Gå til innhold

Netshop nekter meg reklamasjon.


Anbefalte innlegg

Min strømforsyning, MIST 500 W, røyk på lørdag.

 

Her er hva som skjedde: Pipelyd fra MIST 500W. Viftene sviver men ikke bilde.

 

Første svar fra Netshop etter jeg hadde registrert reklamasjon på psu:

 

Mist startet å ha 5 års garanti sommeren 2008 - MIST strømforsyninger solgt før dette hadde kun 2 års garanti.

Vi kan derfor ikke ta denne på garanti/reklamasjon. Vi kan tilby deg en ny strømforsyning til innkjøpspris siden du kjøpte din forrige hos oss, så vi behøver ikke å tjene penger på å erstatte den som har gått i stykker for deg.

Om du ønsker dette, se etter hvilken du kunne tenke deg så skal jeg gi tilbakemelding på pris på denne.

 

Ha en fin dag

 

med vennlig hilsen

..............

Netshop Kundesenter

 

Mitt svar til dette var følgende:

 

Hei,

 

Dette er reklamasjon og har ingenting med hvor lang garanti MIST tilbyr. Dette bestemmes av norsk lov.

 

Mvh ..........

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk følgende svar i dag tidlig:

 

[2 eller 5 års reklamasjonsrett]

 

Forbrukerportalen skriver følgende om 2 eller 5 års reklamasjonsrett.

 

http://forbrukerportalen.no/temaer/garantier_og_reklamasjonsrett

 

”Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat, mobiltelefon og komfyrer er fristen fem år.

 

Av de produktene vi selger, vil vi anta at følgende produkter har en frist på 5 år.

• Bærbare og stasjonære datamaskiner som er ferdig montert og selges som en hel vare.

• Playstation, XBOX og andre spillemaskiner.

• TV, DVD/Blu-Ray, forsterkere, hjemmekinoanlegg, prosjektorer og større/dyrere høyttalersett.

• Mobiltelefoner, navigasjonsutstyr og dyrere mp3/musikkavspillere.

• Fotoapparater/Videokameraer med pris på apparatet gjør at det defineres som en kapitalvare.

 

Det er også definert at kapitalvarer har en reklamasjonstid på 5 år. Kapitalvare defineres nærmere her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/otprp/20062007/otprp-nr-59-2006-2007-/7/6/2.html?id=466072

 

Småelektriske maskiner eller løse deler/komponenter til maskiner kan vi derfor ikke se skal dekkes av 5 års fristen.

Vi må dessverre avvise denne med bakgrunn av at ditt produkt ikke lenger er innenfor reklamasjonsfristen

 

Klage på avgjørelsen rettes på [email protected]

 

Vi ber om at klagen inneholder relevante opplysninger med henvisninger til at vår avgjørelse er feil.

Dersom klagen ikke inneholder dette ber vi deg heller kontakte forbrukerrådet på www.forbrukerportalen.no og legge med deres svar i klagen.

Lenke til kommentar

Jeg fikk følgende svar nå nettopp:

 

Skjermkort har ofte en egen garanti fra produsent som gjør at disse kan reklameres på i 5 år. Siden produsent har gitt 3 års garanti, så vil man også kunne si at varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år som da gir 5 års reklamasjonsfrist.

Lenke til kommentar
Mitt svar på dette var:

 

Jeg kommer til å ta saken videre.

 

Jeg kan heller ikke se hvorfor f.eks skjermkort skal ha fem års reklamasjon men ikke strømforsyninger av høyere prisklasse.

Prisklassen er uvesentlig. Kjøper du et batteri til 10.000 har du forsatt kortere reklamasjonstid.

Endret av Demantios
Lenke til kommentar

Hvem bestemmer hvor lang reklamasjonstid strømforsyninger har? Det kan da ikke bare være opp til den enkelte butikk :hmm:

 

Når jeg kjøper en strømforyning til 1000kr så forventer jeg at den skal vare mer enn to år.

Saken om 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner ble bestemt av høyesterett.

 

Du behøver ikke nødvendigvis dra det så langt, en lavere offentlig instans som forbrukerrådet er det du skal benytte deg av. Hvis produsenten ikke godkjenner forbrukerrådets avgjørelse så kan det bli rettssak av det. (Blir vanligvis betalt av forbrukerrådet/produsentene)

 

At produsenten i dette tilfellet står hardt på at det bare er 2 år på ditt tre år gamle powersupply må være ekstremt dårlig reklame for dem. De sier jo da rett ut at de lagde powersupply som var ment å vare i ca 2 år.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Netshop driter seg ut. Håper du får det du har rett på og som da som sagt er 5 års reklamasjonsrett. Hvorfor de i det hele tatt nevner ordet garanti aner jeg ikke men de har tydeligvis ikke peiling på hva de driver med.

Det er ikke hovedsakelig Netshop som er driver dårlig kundebehandling her, men produsenten. Såvidt jeg kan se, så har Netshop vært rimelig ryddige i sin behandling her. Tror nok de vil rette seg etter evt avgjørelse fra forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Det Netshop her sier, mellom linjene, er at en standard stasjonær maskin som de også selger leveres med deler som ikke er ment til å vare i hele reklamasjonsperioden på fem år. Tross alt, de stasjonære pc'ene de selger leveres med standard løse strømforsyninger som kan forventes å ha samme kvalitet og levetid som de løse strømforsyningene som de selger, og dermed samme reklamasjonsfrist.

 

Dette er ikke godt nok av Netshop. Som en såpass stor aktør i Norge hadde eg forventet mer kunnskap. Mye mer kunnskap.

 

Denne saken vinner du lett, gitt at strømforsyningen har en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Bare synd Netshop kaster bort tiden din og pengene sine på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Netshop driter seg ut. Håper du får det du har rett på og som da som sagt er 5 års reklamasjonsrett. Hvorfor de i det hele tatt nevner ordet garanti aner jeg ikke men de har tydeligvis ikke peiling på hva de driver med.

Det er ikke hovedsakelig Netshop som er driver dårlig kundebehandling her, men produsenten. Såvidt jeg kan se, så har Netshop vært rimelig ryddige i sin behandling her. Tror nok de vil rette seg etter evt avgjørelse fra forbrukerrådet.

Nei, produsenten er IKKE en part her. At de har en dårlig garanti er noe først og fremst forhandleren må forholde seg til. Forbruker behøver kun forholde seg til det norske lovverket.

 

Jeg vil ikke betegne Netshops håndtering som særlig ryddig i denne saken og det som forundrer meg er at jeg selv nylig fikk byttet PSU på reklamasjon hos dem. Jeg trengte ikke en gang sende inn den gamle, de bare sendte meg en ny en. Sant nok hadde jeg sjekket at PCn fungerte med en tilsvarende PSU men det hadde de også bare mitt ord på.

Hele saken står og faller på om man kan påberope seg 5 års reklamasjonsrett på en PSU. Jeg synes ikke NetShops argument henger på greip. De mener en hel PC har 5 år mens en komponent ikke har det. Jeg vil jo påstå at sjansen for at en enkeltkomponent skal feile i løpet av 5 år er mye mindre enn at det skal oppstå en eller annen feil på en hel PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...Jeg vil ikke betegne Netshops håndtering som særlig ryddig i denne saken og det som forundrer meg er at jeg selv nylig fikk byttet PSU på reklamasjon hos dem. Jeg trengte ikke en gang sende inn den gamle, de bare sendte meg en ny en. Sant nok hadde jeg sjekket at PCn fungerte med en tilsvarende PSU men det hadde de også bare mitt ord på.

Hele saken står og faller på om man kan påberope seg 5 års reklamasjonsrett på en PSU. Jeg synes ikke NetShops argument henger på greip. De mener en hel PC har 5 år mens en komponent ikke har det. Jeg vil jo påstå at sjansen for at en enkeltkomponent skal feile i løpet av 5 år er mye mindre enn at det skal oppstå en eller annen feil på en hel PC.

Hvor gammel var strømforsyningen din? Kanskje det gikk lettere fordi den hadde lengre garanti?

 

Jeg har hørt at på batterier på bærbare PCer kun har to års reklamasjon. Og det kan jeg godt forstå siden batterier gradvis mister kapasitet over forholdsvis kort tid.

 

Strømforsyninger derimot kan jeg ikke se er så mye annerledes enn skjermkort, forsterkere osv..

Endret av AMDBunny
Lenke til kommentar

...Jeg vil ikke betegne Netshops håndtering som særlig ryddig i denne saken og det som forundrer meg er at jeg selv nylig fikk byttet PSU på reklamasjon hos dem. Jeg trengte ikke en gang sende inn den gamle, de bare sendte meg en ny en. Sant nok hadde jeg sjekket at PCn fungerte med en tilsvarende PSU men det hadde de også bare mitt ord på.

Hele saken står og faller på om man kan påberope seg 5 års reklamasjonsrett på en PSU. Jeg synes ikke NetShops argument henger på greip. De mener en hel PC har 5 år mens en komponent ikke har det. Jeg vil jo påstå at sjansen for at en enkeltkomponent skal feile i løpet av 5 år er mye mindre enn at det skal oppstå en eller annen feil på en hel PC.

Hvor gammel var strømforsyningen din? Kanskje det gikk lettere fordi den hadde lengre garanti?

 

Jeg har hørt at på batterier på bærbare PCer kun har to års reklamasjon. Og det kan jeg godt forstå siden batterier gradvis mister kapasitet over forholdsvis kort tid.

 

Strømforsyninger derimot kan jeg ikke se er så mye annerledes enn skjermkort, forsterkere osv..

 

Det var faktisk også en mist (550W) men ser nå at den gikk innenfor 2 års fristen så det forklarer hvorfor de ga seg lettere. Trodde selv det var mer enn 2 år siden. Synes ikke du skal gi deg i denne saken. Du har helt klart rett til å reklamere på PSUen men vært sikker på at det er den som er synderen.

 

Batterier er en helt annen sak. Det har mer til felles med bensin på en bil enn en PSU i en PC. Batteri er forbruksvare

Lenke til kommentar

Jeg fikk følgende svar nå nettopp:

 

Skjermkort har ofte en egen garanti fra produsent som gjør at disse kan reklameres på i 5 år. Siden produsent har gitt 3 års garanti, så vil man også kunne si at varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år som da gir 5 års reklamasjonsfrist.

Hvor lenge garantien fra produsenten gjelder må jo være helt irrelevant for reklamasjonsretten. Retten til reklamasjon er jo en del av norsk lov.

 

Dessuten må det være opp til hva slags type produkt det er snakk om og ikke hva den enkelte produsent eller selger mener.

Lenke til kommentar

At Netshop orker.

 

Et lite søk hos forbrukertvistutvalget gav meg følgende treff: http://www.forbrukertvistutvalget.no/dokumenter/20100420/26907_2_P.pdf

Gjett en gang hvem innklagde i saken er.

 

Det er naturligvis to vesentlige forskjeller her. For det første har klager i denne saken allerede fått omlevert varen en gang, og for det andre løper da ny reklamasjonsfrist og her blir det reklamert innenfor to år for siste frist. FTU har der ikke tatt stilling til om det er to eller fem års reklamasjonsfrist på strømforsyninger, noe som er synd.

 

Spør du enhver kompetent IT-tekniker vil du få minst 98% svar at en strømforsyning til 300-400 kr ++ skal vare i vesentlig mer enn to år. Dette har vi som forbrukere all grunn til å forvente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...