Gå til innhold

Hvordan tenker en religiøs?


Anbefalte innlegg

Det er din mening og den skal du få lov til å ha. Jeg vil aldri skamme meg for dette noengang, beklager.

 

Andre uskyldig, troende mennesker kan også gå til forbønn, be selv osv. Ikke alle får svar, desverre, men dem kan jo også prøve. Jeg prøvde MANGE ganger før jeg fikk svar.

Det at du prøvde mange ganger før du fikk svar. Kan ikke det tyde på at det var en tilfeldighet at det skjedde den ene gangen?

 

Hvis jeg ba hver uke om å vinne i lotto, og så tilslutt vant..ville det da vært gud som gjorde at jeg vant?

 

Hvem velger gud å hjelpe? Hvorfor ikke hjelpe alle de som tror på ham? Da hadde vi virkelig sett at det var vits å tro?

Det er nok mange som blir plutselig friske av diverse sykdommer/plager som ikke ber til gud om dette.

Hvordan forklarer du det?

 

 

Jo, selvfølgelig. Og jeg har som sagt aldri utelukket det heller, men jeg har valgt å takke Gud for det som hendte.

 

Jeg har desverre ikke alle svarene du ønsker, ettersom det for meg er like uforståelig som for dere. Jeg føler meg heldig, men kan absolutt ikke forstå at JEG er mer spesiell enn andre.

 

Og det at ikke-kristne får en kropp som plutselig er god, det aner jeg ikke. Kanskje kroppen leget seg selv ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du prøvde mange ganger før du fikk svar. Kan ikke det tyde på at det var en tilfeldighet at det skjedde den ene gangen?

 

Hvis jeg ba hver uke om å vinne i lotto, og så tilslutt vant..ville det da vært gud som gjorde at jeg vant?

 

Hvem velger gud å hjelpe? Hvorfor ikke hjelpe alle de som tror på ham? Da hadde vi virkelig sett at det var vits å tro?

Det er nok mange som blir plutselig friske av diverse sykdommer/plager som ikke ber til gud om dette.

Hvordan forklarer du det?

 

 

Jo, selvfølgelig. Og jeg har som sagt aldri utelukket det heller, men jeg har valgt å takke Gud for det som hendte.

 

Jeg har desverre ikke alle svarene du ønsker, ettersom det for meg er like uforståelig som for dere. Jeg føler meg heldig, men kan absolutt ikke forstå at JEG er mer spesiell enn andre.

 

Og det at ikke-kristne får en kropp som plutselig er god, det aner jeg ikke. Kanskje kroppen leget seg selv ;-)

Tror vi begge vet at det nok er helt tilfeldig om man blir "helbredet" eller ikke.

Men du har valg å tro på gud, og takker derfor han når det skjer noe bra.

Men husk å skylde på ham også dersom det skjer noe dårlig...

Lenke til kommentar

DER er vi derimot helt enige ;-) Quotinga mi suger ;-)

You'll get the hang of it.

 

Hvor viktig er Bibelens tekst og innhold for deg, kontra verdien av følelse, samhold, tilhørighet, trygghet etc. som du har nevnt... ?

 

Takk, det er godt å høre :)

 

Det kan man vel egentlig se ut i fra hva jeg skriver, da jeg ikke nevner Bibelen engang.

I mine øyne kan man så absolutt ikke følge Bibelen slavisk. Eller, man kan, men jeg ville ikke levd slik. Jeg kan lese i Bibelen etter råd og slikt og for å lære litt mer, men ellers enn det er nok verdiene i det hele det viktigste.

Da virker det på meg som at du er en type som vektlegger og verdsetter de "gode" verdiene og læresetningene fra Bibelen.

Samtidig illustrerer det at det begynner å spille en mindre rolle hvilken tittel religionen har, så lenge den predikerer nestekjærlighet, omtanke etc.

Dersom f.eks. Buddhisme hadde vært den dominerende religionen i Norge, hadde du da fortsatt støttet deg til den kristne tro?

Det er vel like sannsynlig (eller usannsynlig) at du hadde fått bukt med ryggplagene etter dyp Buddhistist meditasjon og veiledning som den spontane helbredelsen og hallalujaen du fikk i en kristen kirke?

 

Paradokset er naturligvis at Bibelen pr definisjon påstås å være Guds sanne ord, men enkeltmennesker finner det nødvendig (naturlig nok) å tolke bort de mer - skal vi si - uheldige og primitive læresetningene.

Dette er en honnør til enkeltmenneskets evne til å definere sin moralske kodeks på egenhånd, fremfor å være avhengig av Bibelens fortreffelighet og Guds sanne ord som moralsk rettesnor.

Vi gjenstår da med at vi velger religion på samme grunnlag som vi velger å støtte politiske partier; hvilket parti/hvilken religion har den filosofien, ideologien og verdiene som står meg nærmest?

Endret av phydeaux
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DER er vi derimot helt enige ;-) Quotinga mi suger ;-)

You'll get the hang of it.

 

Hvor viktig er Bibelens tekst og innhold for deg, kontra verdien av følelse, samhold, tilhørighet, trygghet etc. som du har nevnt... ?

 

Takk, det er godt å høre :)

 

Det kan man vel egentlig se ut i fra hva jeg skriver, da jeg ikke nevner Bibelen engang.

I mine øyne kan man så absolutt ikke følge Bibelen slavisk. Eller, man kan, men jeg ville ikke levd slik. Jeg kan lese i Bibelen etter råd og slikt og for å lære litt mer, men ellers enn det er nok verdiene i det hele det viktigste.

Les platon eller andre filosofer. Det er akkurat like nyttig. Gode verdier finner du i alle religioner, og filosofier. Den åpenbart dårligste kilde for dette er bibelen, da den ikke tilfører noe nytt, men bare skaper dårlige holdninger og er fylt med umoral og tåpeligheter. For eksempel forskjellsbehandling av de som er annerledes, for eksempel mennesker med homofil legning.

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du kan sette deg ned og forklare meg hvorfor en rygg som var så vond i mange år i strekk plutselig ble god på dette møtet, så gjør det gjerne. Da burde du komme til Kristiansand, få alle legene jeg har vært hos sparket og begynne som lege der selv, for ingen av dem kan forklare det.

Det er den judeo-kristne Guden som har fikset ryggen din. Naturlige forklaringer eksisterer naturligvis ikke...

Jeg har ikke nektet for at dette også kan skyldes noe naturlig, men når ikke jeg selv, leger eller andre kan beskrive hva som faktisk har skjedd, da synes jeg det er like "tåpelig" å sette min lit til dette UTEN beviser, som å sette min lit til Gud UTEN helt konkrete beviser.

Vel, jeg bare syntes bare det er påfallende at når det er noe man ikke forstår, som er bra for seg selv, så er det Gud som står bak det. Det gir jo ikke mening i det hele tatt, fordi dersom det var en Gud, som kunne gå inn å helbrede slike ting, så ville du ikke sett den verdenen du ser, men du ville sett en helt annen.

 

Jeg kan tenke meg en verden der hvor alle de rett-troende menneskene er friske og raske, og som ikke har noen fysiske eller psykiske problemer - fordi Gud har aktivt stått på slik leger og psykiatere jobber på spreng på sykehuset og på psykiatriske institusjoner.

 

Gud er allmektig, men likevel gjør han ikke noe nevneverdig med sin makt. Og selv om man tenker at Gud faktisk eksisterer: Hva er sannsynligheten for at han hjalp akkurat DEG og din rygg, når han blåser i alle andres problemer? Eller han hjalp deg, men HVA med alle de miliardene som ikke får noe som helst hjelp?

Hva med alle de som har kreft? Gud fortjener ingen "lit"...

Gud må være urettferdig og ond... Det, ellers så eksisterer det ingen Gud. Men det kommer altså an på hva du legger i begrepet "Gud".

 

Syntes du det ikke er rart han bryr seg om ryggen din, mens han lar andre gå med lidelsene sine hele livet ut, eller til og med dø? At han tillater barn å sulte seg til døde, eller dø av fryktelige sykdommer?

Selvfølgelig. Jeg sier ikke at dette er noe jeg vil stå foran Afrikas forsamling og skryte av og si "se på meg, jeg er MYE bedre enn dere". Men hva om han heller fikset min rygg slik at jeg kan hjelpe dem, feks? Jeg sier ikke at det nødvendigvis er slik, jeg bare spør deg.

Det hadde han ikke hatt noe behov for. Hvis han er allmektig, som jo kristne påstår, så finnes det ingen begrensninger i hva han kan få gjort... Han kunne jo for eksempel dratt en ørliten Jesus der nede i Afrikas Horn. Han kunne ha kommet, tatt seg en tur ut i en fiskebåt, og fått 153 fisk. Med disse fiskene, kunne han ha mettet hele Afrikas Horn. Han kunne selvsagt ha fått deg til å gjort det, da du ser ut til å være en av de få Guds favoritter, som da blir satt høyere enn de milliarder av syke mennesker rundt om i verden.

 

Selvfølgelig jeg kunne gitt skylden på noe helt annet. Kanskje var det en måte jeg gikk på som plutselig løsnet feilen i ryggen, kanskje har jeg innbilt meg ryggsmerter i flere år, men det er vel like tåpelig og uærlig å sette skylden på noe slikt, enn at jeg har en tro på en Gud og en kraft som kan hjelpe meg?

Selvsagt: Vi trenger ikke leger, eller sykehus eller noe som helst.

 

Når Gud eksisterer, og når han har disse evnene til å fikse slike ting som ryggplager og sånt, hvorfor går da mange folk rundt å lider? Selv kristne folk? Eller er grunnen at Gud elsker deg mer enn de andre?

Gud elsker alle likt.

Hvordan kan du vite det?

 

Og før du roper ut om klisjeer og slikt, jeg vet. Men slik er det altså. Jeg har troen på "helbredere".

Hvorfor? ... Er det noen grunn til å tro det, når man ser hvordan verden faktisk er? Hvordan er det mulig å tro at noen god allmektig skaper har skapt denne jammerdalen i det hele tatt?

Hvis denne jammerdalen, kalt jorda, ikke var blitt skapt, så ville det ikke eksistert lidelse, kreft, sykdommer, eller noe annet..

Så det skaperguden gjorde - dersom man antar at det er en - var å skape en verden full av lidelse, og at det du nå tror, er at han ønsker seg en verden uten lidelse, og at han bruker helbredere for å ordne opp.

 

Høres det logisk ut? Siden han var allmektig, så hadde han faktisk mulighet til å la være å skape noe som helst. Han hadde også muligheten til å skape et jordisk paradis uten lidelse (psykisk og fysisk sykdom, for eksempel ryggproblemer og kreft, eller psykoselidelser og så videre) - men Guddommen din valgte altså å skape en verden med alle disse lidelsene, og lastene, når han faktisk hadde valget om å gjøre det helt totalt annerledes. Jeg snakker om annerledes som i å for eksempel skape et jordisk paradis uten lidelse.

 

Tenk bare på alle troende mennesker som ikke blir helbredet, hvordan de må føle seg: uverdige... Hvis det ikke finnes noen Gud, men at alt her i verden har en naturlig forklaring, og alt kan forklares på en naturlig måte, først da ser vi den verdenen som er virkelig, og da ser vi hvorfor ting er som de faktisk er, og hvorfor det er så utrolig mye lidelse! Og vi forstår hvordan det har skjedd, og hvordan vi kan hjelpe til... Og vi ser den større viktigheten av at vi hjelper til, ettersom ingen Gud noen sinne kommer til å rydde opp, og hindre lidelsene her i verden.

 

Og vi får da et større ansvar ovenfor hverandre!

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan tenker en religiøs? Vel.. Som regel så tenker ikke religiøse, det lar de eventyrboka si gjøre for dem.

 

Jeg tenker jeg :-)

 

 

 

 

Til alle dere andre som helt sikkert venter svar..

Jeg prøver å få lest alt dere skriver, men det er vanskelig å følge med på alt. Jeg har heller ikke interesse av å svare på alt heller, da mye går på å dra min lille "boble" helt fra hverandre og i tusen knas.

Jeg er selvfølgelig og ganske forståelig lei nå, av å si at "NEI, jeg er ikke mer spesiell enn noen annen kristen/ukristen person, og jeg har heller ingen måte å forklare min helbredelse på, som dere kommer til å godta".

 

Det finnes nok svært få, om ikke ingen måter vi kan bli enige, og vi kan diskutere ut i det uendelige..

Lenke til kommentar

Jeg er selvfølgelig og ganske forståelig lei nå, av å si at "NEI, jeg er ikke mer spesiell enn noen annen kristen/ukristen person, og jeg har heller ingen måte å forklare min helbredelse på, som dere kommer til å godta".

Da vil jeg si at du er lei av feil ting, for så langt jeg kan se har INGEN motsagt deg på området, vi har kun gjort deg oppmerksom på din uærlighet når det kommer til alternativene, som for deg er ikke eksisterende fordi du MÅ sy inn gud i ditt bilde av hendelsen og derfor utelater alle andre alternativer, som er en fryktelig uærlig måte å gjøre det på!

 

 

 

Det finnes nok svært få, om ikke ingen måter vi kan bli enige, og vi kan diskutere ut i det uendelige..

Noen diskusjon er det heller ikke, da det ikke går ann å diskutere påstandene du kommer med når du ikke er villig til å se på de nevnte alternativene. Da har du din påstand og står såklart på den (hva annet kan du gjøre i lys av din kristenhet?) og når du videre påstår at dette er en diskusjon så tar du feil. Men enige blir vi nok ikke for det nei... Skjønnt jeg skulle ønske at du hadde lært noe av det vi andre har sagt da istedenfor å dra dette over til "Dere tror meg ikke og jeg er derfor lei av å gjenta meg selv...",,, Men deg om det.

 

Det som derimot er bra er at ryggen din ble bra :) Det er heller ingenting å diskutere...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hehe, jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Tror uansett ikke dette er noe å prate videre om, for som du sier, så er jeg jo fast bestemt på mitt synspunkt på tingene.

Og jeg har flere ganger blitt spurt "HVA gjør deg så spesiell". Og det var også dette jeg mente jeg ikke lenger ville svare på, ettersom jeg ikke mener jeg er det fnugg bedre enn et barn i Afrika, f.eks.

 

Og jeg lærer da selvfølgelig av dere også.. Men ikke i den grad at jeg legger fra meg hele troen min og sier "ja, gutta på diskusjon.no har rett de". ;-)

 

Sorry folkens, men jeg tror nok jeg er for langt inne i troen min, for trangsynt, for hjernevasket og rett og slett for dum til at dere klarer overbevise meg om noe mere ;-)

Lenke til kommentar

Sorry folkens, men jeg tror nok jeg er for langt inne i troen min, for trangsynt, for hjernevasket og rett og slett for dum til at dere klarer overbevise meg om noe mere ;-)

Viljen til å se lyset kommer innenfra, ikke fra andre vet du.. :)

 

Men du vil altså fortsette å leve i mørket...? Vel, da gjenstår det bare å ønske deg lykke til og håpe at "fall" høyden ikke blir for stor den dagen du faktisk fatter at vi er inne på noe og du bestemmer deg for å forlate mørket du oppholder deg i. For det er det bare DEG som kan gjøre for deg selv skjønner du, ingen andre. Har selv sittet godt innelåst i tankefengslet du i dag sitter i og jeg VET at du tror du er fri og sitter med alle kortene på hånden, men det er bare det at du tar sørgelig feil.

 

Man kan lede en hest til vann, men ikke tvinge den til å drikke er et ordtak du bør tenke litt på... Vi andre må passe oss for ikke å bli solbrendte så lenge.... ;)

Lenke til kommentar

Sorry folkens, men jeg tror nok jeg er for langt inne i troen min, for trangsynt, for hjernevasket og rett og slett for dum til at dere klarer overbevise meg om noe mere ;-)

Det er bra du i det minste er villig til å bruke en datamaskin da. Et resultat av motsatt holdning av hva du presenterer. Slik du uttaler deg skulle jeg tro du var amish.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...