Gå til innhold

Tips til jobb ved siden av bonde?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Foreløpig tar jeg bare og spekulerer.. Jeg går på vanlig vidregående skole i Oslo, og har odelsrett på en gård som ligger vakkert til i sogn og fjordane. :love:

 

Jeg tenker litt på å kanskje ta den over og drive den, men da må jeg også ha en jobb ved siden av (inntektene jeg får fra gården er knapt 200 000 og huset er gamelt og et stort oppussnings prosjekt...)

 

Så det jeg lurer på er om det er noen jobber som man lett kan kombinere med gårsdrift.. jobben bør ha korte dager siden kyrne må melkes/stelles morgen og kveld :hmm: Jeg har gode karakterer :w00t:

 

Gården ligger nok så nærme tettsteder som F.Eks Leikanger, Sogndal og Balestrand!

 

Takk for svar! :thumbup:

Endret av andy100
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkle jobber men det er penger , vet ikke om arbeidstider passer helt heller og eller hva det kreves for og drive en gård

 

Postbud = tidlig opp og tidlig ferdig

 

Søpplekjører = veldig tidlig opp og enda tidligere ferdig + bra betalt ( krever jo lastebillappen)

 

Diverse salgsjobber hvor du kjøper ting du selger videre selv men dette innebærer jo risiko selvfølgelig

 

 

Bare noe jeg slang ut egentlig :p kan hvere til hjelp :p

Lenke til kommentar

Du burde heller søke midler til å utvide gården, for det høres ikke ut som ekstra-jobb kan fungere helt uten videre.

 

En bondegård som har 200 000 i inntekt er ikke levedyktig, men Norge har tilrettelagt mye støtte for småbruk.

 

Enten må du droppe bondegården, eller så må du prøve å utvide produksjonen og inntektene. Bonde er nok veldig hardt arbeid, som ikke fungerer med andre jobber! :)

Lenke til kommentar

Jeg vil også tru det egentlig , Men det finnes jo veldig mye man kan gjøre for og få støtte , og eventuelt mye man kan gjøre for og fikse / reparere hus og evt låver ,

 

Det går jo ann og ta opp lån selvfølgelig men bondelivet er ikke bare bare så du skal nok ha greie på hva du driver med før du kaster mye penger inn i dette prøv og snakk med andre bønder og erfarene folk og få dem til og se på gården osv . det er snakk om mye penger her :p

Lenke til kommentar

Er ikke det jeg tenkte på , Men og renovere / pusse opp et hus du skal bo i på en går får du vell ikke støtte til og gjøre ?

 

Du kan vell evt få støtte til utstyr osv men trur ikke du får det til og pusse opp et hus bare fordi det er en del av småbruket ? eller ? , altså i seg selv så er jo et hus bare et hus om det er på et småbruk eller ikke ,

Lenke til kommentar

Ja, man må nok ha en jobb ved siden av. Det er kuer på gården, men de trenger kun å melkes og og stelles tidlig om morgenen (f.eks. mellom 6 og 7), og så går de ute og beiter frem til kvelden igjen. Da blir det litt jobb om å få dem inn i båsene sine og evt. melke dem....

 

Jeg har ikke tenkt så mye på utdanningen, men har valgt fysikk og den vanskeligste matten slik at jeg ikke lukker noen dører.... Det viktigste er ihvertfall at jobben er fleksibel og ikke på fulltid, slik at jeg får noen hele dager til og ordne ting på gården

Lenke til kommentar

Har du tenkt på resten av arbeidet? Disse kyrne skal ha mat. Du må lage silo, evnt høy og gras baller. Kanskje du skal ha noe åker? Den skal sprøytes.

 

Du kan ikke ha noen fast jobb ved siden av bondelivet uten at du har hjelp på gården.

 

Du kan heller se om du kan gjøre mer penger ut av gården.

 

Kom med litt mer info om antall dyr, hvordan det er tilknytta jorder.

 

Kanskje starte høy produksjon og selge til andre gårder? Får du tørket og laget ca 2500 fine høyballer i vekt av ca 12 kg. En hestehenger rommer ca 48 baller. Dette lasset kan du få oppimot 1800kr for hvis god kvalitet. Der har du nesten inntekt på 100 000

Lenke til kommentar

Ja, man må nok ha en jobb ved siden av. Det er kuer på gården, men de trenger kun å melkes og og stelles tidlig om morgenen (f.eks. mellom 6 og 7), og så går de ute og beiter frem til kvelden igjen. Da blir det litt jobb om å få dem inn i båsene sine og evt. melke dem....

 

Jeg har ikke tenkt så mye på utdanningen, men har valgt fysikk og den vanskeligste matten slik at jeg ikke lukker noen dører.... Det viktigste er ihvertfall at jobben er fleksibel og ikke på fulltid, slik at jeg får noen hele dager til og ordne ting på gården

 

Bor i Sogndal kommune, sendt meg pm så skal vi se på saken.

 

Vel å merke: du er over 18 år gammel og har lappen på bil.(dårlig kommunikasjon her på berget, må vite)

Balestrand blir for "tungt" til å dra til Sogndal.

:)

Lenke til kommentar

Vel, bønder er faktisk meget populær arbeidskraft, da de er kjente for å stå på. Logistikk og produksjonsplanleggere i fabrikker er ofte bønder.

 

Det som kanskje kan gi bra inntekt og samtidig gjøre at du kan styre din egen dag(samt det kan være kjekt å kunne fikse selv på gården) er å bli elektriker, rørlegger e.l.

Endret av norkarsk
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at kuene klarer seg selv når de går ute og beiter om dagen.. Og ja, jeg må bruke en hel dag innimellom på gården til f.eks å lage høy.. Det er derfor jobben må være fleksibel. Det er jo fullt mulig å ha en jobb, og kun jobbe 3 dager i uka og da ha 2 ukadager til å ordne på gården... Men det beste ville jo kanskje vært å få tjent så mye at man klarer seg bra på gården.

 

Elektriker eller rørlegger ville ha fungert utmerket som jobb ved siden av, men nå går jeg realfaglig linje på vidregående skole... så hadde tenkt å studere. Har litt lyst til å bli intinør, men det er kanskje vannskelig å kombinere?

 

Hva med f.eks Lærer?

 

Litt om gården

  • Det er plass til ca. 20 kuer i låven
  • Det er også sauer, men veldig få og de gir små inntekter
  • Det er relativt store beiteområder oppover fjellet, men for ujevnt for jordbruk
  • Det er et flatt jorde ved kysten, men det må brukes til høy
  • Det er en elv, som kan brukes til et lite kraftverk (elven er mellom naboen og gården) Usikker på hvordan det blir og hvor mye jeg vil få for det...

 

 

Men må gå nå, poster mer senere ;)

Lenke til kommentar

Hvis det er turister så kan du jo ha et lite gjestgiveri.

 

Funker nok det ja, Til tross for at Balestrand er et lite sted så er det på norke turist kart. Det kommer mange besøkende i sommerhalvåret så det går ann å leie ut rom eller noe :D men nabegården har en camping plass da :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...