Gå til innhold

Hva synes dere om FRP?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

FrP betrakter jeg som et parti som er mest opptatt av å være i media, og på denne måten sanke korttenkte velgere. Det jeg ikke liker, er blant annet deres trang til å hele tiden være i opposisjon. Aggressive og urealistiske uttalelser for hver minste ting er deres varemerke, for ikke å snakke om arrogant fremtoning. Likevel er jeg enig med noen av standpunktene deres. De fleste partier har noe jeg kan identifisere meg med.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Hva syns dere om at man mister all trygd/støtte plutselig, dersom man kommer over en viss intjening? Slik at det vil være et økonomisk intervall der det ikke lønner seg å jobbe?

 

I hele den offentlige sektoren, fins det en haug med regler som gjør at man kan få ting i fleisen som for individer virker sykt urettferdig. Frp har alltid hatt politikere som har vært individfokuserte og drevet fram brukervennlighet i offentlig sektor. De begynte som et mer liberalt parti, og beveget seg senere i mer totalitær retning, men en dårlig partikultur og masse eksklusjoner.

 

I de senere årene så har Frp rendyrket retorikk ut ifra hvilke grupper det lønner seg å drive valgkamp mot. De har da funnet sin nisje blant mennesker som er fordomsfulle, lavere utdannet, intolerante, dumme og egoistiske. Dette sier ikke så mye, da du kunne sagt det samme om de fleste mennesker. Mer konkret så er Frp et parti som driver kampretorikk på enkeltsaker og enkeltting som hver og en kan se på som urimelig uten at det må settes i et større perspektiv.

 

Sosialistpartiene og liberale partier derimot, de fokuserer veldig mye på floskler og valgflesk som skal gi en lissom-big-picture legitimitet (rettferdighet, likhet osv). Både frp og de store partiene er veldig utrivelige på forskjellige måter for individer, da de fokuserer på å lage hindringer for menneskegrupper. Hvilken gruppe du tilhører, bestemmer da hvordan du opplever disse partiene.

 

Jeg syns Frp er et parti jeg har mange fordeler av, og en stemme til frp er en finger i været til partier jeg ser på som totalt uspiselige, mennesker som mener at totalitær kontroll og maktbruk over meg, min arbeidskraft, og mitt liv er en slags gudegitt, idealistisk, ærverdig øvelse. Men Frp er også et strengt autoritært parti, og ikke spesielt hyggelig.

Endret av Nihilist1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Frp er et seriøst parti som har mange gode politiske poeng, og de er i mine øyne mye bedre skikket til å styre Norge enn de som sitter med makten for øyeblikket. Verdipolitisk støtter jeg dem på de fleste punktene med unntak av f.eks. innvandringspolitikken som jeg mener er for streng. Jeg er mindre enige med dem om den økonomiske politikken, først og fremst fordi de vil bruke mye mer av oljefondet enn det jeg mener er ansvarlig, pluss at de står litt for langt til høyre for min smak.

Endret av Dauemannen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

FrP ser jeg på som et lite ideologisk korrekt parti med en populistisk tradisjon. Det synes jeg gjør partiet veldig lite autentisk, i tillegg til at jeg er helt uenig i miljø-, innvandrings- og økonomipolitikken deres.

 

(Men, jeg anser de likevel som et seriøst parti.)

Endret av Dr. Chaos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong." H. L. Mencken

 

Det oppsummerer vel mitt syn på Frp. De tilbyr i en del saker deenkle løsningene som folk flest er for dumme til å skjønne er feil.

Kult sitat.

 

Nå har jeg flere eksempler på sosialdemokrater som ikke evner å se konsekvensene av de sentraliserte løsningene de står for. Blant annet når leger utleverer hele journalen din til NAV, fordi NAV ønsker å kontrollere deg, selv om det i utgangspunktet går imot lovverket. Systemforståelse er nok ikke utpreget hos de aller aller fleste, i hvert fall ikke på en måte som står i stil til den tilliten folk har til våre byråkratiske ordninger.

Lenke til kommentar

Frp er et seriøst parti som har mange gode politiske poeng, og de er i mine øyne mye bedre skikket til å styre Norge enn de som sitter med makten for øyeblikket. Verdipolitisk støtter jeg dem på de fleste punktene med unntak av f.eks. innvandringspolitikken som jeg mener er for streng. Jeg er mindre enige med dem om den økonomiske politikken, først og fremst fordi de vil bruke mye mer av oljefondet enn det jeg mener er ansvarlig, pluss at de står litt for langt til høyre for min smak.

 

Hvis det er noe FrP ikke er, så er det et seriøst parti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er noe FrP ikke er, så er det et seriøst parti.

 

Nei, nettopp. Ingen av politikerne i Frp er seriøse, og det samme gjelder de 614 724 som stemte på dem ved det siste stortingsvalget. Alle disse menneskene bestemte seg for å stemme på Frp fordi de liker tullepartier.

 

Det er godt mulig at deler av partiprogrammet deres er så langt fra ditt politiske ståsted at du ikke oppfatter det som seriøst. Jeg støter på det samme problemet i partiprogrammet til f. eks. Rødt, og i flere innlegg her på Diskusjon.no og andre internettfora. Sistnevnte er ofte på grunn av trolling, mens andre er dønn seriøse, uansett hvor latterlig det kan høres ut fra ditt politiske ståsted. Og de fleste partiene i Norge, inkludert alle på Stortinget, er nok seriøse partier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser på de som et populistisk parti uten vesentlig substans utover å spille på fordommer, frykt og overdrevent forenklede løsninger på sammensatte og komplekse utfordringer. De trives bedre i en angripende rolle enn en konstruktiv rolle.

 

Deres politikk synes for meg å gå ut på læresetningen "de andre er dumme". I media fremstår de som aggressive bøller, som er mer opptatt av å vinne munnhuggeri med billig retorikk heller enn å komme frem til bærekraftige og langsiktige løsninger.

 

Jeg misliker den personlige fremtoningen til en del i ledelsen, de fremstår i mine øyne som sneversynte og hatefulle mennesker. Riktignok er noen mer moderate og spiselige enn andre.

 

Jeg innbiller meg at FRP demografisk sett er overrepresentert blant trygdede og lavt utdannede. I forhold til hvilke jeg vet stemmer på dette partiet i min familie, vennekrets og blant kollegaer passer denne hypotesen ganske bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis det er noe FrP ikke er, så er det et seriøst parti.

 

Nei, nettopp. Ingen av politikerne i Frp er seriøse, og det samme gjelder de 614 724 som stemte på dem ved det siste stortingsvalget. Alle disse menneskene bestemte seg for å stemme på Frp fordi de liker tullepartier.

 

Det er godt mulig at deler av partiprogrammet deres er så langt fra ditt politiske ståsted at du ikke oppfatter det som seriøst. Jeg støter på det samme problemet i partiprogrammet til f. eks. Rødt, og i flere innlegg her på Diskusjon.no og andre internettfora. Sistnevnte er ofte på grunn av trolling, mens andre er dønn seriøse, uansett hvor latterlig det kan høres ut fra ditt politiske ståsted. Og de fleste partiene i Norge, inkludert alle på Stortinget, er nok seriøse partier.

 

Det jeg mener med at de ikke er seriøse, er at de sier seg selv i mot hele tiden, og skifter mening uansett hva det er, så lenge de tror de klarer å kapre et par stemmer fra idioter som ikke skjønner hva de stemmer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...