Gå til innhold

Nikon D90, P-mode, hva/hvordan justere?


Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at man skal kune justere blender og lukketid i p-mode, med forhåndsgitte verdier?

 

Når jeg justerer på hjulet med tommelen, så skjer det verken noe med blender eller lukketid. Må jeg holde inne(fokusere) bildeknappen og så justere for å bytte? Jeg føler det skjer noe av og til da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fingerhjulet er vel for å justere lukkertid kontra blender, mens tommelhjulet er eksponeringsjustering.

Mulig tommelhjulet som på Canon kun har effekt når du nettopp har trykket utløseren halvveis ned.

 

Men tror du heller skal justere med fingerhjulet.

 

Edit: Litt Canon-fordommer, ser jeg.

Du bruker tommelhjulet for å justere lukker kontra blender, akkurat som du bruker fingerhjulet på Canon. Og - som på Canon - fungerer tommelhjulet her kun når lysmåleren er aktiv.

 

Sikkert 1) så du kun velger passende verdier relatert til hva lysmåleren viser og 2) så du ikke skal endre ting med tommelhjulet når du ikke mener å komme borti det.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

I "P" får du ikke forehåndsjustert lukker/blender da kameraet selv gjør dette, du kan bruke eksponeringskontrollen for å justere eksponeringen alle andre parameter kan du justere.

 

Du må over på "M" for og kunne justere begge parameterne selvstendig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

I "P" får du ikke forehåndsjustert lukker/blender da kameraet selv gjør dette, du kan bruke eksponeringskontrollen for å justere eksponeringen alle andre parameter kan du justere.

 

Du må over på "M" for og kunne justere begge parameterne selvstendig.

 

"P" står jo for Programmed auto!

Hvis kamera selv skulle styre alt, faller "program" delen bort etter min mening.

På alle Nikon DSLR jeg har hatt, har man ved å rulle på tommelhjulet mulighet for å avvike fra kombinasjon av blender og lukkertid kamera selv har valgt.

 

Ene veien større blenderåpning og raskere lukkertid, og andre veien mindre blenderåpning og tregere lukkertid. Alt i tredjedels trinn pr. klikk på hjulet. Avviket mot det ene eller det andre ligger fast til kamera slås av og på igjen, eller man dreier hjulet til en annen kombinasjon. Dette kan være vanskelig å se i displayet, fordi eksponeringen, og dermed tallene på skjermen, varierer jo også hele tiden mens man "veiver" kamera rundt i stadig varierende lys. Kamera viser også en asterisk (stjerne) nederst i søkeren for å vise at man har overstyrt i en eller annen retning.

 

Men som Nautica sier må man over i "M" for full frihet og kontroll over blenderåpning og lukkertid!

I "P" vil jo kamera tilstrebe "korrekt" eksponering uansett.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Jeg har forstått det slik at man skal kune justere blender og lukketid i p-mode, med forhåndsgitte verdier?

 

Når jeg justerer på hjulet med tommelen, så skjer det verken noe med blender eller lukketid. Må jeg holde inne(fokusere) bildeknappen og så justere for å bytte? Jeg føler det skjer noe av og til da.

Her tror jeg det var mange misforståelser...

I P-modus velger kamera eksponeringen, med både blender og lukkertid.

Men når lysmåleren er aktiv, kan du overstyre valgt kombinasjon med tommelhjulet. Så hvis du ser at kameraet har valgt litt stor blenderåpning kan du enkelt justere dette. Da justerer kameraet lukkertiden tilsvarende så du får samme eksponering.

Dette kalles "program shift", og vises med P* tror jeg, for å markere at du har overstyrt.

Grunnen til at du ser det av og til, er at du må gjøre det så lenge lysmåleren er aktiv.

Merk også at hvis du bruker auto-ISO, så får du ikke velge lenger lukkertid enn du har spesifisert der.

Lenke til kommentar

I "P" får du ikke forehåndsjustert lukker/blender da kameraet selv gjør dette, du kan bruke eksponeringskontrollen for å justere eksponeringen alle andre parameter kan du justere.

 

Du må over på "M" for og kunne justere begge parameterne selvstendig.

 

"P" står jo for Programmed auto!

Hvis kamera selv skulle styre alt, faller "program" delen bort etter min mening.

På alle Nikon DSLR jeg har hatt, har man ved å rulle på tommelhjulet mulighet for å avvike fra kombinasjon av blender og lukkertid kamera selv har valgt.

 

Ene veien større blenderåpning og raskere lukkertid, og andre veien mindre blenderåpning og tregere lukkertid. Alt i tredjedels trinn pr. klikk på hjulet. Avviket mot det ene eller det andre ligger fast til kamera slås av og på igjen, eller man dreier hjulet til en annen kombinasjon. Dette kan være vanskelig å se i displayet, fordi eksponeringen, og dermed tallene på skjermen, varierer jo også hele tiden mens man "veiver" kamera rundt i stadig varierende lys. Kamera viser også en asterisk (stjerne) nederst i søkeren for å vise at man har overstyrt i en eller annen retning.

 

Men som Nautica sier må man over i "M" for full frihet og kontroll over blenderåpning og lukkertid!

I "P" vil jo kamera tilstrebe "korrekt" eksponering uansett.

 

P-mode vil gjøre alt automatisk, men jeg kan justere ved at jeg trykker skyteknappen litt inn og dreier på hjulet og med en gang jeg slipper skyteknappen så vil kameraet være automatisk igjen? Jeg kan også justere iso, wb, blits osv, men kun når knappen er litt inne?

 

Fult klar over at man må over i M for å få full kontroll.

Lenke til kommentar

P-mode vil gjøre alt automatisk, men jeg kan justere ved at jeg trykker skyteknappen litt inn og dreier på hjulet og med en gang jeg slipper skyteknappen så vil kameraet være automatisk igjen? Jeg kan også justere iso, wb, blits osv, men kun når knappen er litt inne?

 

Fult klar over at man må over i M for å få full kontroll.

 

Som "kjelldell" skriv må lysmålaren vera aktivisert for å endre på innstillingane kameraet foreslår ved "P". Og det er nettopp lysmålaren du skrur på ved å trykke "skyteknappen" halvvegs ned. Den er aktiv frå 4 sek og oppover. Dette definerer du sjølv gjennom menysystemet. Trur fabrikkinnstilling er 8 sek.

Og så lenge lysmålaren er aktiv endrar du kombinasjonen lukkar/blendar med tommelhjulet og ISO endrar du med fingehjulet. Blitsinnstilling, fokuspunkt, eksponeringskompensajons, WB mm kan også endrast i "P".

Om lysmålaren skrur seg av du skrur den på igjen er det ditt valg av lukkar/blendar som gjeld når du skrur den på igjen. Skrur du kamera av vil det velge automatisk når du skrur det på igjen.

Endret av KnutW
Lenke til kommentar

Nå har jeg trykket utløseren halveis ned i 20sekund, uten at det hjelper. Eneste som skjer er at P går til P*, men verken blender eller lukkertid endrer seg. ISO og WB får jeg endret.

 

Er det mulig at lysmåleren er avslått?

 

EDIT: Blitsen var på, ble bedre når jeg slo den av. Kan man ikke ha på blits da?

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Les bruksanvisningen din. Alltid en god start å bli mer kjent med kameraet.

 

Nikon skriver at du skal kunne bruke tommelhjulet i P-modus for å avveie mellom blender og lukker.

 

Det kan være at lyset er så dårlig/sterkt at du på valgt ISO kun kan velge én blender/lukker eller noe.

 

 

Edit: Blits betyr at du har en hurtigste lukkertid på "max flash sync" som er 1/200s med mindre du bruker high speed flash sync - les bruksanvisningen.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ja, jeg har den på Norsk, men nå er det sånn at å lese det ikke alltid hjelper, da er det greit å bruke et forum som dette:)

 

Ser ut som jeg rett og slett ikke forstår dette her.

 

ISO står i ISO-AUTO i displayet(selv om jeg har satt den til 200), så den skal vel da reguleres etter hva lukkertid/blender er satt til?

Lenke til kommentar

ISO vil IKKE umiddelbart endres når du justerer i P-modus.

 

P-modus:

Kameraet velger en eksponering. Det velger så både passende ISO, lukkertid og blender.

Når du så justerer på hjulet justerer du avveiningen mellom blender og lukker, men ikke ISO. Hvis kameraet for eksempel har valgt f/8 og 1/400s, så kan du vri hjulet ene veien og få for eksempel f/11 og 1/200s eller vri andre veien og få f/5.6 og 1/800s - som begge deler er samme eksponering, fremdeles på samme ISO.

(Det er mulig kameraet velger annen ISO hvis du vrir hjulet så langt at det ikke er mulig å kjøre blender lukker enda høyere/lavere - det vet jeg ikke.)

 

Jeg vil uansett sterkt anbefale å gå over i A eller S hvis du vil styre blender/lukker selv - har her skrevet en liten gjennomgang av de forskjellige modiene.

 

Hvis du heller vil styre, så sett heller for eksempel kameraet i A - så velger du blender, og kameraet velger lukker som passer.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg trykket utløseren halveis ned i 20sekund, uten at det hjelper. Eneste som skjer er at P går til P*, men verken blender eller lukkertid endrer seg. ISO og WB får jeg endret.

 

Er det mulig at lysmåleren er avslått?

 

EDIT: Blitsen var på, ble bedre når jeg slo den av. Kan man ikke ha på blits da?

 

Du skrur altså på lymålaren ved å trykke utløysaren halvvegs ned. Du skal ikkje holde den nede. Lysmålaren er på så lenge du ser blendar/lukkar øverst i displayet på toppen. Du bestemmer sjølv kor lenge den skal vera på gjennom "meny for egendef. innst." c2.

 

Og så lenge lysmålar er aktivisert skal du kunne endre blendar/lukkar ved å bruke tommelhjulet. P* indikerer at du har overstyrt valet kameraet har valgt.

 

Blisen må nok vera av ja. Det var sikkert den som skapte trøbbel :-)

Lenke til kommentar

Bruk P hvis du vil at kameraet skal velge både lukker og blender.

Bruk A/Av hvis du vil velge blender.

Bruk S/Tv hvis du vil velge lukkertid.

Bruk M hvis du vil velge både blender og lukkertid.

 

Bruker selv kun S/Tv hvor det er viktig med bevegelsesuskarphet: Til video hvor jeg velger 180 graders lukker (1/60s til 30 fps, 1/50s til 24 eller 25fps), til sportsbilder hvor jeg skal fryse bevegelse og til andre steder jeg skal ha "passe" bevegelsesuskarphet, for eksempel mens jeg panner og tar bilde av noe i fart - bil på bane, barn i sklie etc.

 

Les posten jeg linket til tidligere - hvis du allikevel vil "styre selv", så dropp P. Min står parkert i A/Av 95% av tiden.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg begynne alltid med A/AV og iso 100* og justerer til blender jeg vil ha utifra dybden/dof bildet skal inneholde, hvis det ikke går så øker jeg iso og eventuell stativ hvis jeg skal ha akkurat det inntrykket i bildet.

 

Hvitbalansen har jeg stort sett på auto siden jeg oftest tar snapshoot, det er egentelig ingen stor sak siden jeg bruker raw-formatet og kan justere dette i etterkant.

 

*litt avhengig av lysforholdene selvfølgelig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...