Gå til innhold

Mac aktuelt? Pro eller Mini?


Anbefalte innlegg

Skolen jeg går til nå krever bruken av ett par programmer som er mer ressurskrevende enn den maskinen jeg har nå. Har lenge sett på Mac, og men er litt usikker.

 

1. Programvaren jeg har er lisensiert til Windows (Adobe-programmer), og jeg betaler ikke om igjen for å få disse programmene til Mac OS. En løsning vil nok være Bootcamp. Vil dette fungere som om jeg sitter i Windows, eller kan det oppstå enkelte problemer som enkelte bugs eller at ikke alt fungerer helt likt som en på en PC som er laget for Windows?

 

2. Det blir mest sannsnlig en MacBook Pro. Ikke det at det er kritisk da jeg har et par andre maskiner som kjører Linux, men det er som regel ønske at Linux skal ha grei støtte når jeg kjøper meg ny PC. Hvordan er det forresten statusen med å boote fra USB på nyere Mac? På den til søsteren min så fungerer det kun med CD/DVD, men den er svært gammel.

 

 

3. En annen mulighet er å kjøpe en 17" PC (da 15" PC ikke passer i sekkene jeg har uasnett da de er laget for Mac), og heller kjøpe en billigere Mac ala Mini. Vil det være store forskjeller eller mye jeg ikke får mulighet til å gjøre i en Mac Mini? Prisen for en Mac Mini og 17" Asus vil komme på tilsvarende pris som MacBook Pro 15".

 

Denne er mindre enn PC-er på 15", og passer dermed perfekt til et par sekker jeg allerede har (som ikke er tilfellet med 15" PC-er). Hovedgrunnen til at jeg vurderer Mac er fordi jeg har lyst til å prøve operativsystemet og lære meg det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Bootcamp kjører Windows helt som en hvilken som helst annen PC. Med andre ord, alle programmer vil kjøre helt fint (så lenge hardwaren er god nok).

 

2. Usikker hva du mener her. Man kan fint boote fra en USB-stick som er bootable. Hold inne Alt ved start-up så får du bootoptions.

 

3. Du vil kombinere en Asus laptop med en Mac Mini? Høres rart ut for min del, da du verken får i pose eller sekk. Kjøp heller en Macbook Pro, så får du en sterkere/like sterk maskin som Mac MIni, samt en bedre brukeropplevelse enn med Asus.

Lenke til kommentar

Spørsmål 2 er litt todelt. Det ene er om nye Mac (med gammel snakker vi vel 5 år gemmel eller noe) kan boote fra USB, som det høres ut som :) Det andre om Linux-støtten er grei, går absolutt ikke utifra at alle finessene Mac OS tilbyr vil fungere, dette vil ikke være et kritisk krav, men det hadde vært ønskelig å kjøre tripple boot.

 

Angående nummer 3 der. Eneste grunnen til at jeg bruker Windows er fordi jeg trenger det på skolen og har lyst til å holde meg oppdatert. Mac OS ønsker jeg å bruke for å vite mer om det og lære meg det. Synes det ser svært spennende ut. Tror ikke jeg kommer til å trenge en kraftig maskin for det behovet jeg har med en Mac, men vet ikke hvilke begrensinger en Mini har ift en Pro.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg er bare litt nysjerring på hva du faktisk trenger Linux til her ? Du trenger en del windows programmer, har lyst på Mac, og hva trenger du da Linux til ? Du kan jo hive opp en terminal i OSX også om trangen til å hamre inn kommandoer melder seg :)

 

Selv ville jeg gått for Mac Pro varianten.

 

Edit: Hvis du kommer til å oppgradere til CS6 når det kommer, kan du kjøpe dette til OSX istedenfor, hvis du da føler for heller å ha dette i OSX istedenfor Windows. Bare en tanke..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg er bare litt nysjerring på hva du faktisk trenger Linux til her ? Du trenger en del windows programmer, har lyst på Mac, og hva trenger du da Linux til ? Du kan jo hive opp en terminal i OSX også om trangen til å hamre inn kommandoer melder seg :)

 

Selv ville jeg gått for Mac Pro varianten.

 

Edit: Hvis du kommer til å oppgradere til CS6 når det kommer, kan du kjøpe dette til OSX istedenfor, hvis du da føler for heller å ha dette i OSX istedenfor Windows. Bare en tanke..

Greia er ikke hva jeg kommer til å trenge Linux til eller ikke. Jeg foretrekker å bruke Linux (derfor liker jeg å ha det tilgjengelig når jeg reiser), trenger et par programmer ifb med studiet på Windows (og ønsker å holde Windows-kunnskapen på OK nivå), og har lyst til å bli kjent med Mac OS. I såfall ender jeg nok da opp med en Mac og tar heller med en av de mindre bærbare (10" eller 13"-en), eller en tavle.

 

Bruker forsåvidt svært sjeldent terminalen i Linux, bruker det kun for å lære meg bruk av terminal, ikke fordi jeg må. Om Mac OS bruker en skall lignende BASH så bør jo det fungere noenlunde likt, ellers så bør det ikke være vanskelig å tilvende seg. På samme måte som med Linux vil kommandoer bli brukt på noenlunde samme måte på Mac OS (altså for å læringens del, ikke fordi jeg må bruke det).

 

 

 

Angående Dreamweaver CS5 og 6. Da må jeg kjøpe hele pakken tror jeg, men mindre jeg kan godsnakke med Adobe å få tilbud på CS6 for Mac OS og levere tilbake/ugyldigjøre den andre lisensen (irriterer meg at ikke Apple hadde noen informasjon rundt dette når jeg ringte dem, vil anta at en del som ønsker å gå over til Mac er nysgjerrige på dette da Mac ofte blir forbundet med bruk av Adobe sin programvare). Angående program som å produsere nettsider så holder egentlig notepad i massevis. Tror nok jeg kommer til å finne en teksteditor som retter seg mot dette formålet som fungerer i både Windows, Mac OS og Linux når det blir aktuelt.

 

Spurte dem også om kombabiliteten til Ubuntu, men de trodde det var et Windowsprogram, og da skulle det fungere fint. De ante heller ikke hva Linux var når jeg sa det var en Linux-distribusjon (virket nesten som om de var trent opp til å virke uvitende her :p ).

Lenke til kommentar

Da blir det i såfall:

 

1: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626800 (Pro 15")

2: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631913 (64bit W7 OEM)

 

eller:

 

1: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637934 (Asus 17")

2: en av disse http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=645097&sku=645098 (Mac Mini)

 

Til vanlig bruk og for å lære meg Mac OS, er det noen større fordeler med Pro fremfor Mini?

Lenke til kommentar

MacBook Pro er dyr laptop og Mac Mini er (relativt) billig stasjonær, men OS etc er kliss likt – bare å kjøpe den som passer preferanser, bruksmønster og budsjett best.

Tror jeg ender opp med siste alternativ med det beste grafikkortet av de to da. Mac mini er jo ikke akkurat stor å dra med seg om det blir aktuelt, og det hadde vært kult med en maskin som passer foran TV-en. Om det gir mersmak så blir det kanskje en Pro ved en senere anledning.

 

Mac mini er nokså billig i forhold til en del andre Mac-er. For mange av de som er nysgjerrige på Mac, men lar seg skremme litt av prisen med tanke på at det er et ukjent produkt og vet ikke om de vil like det eller ikke, så ser det ut som om Mac mini er et bra alternativ. Nesten litt rart at jeg stort sett hører om MacBooks når det kommer til markedsføringen til Apple, men uansett, de har jo hatt en jevn økende økning i markedsandelene.

Lenke til kommentar

At det stort sett er laptoper som dukker opp i markedsføring har noen enkle grunner:

(i) det er laptoper som virkelig selger – spesielt gjelder dette markedet for dyrere maskiner

(ii) vanskelig å få en Mac Mini til å se særlig bra ut i en reklame, men iMac har jo vært med i noen

(iii) MacBook Air er sexy

 

Hvis det ikke plager deg at maskinen er stasjonær er det liten grunn til ikke å kjøpe Minien. Men: hvis du kan klare deg med én maskin er det kanskje verdt å tenke tanken, selv om synkronisering har blitt langt enklere de siste årene er det alltid mer styr å skulle holde orden på hva som befinner seg hvor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...