Gå til innhold

Intel kaster penger på Ultrabook-forskning


Anbefalte innlegg

Akkurat hvilket bruk ser du for deg for denne eplesaken da? Du er klar over at den kommer med 2GB ram, du må punge ut bortimot en tusing ekstra for å få 4GB (men det er sikkert superfantastisk ram som er verdt hver krone). i5 høres jo bra ut, men den er ikke akkurat kvasst klokket. Har du forsøkt en tablet eller dyrere smarttelefon? Atom funker greit til bruksområdet. Ellers har denne eplesaken 64GB disk, det begrenser betydelig bruksområdet også. Hvis det skal være en laptoperstatning vil nok de fleste (inkludert deg) opp i 13.3 tommer skjerm, da blir det også mer vits i minne og CPU-kraft. Men da hopper billigste Airbook over ti lapper, mens Dell sin Latitiude 13 kan fåes for en brøkdel av prisen (og denne kommer også med ubuntu i deler av verden, så du vet driverne er på stell). Eplet koster, og kvaliteten er ikke så fantastisk.

 

Jeg bruker ultraportable som vanlige bærbare PCer, dvs til arbeid og underholdning når jeg er på reisefot. En Tablet eller smarttelefon er uaktualt pga OS og mange på tastatur. Greit nok, man må betale mer for en som er noelunde seriøst spesifisert, men det er da sånn jeg ser det gode bruksområder for ultraportable, det være seg av eplesorten eller annet. i5 vldtar forøvrig atomen i ytelse, den klokker opp til godt over 2 GHz. Jeg kan forsåvidt være enig i at mange sikkert vil velge en 13-tommer, men personlig verdsetter jeg størrelse. Kombinasjonen størrelse og ytelse koster. Både hos apple og hos andre. Noen er villig til å betale for det, andre ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, da vil jeg tro denne passer deg vesentlig bedre enn luftboken:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639288#extra

Den har faktisk 4GB ram, svakere CPU men kraftigere GPU, bedre batteritid, litt tyngre men like stor. Har det OS'et du ønsker bundlet med. 500GB diskplass (hvor mye diskplass bruker du på laptopen din i dag?). Prisen ligger tilfeldigvis godt under halvparten. Kjør på 4GB på luftboken, så koster den drøyt tre ganger mer. Det er greit at man er villige til å betale, men jeg liker ikke at man forsøker å fremstille det som et godt kjøp.

Lenke til kommentar

OK, da vil jeg tro denne passer deg vesentlig bedre enn luftboken:

ccc

Den har faktisk 4GB ram, svakere CPU men kraftigere GPU, bedre batteritid, litt tyngre men like stor. Har det OS'et du ønsker bundlet med. 500GB diskplass (hvor mye diskplass bruker du på laptopen din i dag?). Prisen ligger tilfeldigvis godt under halvparten. Kjør på 4GB på luftboken, så koster den drøyt tre ganger mer. Det er greit at man er villige til å betale, men jeg liker ikke at man forsøker å fremstille det som et godt kjøp.

 

Takk for tipset, men som du er inne på, så den 50% tyngre, den er dobbelt så tjukk og vel så det, har en svakere CPU og ingen SSD. Om macbook air 11-tommer er et godt kjøp? For de fleste vil jeg trippe svaret er nei. Men personlig er jeg villig til å betale for å få en veldig liten pakning, som samtidig har god ytelse. I motsetning til sikkert 90% av de som kjøper bærbar, så har jeg mange andre maskiner og vil ikke bruk min bærbare stående på noen pult eller koblet til nettstrøm. Problemet er ikke at apple sin modell er så fantastisk dyr i forhold til konkurrenten som lever til det samme segmentet, for det mener jeg helt alvorlig at den ikke har. Men det er en liten liten nisje slike maskiner egentlig passer til (selv om sikkert mange kjøper de selv om "de ikke burde") er man heldig nok til å ligge midt i denne nisjen, så er maskinen fin. Men iogmd at de bare har to maskiner, så er det et ganske dårlig kjøp om man ikke er innenfor denne nisjen. Aceren du nevner passer sikkert bedre for mange, og Apple har ingen reell konkurrent. Men jeg mener like fullt at problemet er at de leverer kun 2 nisje-bærbare, ikke at disse 2 nisjebærbare i seg selv er et dårlig kjøp for de som er heldig nok til å treffe apples nisje.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er glad i SSD, men ærlig talt, 64GB er ikke nok hvis du skal bruke denne som eneste laptop. Jeg så du unnlot å svare på hvor mye diskplass du har brukt på din laptop.

 

Når vi først skal være blånøye er vektforskjellen på ribbet laptop under 40%. De fire hundre grammene blir fort utlignet med ekstra diskplass, par timer lengre batteritid, og fullt sett med standard tilkoblinger. Glemte jeg å nevne minnekortleser og dobbelt så mye ram?

 

Når det gjelder høyde er forskjellen 0.8mm, også under 50% større, mens lengde og bredde er praktisk talt lik. Du får uansett ingen av dem på innerlomma, så dette punktet er syltynt. Det er ikke nødvendigvis en fordel at den er så tynn når du har den på fanget. Varmeutviklingen er nok vesentlig lavere på Acer valget.

 

Men jeg skal innrømme at det er mulig å finne produkter som er tilsvarende dårlig kjøp fra konkurrenter. Denne er vel nærmest en klone av luftboken, og faktisk ennå lettere:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639385#extra

mens prisen er sammenlignbar. Dette er vel omtrent eneste gangen jeg har sett Samsung tilby tilsvarende produkt som Apple til tilsvarende pris. Etter prisene på forrige generasjon luftbok å dømme kan det se ut som Apple nå faktisk forsøker å konkurrere i dette segmentet. Jeg mener vel likevel at alle Applekjøp vitner om dårlig dømmekraft.

Lenke til kommentar

Jeg er glad i SSD, men ærlig talt, 64GB er ikke nok hvis du skal bruke denne som eneste laptop. Jeg så du unnlot å svare på hvor mye diskplass du har brukt på din laptop.

 

Når vi først skal være blånøye er vektforskjellen på ribbet laptop under 40%. De fire hundre grammene blir fort utlignet med ekstra diskplass, par timer lengre batteritid, og fullt sett med standard tilkoblinger. Glemte jeg å nevne minnekortleser og dobbelt så mye ram?

 

Når det gjelder høyde er forskjellen 0.8mm, også under 50% større, mens lengde og bredde er praktisk talt lik. Du får uansett ingen av dem på innerlomma, så dette punktet er syltynt. Det er ikke nødvendigvis en fordel at den er så tynn når du har den på fanget. Varmeutviklingen er nok vesentlig lavere på Acer valget.

 

Men jeg skal innrømme at det er mulig å finne produkter som er tilsvarende dårlig kjøp fra konkurrenter. Denne er vel nærmest en klone av luftboken, og faktisk ennå lettere:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639385#extra

mens prisen er sammenlignbar. Dette er vel omtrent eneste gangen jeg har sett Samsung tilby tilsvarende produkt som Apple til tilsvarende pris. Etter prisene på forrige generasjon luftbok å dømme kan det se ut som Apple nå faktisk forsøker å konkurrere i dette segmentet. Jeg mener vel likevel at alle Applekjøp vitner om dårlig dømmekraft.

 

Altså, for all del, grunnkonfigurasjonen er ganske håpløs, den eneskte aktuelle konfigurasjonen sånn jeg ser det er den med 128 GB SSD, og 4 GB Ram, som koster omlag 9000.

 

500 GB gir ingen verdi utover 128 for meg, men jeg innser at for andre er vurderingene annerledes. Ditto med full sett tilkoblinger også. Jeg vet man betaler en høy pris for å få en så liten og lett maskin, for de fleste er det sikkert ikke verd det. Samsung sin maskin er også fin, og absolutt sammenliknbar med macbook air.

 

Det er absolutt relevante fordeler du peker på, men det koker ned til å ville ha en minst og lettes mulig maskin, som fortsatt har god ytelse. Mange er nok ikke villig til å betale for det. Det er jeg. Er det dårlig dømmekraft? Kanskje, jeg mener det er et segment som har livets rett. Og innen det tynne segmentet, så er ikke MBA en oppsiktsvekkende dyr maskin.

 

AtW

Lenke til kommentar

Altså, for all del, grunnkonfigurasjonen er ganske håpløs, den eneskte aktuelle konfigurasjonen sånn jeg ser det er den med 128 GB SSD, og 4 GB Ram, som koster omlag 9000.

Tja, jeg ser de fortsatt selger den gamle versjonen av denne for rundt 12.000, mens den nye går for omlag 9.500. Det er et rimelig klart hint om at bedre alternativer nå er ute i markedet.
Det er absolutt relevante fordeler du peker på, men det koker ned til å ville ha en minst og lettes mulig maskin, som fortsatt har god ytelse. Mange er nok ikke villig til å betale for det. Det er jeg. Er det dårlig dømmekraft?
Naturligvis ikke, men å bla opp 9.500 til Apple for å få det mener jeg vitner om at man har drukket litt av Steve Jobs cool aid ja. Ut fra det du forteller ville jeg anbefalt deg denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639387#extra

Da har du penger til overs til en sydentur.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Troller du eller? Hva er det du ikke kan bruke den til mener du? Har du i hele tatt prøvd en? Eller sett benchmarks? Jeg har den "tregere" i5 MBA 11, og den booter på rundt 17 sekunder sist jeg sjekka. Alle apps starter øyeblikkelig og er kjappe i bruk. Kan ikke helt se hva som skulle gjort opplevelsen bedre. Backlight på keyboard? Check. Unibody? Check. Ultraportabel? Check. Mulighet for dock med Cinema Display via Thunderbolt? Check.

Lenke til kommentar
Kan ikke helt se hva som skulle gjort opplevelsen bedre.
Hva med et OS som kan brukes til noe fornuftig. Litt større skjerm og disk, samt redusere prisen til en brøkdel. Topp det hele med noe annet enn 80-talls glossy utseende til epleproduktene. Var det mer du lurte på?

 

Hva med iphone, ser du noen svakheter med den?

Lenke til kommentar

Bare det at Asus sin U Ultrabook serie fikk ny melding for kort tid siden at den ikke klarer 1000 dollarsgrensen, sier sitt at å lage en tynn maskin med bra specs og hightech chassis i aluminium eller tilsvarende, koster mer enn plæstikk rælet til konkurrentene.

 

Den som ennå ikke klarer å skjønne sånt tror jeg kan ha en god sak for å igjen skolepenger hos Fylkeskommunen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...