Gå til innhold

Apple kan blokkere iPad-konkurrenter i 25 år


Anbefalte innlegg

 

 

Igjen, dette handler ikke om patenter. Trademark er tingen her.

 

Angående bilderammen, så kan nok den velte saken til Apple, men mest sannsynlig ikke da dette dreier seg om en tablet og ikke en bilderamme. Forskjellen her ligger i markedet det rettes mot, og dermed brandeffekten. En annen ting er at også ting som icon-design er med i denne tradedressen. Størrelsen på kanten rundt skjermen kan også ha noe å si.

Det at jeg brukte ordet patent var heller ment noe sarkastisk.

 

Ellers er jeg enig i at man bør holde seg for god til å lage en blåkopi av en annens produsents produkt, men jeg hadde fint klart å skille en iPad og Samsung Tab, og en iPhone og Samsung Galaxy-mobil om jeg hadde fått dem foran meg.

 

Man kan jo også ta tidspunktet på når bilderammen kom ut i betrakning. Vil anta at det ville vært ekstremt dyrt å produsere nettbrett på den tiden. At Samsung ønsker å videreføre et design de har hatt tidligere kan jeg forstå.

 

Kan vedde på at om jeg leter kan jeg finne et par mobiler som er gitt ut før Apple tok Community Designene sine, sikkert også før iPhone kom ut. LG sin Prada-mobil som ble vist i 2006 ligner forsåvidt litt på den nyere versjonen av iPhone (den med litt mindre avrundede kanter).

 

 

Så vidt jeg har skjønt dreier det seg blandt annet om at en person uten kjenskap til at det eksisterer to produkter enkelt kan forveksle kopien for orginalen. Om dette stemmer for ipad kontra tab for en slik person må man altså spørre en slik person. Hva litt mer tekninsk interesserte måtte mene spiller liten rolle. Det blir litt som tvillinger. De som kjenner dem ser lett forskjell, mens utenforstående, særlig hvis de møter dem en og en vil tenke på dem som idendiske.

 

Hvis samsung klarer å hoste opp en mobil som ligner, så har de antalig en god sak. Men det er viktig å merke seg at den må ligne mer enn at den har stor skjerm og runde hjørner, da dette dreier seg om kopmlett tradetdress.

Man bør vel kunne sette visse krav til personers kunnskap. Det er mange touchmobiler som ligner noe på hverandre som mange sikkert vil ha problemer med å skille om de ikke har særlige kunnskaper om slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt i mot elementære design patenter som det Apple gjør, det gir rett og slett totalt avsmak på det som heter Apple. Jeg tviler sterkt på at det var Apple som faktisk kom med det første designet av en nettfjøl: http://www.buzzom.com/2010/01/is-apple-ipad-a-copy-of-chinese-device-p88/

Samsung har selv har laget et lignende design lenge før iPad og iPhone kom på markedet på et av deres egne elektroniske produkter som har lignende utforming som mange nettbrett.

 

Jeg viste ikke helt når Apple tok Comunity Design når jeg skrev (oppdatert nå) dette innlegget, men ser ikke ut at Apple tok dette før etter 2010. Her er Apple Community Design som jeg antar er relatert til denne saken.

 

Her er en side som viser en rekke av Comunity Designs Apple har tatt.

Du linker til en side som viser et sertifikat fra 2010 for fornyelse av Apples Community design, men Apples opprinnelige registrering av iPad-designet er fra 2004.

http://esearch.oami.europa.eu/copla/design/data/000181607-0001

 

Kanskje noen synes det er merkelig at Apple registrerte dette allerede i 2004, men det er kjent at Apple jobbet konkret med utvikling av nettbrett før iPhone-prosjektet tok av for alvor. Fokus ble flyttet over til iPhone (og iPod touch) i 2005, og resten bør være kjent for de fleste...

 

Man kan også vise til en rekke Community designs Samsung har tatt ut, godt mulig at det er flere enn det Apple har:

http://oami.europa.eu/RCDOnline/RequestManager?#

Skriv inn "Samsung" i feltet for Owner, og du får en nesten uendelig lang liste med generiske telefondesign, bærbare datamaskiner, TVer, dataskjermer og annet som jeg ikke har giddet å bla meg gjennom.

 

Samsung påberoper seg altså samme beskyttelse for design, og bruker det samme systemet, som Apple gjør. Hvis du kikker etter, så er det ikke vanskelig å finne noen "elementære design" hos Samsung, som sikkert kan gi noen og enhver avsmak...

 

Original TV? Tja...

http://oami.europa.eu//bulletin/rcd/2011/2011_117/001276968_0001.htm

Hva med dette "revolusjonerende" designet på et nettbrett, fra 2010:

http://oami.europa.eu//bulletin/rcd/2011/2011_002/001799057_0001.htm

Eller denne "unike" telefonen, fra 2011:

http://oami.europa.eu//bulletin/rcd/2011/2011_149/001882895_0005.htm

 

Samsungs problem ser ut til å være at de bruker for lang tid på å kopiere og gjøre papirarbeidet... ;)

Det var det Comunity Designet som ble brukt i noen artikler jeg leste. Bra å få første dato iallefall, skal redigere.

 

Nå er det ikke selskapene jeg hovedsaklig missliker, men systemene som gjør dette mulig. Apple har gått til sak på et design jeg mener er nokså enkelt og minimalistis, og jeg missliker måten det er gjort på også.

 

Synes ikke designene til Samsung var noe særlig mer konkrete eller unike heller. De kan gjerne begynne å saksøke andre for disse utseendene, men da kjøper jeg ikke de enhetene fra Samsung uanasett hvor like de er. Det er min holdning, sikkert mange som er uenige.

Lenke til kommentar

 

Man kan også vise til en rekke Community designs Samsung har tatt ut, godt mulig at det er flere enn det Apple har:

http://oami.europa.eu/RCDOnline/RequestManager?#

Skriv inn "Samsung" i feltet for Owner, og du får en nesten uendelig lang liste med generiske telefondesign, bærbare datamaskiner, TVer, dataskjermer og annet som jeg ikke har giddet å bla meg gjennom.

 

Samsung påberoper seg altså samme beskyttelse for design, og bruker det samme systemet, som Apple gjør. Hvis du kikker etter, så er det ikke vanskelig å finne noen "elementære design" hos Samsung, som sikkert kan gi noen og enhver avsmak...

 

 

Hovedproblemet er ikke at store selskaper har dustete community design når systemet er slik, hovedproblemet er når de bruker det til å lage faen, slik som apple har gjort i dette tilfellet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Man kan også vise til en rekke Community designs Samsung har tatt ut, godt mulig at det er flere enn det Apple har:

http://oami.europa.eu/RCDOnline/RequestManager?#

Skriv inn "Samsung" i feltet for Owner, og du får en nesten uendelig lang liste med generiske telefondesign, bærbare datamaskiner, TVer, dataskjermer og annet som jeg ikke har giddet å bla meg gjennom.

 

Samsung påberoper seg altså samme beskyttelse for design, og bruker det samme systemet, som Apple gjør. Hvis du kikker etter, så er det ikke vanskelig å finne noen "elementære design" hos Samsung, som sikkert kan gi noen og enhver avsmak...

 

 

Hovedproblemet er ikke at store selskaper har dustete community design når systemet er slik, hovedproblemet er når de bruker det til å lage faen, slik som apple har gjort i dette tilfellet.

 

AtW

Hva mener du disse skal brukes til, om ikke akkurat for å hindre at konkurrenter gjenbruker ditt design?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Igjen, dette handler ikke om patenter. Trademark er tingen her.

 

Angående bilderammen, så kan nok den velte saken til Apple, men mest sannsynlig ikke da dette dreier seg om en tablet og ikke en bilderamme. Forskjellen her ligger i markedet det rettes mot, og dermed brandeffekten. En annen ting er at også ting som icon-design er med i denne tradedressen. Størrelsen på kanten rundt skjermen kan også ha noe å si.

Det at jeg brukte ordet patent var heller ment noe sarkastisk.

 

Ellers er jeg enig i at man bør holde seg for god til å lage en blåkopi av en annens produsents produkt, men jeg hadde fint klart å skille en iPad og Samsung Tab, og en iPhone og Samsung Galaxy-mobil om jeg hadde fått dem foran meg.

 

Man kan jo også ta tidspunktet på når bilderammen kom ut i betrakning. Vil anta at det ville vært ekstremt dyrt å produsere nettbrett på den tiden. At Samsung ønsker å videreføre et design de har hatt tidligere kan jeg forstå.

 

Kan vedde på at om jeg leter kan jeg finne et par mobiler som er gitt ut før Apple tok Community Designene sine, sikkert også før iPhone kom ut. LG sin Prada-mobil som ble vist i 2006 ligner forsåvidt litt på den nyere versjonen av iPhone (den med litt mindre avrundede kanter).

 

 

Så vidt jeg har skjønt dreier det seg blandt annet om at en person uten kjenskap til at det eksisterer to produkter enkelt kan forveksle kopien for orginalen. Om dette stemmer for ipad kontra tab for en slik person må man altså spørre en slik person. Hva litt mer tekninsk interesserte måtte mene spiller liten rolle. Det blir litt som tvillinger. De som kjenner dem ser lett forskjell, mens utenforstående, særlig hvis de møter dem en og en vil tenke på dem som idendiske.

 

Hvis samsung klarer å hoste opp en mobil som ligner, så har de antalig en god sak. Men det er viktig å merke seg at den må ligne mer enn at den har stor skjerm og runde hjørner, da dette dreier seg om kopmlett tradetdress.

Man bør vel kunne sette visse krav til personers kunnskap. Det er mange touchmobiler som ligner noe på hverandre som mange sikkert vil ha problemer med å skille om de ikke har særlige kunnskaper om slikt.

Det gjøres nok sikkert også, og det tas nok også hensyn til at det av natur er vanskelig å skille mellom disse enhetene. Poenget mitt var egentlig at hva vi litt mer teknisk interesserte måtte mene om likheten er irrelevant.

Lenke til kommentar

 

Man kan også vise til en rekke Community designs Samsung har tatt ut, godt mulig at det er flere enn det Apple har:

http://oami.europa.eu/RCDOnline/RequestManager?#

Skriv inn "Samsung" i feltet for Owner, og du får en nesten uendelig lang liste med generiske telefondesign, bærbare datamaskiner, TVer, dataskjermer og annet som jeg ikke har giddet å bla meg gjennom.

 

Samsung påberoper seg altså samme beskyttelse for design, og bruker det samme systemet, som Apple gjør. Hvis du kikker etter, så er det ikke vanskelig å finne noen "elementære design" hos Samsung, som sikkert kan gi noen og enhver avsmak...

 

 

Hovedproblemet er ikke at store selskaper har dustete community design når systemet er slik, hovedproblemet er når de bruker det til å lage faen, slik som apple har gjort i dette tilfellet.

 

AtW

Hva mener du disse skal brukes til, om ikke akkurat for å hindre at konkurrenter gjenbruker ditt design?

 

Aller helst bør de jo ikke brukes til noe som helst. Men i praksis kan man vel tenke seg at endel bruker de i en slags terrorbalanse for å beskytte seg mot andres designs, om de begynner å gjøre som apple.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Man kan også vise til en rekke Community designs Samsung har tatt ut, godt mulig at det er flere enn det Apple har:

http://oami.europa.eu/RCDOnline/RequestManager?#

Skriv inn "Samsung" i feltet for Owner, og du får en nesten uendelig lang liste med generiske telefondesign, bærbare datamaskiner, TVer, dataskjermer og annet som jeg ikke har giddet å bla meg gjennom.

 

Samsung påberoper seg altså samme beskyttelse for design, og bruker det samme systemet, som Apple gjør. Hvis du kikker etter, så er det ikke vanskelig å finne noen "elementære design" hos Samsung, som sikkert kan gi noen og enhver avsmak...

 

Mener du at det bør være fritt frem for å blåkopiere andres design? Mener du jeg kan kopiere ferrari bilders utseende og logo og selge dem til halv pris?

Hovedproblemet er ikke at store selskaper har dustete community design når systemet er slik, hovedproblemet er når de bruker det til å lage faen, slik som apple har gjort i dette tilfellet.

 

AtW

Hva mener du disse skal brukes til, om ikke akkurat for å hindre at konkurrenter gjenbruker ditt design?

 

Aller helst bør de jo ikke brukes til noe som helst. Men i praksis kan man vel tenke seg at endel bruker de i en slags terrorbalanse for å beskytte seg mot andres designs, om de begynner å gjøre som apple.

 

AtW

Mener du det er greit å kopiere andres design og varemerker og selge dette? Kan jeg ta desginet til ferrari og lage en bil med dette?

Endret av Turgon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til Apple-hets her, da? Det er jo bare en fordel at copycat-firmaer som Samsung får en smekk på fingrene i ny og ne, da man forhåpentligvis blir mer opptatt av å faktisk utvikle produkter istedet for å haste-produsere brukbare kopier av Apple-produkter.

 

Du får sette deg litt inn i saker og ting før du kommenterer i hytt og pine. iPad er en kopi av Samsungs bilderamme.

 

I tillegg er det ikke veldig mange måter å designe et nettbrett på, så de vil naturligvis bli ganske like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til Apple-hets her, da? Det er jo bare en fordel at copycat-firmaer som Samsung får en smekk på fingrene i ny og ne, da man forhåpentligvis blir mer opptatt av å faktisk utvikle produkter istedet for å haste-produsere brukbare kopier av Apple-produkter.

 

Du får sette deg litt inn i saker og ting før du kommenterer i hytt og pine. iPad er en kopi av Samsungs bilderamme.

 

I tillegg er det ikke veldig mange måter å designe et nettbrett på, så de vil naturligvis bli ganske like.

Det er veldig mange måter å designe en tablet på. Bare se på hvor mange forskjellige desgin det er på kanten rundt skjermen på vanlige laptoper/skjermer, TVer. Det skulle ikke være så vanskelig å unngå enhver tvil om brudd på trademark her.

 

Bilderammen burde være et godt forsvar for samsung, men de ser ikke ut til å bruke den (si gjerne ifra om du har sett det motsatte). Mulig den er irrelevant fordi den har vidt forskjellig markedsføring og eller fordi søksmålet fra apple også inkluderer deler av software som icon-likhet.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til Apple-hets her, da? Det er jo bare en fordel at copycat-firmaer som Samsung får en smekk på fingrene i ny og ne, da man forhåpentligvis blir mer opptatt av å faktisk utvikle produkter istedet for å haste-produsere brukbare kopier av Apple-produkter.

 

Du får sette deg litt inn i saker og ting før du kommenterer i hytt og pine. iPad er en kopi av Samsungs bilderamme.

 

I tillegg er det ikke veldig mange måter å designe et nettbrett på, så de vil naturligvis bli ganske like.

Akkurat, ja...Apples design som er registrert i 2004 er en kopi av Samsungs bilderamme fra 2006?

 

Dessuten, Samsung har registrert design for bilderammer i Community designs, under kategorien "electronic photo frame". De har har altså brukt systemet for å beskytte sitt design innen den kategorien. Apple har uansett en registrering for sitt design i kategorien "handheld computer" fra 2004... ;)

 

Merkelig nok så har både Acer og andre klart å designe nettbrett med sitt eget design, så jeg skjønner ikke hvorfor Samsung har så vanskelig for det...

http://news.cnet.com/8301-13845_3-20081008-58/get-an-acer-iconia-10-inch-android-tablet-for-$299.98/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...