Gå til innhold

Lyst til å hjelpe Israel Defense Forces?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om det er noen andre som synes det høres interessant ut å jobbe 3 uker på en Israelsk militærleir er det bare å sende meg melding om dere har noen spørsmål om dette.

Kan hvem som helst gjøre det?

Nei, du må:

- Være i fysisk stand til klare oppgavene(for å si det slik, jeg vet om folk over 80 som greier seg fint, så null problem)

- Være 17 år eller eldre. Hvis man vil være med på ungdomsgruppe maks 25år.

- Ikke ha noen tilknytning til ekstremistiske miljøer etc. Folk som sier vil dra dit for å "drepe arabere" etc er ikke velkomne på basen.

- Man må kunne engelsk

 

Ellers er det få restriksjoner.

Man trenger ikke være israelsk, være jøde, eller noe slikt.

Men det er ikke lov å diskutere politikk eller religion på basen. Etter min erfaring er dette en regel som tøyes ganske heftig, men noe israelerne er ekstremt vare for er misjonering, så diskuter helst ikke religion med soldater på basen, da skal du iallefall være forsiktig.

 

Man trenger heller ikke kunne hebraisk, da man kan bli med en engelsk-språklig gruppe,

og offiserene som har ansvaret for gruppa di, forklarer alt på engelsk, og alle sammen er svært gode i engelsk(det er jobben deres).

De fleste soldatene på basen snakker også en del engelsk, men det er litt varierende.

 

Offiserene som hadde ansvaret for oss, og fulgte oss overalt:

216647_10150729015455198_695995197_20025208_292356_n.jpg

Endret av Drogin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Om det er noen andre som synes det høres interessant ut å jobbe 3 uker på en Israelsk militærleir er det bare å sende meg melding om dere har noen spørsmål om dette.

Kan hvem som helst gjøre det?

Nei, du må:

- Være i fysisk stand til klare oppgavene(for å si det slik, jeg vet om folk over 80 som greier seg fint, så null problem)

- Være 17 år eller eldre. Hvis man vil være med på ungdomsgruppe maks 25år.

- Ikke ha noen tilknytning til ekstremistiske miljøer etc. Folk som sier vil dra dit for å "drepe arabere" etc er ikke velkomne på basen.

- Man må kunne engelsk

 

Ellers er det få restriksjoner.

Man trenger ikke være israelsk, være jøde, eller noe slikt.

Ja, det var det jeg tenkte på. At det er mulig for en normal person, liksom.

Lenke til kommentar

Jeg har sykt lyst til å tjenestegjøre i IDF, og bo i Israel et par år og studere. Jeg elsker landet, og jeg sier ikke nei takk til varmen heller! Jeg oppfyller alle kravene, men jeg får ikke gjort det før om tidligst tre år. Men jeg skal gjøre det en gang i fremtiden.

 

Gleder meg. :)

Endret av Ph.D
Lenke til kommentar

Hei.

 

Kan du utdype hva Lønn, goder, mat o.s.v er ?.

 

Og hvordan kom du i kontakt med de ?

 

IDF ?

 

Takk.

Det jeg deltok på var ikke ordinær førstegangstjeneste, eller betalt arbeid/verving.

Det var frivillig arbeid i 3 uker, bestående av å rense våpen, pakke field kits, omorganisere depoer, male stridsvogner, fylle sandsekker og sette opp forsvarsverk på outposts, osv.

 

Så lønn er lik null.

Mat og soveplass får du på basen, hvor man som regel spiser sammen med soldatene i messa.

Men maten er en god forveksling fra norsk messemat. Eneste utgiftene blir i helgene, men er det plass kan man også bo gratis i helga på et militærhostel i Tel Aviv-Yafo.

 

Goder(bortsett fra gratis mat&opphold) er at man får bli kjent med Israelske soldater og hvordan de lever, og lære om den israelske hæren. Man har også 2 dagsutflukter som er forskjellig fra gang til gang. Vi hadde rafting i Jordan-elven, og besøkte turistifiserte forsvarsverker i golan-høydene fra krigen mellom Israel og Syria.

Det er forskjellige småtterier som skjer fra gang til gang, men gruppa jeg deltok i fikk også skyte med M16 på skytebane, og klatre og leke litt på toppen av en Merkava tanks.

 

Kom i kontakt ved nettsiden

http://www.sar-el.no

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Hva er dette opplegget godt for egentlig? Styrke bånd mellom Norge og Israel?

 

PS: *Tar frem potetgull og følger med på denne tråden* ;) Decline og Getingar er jo høflige i forhold til hva jeg forventer andre kan komme med.

 

Jeg kan tenke meg to personer som kan si noe verre, men du har nok rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres interessant ut, kan du fortelle litt mer om hva dere gjorde der Drogin? Gjorde dere bare "drittjobber"? Kun selv tenkt meg å bli med på noe sånt.

Man kan kun bli satt til sivile jobber ja, dvs, ingen jobber som innebærer våpen eller kamp på noen måte.

 

Så det er nok for det meste "drittjobber" ja.

Pakka for det meste "field kits" for soldatene, dvs skjorte/bukse/jakke/sovepose/sekk/hjelm og first aid bandasje. Som regel manglet bandasjen og vi måtte bytte ut gamle hjelmer som skulle sendes til allierte i afrika(antakeligvis etiopia, sør-sudan eller nigeria).

 

En annen jobb jeg gjorde var å være "the muscle" for medic'en på basen, som skulle omorganisere medic-utstyr i depoet.

 

Men man kan få en del forskjellige oppgaver avhengig av om du havner på baser hvor outposts trenger bygging av forsvarsverk, eller airforce-bases(skal visst være moro), eller navy.

Lenke til kommentar
Var utrolig morsomt, og møtte mange søte Israelske soldater

 

Så hyggelig. Fikk du sendt noe nødhjelp til Gaza mens du var der? Noe ala:

 

http://www.sott.net/image/image/18741/full/White_Phosphorus_001.jpg

For det første var jeg i nord nær den libanesiske grensen.

For det andre er det ikke noen krig i området nå, bortsett fra de vanlige rakettene som kommer fra Gaza og inn i Sør-Israel med jevne mellomrom. Men de fleste rakettene blir nå tatt ut av Israels anti-rakett forsvar.

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Huh, har aldri skjønt at man ønsker å tjenestegjøre i militæret til et land man ikke har noe med. Kan skjønne at klimaet er mer fristende en det man finner i brigade . Nord. :tease:

 

Den beste kommentaren her. Litt som 2 stykker som sitter i Kongo. Som egentlig burde vært sjeleglade for å ikke blitt dratt ned i en grøft og skutt på rappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne absolutt vært spennende å prøve i en tidligere fase av livet, men når man først er i jobb er det lite aktuelt å bryte opp for å jobbe gratis for militæret enten det er norsk eller israelsk. Uansett, en post fra noen som faktisk har noe å si med rot i egne opplevelser (illustrert til og med) er er en klar heving av nivået her. Noe av det mest interessante jeg har lest på diskusjon.no på lenge.

 

Dessverre tror jeg du fort kan bli utsatt for mye hets i Norge hvis du legger ut om å ha hjulpet den israelske hæren. Palestinaaktivister er i min erfaring noen av de minst tolerante menneskene man kan komme over, og det er ikke mye rom for å ha sin egen mening rundt dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...