det er snakk om.

Lenke til kommentar

Fra IOmeter (forsinkelse)

Forsinkelsestidene, altså hvor lang tid SSD-en bruker på å reagere når du ber den gjøre noe, er også trivelig. Ved skriving tar det ikke mer enn et drøyt nanosekund før du får svar, og 0,3 nanosekunder ved lesing.

 

Jeg antar det er mikrosekunder det er snakk om?

 

Da antar du feil, er vel millisekunder det er snakk om.

Selvfølgelig er det det.. Gudene vet hva jeg tenkte på når jeg skrev det innlegget..

Lenke til kommentar

Angående bilanalogien i artikkelen så er det faktisk moro med rask bil, selv i et land hvor fartsgrensen maksimalt når 100 på offentlig vei.

 

Det er ikke nødvendigvis toppfarten på bilen som er lokkende, det er hvordan (og hvor raskt) den kommer seg dit.

 

Om du slipper å vente nevneverdig på akselerasjon er for eksempel forbikjøring både lettere og tryggere. Du trenger mindre plass og kan komme deg raskere tilbake i riktig kjørefelt.

 

Dessuten har raske biler ofte bedre bremser, så vel som bedre veigrep, og er derfor også tryggere når en rask oppbremsning fra vanlige kjørehastigheter er nødvendig.

 

Sorry, blir litt provosert når folk snakker om at raske biler på norske veier er meningsløst. Forøvrig vil en bil med stor motor brenne renere i 80 km/t enn en som sliter med å holde den farten.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...